Problem z osiągnięciem temperatury roboczej silnika – termostat

Postprzez Mundek » 16 lis 2015, 21:20

Zamówiłem nowy termostat wg VINu z Carspeedu. Po zamontowaniu napiszę w tym temacie co się dalej dzieje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2007, 23:06
Posty: 251 (0/1)
Skąd: Białystok
Auto: M6 GH, 2.5 PB '08

Postprzez bartusstw » 30 lis 2015, 00:59

Witam <czarodziej>

Od bardzo niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdy 6 – nie jestem znawcą i moje pytania mogą okazać się idiotyczne dlatego proszę o wyrozumiałość ;–)



Podczas jazdy pojawił się pewien problem (?) – zdarza się, że temperatura silnika spada do około 50 stopni (przy spokojnej jeździe 60-80 km/h). Gdy samochód stoi np. na światłach temperatura w normie, ale samo wkręcenie go na obroty (3 tys.) na biegu jałowym powoduje drastyczny spadem temperatury (wskazówka leci b. szybko w dół). O ile domyślam się, że podczas jazdy temperatura jest za niska – nie wiem czy przy biegu jałowym temperatura powinna spadać tak gwałtownie ? Dziś sprawdziłem poziom płynu – w chłodnicy praktycznie pod korek, w zbiorniku wyrównawczym coś tam jest, ale poniżej minimum. Czy objawy które opisałem mogą być spowodowane małą ilością płynu/zapowietrzeniem układu czy raczej wina leży po stronie termostatu ?

I trochę z innej beczki (admini – nie zakładałem 2 tematu, jeżeli to błąd proszę z góry o wybaczenie, ale nie wiem czy jedno z drugim nie jest powiązane ) – auto na luzie miało jakieś 1200 obrotów i trochę falowało – postanowiłem przeczyścić przepustnicę (zgodnie z fotorelacją z forum) – nie mam fotek, ale była tam masa syfu. Dodatkowo przeczyściłem przepływomierz. Po tym obroty spadły do około 850 – czy mam się tym martwić ?

Dzięki z góry za odpowiedź ;–)
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez brodaM6 » 30 lis 2015, 06:17

Obstawiam termostat ,co do obrotów to nie wiem u mnie jest około 700-750,ale ja mam AT i 2.3 :) może z td ta różnica
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez DeviS » 30 lis 2015, 10:34

brodaM6 napisał(a):Obstawiam termostat

Jestem tego samego zdania.
Jesli chodzi o obroty to niewiem czy masz przed czy polifta ale obstawil bym ze przepustnica musi sie zaadoptowac takze pojezdzij i obroty powinny sie unormowac. U Ciebie prawidłowo powinno byc chyba w granicach 700 +-50rpm.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez bartusstw » 30 lis 2015, 11:39

mam polifta – zrobiłem około 10 km, dziś pojeżdżę trochę i zobaczymy. Jeżeli chodzi o chłodzenie to dziś zauważyłem, że wylewa mi się płyn chłodniczy z wężyka łączącego chłodnicę i zbiorniczek wyrównawczy. Na zimnym silniku z rana zauważyłem więcej niż kilka kropel – czy trzeba wymienić wężyk na nowy czy doszczelnić go jakąś "chałupniczą" metodą ? Sam w sobie nie jest dziurawy – problem jest na wpięciu/króćcu zbironika wyrównawczego.
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez brodaM6 » 30 lis 2015, 17:59

Może wąż już sie wyrobił i trzeba skrócić ,czy skrucenie nie wchodzi w grę,co do obrotów to czasem zachodzi mi do 650rpm
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez DeviS » 30 lis 2015, 18:25

W poliftach adaptacja trwa chyba nawet do 200-300km ale nie jestem pewny bo mam przed lifta. Co do wezyka to moze jakas pasta uszczelniajaca i ewentualnie wymiana opaski zaciskowej ? Mysle ze by pomoglo a koszt niewielki. No chyba ze tak jak pisze kolega brodaM6 – delikatnie skrocic ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez bartusstw » 30 lis 2015, 23:25

Macie rację – skrócę odrobinę wężyk i dołożę jakieś zaciski, bo na tą chwilę nie ma tam nic. Czy możliwe jest, że ubytek płynu powoduje spadek temperatury opisany w 1-szym poście ? <co?> Na dniach doleję i dam znać. Spadek jest również przy jeździe w trasie jednak zdecydowanie mniejszy.
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez DeviS » 1 gru 2015, 03:38

Hmmm raczej mala ilosc plynu chlodzacego nie powinna powodowac takich objawow. Wydaje mi sie ze gdybys nie mial sporej ilosci plynu chlodzacego podczas ja7zdy wentylator by sie załaczał i pracował dosyć długo no i zapewne silnik by sie przegrzewał.
W Twoim przypadku sa typowe objawy uszkodzonego termostatu w pozycji otwartej i silnik pracuje caly czas na duzym obiegu ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez bartusstw » 2 gru 2015, 10:55

w oczekiwaniu na termostat postanowiłem uzupełnić chłodziwo i odpowietrzyłem układ (oczywiście aktualnie autem nie jeździłem przez te spadki temperatury) i o dziwo wygląda na to, że pomogło :) wkręcając auto na biegu jałowym wskazówka nawet nie drgnęła milimetr w dół (znajduje się gdzieś w połowie skali). Podczas odpowietrzania starałem się weryfikować pracę termostatu – z początku gdy wskaźnik temperatury "leżał" przewód doprowadzający chłodziwo do chłodnicy zimny, to samo gdy powoli się nagrzewał, przy wskaźniku odrobinę (ok. 5 mm) poniżej połowy i dało się wyczuć ciepło przepływające przez przewód. Czy to nie oznacza prawidłowej pracy termostatu ? Jak auto całkiem ostygnie sprawdzę jeszcze raz mając jakiś punkt odniesienia. Prosiłbym jednak kogoś bardziej doświadczonego <nauka> o informację kiedy powinien włączać się tzw. duży obieg :)
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez DeviS » 2 gru 2015, 12:13

Czyli wydaje się być dobrze. Silnik korzysta z duzego obiegu kiedy uklad chlodzenia osiagnie optymalna temperature wtedy termostat sie otwiera i powieksza powierzchnie po ktorej krazy płyn. Pozwala to utrzymac optymalna temperature i silnik sie nie przegrzewa.
Analogicznie maly obieg wystepuje kiedy termostat jest zamkniety i plyn krazy po mniejszej powierzchni a to pozwala na szybsze nagrzanie sie calego ukladu jak i silnika.
Wniosek z tego co piszesz ze dziala prawidlowo, jak by sie zaciał w pozycji otwartej tak jak pisałem wczesniej silnik by sie dlugo nagrzewal. Takze pojezdzij troche samochodem i obserwuj. Nie uzywany Termostat zawsze mozesz zwrocic do kilku dni ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez bartusstw » 2 gru 2015, 20:34

Witam ponownie ;–)

Szczerze to już sam się zagubiłem czy wszystko działa prawidłowo <lol>
Po ostygnięciu samochodu jeszcze raz go wypróbowałem i po przejechaniu nie więcej niż 1km sprawdziłem przewód wchodzący do chłodnicy i okazał się dosyć ciepły. Wcześniej po tak krótkiej jeździe nie było szans na jakiś ruch wskazówki. Załączam zdjęcie na jakim poziomie jest już duży obieg – może ktoś mądrzejszy powie czy prawidłowo ;–)

Obrazek
http://zapodaj.net/f5695e9084183.jpg.html>20151202_122502.jpg

Następnie spróbowałem na biegu jałowym trochę pogazować (wtedy obserwowałem największe spadki) i... znowu spadek temperatury – poniżej załączam filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=8i5wi0XRrdU

i kolejna próba dosłownie po chwilii :
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7zjwHOxCCIc[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=7zjwHOxCCIc

Tak więc sam już nie wiem. Jestem i tak zdecydowany na wymianę płynu w układzie, bo patrząc na filtry i przepustnicę to mam go od nowości. Spróbuję jeszcze w trasie zobaczyć co się dzieje. Istnieje możliwość, że termostat się zacina ? Tak myślę, że skoro już go kupiłem to może go wymienię na nowy.

Dzięki wszystkim za dotychczasową pomoc i liczę na więcej ;–)
Załączniki
20151202_122502.jpg
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez Danmazda » 2 gru 2015, 20:38

Filmy są prywatne....
Obrazek
Daniel
Avatar użytkownika
Koordynator Regionów
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 21 paź 2009, 20:04
Posty: 6380 (52/239)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GG 2.0 163km/191Nm 2007 rok
Mazda 626 GE FP 1,8 90 km 1996 rok
Opel Omega 2,6 V6 180 km 2002 rok

Postprzez bartusstw » 2 gru 2015, 21:53

już chyba poprawiłem – sorry nigdy nie wrzucałem nic na youtube'a <glupek2>
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez DeviS » 3 gru 2015, 00:11

Zaloz ten nowy termostat skoro juz go zamowiles. Pierwszego filmiku nie moge odtworzyc a na drugim nie widzilem zadnego spadku temperatury ;) jesli po wymianie dalej bedzie cos nie tak to pisz a jak wszystko wroci do normy to tez napisz ;) mysle ze do termostatu nie potrzebny jest zaden Magik aby ocenic jego stan, wystarczy przeczytac i zrozumiec zasade jego dzialania i sam powinienes rozwiazac swoj problem. A jesli odpowiedzi na forum sa dla Ciebie malo wystarczajace to pojedz do mechanika, zaplac jak trzeba i bedziesz wiedzial na czym stoisz ;) sory moze ze nie jestem jakis przesadnie mily ale kurcze to tylko termostat.... ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez brodaM6 » 3 gru 2015, 06:27

Nie każdy jest uzdolniony manualnie :)
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez bartusstw » 3 gru 2015, 14:08

Byłem u mechanika i stwierdzil, ze to termostat bez podnoszenia maski. Jak mi wymieni (zawolal 400 zl ) i dalej nie bedzie dzialal to najwyzej wymieni kolejna czesc, dla niego lepiej. 2 mechanik powiedzial ze skoro dziala ogrzewanie to nie wina termostatu <co?> to chyba troche bez sensu... Dlatego postanowilem sie zwrocic o pomoc. Szkoda DeviS ze nie dziala Ci pierwszy filmik, bo tam zachodzi spadek. Dla Ciebie to tylko termostat, a to moje pierwsze auto i to az termostat :) jestem dociekliwy i chcialbym je poznac, a nie byc zdany wylacznie na zaufanie do mechanika. Wymienie termostat i dam znac co i jak. A sama wymiana majac odpowiednie szczypce\kombinerki to nic szczegolnego nawet bez sciagania pompy wspomagania. Dzieki wszytkim za pomoc :)
Początkujący
 
Od: 25 paź 2015, 22:46
Posty: 28
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG1 PB 2.0 147 KM Sedan

Postprzez brodaM6 » 3 gru 2015, 16:52

Te 400 to z oem termostatem hahaha ,za ogrzewanie to bardziej nagrzewnice odpowiada ,dobry fachman
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez DeviS » 3 gru 2015, 17:50

400zl za wymiane termostatu ???? Chlopie daj sobie spokoj z takim mechanikiem. Zadzwon po roznych warsztatach i spytaj o cene, bedziesz wiedzial mniej wiecej na jakim poziomie sie ksztaltuje cena za taka usluge ;) Rozumiem ze jest to pierwsze auto, M6 jest tez moim pierwszym prywatnym autem i dlatego duzo czytam na jego temat, staram sie pomagac innym jesli maja z nim problem bo wiem ze mnie tez to moze spotkac i jesli moge zrobic cos sam to poprostu to robie i sie ucze na wlasnym aucie, a jak cos spierdziele wtedy pojade do mechanika ;P zawsze przeszlo przez moje rece wiec + do doswiadczenia ;P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2013, 00:58
Posty: 479 (1/14)
Skąd: Parczew/Warszawa
Auto: Była: Mazda 6 GG 1.8 '05r + LPG
Jest: Mazda 6 GJ 2.5 '15r

Postprzez Danmazda » 3 gru 2015, 18:08

Termostat 150 zł a oni chcą 400 zł, dobry mechanior :D To nie powinno kosztować więcej jak 200-250 zł
Obrazek
Daniel
Avatar użytkownika
Koordynator Regionów
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 21 paź 2009, 20:04
Posty: 6380 (52/239)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GG 2.0 163km/191Nm 2007 rok
Mazda 626 GE FP 1,8 90 km 1996 rok
Opel Omega 2,6 V6 180 km 2002 rok

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6