Rok temu opisywałem problem polegający na szarpaniu na zimnym silniku na biegu D: https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=467&t=210313&p=3395700#p3395700
Okazało się, że zawory były do regulacji (przebieg silnika 110 000 km, LPG założone przy 65 000 KM). Po zamianie miejscami oraz szlifowaniu niektórych szklanek. Problem ustąpił.
Takie wartości dostałem od mechanika przy odbiorze samochodu.
1 – 0,20 oraz 0,30
2 – 0,30 oraz 0,30
3 – 0,25 oraz 0,30
4 – 0,30 oraz 0,30
Rok i około 15 tys. km później problem powrócił – objawy te same, błąd P0301, światla lekko przygasają gdy silnik zaczyna robić lekkie "kangury" na postoju (bieg d). Po 10 min jazdy – objawy znikają. Jeżdżone było na LPG. Od tygodnia wyłączyłem instalację i jeżdżę na benzynie.
Wczoraj odtworzyłem całą ścieżkę diagnostyczną od początku tj.
1. Czyszczenie przepływomierza
2. Czyszczenie przepustnicy
3. Podmiana świecy i cewki zapłonowej pomiędzy cylindrami 1 i 2 oraz później wymiana świecy na nową na cylindrze 1
4. Sprawdzenie oporności wszystkich cewek zapolonowych wg. serwisówki (są okej)
5. Sprawdzenie świec zapłonowych – oporność + wizualnie (są okej)
6. Pomiar ciśnienia lekko ciepłym silniku – na około 40 min po zakończeniu jazdy. Urządzenie marki YATO
Wyniki:
Pomiar 1 / Pomiar 2 / Próba olejowa:
1 – 70 PSI (5 BAR) / 75 PSI / 90 PSI
2 – 92 PSI (6 BAR) / 94 PSI / 120 PSI
3 – 94 PSI (6 BAR)/ nie mierzony / 120 PSI
4 – 110 PSI (7,6 BAR)/ nie mierzony / nie mierzony
Zdjęcia świec tutaj: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Podczas kręcenia silnikiem słychać było głośny, cykliczny metaliczny dźwięk z silnika. Jakby przy każdym obrocie metal uderzał w metal (można to porównać do uderzania młotkiem w kawałek metalu).
Oleju pomiędzy wymianami nie dolewam (nie ma potrzeby), nie dymi, płyn chłodniczy czysty, nie odczuwam spadku mocy. Spalanie sprawdzę dziś. Wnioskuję, że trochę ciśnienia ubywa dołem ale główny problem dotyczy góry. W poniedziałek wstawiam auto do mechanika.
Pytania do Was:
1. Czy to normalnie, że co 15 tys. km trzeba w tym silniku regulować zawory, gdy mamy założone LPG?
2. Jaka jest wasza diagnoza?
3. Czy coś jeszcze mogę sprawdzić samodzielnie, bez zdejmowania pokrywy zaworów?