Mazda 3, zmiana felf na większe a ograniczenia homolagycjne.
1, 2
Witam,
Drodzy forumuwicze, mam Mazda 3 2019 z felgami 16kami, czy naprawde nie mam możliwości zmiany felg na wieksze w zwiazu z ograniczeniami homolagacyjnymi? Z czego to wynika, zeby kupowac lepszą wersje? Mam średnią ale to wciąż 16ki.... Dziękuje za rady. I jeszcze jedno, lepiej wymienić całe koła czy tylko opony, ponoć felga sie może niszczyć...?
Fajnego dnia!
Patryk
Drodzy forumuwicze, mam Mazda 3 2019 z felgami 16kami, czy naprawde nie mam możliwości zmiany felg na wieksze w zwiazu z ograniczeniami homolagacyjnymi? Z czego to wynika, zeby kupowac lepszą wersje? Mam średnią ale to wciąż 16ki.... Dziękuje za rady. I jeszcze jedno, lepiej wymienić całe koła czy tylko opony, ponoć felga sie może niszczyć...?
Fajnego dnia!
Patryk
- Od: 6 gru 2020, 18:36
- Posty: 3
- Auto: Mazda 3 2019
Hejo Emilek, zerkając na akcesoria Mazdy 3: (nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 16" (ograniczenia homologacyjne))
Felga aluminiowa 18"
838,02 Zł1
Felgi aluminiowe to doskonałe uzupełnienie, które nadaje pojazdowi bardziej elegancki, sportowy i luksusowy wygląd.
7J x 18", odsadzenie: 45 mm, wzór: 72a, kolor: Black Glossy, rozmiar opony: 215/45R18 (Mazda3) / 215/55R18 (CX-30 oraz MX-30)
do montażu wymagany dodatkowo czujnik systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach (TPMS), w zestawie pokrywa otworu centralnego felgi, do montażu należy stosować oryginalne nakrętki kół
nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 16" (ograniczenia homologacyjne)
To jak to w końcu jest? A 17ki moge mięc? Wiem ze Mazda akurat 17ek nie ma. Z góry dzieki!
Felga aluminiowa 18"
838,02 Zł1
Felgi aluminiowe to doskonałe uzupełnienie, które nadaje pojazdowi bardziej elegancki, sportowy i luksusowy wygląd.
7J x 18", odsadzenie: 45 mm, wzór: 72a, kolor: Black Glossy, rozmiar opony: 215/45R18 (Mazda3) / 215/55R18 (CX-30 oraz MX-30)
do montażu wymagany dodatkowo czujnik systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach (TPMS), w zestawie pokrywa otworu centralnego felgi, do montażu należy stosować oryginalne nakrętki kół
nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 16" (ograniczenia homologacyjne)
To jak to w końcu jest? A 17ki moge mięc? Wiem ze Mazda akurat 17ek nie ma. Z góry dzieki!
- Od: 6 gru 2020, 18:36
- Posty: 3
- Auto: Mazda 3 2019
Ja BM jak kupowałem to wyjechała z salonu na 16" a potem w ASO dokupiłem 18" i zostawiłem tak, a 16" na zimę 
W BP raczej nie ma też z tym problemu tylko do felg trzeba dokupić czujniki a one tanie nie są.
Gdzie i jak Ci to sprawdzi ktoś ze jeździsz na 18" a fabrycznie było 16"
Ja tam w cenniku nie widzę żadnych ograniczeń homologacyjnych
Całe musisz Felga 18"+ Opona 18" (moje 215,45,r18) + czujniki TPMS do tych felg, nienałozysz przeciez opony 16" na 18"
nic się nie będzie niszczyć, tylko jest coś za coś no wygląd na + komfort jazdy troszkę na minus bo będziesz bardziej czuł nierówności 
Większe koło robi robotę
zmienia wygląd całego auta bo te 16... to wyglądają jak kółeczka od hulajnogi
W BP raczej nie ma też z tym problemu tylko do felg trzeba dokupić czujniki a one tanie nie są.
Gdzie i jak Ci to sprawdzi ktoś ze jeździsz na 18" a fabrycznie było 16"
Ja tam w cenniku nie widzę żadnych ograniczeń homologacyjnych
Całe musisz Felga 18"+ Opona 18" (moje 215,45,r18) + czujniki TPMS do tych felg, nienałozysz przeciez opony 16" na 18"
Większe koło robi robotę
Hejo,
Ale Ty tak zrobiles kupując poprzedni gen Mazdy?
Te ograniczenia piszą w katalogu akcesoriów Mazdy, np dla felg.
Ja bardziej pytałem, czy przekładanie opon z jednej felgi zamiast posiada 2 kompletów niszczy felgę bądź oponę?
Ale Ty tak zrobiles kupując poprzedni gen Mazdy?
Te ograniczenia piszą w katalogu akcesoriów Mazdy, np dla felg.
Ja bardziej pytałem, czy przekładanie opon z jednej felgi zamiast posiada 2 kompletów niszczy felgę bądź oponę?
- Od: 6 gru 2020, 18:36
- Posty: 3
- Auto: Mazda 3 2019
MM4zda napisał(a):Ja tam w cenniku nie widzę żadnych ograniczeń homologacyjnych
Bo w cenniku takich informacji nie będziesz nigdy widział...
MM4zda napisał(a):Większe koło robi robotęzmienia wygląd całego auta bo te 16... to wyglądają jak kółeczka od hulajnogi
Koło nie będzie większe tylko felga będzie miała większą średnicę. Koło – czyt. średnica opony – będzie zawsze zbliżona (bo nie taka sama) do średnicy podstawowej.
Samochód zawsze otrzymuje homologację na określone parametry kół (felga + opona) i z takimi jest wypuszczany na rynek do użytki. Oczywiście, przeważnie jest to kilka rozmiarów felg stosowanych w zależności od wersji wyposażenia samochodu.
W sytuacji stosowania nie homologowanych rozmiarów kół w samochodzie, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – a wiadomo, dla ubezpieczalni każdy haczyk jest ważny
czy przekładanie opon z jednej felgi zamiast posiada 2 kompletów niszczy felgę bądź oponę?
Oczywiście, że opona na tym cierpi.
infernus napisał(a):Oczywiście, że opona na tym cierpi.
Cierpi w minimalnym stopniu. Rzeczywistość jest taka że prędzej się guma zestarzeje, niż opona się zużyje od przekładania. Czas przydatności opony wynosi około pięciu lat ( chyba że zetrzesz szybciej bieżnik ) koszt zmian z pięciu lat będzie nieporównywalnie niższy niż koszt dodatkowych felg plus TPMS.
lelo28 napisał(a):Cierpi w minimalnym stopniu. Rzeczywistość jest taka że prędzej się guma zestarzeje, niż opona się zużyje od przekładania. Czas przydatności opony wynosi około pięciu lat ( chyba że zetrzesz szybciej bieżnik ) koszt zmian z pięciu lat będzie nieporównywalnie niższy niż koszt dodatkowych felg plus TPMS.
Kolega pytał o zagadnienia mechanicznie, a nie ekonomiczne.
koszt zmian z pięciu lat będzie nieporównywalnie niższy niż koszt dodatkowych felg plus TPMS.
180 pln (średni koszt wymiany opon na felgach alu 17")x2 (dwa razy do roku)x5 lat = 1800 pln no ok... ja sobie kupiłem do innego autka nowe koła na felgach stalowych 16" z oponami zimowymi Pirelli 215x60R16 za 1400 PLN, gdzie w ASO tyle kosztuje 1szt. (kupione w 2019 roku i rok produkcji 2019 rok, trzeba szukać i zawsze znajdzie się ktoś kto chce się czegoś pozbyć). Przynajmniej zmieniam kiedy ja chcę, a nie kiedy jest wolny termin w warsztacie
Infernus przeczytaj dwa pierwsze moje zdania; nie przeczytałeś to zacytuję:
"Cierpi w minimalnym stopniu. Rzeczywistość jest taka że prędzej się guma zestarzeje, niż opona się zużyje od przekładania"
Druga sprawa felgi stalowe; nie każdemu pasują
Trzecia sprawa TPMS: komunikaty można zawsze ignorować
Rozumiem że dysponujesz wyważarką?
A tak na marginesie; może wystrugamy koła drewniane
"Cierpi w minimalnym stopniu. Rzeczywistość jest taka że prędzej się guma zestarzeje, niż opona się zużyje od przekładania"
Druga sprawa felgi stalowe; nie każdemu pasują
Trzecia sprawa TPMS: komunikaty można zawsze ignorować
infernus napisał(a):Przynajmniej zmieniam kiedy ja chcę, a nie kiedy jest wolny termin w warsztacieNo ale jeśli ktoś potrzebuje czujniki ciśnienia w zimówkach... to niech płaci, jego wybór
Rozumiem że dysponujesz wyważarką?
A tak na marginesie; może wystrugamy koła drewniane
infernus napisał(a):lelo28 napisał(a):Cierpi w minimalnym stopniu. Rzeczywistość jest taka że prędzej się guma zestarzeje, niż opona się zużyje od przekładania. Czas przydatności opony wynosi około pięciu lat ( chyba że zetrzesz szybciej bieżnik ) koszt zmian z pięciu lat będzie nieporównywalnie niższy niż koszt dodatkowych felg plus TPMS.
Kolega pytał o zagadnienia mechanicznie, a nie ekonomiczne.koszt zmian z pięciu lat będzie nieporównywalnie niższy niż koszt dodatkowych felg plus TPMS.
180 pln (średni koszt wymiany opon na felgach alu 17")x2 (dwa razy do roku)x5 lat = 1800 pln no ok... ja sobie kupiłem do innego autka nowe koła na felgach stalowych 16" z oponami zimowymi Pirelli 215x60R16 za 1400 PLN, gdzie w ASO tyle kosztuje 1szt. (kupione w 2019 roku i rok produkcji 2019 rok, trzeba szukać i zawsze znajdzie się ktoś kto chce się czegoś pozbyć). Przynajmniej zmieniam kiedy ja chcę, a nie kiedy jest wolny termin w warsztacieNo ale jeśli ktoś potrzebuje czujniki ciśnienia w zimówkach... to niech płaci, jego wybór
180pln?? gdzie takie ceny są wysokie?? ja co prawda w małym mieście mieszkam ale 100 to max, zaprzyjaźniony warsztat liczy mnie 69zł za 18tki
paweł_TBU z tą ceną za zmianę i wyważenie to tak nie do końca. Ja od początku robię wyważenie z testem drogowym i optymalizacją. Przede wszystkim różni się ono tym, że koło podczas wyważania jest dociążane rolką, co symuluje zachowanie się opony na drodze. A jak sama nazwa wskazuje optymalizacja polega na optymalnym umieszczeniu opony na feldze, tak aby było jak najmniej ciężarków.
Koszt 220 zł.
patrykbe777 jeżeli chcesz wymienić na większą felgę, może niekoniecznie oryginalną, to warto również wziąć pod uwagę taki parametr jak masa samej felgi.
Koszt 220 zł.
patrykbe777 jeżeli chcesz wymienić na większą felgę, może niekoniecznie oryginalną, to warto również wziąć pod uwagę taki parametr jak masa samej felgi.
lelo28 napisał(a):paweł_TBU z tą ceną za zmianę i wyważenie to tak nie do końca. Ja od początku robię wyważenie z testem drogowym i optymalizacją. Przede wszystkim różni się ono tym, że koło podczas wyważania jest dociążane rolką, co symuluje zachowanie się opony na drodze. A jak sama nazwa wskazuje optymalizacja polega na optymalnym umieszczeniu opony na feldze, tak aby było jak najmniej ciężarków.
Koszt 220 zł.
patrykbe777 jeżeli chcesz wymienić na większą felgę, może niekoniecznie oryginalną, to warto również wziąć pod uwagę taki parametr jak masa samej felgi.
U mnie taka optymalizacja z testem 150zl, rozumiem sens takiego działania ale nie korzystam.
Witam,
podpinam się pod istniejący temat, żeby nie powielać.
Uzyskał już ktoś jednoznaczną odpowiedź jak to u nas (Mazda 3 BP) wygląda ze stosowaniem różnych rozmiarów felg? Kupiłem niedawno 3kę w wersji Hikari, czyli na felgach 18", na zimę chciałbym dokupić 16" i tu pojawia się pytanie: co na to homologacja?
W konfiguratorze jest informacja:
przy 18" – Nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 16" (ograniczenia homologacyjne)
przy 16" – Nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 18" (ograniczenia homologacyjne)
Z powyższego wynika, że każdy wariant wyposażenia ma osobną homologację, czyli nie dotyczy ona modelu jako całości. U dealera sprzedawca powiedział, że teoretycznie nie ma problemu ze stosowaniem różnych rozmiarów, jeśli obwód koła się nie zmienia i nie wystaje ono poza obrys samochodu... ale kierownik serwisu stwierdził już podczas innej rozmowy, że "jeśli samochód wyjechał z fabryki na 18", to muszę zawsze mieć 18" ...bo jak się coś stanie, to na pewno się przyczepią (dop. ubezpieczyciel / prokurator / itp.) więc on mi na fakturę nie sprzeda."
Drążąc temat zadzwoniłem do PZU (tam mam ubezpieczenie). Miła Pani po krótkiej konsultacji z ich rzeczoznawcą stwierdziła, że jeśli samochód ma homologację na określone rozmiary, to ich nie interesuje na czym wyjechał z fabryki i mogę stosować zamienniki pod warunkiem, że obwód koła się nie zmienia i nie wystaje ono poza obrys samochodu. Tylko czy wszystkie warianty BP mają homologację zarazem na 16" oraz 18"?
Dodam jeszcze, że we wnęce drzwiowej na nalepce dotyczącej ciśnienia jest tylko mowa o 18". W poprzednich samochodach zawsze miałem 2-3 rozmiary. Ponadto w certyfikacie zgodności są wpisy:
p.35 Zamontowany zestaw opona/koło 215/45R18 89W, 18x7J osadzenie 45
p.52 Uwagi: Dodatkowe kombinacje parametrów technicznych opony/koła (brak odniesień do RR)
Zmiana oryginalnego rozmiaru opony wymaga dostosowania do twojego pojazdu. Skontaktuj się ze specjalistycznym serwisem.
Co to oznacza: "brak odniesień do RR"?
Pozdrawiam i miłego weekendu.
podpinam się pod istniejący temat, żeby nie powielać.
Uzyskał już ktoś jednoznaczną odpowiedź jak to u nas (Mazda 3 BP) wygląda ze stosowaniem różnych rozmiarów felg? Kupiłem niedawno 3kę w wersji Hikari, czyli na felgach 18", na zimę chciałbym dokupić 16" i tu pojawia się pytanie: co na to homologacja?
W konfiguratorze jest informacja:
przy 18" – Nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 16" (ograniczenia homologacyjne)
przy 16" – Nie stosować do pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła 18" (ograniczenia homologacyjne)
Z powyższego wynika, że każdy wariant wyposażenia ma osobną homologację, czyli nie dotyczy ona modelu jako całości. U dealera sprzedawca powiedział, że teoretycznie nie ma problemu ze stosowaniem różnych rozmiarów, jeśli obwód koła się nie zmienia i nie wystaje ono poza obrys samochodu... ale kierownik serwisu stwierdził już podczas innej rozmowy, że "jeśli samochód wyjechał z fabryki na 18", to muszę zawsze mieć 18" ...bo jak się coś stanie, to na pewno się przyczepią (dop. ubezpieczyciel / prokurator / itp.) więc on mi na fakturę nie sprzeda."
Drążąc temat zadzwoniłem do PZU (tam mam ubezpieczenie). Miła Pani po krótkiej konsultacji z ich rzeczoznawcą stwierdziła, że jeśli samochód ma homologację na określone rozmiary, to ich nie interesuje na czym wyjechał z fabryki i mogę stosować zamienniki pod warunkiem, że obwód koła się nie zmienia i nie wystaje ono poza obrys samochodu. Tylko czy wszystkie warianty BP mają homologację zarazem na 16" oraz 18"?
Dodam jeszcze, że we wnęce drzwiowej na nalepce dotyczącej ciśnienia jest tylko mowa o 18". W poprzednich samochodach zawsze miałem 2-3 rozmiary. Ponadto w certyfikacie zgodności są wpisy:
p.35 Zamontowany zestaw opona/koło 215/45R18 89W, 18x7J osadzenie 45
p.52 Uwagi: Dodatkowe kombinacje parametrów technicznych opony/koła (brak odniesień do RR)
Zmiana oryginalnego rozmiaru opony wymaga dostosowania do twojego pojazdu. Skontaktuj się ze specjalistycznym serwisem.
Co to oznacza: "brak odniesień do RR"?
Pozdrawiam i miłego weekendu.
- Od: 28 kwi 2023, 18:47
- Posty: 3
Dzięki za odpowiedzi...
...ale kontynuując temat (bo lubię szukać dziury w całym):
Rozmawiałem dzisiaj z konsultantem z Mazda Motor Poland. Usłyszałem, że jest to dość częste pytanie i niestety 3-ka w wersji Hikari ma homologację jedynie na felgi 18". Zastosowanie felg 16" nie wpłynie co prawda w żaden sposób na bezpieczeństwo użytkowania samochodu tym bardziej, że niższe wersje wyposażenia mają homologację na ten mniejszy rozmiar, jednak taka zamiana może wiązać się (nie musi) w szczególnych przypadkach z trudnościami w uzyskaniu odszkodowania od ubezpieczyciela (właśnie ze względu na brak homologacji). Co ciekawe Kai i Kanjo, które wychodziły fabrycznie na 16" mogą zamiennie stosować 18", bo mają taką homologację. Konsultant sprawdził jeszcze po VIN certyfikacie zgodności i potwierdził mi wcześniejsze słowa zaznaczając, że ostateczna decyzja należy do mnie.
...ale kontynuując temat (bo lubię szukać dziury w całym):
Rozmawiałem dzisiaj z konsultantem z Mazda Motor Poland. Usłyszałem, że jest to dość częste pytanie i niestety 3-ka w wersji Hikari ma homologację jedynie na felgi 18". Zastosowanie felg 16" nie wpłynie co prawda w żaden sposób na bezpieczeństwo użytkowania samochodu tym bardziej, że niższe wersje wyposażenia mają homologację na ten mniejszy rozmiar, jednak taka zamiana może wiązać się (nie musi) w szczególnych przypadkach z trudnościami w uzyskaniu odszkodowania od ubezpieczyciela (właśnie ze względu na brak homologacji). Co ciekawe Kai i Kanjo, które wychodziły fabrycznie na 16" mogą zamiennie stosować 18", bo mają taką homologację. Konsultant sprawdził jeszcze po VIN certyfikacie zgodności i potwierdził mi wcześniejsze słowa zaznaczając, że ostateczna decyzja należy do mnie.
- Od: 28 kwi 2023, 18:47
- Posty: 3
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości