Wlacznik/wylacznik anteny elektrycznej
Witam.Wpadlem na pomysl zeby zrobic wylacznik anteny.Jak wiem nie pierwszy ale moj mialby wykorzystywac przycisk od klimy (klimy u mnie brak)
I tu mioje pytanie do znawcow elektroniki (dla mnie to czarna magia) Mam wyprowadzone kabelki od przycisku A/C ale ponoc ten przycisk jest slaby i moze ulec przepaleniu.Znajomy powiedzial ze trzeba tam dac jakis opornik i dopiero podpiac.Moze ktos wie jak to fachowo zrobic zeby czegos nie zepsuc.
I tu mioje pytanie do znawcow elektroniki (dla mnie to czarna magia) Mam wyprowadzone kabelki od przycisku A/C ale ponoc ten przycisk jest slaby i moze ulec przepaleniu.Znajomy powiedzial ze trzeba tam dac jakis opornik i dopiero podpiac.Moze ktos wie jak to fachowo zrobic zeby czegos nie zepsuc.
-
Przemek...
- Od: 8 wrz 2006, 16:22
- Posty: 8661 (84/80)
- Skąd: KCH
- Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT
A ten przycisk nie jest przypadkiem tylko stykiem podającym impuls? Czy normalnie włącza i wyłącza (słychać "klikanie")? Jeśli jest jak w drugim przypadku wystarczy że puścisz sygnał do anteny przez sam włacznik. Wyjście z radia do sterowania anteną jest standardowo przystosowane do maksymalnego obciążenia 300mA, więc mechanizm załączania anteny nie może pobierać większego prądu ( zapewne tylko kilka mA do wysterowania bazy tranzystora ) a tyle taki włącznik spokojnie wytrzyma. Jeśli natomiast przycisk A/C daje tylko impuls to trzeba zmontować urządzonko elektroniczne – włącznik bistabilny – w którym pierwszy impuls włącza ( łączy styki) a drugi impuls wyłącza.
- Od: 30 sty 2005, 12:07
- Posty: 1016
- Skąd: Kościerzyna
- Auto: Xedos CA KF i Pastuch B3 :)
Na 90% przycisk od klimy pstryka. Podłączać można bez problemu, bo tam prąd prawie nie płynie Ja u siebie dodałem przełącznik w zaślepce od podgrzewanych foteli, tak że prawie nie rzuca sie w oczy.
ja wywalilem zarowke z lampki w bagazniku i wykorzystalem ta lampke wlasnie to wlaczania anteny Teraz jesli przelacze wlacznik w lampce to antena sie wogole nie wysuwa i jest spokoj. I tak jej nie uzywam, wiec to ze nie mam wlacznika w kabinie mi nie przeszkadza. No tylko czasami brakuje lampki w bagazniku :/ Ale zamontuje pewnie jakies fajniejsze oswietlenie tam
- Od: 2 gru 2006, 20:58
- Posty: 1393
- Skąd: Wa-wa/Puławy
- Auto: C63 AMG Kombi + Fiat Bravo Psst... + Combo
BenyV6 napisał(a):Witam.Wpadlem na pomysl zeby zrobic wylacznik anteny.Jak wiem nie pierwszy ale moj mialby wykorzystywac przycisk od klimy (klimy u mnie brak)
I tu mioje pytanie do znawcow elektroniki (dla mnie to czarna magia) Mam wyprowadzone kabelki od przycisku A/C ale ponoc ten przycisk jest slaby i moze ulec przepaleniu.Znajomy powiedzial ze trzeba tam dac jakis opornik i dopiero podpiac.Moze ktos wie jak to fachowo zrobic zeby czegos nie zepsuc.
Teraz prawie wszystkie radia mają wyjście na antenę, więc czemu chcesz robić taką prowizorkę? Nie lepiej w automacie jak radio się włącza i wyłącza masz ruch anteny. Nie robiłbym czegoś takiego.
Pioteq25 raczej chodzi o to zeby wlasnie antena sie nie wysuwala. Bo np. sluchajac CD nie potrzebujesz anteny, to po co ma wystawac? Przynajmniej ja to tak odbieram i mi ten przelaczynik do tego sluzy.
- Od: 2 gru 2006, 20:58
- Posty: 1393
- Skąd: Wa-wa/Puławy
- Auto: C63 AMG Kombi + Fiat Bravo Psst... + Combo
A nie jest przypadkiem tak że gdy otwiera sie winda, radio wyłącza sie na chwilę i włącza z powrotem po zamknięciu windy (złacze panela nie ma wtedy połączenia). U mnie w radiu można ustawić sobie czas wyłączenia radia po odłaczeniu panela – czyli gdy opada panel aby zmienić płytę lub wyciągnie sie całkiem panel radyjko wciąż jest włączone (mam ustawione na 10sek. ) i antena sie nie chowa, a w tym czasie spokojnie zdąży sie zmienić krążek, a jeśli w tym czasie panel nie wróci na swoje miejsce radio sie wyłącza i dopiero wtedy chowa antenę.
- Od: 30 sty 2005, 12:07
- Posty: 1016
- Skąd: Kościerzyna
- Auto: Xedos CA KF i Pastuch B3 :)
chudy napisał(a):A nie jest przypadkiem tak że gdy otwiera sie winda, radio wyłącza sie na chwilę i włącza z powrotem po zamknięciu windy (złacze panela nie ma wtedy połączenia).
Dokladnie tak,ale nie mam mozliwosci ustawienia tak jak u ciebie(albo o tym nie wiem)Jaki masz sprzecik?
-
Przemek...
- Od: 8 wrz 2006, 16:22
- Posty: 8661 (84/80)
- Skąd: KCH
- Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT
BenyV6 napisał(a):nie mam mozliwosci ustawienia tak jak u ciebie(albo o tym nie wiem)Jaki masz sprzecik?
Mam Blaupunkt-a Valencia MP36... W nim to chyba prawie wszystko można ustawić – głośność przy włączeniu radia, głośność trybu MUTE, nawet głośność "bipnięcia" potwierdzajacego jakąś operację itp. itd.
- Od: 30 sty 2005, 12:07
- Posty: 1016
- Skąd: Kościerzyna
- Auto: Xedos CA KF i Pastuch B3 :)
prościej być nie może:
ja wpadłem na ten sam pomysł a później znalazłem ten post:D sprawa dziecinnie prosta. Teraz jak bede mial wolny czas i miernik to poprowadze osobne kable zeby zupełnie uniezalerznić antene od radia zeby np nie musiala sie chować po wył radia D::D
gadula88 napisał(a): Po prostu przeciąłem kabel od wysuwania anteny i wstawiłem przełącznik. Powinno to trochę wydłużyć żywotność anteny, bo po mieście większość stacji łapie na schowanej antenie, a do słuchania płyt, też jest nie potrzebna. A tak to wygląda:
ja wpadłem na ten sam pomysł a później znalazłem ten post:D sprawa dziecinnie prosta. Teraz jak bede mial wolny czas i miernik to poprowadze osobne kable zeby zupełnie uniezalerznić antene od radia zeby np nie musiala sie chować po wył radia D::D
- Od: 1 maja 2007, 22:36
- Posty: 27
- Auto: 323F '97 1.5
Widzę, że jednak moje wypociny komuś się przydają
Niedługo może wyjdzie druga wersja tego wyłącznika, która będzie podtrzymywać napięcie w trakcie odpalania samochodu. Bo teraz jak radio gaśnie, to antena chowa się do połowy i na nowo się wysuwa. Myślę że prosty filtr dolno przepustowy (rezystor szeregowo i kondensator między sygnał a masę), powinien rozwiązać sprawę.
Niedługo może wyjdzie druga wersja tego wyłącznika, która będzie podtrzymywać napięcie w trakcie odpalania samochodu. Bo teraz jak radio gaśnie, to antena chowa się do połowy i na nowo się wysuwa. Myślę że prosty filtr dolno przepustowy (rezystor szeregowo i kondensator między sygnał a masę), powinien rozwiązać sprawę.
szymuś napisał(a):Po prostu przeciąłem kabel od wysuwania anteny i wstawiłem przełącznik
przecioles kabel idacy od radia czy gdzies przy antenie? i zastanawia mnie czemu musi byc 2-pozycyjny przelacznik? nie moze byc jedno – on/off
Malin napisał(a):szymuś napisał(a):Po prostu przeciąłem kabel od wysuwania anteny i wstawiłem przełącznik
przecioles kabel idacy od radia czy gdzies przy antenie? i zastanawia mnie czemu musi byc 2-pozycyjny przelacznik? nie moze byc jedno – on/off
jasne ze wyłącznik może być zwykły kołyskowy on/off ja mam 3 pozycyjny bo taki kupiłem ;]
a kabel uciąłem przy radiu ale to jest rozwiązanie połowiczne najlepszy efekt uzyskasz jak podłączysz tak jak ja mam teraz czyli :
kabel sterujący anteną musisz odłączyć od radia (jeśli dobrze pamietam to w standardzie ISO, w wiązce radia to jest to kolor niebieski), i podłączyć go przez przełącznik do kabla oznaczonego w wiązce radia chyba na czerwono lub żółto. Dokładnie to będziesz miał opisane na przewodach radia. Inaczej mówiąc trzeba przeciąć przewód Antena, i tą część idącą do anteny trzeba połączyć przez przełącznik z przewodem opisanym Bat, Memory.
(by gadula)
i w tej chwili przełącznik 3 pozycyjny znalazł swoje zastosowanie a to dlatego ze na 3 pozycje podłączyłem obwód normalnie tak jak szedł standardowo a na 2 tak jak to jest napisane powyżej a na 0 obwód jest rozwarty i takim rozwiązaniem uzystałem wszystko co chciałem czyli
przełącznik na
0 antena sie chowa
1 antena sie wysuwa jeśli włączone jest radio
2 antena jest ciągle wysuniętą
- Od: 1 maja 2007, 22:36
- Posty: 27
- Auto: 323F '97 1.5
Poszedłem w ślady autora tematu i zamontowałem sobie 3-pozycyjny przycisk
Super sprawa:
0 – zawsze schowana antena (na przykład jak jest mróz to szkoda wysuwać )
1 – antena działa jak w serii (wysuwa i chowa się razem z radiem)
2 – opcja "full lans" czytaj: antena cały czas wysunięta
Kabel od sterowania anteną jest niebieski (przeważnie) – z resztą najczęściej te kable są opisane. Rozcinamy go i końcówkę wychodzącą od samochodu lutujemy do nóżki "0" (na środku). Końcówkę idącą od radia lutujemy do nóżki 1 albo 2.
Pozostałą, trzecią nóżkę łączymy z żółtym kablem od radia (battery) – w którym jest cały czas prąd zasilający pamięć radia.
Bardzo uproszczony schemacik
http://www.sprus.republika.pl/schemat.jpg
Mam nadzieję, że nic nie pomyliłem.
Wielkie dzięki dla autora tego tematu.
Pozdrawiam,
Szymon
Super sprawa:
0 – zawsze schowana antena (na przykład jak jest mróz to szkoda wysuwać )
1 – antena działa jak w serii (wysuwa i chowa się razem z radiem)
2 – opcja "full lans" czytaj: antena cały czas wysunięta
Kabel od sterowania anteną jest niebieski (przeważnie) – z resztą najczęściej te kable są opisane. Rozcinamy go i końcówkę wychodzącą od samochodu lutujemy do nóżki "0" (na środku). Końcówkę idącą od radia lutujemy do nóżki 1 albo 2.
Pozostałą, trzecią nóżkę łączymy z żółtym kablem od radia (battery) – w którym jest cały czas prąd zasilający pamięć radia.
Bardzo uproszczony schemacik
http://www.sprus.republika.pl/schemat.jpg
Mam nadzieję, że nic nie pomyliłem.
Wielkie dzięki dla autora tego tematu.
Pozdrawiam,
Szymon
- Od: 5 lut 2008, 01:01
- Posty: 33
- Skąd: Bielsko - Biała
- Auto: Mazda 323F BA '97 Z5 1.5 16V
davnes napisał(a):którędy leci kabel od radia do anteny elektrycznej w madzi 323 Ba-gdzie go szukać?
Ja pociągnąłem kabel od radia (niebieski kabel) w stronę nóg pasażera, koło zmiany biegów aż w okolice ręcznego. Da się to nawet zrobić bez rozbierania "tunelu", wciskając delikatnie kabel od strony pasażera pod plastik. Później wyciągamy dwie zaślepki (między ręcznym i drążkiem zmiany biegów) – dwa paluszki i manewrujemy żeby wyciągnąć nasz prowadzony kabelek
- Od: 5 lut 2008, 01:01
- Posty: 33
- Skąd: Bielsko - Biała
- Auto: Mazda 323F BA '97 Z5 1.5 16V
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje