DiTD / D-4D / dCi / CTDi – opinie o japonskich silnikach diesla

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez xANDy » 11 wrz 2006, 09:32

Chciałbym widzieć gdzieś jakiś miarodajny artykuł na temat diesla CR mazdy.
magicadm napisał(a):czy Mazda CR i DITD mają coś wspólnego konstrukcyjnie?

Załóżmy, że konstruktorem jest mazda, więc patrząc na to, że pojemność jest identyczna 1998cm³ można dojść do wniosku, że blok silnika ma coś wspólnego.
Patrząc po kodzie silnika MZR-CD i RF (RF-T) wychodziłoby na to, że to całkiem różne jednostki... Japończycy nie należą jednak do ludzi, którzy robią na "łapu-capu" więc jeśli robiliby nowy silnik to wykorzystaliby na pewno dobre wnioski z poprzednich modeli. Więc – pozostawiając tę samą pojemność na pewno większość elementów po prostu przenieśli z drobnym liftingiem technologicznym z DiTD co CR. Co ciekawe DiTD i CR są 16V i mają jeden wałek (OHC)...
A jeśli nie mazda była podstawowym konstrukotrem CR'a to na pewno elementami podobnymi jest... paliwo... hahaha
Filtr paliwa w "6" jest taki sam jak u mnie w 626 itd...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez gerz50 » 12 lut 2007, 15:49

czym się różni CITD (od 2003 roku ) od DITD (1998-2003)?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 kwi 2005, 21:00
Posty: 282
Skąd: ŻAGAŃ (lubuskie) /LEGNICA/ WROCŁAW
Auto: Mazda 3 BL 1.6 2013; Mazda 3 BL 2.0 Disi 2012;
była;Mazda3 1.6 Active 2006 & Mazda3 2.0 Sport 2009
323F BJ 2.0 FS Sportive '01

Postprzez Długi » 12 lut 2007, 16:50

Silnik Mazdy 6 jest rozwinięciem RF-T, zmodyfikowano kilka części i zmieniono układ zasilania
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 12 lut 2007, 17:27

gerz50 napisał(a):czym się różni CITD (od 2003 roku ) od DITD (1998-2003)?

Silnik Diesla w szóstce jest silnikiem typu CR (common rail), czyli jest pompa wysokiego ciśnienia, przewody do cylindrów z wysokim ciśnieniem (podawanym stale) i zaworki w samej głowicy, które dozują ON prosto do cylindra. Są więc cztery zaworki wtryskujące, sterowane impulsem elektronicznym.
Silnik DiTD ma "klasyczną" pompę wtryskową (rotacyjną, sterowaną elektronicznie), głowica rozdzielaczowa (w pompie) decyduje w którym momencie paliwo podawane jest do którego cylindra.

Podstawa silników CR i DiTD jest właściwie ta sama, chociaż CR ma już chyba blok aluminiowy a nie żeliwny (ale mogę się mylić).
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 12 lut 2007, 18:16

xANDy napisał(a):chociaż CR ma już chyba blok aluminiowy a nie żeliwny (ale mogę się mylić).

no niestety ma żeliwny :(

xANDy napisał(a):głowica rozdzielaczowa (w pompie) decyduje w którym momencie paliwo podawane jest do którego cylindra.


nie dokładnie, bo głowica ma dość szeroki zakres tłoczenia paliwa, o dawce i momencie wtrysku decyduje PCM za pomocą TCV i SPV

xANDy napisał(a):impulsem elektronicznym


elektrycznym!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 12 lut 2007, 18:32

xANDy napisał(a):sterowane impulsem elektronicznym
Długi napisał(a):elektrycznym!
Absolutnie zgadzam się z tym, co napisałeś, ale specjalnie użyłem bardziej obrazowych stwierdzeń (łatwiej kojarzy sie z elektroniczną pompą). Co do głowicy rozdzielaczowej, chodziło mi o to, że w pompie jest układ (mechaniczny), który decyduje o tym, do którego cylindra będzie wtryśnięte paliwo (i tylko wtedy na wtryskiwaczu jest wysokie ciśnienie). W silniku CR komputer steruje zaworkami, pod którymi zawsze jest "pełne" ciśnienie paliwa.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 12 lut 2007, 18:39

xANDy napisał(a):W silniku CR komputer steruje zaworkami, pod którymi zawsze jest "pełne" ciśnienie paliwa.

Kurde, nie dostanę rozgrzeszenia :D, ale mam dziś dzień na czepianie się ;)

Ciśnienie paliwa również podlega regulacji mniej – więcej w zakresnie 25-180mPa (na polski 250 -1800 atmosfer)

Jeżeli chodzi o pompę rozdzielaczową to faktycznie tłoczek w głowicy pompy decyduje o tym, do którego wtryskiwacza tłoczyć paliwo (jest w tym pewna analogia do rozdzielaczowego układu zapłonowego w ZI)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 12 lut 2007, 18:43

Długi napisał(a):Ciśnienie paliwa również podlega regulacji mniej – więcej w zakresnie 25-180mPa (na polski 250 -1800 atmosfer)
Długi – mam pytanie – ciśnienie skacze od 25-1800 bar w zależności od "fazy" wału korbowego, tak? I rozumiem, że oczywiście we wszystkich punktach (zaworkach) jest jednakowe w momencie kiedy następuję wtrysk paliwa.
PS. czy w takim razie ma znaczenie ustawienie pompy ciśnienia przy zakładaniu rozrządu? czy mozna ją zamontować "dowolnie"?
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 12 lut 2007, 18:58

xANDy napisał(a):Długi – mam pytanie – ciśnienie skacze od 25-1800 bar w zależności od "fazy" wału korbowego, tak?

Ciśnienie zależy od prędkośći obrotowej silnika i obciążenia, żeby nie było skoków ciśnienia w czasie otwierania wtryskiwaczy układ wyposażony jest w zasobnik (rail), czyli szynę paliwową o odpowiednio dobranej pojemności.
xANDy napisał(a):PS. czy w takim razie ma znaczenie ustawienie pompy ciśnienia przy zakładaniu rozrządu? czy mozna ją zamontować "dowolnie"?

W zasadzie nie ma znaczenia,..... ale ma:) nie ma bo przecież pompa wysokiego ciśnienia powinna tylko wytworzyć ciśnienie paliwa o odpowiedniej wartości, ale ze względu na fluktuacje ciśnienia wynikłe z otwierania sie wtryskiwaczy dość istotne jest zgranie ruchu tłoczka pompy z otwarciem wtryskiwacza. Mazda 6 jest wyposążona w dwutłoczkową pompę wys.ciśnienia więc zgranie jest proste, mazda2 ma 3-tłoczkowa pompę promieniową i tam zastosowano odopwiednio mniejsze koło zębate 3:4. to tak w skrócie temat jest dość szeroki ale jeśli masz pytania to proszę
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 12 lut 2007, 23:43

Długi napisał(a):ale jeśli masz pytania to proszę
Gdzie byłeś jak Cię nie było...?
:D
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 13 lut 2007, 09:42

xANDy napisał(a):Gdzie byłeś jak Cię nie było...?


pewnie zarabiałem na chleb powszedni :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 13 lut 2007, 10:05

Długi – jak z trwałością tych silników CR. Jedno to układy zasilania paliwem (bardziej awaryjne?) a drugie to system przeniesienia napędu – słynne koła dwumasowe (jaką mają realną żywotność). Co to jest tłumik drgań skrętnych (rozumiem, że to jest to samo tylko inna nazwa)?
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 13 lut 2007, 10:22

xANDy napisał(a):Długi – jak z trwałością tych silników CR.

Same silniki są dość żywotne, mamy klientów z 6-kami którzy mają ponad 300 000km i nie ma większych problemów. Układ zasilania Denso to jeden z najlepszych CR, problemy sporadyczne i wynikające raczej z jakości paliwa. Problemy z paskami rozrządu odziedziczone po DITD :D


xANDy napisał(a):a drugie to system przeniesienia napędu – słynne koła dwumasowe (jaką mają realną żywotność).


Koła dwumasowe są pewnym problemem ale nie aż takim wielkim, sporadycznie zdażają się przypadki wymiany, częściej chyba wymieniamy pompy vacuum.

xANDy napisał(a):Co to jest tłumik drgań skrętnych (rozumiem, że to jest to samo tylko inna nazwa)?
_________________


Rolę tłumik drgań skrętnych w 6 pełni dwumasowe koło zamachowe, w starszych rozwiązaniach tłumik drgań skrętnych był w tarczy sprzęgła (sprężyny)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 13 lut 2007, 10:27

Jak rozwiązany jest układ napinacza rozrządu w szóstce a jak w trójce?
Czy zrezygnowano z zawodnego, drogiego i "niebezpiecznego" w użyciu i serwisie hydronapinacza?
No i jaka jest żywotność tego koła dwumasowego?
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Długi » 13 lut 2007, 10:37

xANDy napisał(a):Jak rozwiązany jest układ napinacza rozrządu w szóstce a jak w trójce?
Czy zrezygnowano z zawodnego, drogiego i "niebezpiecznego" w użyciu i serwisie hydronapinacza?


Nie zrezygnowano, natomiast po raz kolejny poprawili osłonę paska


xANDy napisał(a):No i jaka jest żywotność tego koła dwumasowego?


NIe ma określonej żywotności jak pisałem są klienci którzy mają przejechane grubo pona 200 czy 300 tys. km i nie narzekają, wszystko pewnie leży w technice jazdy oraz w tym czy się jeździ często w mieście czy na trasie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez tomekrvf » 13 lut 2007, 11:38

Długi napisał(a):Ciśnienie zależy od prędkośći obrotowej silnika i obciążenia,

A elementem wykonawczym w pompie jest zawór SCV który swego czasu lubił się psuć:)
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Długi » 13 lut 2007, 11:50

tomekrvf napisał(a):A elementem wykonawczym w pompie jest zawór SCV który swego czasu lubił się psuć:)


I dalej lubi :D

swoją drogą płytkę wyślę dzisiaj
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez tomekrvf » 13 lut 2007, 11:52

Długi napisał(a):swoją drogą płytkę wyślę dzisiaj

<jupi>
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Długi » 13 lut 2007, 11:55

tomekrvf napisał(a):A elementem wykonawczym w pompie jest zawór SCV który swego czasu lubił się psuć:)

i jeszcze jedno w mazda2 jest CR siemens'a gdzie jest drugi regulator po stronie wyskokiego ciśnienia
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez xANDy » 13 lut 2007, 23:15

A który jest lepszy "zestaw" siemensa czy denso? (chodzi mi o realia usterkowości)
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy Moto