Co czeka kierowców w 2016 roku?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 20 lis 2015, 18:30

Koniec koła ratunkowego dla kierowców
Każdy kierowca, który ma przynajmniej prawo jazdy od roku może zredukować liczbę punktów karnych o 6. Wystarczy, że przyjdzie do dowolnego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego i weźmie udział w sześciogodzinnym kursie. W Warszawie z takich kursów korzysta rocznie prawie 2,5 tys. kierowców, a koszt takiego kursu wynosi 300 zł. Przez 6 godzin policjant i psycholog przekonują dlaczego warto zwolnić.
– Troszeczkę straszy się kierowców pokazując zwłoki i to w nie najlepszym stanie – zdradza Wojciech Pasieczny, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i były policjant warszawskiej drogówki.

Kursy na których kierowca może skasować sobie 6 punktów karnych przechodzą jednak do historii. Od 4 stycznia 2016 roku, WORD-y nie będą mogły już organizować takich szkoleń. To jednak nie koniec zmian. Dziś kierowca, który przekroczy 24 punkty karne musi jeszcze raz zdawać egzamin praktyczny i teoretyczny. Od nowego roku zamiast na plac egzaminacyjny trafi na obowiązkowy kurs reedukacyjny.
– Będzie to czterodniowe szkolenie po 7 godzin lekcyjnych – wyjaśnia Dariusz Szczygielski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie. Taki kurs będzie kosztował 500 zł. – Będzie trzeba zarezerwować 28 godzin – dodaje.
Po szkoleniu stan konta z punktami się wyzeruje. Jeśli jednak przez 5 lat kierowca uzbiera więcej niż 24 punkty karne, straci prawo jazdy. Gdy znów będzie chciał usiąść za kierownicą zacznie już "od zera". Tak jakby nigdy nie miał prawa jazdy.
– Przez 5 lat musisz być bardzo grzeczny, musisz wyciągnąć wnioski z tego kursu. Jeżeli po raz kolejny przekroczysz 24 punkty karne tracisz wszystko – tłumaczy mł. insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji.
Na koniec jeszcze jedna zmiana, która wielu kierowców jednak pewnie ucieszy. Policja nie będzie już bowiem sumować punktów karnych za wszystkie wykroczenia.
Na przykład, gdy kierowca jechał za szybko, nie miał zapiętych pasów i rozmawiał przez telefon policjant będzie mógł dopisać na konto maksymalnie 10 punktów.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 4 stycznia 2016 roku. Punkty karne zebrane jednak do tego czasu na koncie pozostaną bez zmian.


źródło

W 2016 roku kierowców czekają kolejne duże zmiany. Co się wtedy zmieni?
Każdy, kto po 4 stycznia 2016 roku po raz pierwszy otrzyma prawo jazdy kategorii B, będzie objęty okresem próbnym, trwającym przez 2 lata od momentu otrzymania uprawnień. Między czwartym a ósmym tygodniem od otrzymania prawa jazdy, kierowca będzie zobowiązany do wzięcia udziału w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zostanie przeprowadzone przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Będą to praktyczne ćwiczenia, trwające jedną godzinę, za które zapłacimy maksymalnie 200 zł.

Dodatkowo, w okresie pierwszych 8 miesięcy od uzyskania prawa jazdy, obowiązkiem będzie poruszanie się pojazdem z przyklejonymi na przedniej i tylnej szybie naklejkami z zielonym listkiem. Również w takim okresie kierowca nie będzie mógł podjąć pracy w celu zarobkowym jako kierowca pojazdu.

Oprócz tego, nowi kierowcy zostaną obłożeni zakazem przekraczania prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza terenem zabudowanym i 100 km/h na dwujezdniowej drodze ekspresowej oraz na autostradzie. Limity będą obowiązywały przez pierwsze 2 lata od otrzymania uprawnień. Poza tym, jeżeli w czasie okresu próbnego osoba popełni dwa wykroczenia przeciw bezpieczeństwu w ruchu drogowym, okres próbny zostanie wydłużony o kolejne 2 lata.

Zmiany w prawie drogowym to nie wszystko. Na początku 2016 roku uruchomione zostaną również nowe e-usługi związane z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Będą to m.in. usługi o nazwie "Sprawdź moje uprawnienia" i "Sprawdź informację o punktach karnych". Dzięki nim, kierowcy – za pośrednictwem internetu – uzyskają dostęp do własnych danych. Kolejną opcją będzie "Udostępnij dane pracodawcy". Pozwoli ona na zweryfikowanie uprawnień kierowcy. "Sprawdź szkołę jazdy" – dzięki tej usłudze, kursanci będą mogli ocenić szkoły jazdy, w których odbywali kurs. Oceny będą później widoczne w internecie, Ostatnia usługa – "Mój pojazd" – będzie oferowała właścicielom pojazdów dostęp online do danych o swoim pojeździe. Dodatkowo w planach jest także stworzenie usług, które będą służyły do powiadamiania kierowców i właścicieli pojazdów o istotnych terminach z nimi związanych.

Warto przypomnieć, że w połowie maja wszedł w życie pierwszy pakiet zmian w przepisach: Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h skutkuje utratą prawa jazdy na 3 miesiące. Jeśli osoba dalej będzie prowadzić pojazdy bez prawa jazdy, okres zostanie przedłużony do 6 miesięcy. Trzecie zatrzymanie będzie skutkowało cofnięciem uprawnień. Kierowcom, prowadzącym pod wpływem alkoholu, grożą kary więzienia, dożywotniego odebrania uprawnień, a także obowiązek zapłaty 5 tys. zł. nawiązki na fundusz pomocy pokrzywdzonym lub 10 tys. zł. na rzecz pokrzywdzonego. Obowiązek przewożenia dziecka w foteliku zależy wyłącznie od jego wzrostu. Dotychczas obowiązywała granica wieku 12 lat, albo wzrostu 150 cm. Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika.


źródło


Skandal z CEPiK-em. Co czeka kierowców od 4 stycznia?

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców miał ułatwić i skoordynować załatwianie formalności przez kierowców. Potwierdziły się jednak wcześniejsze przypuszczenia, że jest on zbyt niedopracowany, aby móc wdrożyć go 4 stycznia.
Nowy system CEPiK 2.0 nie zacznie działać tak jak planowano, czyli od 4 stycznia. Uruchomienie zostanie przełożone – tak zdecydowali ministrowie nowego rządu. Na nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców miało opierać się rejestrowanie aut, wydawanie praw jazdy, zapisy na egzamin, dopisywanie punktów karnych kierowców, a nawet badania techniczne samochodów. System nie jest jeszcze jednak gotowy technicznie i nie przeszedł testów.
Uruchomienie CEPiK-u zostanie przesunięte przynajmniej o 6-8 miesięcy. To minimum – usłyszał nasz reporter od jednego z ministrów. Jednak z naszych informacji wynika również, że może to być nawet rok.
Nie wyobrażam sobie, by ryzykować i uruchamiać system, który nie jest ostatecznie gotowy i może oznaczać paraliż tak wielu dziedzin życia – przekazał jeden z ministrów. Poprzednicy zostawili nam trupa w szafie – dodaje.
Jak ustalił nasz dziennikarz, najpierw odbyła się wewnętrzna narada w MSW, na której negatywnie oceniono stan przygotowań, a potem podczas spotkania trzech ministrów konstytucyjnych: spraw wewnętrznych, infrastruktury oraz cyfryzacji, zapadła decyzja – "trudno, przesuwamy".
Konieczna jest jednak zmiana ustawy. Nowelizacja ma być gotowa i przekazana do Sejmu na początku grudnia.
Najprawdopodobniej efektem tego bałaganu będą dymisje w Centralnym Ośrodku Informatyki MSW, a instytucja zostanie przekazana pod nadzór resortu cyfryzacji.


źródło

Przy okazji warto wiedzieć jakie możliwości daje CEPiK również w kierunku nierzetelnych kierowców...

Platforma SOPPIX to oprogramowanie wspomagające obsługę strefy płatnego parkowania. System umożliwia sprzedaż abonamentów, kontrolę i windykację opłat dodatkowych oraz przechowywanie dokumentacji fotograficznej. Program jest zintegrowany z CEPIK oraz zgodny z ustawą o egzekucji w administracji.

soppix.jpg


Nowy taryfikator mandatów: w 2016 roku może czekać nas duża zmiana!

Odchodzący rząd zostawił kierowcom niemiłą niespodziankę. Wszystko wskazuje na to, że od 4 stycznia 2016 roku taryfikator mandatów ulegnie zaostrzeniu, a mandaty i kary za drogowe przewinienia będą w niektórych przypadkach jeszcze dotkliwsze.
Zmiany w przepisach ruchu drogowego są jeszcze w fazie projektowania i stanowią element uzgodnień międzyresortowych, jednak jest duże prawdopodobieństwo, że nowe przepisy wejdą w życie na początku przyszłego roku.
W znowelizowanym taryfikatorze pojawią się nowe wykroczenia oraz zaostrzone kary. Przykładowo, za jazdę bez zapiętych pasów zapłacimy 300 zł za osobę (obecnie jest to 100 zł), a za spowodowanie zagrożenia w ruchu poza drogami publicznymi otrzymamy 6 punktów karnych. 7 punktów "zgarniemy" za nieuprawnione zaparkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych.
To oczywiście nie koniec zaostrzeń. Jazda autem po chodniku została wyceniona na 200-500 zł plus 5 pkt. karnych. Tyle samo punktów zostanie nałożone na kierowcę, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszym wchodzącym na jezdnię, by wsiąść do pojazdu komunikacji miejskiej. Za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h będzie skutkować nie tylko zatrzymaniem prawa jazdy, ale także nałożeniem 10 pkt. karnych. Ponadto dane kierowcy zostaną wprowadzone do systemu ewidencji, by zbadać skuteczność nakładanych kar.


mandaty2016.jpg



źródło
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5602 (328/456)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez bax » 27 lis 2015, 16:56

Dobra wiadomość.
CEPiK 2.0 nie ruszy od stycznia. <jupi>
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2015, 22:42
Posty: 143 (0/5)
Skąd: Gorzów Wlkp.

Postprzez stics » 30 sty 2016, 15:38

Jak na razie nie wszystko weszło w życie, nadal nie wiadomo czy i kiedy wejdzie nowy taryfikator.
Załączniki
zdjecie.jpg
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 3 sie 2015, 20:57
Posty: 21
Auto: Mazda 626 GE 1,8 90 KM LPG 1996

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy Moto