Jako, że znudziły mi się już moje niebieskie świecidełka w samochodzie postanowiłem coś z tym zrobić – i zrobiłem teraz czerwone
Tak więc mamy panel sterowania


Te szare kółeczka to nasze "cudowne" zielone żaróweczki


Teraz wykręcamy suwak włączający dmuchawę (wkręt na dole)

przymocowany jest na 2 wkręty, gdzie jeden jest troszkę ukryty

żeby zdemontować włącznik dmuchawy musimy jeszcze zdjąć uchwyt suwaka – podważamy śrubokrętem lub ściągamy sprytnymi paluszkami

i tym razem pojawia nam się "cudownie" zielona dioda

teraz odkręcamy obudowę włącznika dmuchawy (również 2 małe wkręty)

przy pomocy lutownicy należy odlutować zieloną diodę

dioda, którą kupiłem, była nieco większa niż oryginalna

ale z pomocą przyszło sprytne urządzenie typu dremel

i już jest prawie jak oryginał

który lutujemy w miejsce uprzednio odlutowanej zielonej diody (należy tu zapamiętać, gdzie był + i – w diodach rozpoznajemy to po długości nóżek)

po przylutowaniu nowej diody składamy wszystko w odwrotnej kolejności i robimy kolejny suwak, ten już dużo szybciej i łatwiej. Tak więc na początek zdejmujemy uchwyt

wyciągamy diodę

uprzednio przygotowaną nową diodę montujemy w miejsce starej (trzeba tu nieco skrócić nóżki – u mnie to było po około 3 mm)

o jak ładnie

nakładamy uchwyt

i po kłopocie.
Teraz przechodzimy do kolejnego etapu, który zajmuje nieco mniej czasu i daje dużo więcej efektów. Leniwi i Ci, którym nie przeszkadza zielone podświetlenie suwaków mogą pominąć to wszystko co do tej pory opisałem i zacząć zabawę od tego momentu
Mamy tu fajną żarówkę z zielonym filtrem, którą na początku wymontowaliśmy z panelu sterowania

musimy usunąć żarówkę z oprawki – poprzez wyprostowanie drucików

tu widzimy diody i oporniki, które wmontujemy w miejsce żaróweczki

ponownie niezastąpiony dremel pomaga nam przerobić diody, aby rozpraszały światło, co da lepszy efekt podświetlenia

"ściętą" diodę wsuwamy w miejsce żaróweczki

następnie jedną nóżkę ucinamy, tak, żeby przylutować opornik (pomijamy ten etap jeżeli mamy diody na 12V)

po wszystkim zawijamy druciki w taki sam sposób, jak były zawinięte w oryginalnej żaróweczce. Nie przejmujemy się, że opornik troszkę wystaje, bo to nie będzie przeszkadzać.

Warto jeszcze skrócić za długie druciki, żeby nam się spięcie nie zrobiło i ładniej wszystko wyglądało. Powtarzamy tę czynność 3 razy

nie wiem dlaczego na zdjęciu nie wyszło podświetlenie jednego suwaka
Panel sterowania mamy gotowy, więc bierzemy się za przyciski

demontujemy żaróweczkę

podobnie jak wcześniej musimy oddzielić ją od oprawki

i przymierzamy diodę, tylko uwaga tu robimy odwrotnie opornik idzie pod oprawkę, a nie nad jak to miało miejsce w panelu sterowania (później nie zamontowalibyśmy go na desce). Tu polecam diody na 12V – wygodniej się je później ustawia.

teraz bardzo bardzo delikatnie wyciągamy płytkę (tylko nie łamiemy plastikowych uchwytów, co może być trudne

uff udało się

teraz samą oprawkę montujemy na wyjętej płytce i wciskamy tam diodę z opornikiem od dołu, a następnie wyginamy w kierunku w którym ma świecić. Ten etap robię zawsze w samochodzie, żeby sprawdzić, który jest + i który –, bo w przypadku diody nie pozostaje to bez znaczenia. Źle podłączone nie będzie świecić.

wystające druciki owijamy tak jak było w oryginale i

bingo. Świeci aż miło, pomimo zielonego filtra na przycisku światło z diody dość dobrze sobie radzi.

Tę czynność powtarzamy tyle razy ile mamy przycisków w samochodzie
Na obecną chwilę koszt materiałów to około 30 zł w przypadku diodek przystosowanych do zasilania 12V. Także koszty znikome, pracy wcale nie dużo i oko się cieszy
A teraz najważniejsze dla mnie, piszcie, czy mam ten wątek kontynuować, czy sobie odpuścić. Jest jeszcze do opisania:
– zmiana tych małych diodek w panelu sterowania, które święcą się w zależności od wciśniętego przycisku funkcyjnego np. nawiew na szyby, nogi, itp.
– doświetlenie niebieskiego paska przy suwaku od ustawiania temperatury
– szczegółowy opis wszystkich przycisków (te do ustawiania wysokości świateł i jasności oświetlenia oraz temponat są trochę skomplikowane w przeróbce)
– delikatne podświetlenie przycisków otwierania szyb w mx-6 (bliskie plany)
– montaż tarcz indiglo (dalsze plany)