
Mazda 323C BA 96` ZM-VE – "Cetek #2 – Nowa nadzieja"
honda2911 napisał(a):A po co 3 calowy wydech
też tak patrzę że to trochę za bogato z wydechem. Składaj to do kupy, dopracuj detale i ciesz się fajną zabawką.
Dzisiaj odebrałem szybę, jutro będziemy wstawiać. Trzymajcie za mnie kciuki, robię to pierwszy raz, tak jak 80% rzeczy przy tym samochodzie.
Wydech 3" to taka ironia, bardzo często zdarza mi się że jak z kimś rozmawiam to słyszę "A mogłeś przy okazji wymienić amory, gumy, wstawić grubsze stabilizatory, przełożyć zwrotnice z 323f gt i zaciski od mazdy 6..." etc. Wolę więc uprzedzić komentarze co mógłbym zrobić "przy okazji"
Wydech 3" to taka ironia, bardzo często zdarza mi się że jak z kimś rozmawiam to słyszę "A mogłeś przy okazji wymienić amory, gumy, wstawić grubsze stabilizatory, przełożyć zwrotnice z 323f gt i zaciski od mazdy 6..." etc. Wolę więc uprzedzić komentarze co mógłbym zrobić "przy okazji"
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Gniazdo szyby zabezpieczone, szyba wstawiona. Teraz powoli składamy, przed odświeżeniem lakieru trzeba będzie pojeździć i sprawdzić czy wszystko ok.
Macie parę fotek nowej szyby, i tego jak prezentuje się nowy silnik w budzie.
Jak ogarniemy timelapsa to wrzucę tutaj, na 90% jeszcze dzisiaj.
Macie parę fotek nowej szyby, i tego jak prezentuje się nowy silnik w budzie.
Jak ogarniemy timelapsa to wrzucę tutaj, na 90% jeszcze dzisiaj.
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
super projekt takiego jeszcze u nas na forum nie było.
Masz pomysł , pomocników i chęci . Dużo już zrobione. Na wiosnę 2017 będzie juz petrada.
Powiedz mi co planujesz ze skrzynią zrobić . Przy tej mocy to jakaś szpera by sie przydała.
Ale w przypadku Mazdy to kosmos ceny ;( .
Masz pomysł , pomocników i chęci . Dużo już zrobione. Na wiosnę 2017 będzie juz petrada.
Powiedz mi co planujesz ze skrzynią zrobić . Przy tej mocy to jakaś szpera by sie przydała.
Ale w przypadku Mazdy to kosmos ceny ;( .
VW Passat B8 2.0 TDI -190 KM DSG
Mazda Mx3 V6 2.5 KLde
Mazda Mx5 – 1.8 Torsen
Mazda Mx3 V6 2.5 KLde
Mazda Mx5 – 1.8 Torsen
rafał88 napisał(a):Kurde ciekawy silnik naprawde ciekawy, znaczy sie sama głowica widac duzo daje bo dół to normlane Z5 ZL. Jestem ciekaw jak to bedzie jechac![]()
Po pierwsze dużo daje stosunek średnicy tłoka do długości suwu. W bardzo dużym skrócie: duża średnica i krótki skok sprzyja szybkobieżności, ale dusi moment. Dzięki temu ZL-VE ma redline o 1000 RPM dalej niż Z5. Dlatego też silniki motocyklowych szlifierek kręcą się do 14k rpm i żyją
Tutaj jest blok od ZM i skrócony skok tłoka, stąd mniejsza pojemność niż ZM. Po prostu inna korba. Poza tym, tak na oko to bloki rzeczywiście z zewnątrz wyglądają prawie tak samo
Głowica też oczywiście dużo daje, głównie to ciągnie max moment prawie pod 7k rpm.
Myślałem żeby wrzucić szperę, ale to są koszta. Poza tym szpery w FWD trzeba się nauczyć, to nie jest tak proste jak w RWD. Szybciej wpadnie "ustawialny" korektor siły hamowania, żeby urwać te 2-3 metry na hamowaniu z setki, ale na to jeszcze mamy czas. Plany i pomysły są, ale i tak na jesień się nie wyrobiłem, więc teraz już jest pełen luz.
Mam czas
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Aaa widzisz , takze i pewnie krzywki sa ostrzejsze albo przynajmniej ta na wydechowym. Jest bardzo ciekaw efektów na drodze i kresek na hamowni. Oczywiscie kibucje jak najlepiej i obserwuje temat 

- Od: 8 mar 2010, 19:20
- Posty: 7406 (216/46)
- Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
- Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium
@rafal88
Dobrze że poruszyłeś ten temat, bo odnoście faz rozrządu w naszych silnikach z rodziny Z mam parę ciekawostek i przemyśleń. Wszystkie informacje biorę ze strony protegefaq.net , mogą być błędy i nieścisłości, ale lepszego źródła nie znalazłem dotychczas.
Po 1 ZL i ZM mają tak samo ustawiony rozrząd, co do stopnia.
Po 2 nie wiem czy wiecie, ale nasze Mazdy praktycznie nie mają czasu współotwarcia zaworów. Niewiedzących co to odsyłam do literatury zewnętrznej
Dla Z5 jest to 6 stopni
Dla ZL i ZM są to 2 (!?) stopnie.
ZL-VE 10-39 stopni, w zależności od ustawienia wariatora.
Wniosek nasuwa się sam, kupujemy regulowane koło wałka, montujemy i kręcimy. Tracimy moment przy niskich obrotach, ale przesuwamy go wyżej zyskując KM.
Druga sprawa to czas kiedy zawory są otwarte. Tutaj nie ma tragedii.
Z5 233 st. ssący i 233 wydech
ZL i ZM 226 st. ssący i 233 wydech
ZL-VE 230 st. ssący i 240 wydech
Na koniec otwarcie – zamkniecie. Mała legenda A – after B – before; TDC – Top Dead Centre, BDC – Bottom Dead Centre. Kolejność otwarcie –> zamknięcie
Z5 ssący 1st BTDC 52st ABDC wydech 48 BBDC 5 ATDC
ZL / ZM 1st BTDC 45st ABDC wydech 52 BBDC 1 ATDC
ZL-VE -3 /32 st BTDC 53 / 18 st ABDC wydech 53 BBDC 7 ATDC
Widać że Mazda nie goniła za mocą. ZL/ZM są wykastrowane od strony rozrządu. Nawet bez SV-T każdy z tych silników mógłby mieć spokojnie z 10KM więcej w serii, nie koniecznie paląc więcej. Tym bardziej że ZL ma krótszy skok tłoka od Z5, a nie kręci się wyżej.
Ze strony konstrukcyjnej, ZL powinien mieć ciut gorsze warunki termodynamiczne przy tych samych obrotach co Z5, ma taki sam stopień sprężania, ma mniej czasu na zebranie powietrza, a słabszy nie jest. Ciekawi mnie co tam Japońce nagrzebały, widać jeszcze dużo nauki przede mną
Na koniec: podejrzewam że ZL-VE ma zaszczepione wałki od MX-5, także ten... Jak ktoś coś wie, czy pasują do ZL/ZM to dajcie znać. Jeśli pasują, to widzę świetlaną przyszłość dla posiadaczy tych silników. BJ-tki robią się coraz tańsze, co oznacza że pojawia się nowy materiał do eksperymentów
Dobrze że poruszyłeś ten temat, bo odnoście faz rozrządu w naszych silnikach z rodziny Z mam parę ciekawostek i przemyśleń. Wszystkie informacje biorę ze strony protegefaq.net , mogą być błędy i nieścisłości, ale lepszego źródła nie znalazłem dotychczas.
Po 1 ZL i ZM mają tak samo ustawiony rozrząd, co do stopnia.
Po 2 nie wiem czy wiecie, ale nasze Mazdy praktycznie nie mają czasu współotwarcia zaworów. Niewiedzących co to odsyłam do literatury zewnętrznej
Dla Z5 jest to 6 stopni
Dla ZL i ZM są to 2 (!?) stopnie.
ZL-VE 10-39 stopni, w zależności od ustawienia wariatora.
Wniosek nasuwa się sam, kupujemy regulowane koło wałka, montujemy i kręcimy. Tracimy moment przy niskich obrotach, ale przesuwamy go wyżej zyskując KM.
Druga sprawa to czas kiedy zawory są otwarte. Tutaj nie ma tragedii.
Z5 233 st. ssący i 233 wydech
ZL i ZM 226 st. ssący i 233 wydech
ZL-VE 230 st. ssący i 240 wydech
Na koniec otwarcie – zamkniecie. Mała legenda A – after B – before; TDC – Top Dead Centre, BDC – Bottom Dead Centre. Kolejność otwarcie –> zamknięcie
Z5 ssący 1st BTDC 52st ABDC wydech 48 BBDC 5 ATDC
ZL / ZM 1st BTDC 45st ABDC wydech 52 BBDC 1 ATDC
ZL-VE -3 /32 st BTDC 53 / 18 st ABDC wydech 53 BBDC 7 ATDC
Widać że Mazda nie goniła za mocą. ZL/ZM są wykastrowane od strony rozrządu. Nawet bez SV-T każdy z tych silników mógłby mieć spokojnie z 10KM więcej w serii, nie koniecznie paląc więcej. Tym bardziej że ZL ma krótszy skok tłoka od Z5, a nie kręci się wyżej.
Ze strony konstrukcyjnej, ZL powinien mieć ciut gorsze warunki termodynamiczne przy tych samych obrotach co Z5, ma taki sam stopień sprężania, ma mniej czasu na zebranie powietrza, a słabszy nie jest. Ciekawi mnie co tam Japońce nagrzebały, widać jeszcze dużo nauki przede mną
Na koniec: podejrzewam że ZL-VE ma zaszczepione wałki od MX-5, także ten... Jak ktoś coś wie, czy pasują do ZL/ZM to dajcie znać. Jeśli pasują, to widzę świetlaną przyszłość dla posiadaczy tych silników. BJ-tki robią się coraz tańsze, co oznacza że pojawia się nowy materiał do eksperymentów
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Tu wielkich tajemnic nie ma czemu tak, ekologia po taniości, nawet głupie Z5 miało w JP do 110 koni w serii. Honda się pod tym względem bardziej postarała i tam różnice mocowe były mniejsze w Europie.
Daj spokój.temat walkow i reszty już w mazdzie z tamtych lat byl molestowany i nie daje to NIC.,a wręcz pogarsza charakterystykę silnika.Poszukaj tematu o białej 626 ,worku pieniędzy w kawiorowe tajle,walki,doloty,strojenia za kupę hajsu a na końcu wynik praktycznie seria + kilkanaście kucy oraz zdpsuta charakterystyka silnika i powrót do seryjnych walkow.
Boźe,daj mi cierpliwość,bo jak mi dasz siłę,to ich wszystkich rpzp...le
Chyba nawet wiecej
Na LPg wyszło 10kuni a na PB było wiecej. Wiem o ktora 626 chodzi i tam był FP i rzeźba totalna. A Lubelskiego było Z5 ok 110koni własnie wyciagniete z po załozeniu koła z regulacja , temat sie urwał ale niby to auto nadal jezdzi takze da sie to ogarnąc.
- Od: 8 mar 2010, 19:20
- Posty: 7406 (216/46)
- Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
- Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium
Zasadniczy problem (pod względem tuningu) u nas w mazdach to dół silnika a nie góra. Popatrzmy sobie np na Z5, obwołane mułowatym, złym i passe. 75,3 mm średnicy tłoka na 83,6mm skoku, stosunek 0,9:1. Toż to prawie diesel karmiony bezołowiową
Głowicę jest prościej i taniej dłubnąć niż dół, dlatego wszyscy szukają właśnie tam. Wiadomo że nie zrobimy rakiety, ale nie mówmy że nie da się poprawić. Samo zrobienie doładowania dynamicznego powinno przenieść trochę momentu wyżej. Wiadomo że nie będzie to nagle 15Nm, raczej 4-5, ale zawsze coś. Mamy po prostu taką "średnioobrotową" charakterystykę całego silnika, więc nie ważne ile $ władujesz to yamahy nie zrobisz. Natomiast kupienie koła regulowanego to nie są jakieś znowu kosmiczne pieniądze, a każdy tuner powie że na tym można trochę ugrać.
Co do charakterystyki silników – proponuję dla porównania przejechać się Meganką 1.6 115km, a później z powrotem w BA 1.5 Francuzik ożywa dopiero przy 4k obrotów, ale przy 5,5 już czuć że 115 kucy na papierze nie wzięło się znikąd. Z5 równo ciągnie praktycznie od 2k, tyle że później fajerwerków brak. To jest po prostu różnica w założeniach już na desce kreślarskiej. Sam jak przez chwilę powoziłem A4 1.8 to się zastanawiałem gdzie się te niemieckie kuce schowały. Chowają sie pod redlinem i wyglądają ładnie w katalogu.
Edit: Co do wałków, to wstawienie ostrych wałków naturalnie da spory efekt, ale w konkretnych prędkościach obrotowych. Jak masz silnik który najlepiej czuje się pomiędzy 4k a 6k obrotów, a wstawisz wałki które powinny podnosić 6-7k, to całkiem prawdopodobne że na dole stracisz a na górze zyskasz tyle co nic. Ja nie opisywałem jak stworzyć potwora, ale gdzie można szukać pola do poprawek.
Wybaczcie za lekki chaos, mam nadzieję że napisałem zrozumiale to co chciałem przekazać
Głowicę jest prościej i taniej dłubnąć niż dół, dlatego wszyscy szukają właśnie tam. Wiadomo że nie zrobimy rakiety, ale nie mówmy że nie da się poprawić. Samo zrobienie doładowania dynamicznego powinno przenieść trochę momentu wyżej. Wiadomo że nie będzie to nagle 15Nm, raczej 4-5, ale zawsze coś. Mamy po prostu taką "średnioobrotową" charakterystykę całego silnika, więc nie ważne ile $ władujesz to yamahy nie zrobisz. Natomiast kupienie koła regulowanego to nie są jakieś znowu kosmiczne pieniądze, a każdy tuner powie że na tym można trochę ugrać.
Co do charakterystyki silników – proponuję dla porównania przejechać się Meganką 1.6 115km, a później z powrotem w BA 1.5 Francuzik ożywa dopiero przy 4k obrotów, ale przy 5,5 już czuć że 115 kucy na papierze nie wzięło się znikąd. Z5 równo ciągnie praktycznie od 2k, tyle że później fajerwerków brak. To jest po prostu różnica w założeniach już na desce kreślarskiej. Sam jak przez chwilę powoziłem A4 1.8 to się zastanawiałem gdzie się te niemieckie kuce schowały. Chowają sie pod redlinem i wyglądają ładnie w katalogu.
Edit: Co do wałków, to wstawienie ostrych wałków naturalnie da spory efekt, ale w konkretnych prędkościach obrotowych. Jak masz silnik który najlepiej czuje się pomiędzy 4k a 6k obrotów, a wstawisz wałki które powinny podnosić 6-7k, to całkiem prawdopodobne że na dole stracisz a na górze zyskasz tyle co nic. Ja nie opisywałem jak stworzyć potwora, ale gdzie można szukać pola do poprawek.
Wybaczcie za lekki chaos, mam nadzieję że napisałem zrozumiale to co chciałem przekazać
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Mała aktualizacja:
Samochód po raz pierwszy od dłuższego czasu wyjechał o własnych siłach z warsztatu. Nie na stałe, nie nie, jeszcze parę rzeczy jest do zrobienia. Burdel do ogarnięcia.
Są natomiast fotele. Udało mi się dorwać pół-kubełkowe z MX-3. Może i nie jest to krzesło docelowe, ale miałem je pod nosem i za śmieszny grosz, a stare są tak poszarpane że gąbka na wierzchu, więc żal było nie kupić. Tym bardziej że podliczyłem wszystko, i wychodzi na to że projekt nie przekroczył jeszcze 3 tys. zł. przy czym wliczam w to kupno samochodu
Piorun pokusił się o delikatną dozę ekstrawagancji i bez mojej wiedzy złapał się za pokrywę. Zrobił też autorski system doświetlania kanału. Co by nie mówić, podoba mi się co zrobił, zwłaszcza pokrywa
Zapadła też decyzja o montażu wykładziny, tak żeby przykryć brzydki bitum położony na podłogę, boczki, kable etc. Będzie cieplej w zimę, ładniej, i sporo mniejsza szansa że się ktoś będzie czepiał samochodu w razie co.
Małe pytanie z cyklu ktokolwiek widział – ktokolwiek wie. Wybaczcie za autopromocję, ale nie każdy wchodzi w tamten dział, więc link: viewtopic.php?f=102&t=195394&p=3212229#p3212229
Na koniec mała sprawa dla specjalistów, potrzebuję pomocy kogoś kto się zna i ogarnia temat. Rozłożyliśmy Z5 żeby obejrzeć co i jak tam wygląda, teraz składamy. Jednak za cholerę głowica nie pasuje nam na blok. Pomożecie?
Samochód po raz pierwszy od dłuższego czasu wyjechał o własnych siłach z warsztatu. Nie na stałe, nie nie, jeszcze parę rzeczy jest do zrobienia. Burdel do ogarnięcia.
Są natomiast fotele. Udało mi się dorwać pół-kubełkowe z MX-3. Może i nie jest to krzesło docelowe, ale miałem je pod nosem i za śmieszny grosz, a stare są tak poszarpane że gąbka na wierzchu, więc żal było nie kupić. Tym bardziej że podliczyłem wszystko, i wychodzi na to że projekt nie przekroczył jeszcze 3 tys. zł. przy czym wliczam w to kupno samochodu
Piorun pokusił się o delikatną dozę ekstrawagancji i bez mojej wiedzy złapał się za pokrywę. Zrobił też autorski system doświetlania kanału. Co by nie mówić, podoba mi się co zrobił, zwłaszcza pokrywa
Zapadła też decyzja o montażu wykładziny, tak żeby przykryć brzydki bitum położony na podłogę, boczki, kable etc. Będzie cieplej w zimę, ładniej, i sporo mniejsza szansa że się ktoś będzie czepiał samochodu w razie co.
Małe pytanie z cyklu ktokolwiek widział – ktokolwiek wie. Wybaczcie za autopromocję, ale nie każdy wchodzi w tamten dział, więc link: viewtopic.php?f=102&t=195394&p=3212229#p3212229
Na koniec mała sprawa dla specjalistów, potrzebuję pomocy kogoś kto się zna i ogarnia temat. Rozłożyliśmy Z5 żeby obejrzeć co i jak tam wygląda, teraz składamy. Jednak za cholerę głowica nie pasuje nam na blok. Pomożecie?
Ostatnio edytowano 13 lis 2016, 11:32 przez Płomień, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości