HateMachine napisał(a):W ogłoszeniach na otomoto (mówię w tym wypadku o M6 GH 2.0 PB) w granicach 30 – 36 tyś śmieszy mnie jedno – jak to jest, że handlarze sprowadzają samochody z zagranicy, gdzie ceny są relatywnie wyższe (mobile.de wyświetla obecnie 8 szt w przedziale 33 – 36 tyś), a potem wystawiają tak "tanio". Gdzie koszty sprowadzania, wszystkie opłaty i zarobek?
Adnrzej z Carpasji pięknie to wytłumaczył w jednym ze swoich postów. Jesteś nowy to przekleję:
Dorzucę swoje trzy grosze. Większość kupujących, nie zdaje sobie sprawy z kosztów . Nikogo nie bronię i nie oceniam Chcę, żebyście mieli świadomość jak to działa od strony podatkowej.
Jeżeli kupuję od prywatnej osoby samochód i sprowadzam do Polski, to wystawiam f-rę VAT marżę.
Na przykładzie samochodu wartego 10000 euro pokażę krok po kroku jak to wygląda, przy założeniu, że taki handlarz jak ja chce mieć na czysto 3000 złotych.
10000x 4,2= 42000 – zakup auta
42000x3,1% akcyza ( silnik do 2000 cm3) 1302=43002
43002+100 badania+100 tłumaczenia+2000 podróż i tablice=45302.
I tu dochodzimy do sedna sprawy. Każdy lub większość pomyśli, okey 3000 tys doliczy i samochód kosztuje 48302. Niestety, tak to nie działa. Jeżeli wystawię fakturę marża na tą kwotę to mój zarobek wyniesie na czysto 1003 złote. Wynika to z różnicy pomiędzy ceną zakupu, a ceną sprzedaży. W tej różnicy, czyli w kwocie 6302 muszę odprowadzić VAT 23% i po zdjęciu VAtu, płacę 19 % dochodowego. Zostanie owe 1003. Sprawa ma się zdecydowanie gorzej, jeżeli auto posiada silnik powyżej 2000cm 3.
10000x 4,2=42000 zakup auta
42000 x 18,6%=49812 + 100 + 100+2000=52012+ 3000owego zarobku=55012.
Ile mi z tych 3 tysięcy wtedy zostanie?
55012sprzedaż-42000 zakup=13012 różnica. VAT od tego to 2433, zostaje 10579 x 19% dochodowy około 2000. Podatki razem wyniosły 4433! A przecież ja doliczyłem 3000 do ceny auta z kosztami podróży i opłatach. W tym przypadku dopłacam 1433, tracę czas około dwóch dni + czas na załatwienie spraw urzędowych.
Muszę dopłacić ze swojej kieszeni.
Polska to jedyny chyba kraj w EU lub na świecie, gdzie płaci się podatki od podatków.
Wyjaśnię. Jeżeli sprowadzam auto w cenie netto, to podstawą do obliczenia należnego VAT-u to kwota zakupu auta+akcyza! Auto kupiłem za 30000netto+ 3,1% akcyzy x 23% VATU.
Akcyza w tym przypadku jest obłożona Vatem!
Gdy auto kupuję od prywatnego właściciela to kosztów akcyzy, nie mogę doliczyć do kosztów dostawy, czyli do wartości auta.
I tak to działa. Więc jeżeli chcę zarobić naprawdę 3000 złotych na aucie to zamiast 48302 , auto powinno kosztować około 51000.
W przypadku samochodu z silnikiem powyżej 18,6% auto powinno kosztować.... a kto za to zapłaci, jak na allegro i otomoto o 10 tyś taniej i na Niemca lub ze Szwajcarii z ubezpieczalni po dzwonie i po opłacie VATU, klient może mieć "lepsze auto" i w niższej cenie.
Chciałbym wiedzieć, gdzie jest to zagłębie perełek w Niemczech.
Turecke place "na eksport", takie jak ten:
Norymberga – "Zagłębie okazji"
https://www.youtube.com/watch?v=l_o5-q9JoV8