Jak wyłączyć przyciemnienie w dzień zegara?

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Kristoph17 » 27 maja 2007, 23:10

Witam, jak wszyscy wiedzą teraz jeździ się na światłach 24h,w trakcie jazdy jak świeci słońce to nie widać nawet wyświetlającej godziny i myślę to zmienić przez dodatkowy wyłącznik że przez dzień zegar będzie świecił mocniej tak jakby światła były wyłączone, a zaś wieczorem bym sobie włączył przycisk i zegar się przyciemni, lub zrobić tak że automatycznie będzie w dzień świecił jasno a w nocy sam się przyciemni, jak bym zastosował sensor który działa w nocy a w dzień rozłącza się, co o tym sądzicie? Proszę o pomoc. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lut 2006, 17:00
Posty: 41
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY

Postprzez Redoo » 28 maja 2007, 00:00

:D prswie wszystkie sam maja tak ze jak swiatła zaswiecisz to zegar przygasa!
Śmierć Jezdzi Szybko!!!My Jezdzimy Jeszcze Szybciej:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 cze 2004, 12:09
Posty: 1033
Skąd: Krakow
Auto: Mazda 626 GE 2.0 16v.LPG.

Postprzez Kristoph17 » 28 maja 2007, 08:55

Dlatego chce to zmienić, <lol> przecież nie ma rzeczy niemożliwych.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lut 2006, 17:00
Posty: 41
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY

Postprzez Redoo » 28 maja 2007, 09:08

Kristoph17 napisał(a):Dlatego chce to zmienić, łoł przecież nie ma rzeczy niemożliwych.

no tak sie mowi ale podobno nie da się kasku okrecic na głowie <lol>
Śmierć Jezdzi Szybko!!!My Jezdzimy Jeszcze Szybciej:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 cze 2004, 12:09
Posty: 1033
Skąd: Krakow
Auto: Mazda 626 GE 2.0 16v.LPG.

Postprzez Seth » 28 maja 2007, 13:25

w renalut Twingo też tak jest ( tak jak mówiliście – wszędzie) ale na forum twingo widziałem posta jak to wyłączyć :)
mnie również to wkurza i jak chce zobaczyć jaka godzian to na chwilę światał wyłączam <lol>
Obrazek Obrazek Obrazek
Forumowicz
 
Od: 25 lut 2007, 14:46
Posty: 41
Skąd: Wrocław
Auto: Xedos 1.6 16V DOHC '96

Postprzez Topaz » 28 maja 2007, 14:21

Jeśli masz wtyczkę z czterema przewodami do zegarka to weź miernik i i sprawdź, na jednym będzie masa na drugim +12V stałe, na trzecim +12V w momencie włączenia świateł na czwartym – nie pamiętam.

Odetnij ten przewód co się pojawia +12V ze swiatłami i zniknie sciemnianie zegara.
Zgadnij kotku, co mam w środku....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2006, 20:18
Posty: 477
Skąd: Białystok
Auto: M6 2.3 Sport

Postprzez es » 28 maja 2007, 16:05

sp4ubw napisał(a):Odetnij ten przewód co się pojawia +12V ze swiatłami i zniknie sciemnianie zegara.


Dla pelnej jasnosci nalezy dodac, ze w nocy tez :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 sie 2004, 13:17
Posty: 398
Skąd: Warszawa
Auto: 626 2,2 i GV 95, chevy s10 02

Postprzez Topaz » 28 maja 2007, 17:31

no tak w nocy też, co moze być trochę męczące :)

Chyba, ze chcesz siępobawić w elektronika. To mogę podrzucić kawwałek prostego schematu z czujnikiem światła, wtedy zegarek bedzie się ściemniał jak bedzie ciemno a jak jasno to będzie świecił jakby nie było ściemnienia .
Zgadnij kotku, co mam w środku....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2006, 20:18
Posty: 477
Skąd: Białystok
Auto: M6 2.3 Sport

Postprzez Redoo » 28 maja 2007, 21:06

Dla pelnej jasnosci nalezy dodac, ze w nocy tez
no i własnie po to to zrobili :D
Śmierć Jezdzi Szybko!!!My Jezdzimy Jeszcze Szybciej:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 cze 2004, 12:09
Posty: 1033
Skąd: Krakow
Auto: Mazda 626 GE 2.0 16v.LPG.

Postprzez marakus » 28 maja 2007, 22:07

To dawaj taki schemacik, też bym sobie taki układzik sprawił z fotodiodą jakąś.
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez TALREP » 28 maja 2007, 22:36

zawsze pod ten przewod mozna podpiac jakis wlacznik i sobie sciemniac wedle zyczenia :)
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2005, 16:30
Posty: 581
Skąd: Łomianki
Auto: była mazda 323f BG 1.6 1991r
jest toyota avensis T25 2.0 2003r

Postprzez Kristoph17 » 29 maja 2007, 19:49

Właśnie ja tak mam jak napisał sp4ubw, na jednym przewodzie jak włączę światła to przychodzi napięcie i zegar się ściemnia na wyłączniku działa mi to w 100%, ale zrobię sobie taki układzik jak podeślesz mi schemat, to wykorzystam go i do podświetlenia tablicy :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lut 2006, 17:00
Posty: 41
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY

Postprzez gadula » 29 maja 2007, 22:05

sp4ubw napisał(a):Jeśli masz wtyczkę z czterema przewodami do zegarka to weź miernik i i sprawdź, na jednym będzie masa na drugim +12V stałe, na trzecim +12V w momencie włączenia świateł na czwartym – nie pamiętam.


A na czwartym będzie napięcie po radiu i zapalniczce :] W końcu wtedy się zapala zegarek.
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez Topaz » 29 maja 2007, 22:12

no fakt, stacyjka, hehehe, jak ja mogłem zapomnieć :)
Zgadnij kotku, co mam w środku....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2006, 20:18
Posty: 477
Skąd: Białystok
Auto: M6 2.3 Sport

Postprzez Topaz » 29 maja 2007, 23:03

Obiecałem, to przysiadłem na chwilę i wrzucam prosty schemacik. Wykorzystałem tani fototranzystor do dostania praktycznie wszędzie – ja sprawdzałem na www.tme.com.pl
Można wykorzystać praktycznie dowolny fototranzystor i nie musi być wcale na zakres światła widzialnego i tak spełni swoją rolę.

Obrazek
Schemat ideowy

Obrazek
Wyprowadzenia fototranzystora

Tranzystor wykonawczy pracuje w układzie stabilizatora z napięciem bazy – 0.7V, stąd na wyjściu mamy Uzas – 0.7V – napięcie z dzielnika to daje nam spadek o około 1V. Jest to napięcie sterujące i nie ma specjalnego znaczenia.

Dla usunięcia skutków mrugania w trakcie zmian jasności na zewnątrz, dodałem kondensator 10uF na bazie. Rezystor 4k7 bna wyjściu nie jest konieczny, stanowi tylko obciążenie stałe tak na wszelki wypadek.

Można to sklecić na pająka umieścić fototranzystor gdzieś z przodu maskownicy i to wszystko. Działanie wygląda następująco:


Jasno – brak napięcia z wejścia na wyjściu – skutek zegarek nie widzi włączonych świateł – pełna jasność.

Ciemno – jest napięcie na wyjściu – skutek zegarek ma napięcie – czyli tak jakby miał włączone światła – pracuje w trybie ciemnym.

Z układu wychodzą trzy przewody:

1. Wejście ze stacyjki
2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.
3. Masa


I to tyle, powodzenia w montażu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2006, 20:18
Posty: 477
Skąd: Białystok
Auto: M6 2.3 Sport

Postprzez marakus » 29 maja 2007, 23:47

sp4ubw napisał(a):2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.


Albo podłączamy zamiast tych +12 ze stacyjki? Czy tak nie zadziała?
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez gadula » 30 maja 2007, 16:13

marakus napisał(a):
sp4ubw napisał(a):2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.


Albo podłączamy zamiast tych +12 ze stacyjki? Czy tak nie zadziała?


Wtedy to zegarek będzie się włączał, gdy będzie ciemno. Za dnia nie będzie wogóle włączony.

sp4ubw – A może PWM zastosować? Wtedy zegarek będzie się ściemniał proporcjonalnie do oświetlenia <lol> Nawet narysowałem prościutki schemacik na bramkach z 4093, jak będzie działać to wrzucę go tutaj :]
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez Topaz » 30 maja 2007, 18:27

PWM zawsze mozna zastosować, tylko wiesz, z założenia – im mniej części tym chetniej kazdy się za to zabierze :) dodasz bramki to już będzie wiecej na pająku. :) Bez płytki to już wtedy słabo, ja tam jestem za prostymi i niezawodnymi rozwiązaniami :)

A tak przy okazji 4093 to przydałoby się i zenerkę dorzucić, z racji szpilek na zasilaniu :) hehe, ale zapodaj schemat. Wszystko się przyda.
Zgadnij kotku, co mam w środku....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2006, 20:18
Posty: 477
Skąd: Białystok
Auto: M6 2.3 Sport

Postprzez gadula » 31 maja 2007, 22:25

No ja przy swoim dostępie do części, nie muszę się ograniczać <lol>

Co do schematu, to miało być coś w tej koncepcji: (wybaczcie za painta, ale coś mi protela zepsuło :( )

Obrazek

Tylko tak doszedłem do wniosku, że to wymagało by ingerencji w samo zasilanie żarówki podświetlającej zegarek. Bo nie wiadomo jak rozwiązano, te przełączanie przy zapalonych światłach. Więc chyba też wybiorę Twoje prostsze rozwiązanie :]
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez marakus » 31 maja 2007, 23:51

A to jeszcze takie lamerskie pytanie:
Czy muszę rozbierać pół samochodu żeby coś takiego zamontować, czy może da się jakoś prosto dostać do tego zegarka, względnie kabelka w innym miejscu?
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6