System i-Stop – różne zagadnienia
Witam wszystkich forumowiczów! Od grudnia jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdy 3 w wersji SkyEnergy. Niestety po 2 miesiącach użytkowania samochodu pojawił się problem z systemem i-stop. Z niewiadomych przyczyn system nagle przestał działać... Teoretycznie wszystkie warunki działania systemu wskazane w instrukcji są spełnione (brak włączonego nawiewu przedniej szyby, dokładnie zamknięte wszystkie drzwi i pokrywy silnika/bagażnika, brak ekstremalnych temperatur ustawionych na klimatyzacji itp.). Mimo to system nie działa (niezależnie od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz). System infotainment pokazuje ciągle status "NIE GOTOWY", wskazując akumulator jako potencjalną przyczynę usterki (ikony silnika i klimatyzacji są podświetlone).
Przez kilka ostatnich miesięcy auto codziennie pokonywało trasę ok. 60 km + odcinki 350 km 1-2 razy w miesiącu (w nocy samochód był garażowany w parkingu podziemnym). W trakcie jazdy nie korzystałem z ładowarek telefonicznych lub innych urządzeń, które mogłyby drenować akumulator.
Kilka dni temu, w trakcie zmiany opon zimowych na letnie, problem został zgłoszony do ASO. Serwis wgrał ponownie oprogramowanie i-stop i potwierdził, że przyczyną może być niski poziom naładowania akumulatora (47%). Po opuszczeniu salonu pokonałem ponad 500 km przy wyłączonej klimatyzacji i systemie infotainment a mimo to nie udało mi się przywrócić działania systemu i-stop.
Czy któryś z posiadaczy nowej 3-jki miał podobne doświadczenia z tym systemem?
Przez kilka ostatnich miesięcy auto codziennie pokonywało trasę ok. 60 km + odcinki 350 km 1-2 razy w miesiącu (w nocy samochód był garażowany w parkingu podziemnym). W trakcie jazdy nie korzystałem z ładowarek telefonicznych lub innych urządzeń, które mogłyby drenować akumulator.
Kilka dni temu, w trakcie zmiany opon zimowych na letnie, problem został zgłoszony do ASO. Serwis wgrał ponownie oprogramowanie i-stop i potwierdził, że przyczyną może być niski poziom naładowania akumulatora (47%). Po opuszczeniu salonu pokonałem ponad 500 km przy wyłączonej klimatyzacji i systemie infotainment a mimo to nie udało mi się przywrócić działania systemu i-stop.
Czy któryś z posiadaczy nowej 3-jki miał podobne doświadczenia z tym systemem?
-
Pawel_1982
Pawel_1982 napisał(a):i potwierdził, że przyczyną może być niski poziom naładowania akumulatora (47%)
Musi być jakaś przyczyna nieładowania akumulatora, np. alternator, tym bardziej, że po pokonaniu 500km akumulator powinien być doładowany.
Zgłoś czym prędzej ponownie problem w ASO opisując jak w wątku, bo to nowe auto.
Ja miałem podobne doświadczenia – z tym, że u mnie poziom naładowania wynosił 70%. Jeździłem przez kilka miesięcy na podobnych trasach, a tu któregoś pięknego dnia i-stop przestał się włączać. Dodam, że było to w okresie, kiedy robiło się cieplej, więc negatywny wpływ temperatury można wykluczyć.
Po wizycie w ASO i zdiagnozowaniu poziomu naładowania akumulatora wybrałem się w dłuższą trasę (nie pamiętam dokładnie, ale może około 500km) i problem zniknął.
To, ile kilometrów pokonałeś po opuszczeniu salonu nie ma specjalnego znaczenia – ważne, jakie to były kilometry. Najlepiej może przejedź tę trasę 350km, a jeśli problem nie zniknie, jedź od razu do ASO, żeby zobaczyć, jaki wtedy będzie stan naładowania akumulatora.
Po wizycie w ASO i zdiagnozowaniu poziomu naładowania akumulatora wybrałem się w dłuższą trasę (nie pamiętam dokładnie, ale może około 500km) i problem zniknął.
To, ile kilometrów pokonałeś po opuszczeniu salonu nie ma specjalnego znaczenia – ważne, jakie to były kilometry. Najlepiej może przejedź tę trasę 350km, a jeśli problem nie zniknie, jedź od razu do ASO, żeby zobaczyć, jaki wtedy będzie stan naładowania akumulatora.
Zależy mi na wiarygodnej informacji czy start-stopa da się w aso wyłączyć. W salonie raz mówią że można a później że nie można. W poniedziałek odbieram auto i chcę wiedzieć czy warto męczyć sprzedawcę.
child napisał(a):Najlepiej może przejedź tę trasę 350km, a jeśli problem nie zniknie, jedź od razu do ASO, żeby zobaczyć, jaki wtedy będzie stan naładowania akumulatora.
Od zgłoszenia problemu w ASO pokonałem w trakcie świątecznego weekendu odcinek blisko 1500 km ale bez widocznego efektu. Problem zniknął po naładowaniu akumulatora w serwisie Mazdy. Czy definitywnie? Poczekamy, zobaczymy... Według informacji pracownika serwisu Mazdy system i-stop nie będzie się aktywował jeżeli poziom naładowania akumulatora jest niższy niż 70%. W takim przypadku nie pomoże również wyłączenie ekranu systemu infotainment czy klimatyzacji... Według ASO systemy bezpieczeństwa dostępne w BM-ce (oraz sam system alarmowy) generują spore obciążenie akumulatora. W praktyce oznacza to, że alternator nie jest w stanie w szybki sposób przywrócić stanu naładowania akumulatora do poziomu wymaganego do aktywacji systemu i-stop.
-
Pawel_1982
Jeśli przejechałeś 1500km w krótkim okresie czasu (i – jak rozumiem – głównie w trasie), to rzeczywiście powinno to pomóc i moim zdaniem masz coś nie tak. Co do zużywania prądu przez systemy bezpieczeństwa i alarm – to jest moim zdaniem ściema. Dlaczego niby alarm w BM ma zużywać więcej prądu niż w innych samochodach? Jeśli systemy bezpieczeństwa generowałyby "spore obciążenie akumulatora", to przy jeździe w warunkach niekorzystnych do doładowywania akumulator szybko by ci się wyładował. Jednym słowem ASO zastosowało typową taktykę "nie mamy nic ciekawego do powiedzenia w temacie, więc palniemy sobie cokolwiek – klient i tak się nie zna".
Naprawdę mnie ciekawi, czy problem ci nie wróci, skoro 1500km jazdy nie doładowało akumulatora.
Naprawdę mnie ciekawi, czy problem ci nie wróci, skoro 1500km jazdy nie doładowało akumulatora.
Dobra bajka
To nie czasy aut z prądnicą. alternator jest tak dopasowany żeby dać wystarczająca moc do bieżącej obsługi samochodu jak i do naładowania aku. Dostałeś wydruk ze stanu aku?
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
-
Zoom -Zoom from Belgium
- Od: 26 mar 2010, 14:31
- Posty: 7010 (210/247)
- Skąd: Benelux/Szczecin
- Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.
Ja od jakiegoś czasu ponownie zaobserwowałem dziwne zjawisko dot. i-Stop, mianowicie zdarza się, że po wciśnięciu sprzęgła silnik nie uruchamia się, jednak jak tylko puszczę pedał hamulca startuje (na co pare msc. temu kolega "grm" w tym wątku też zwrócił uwagę). Na początku byłem przekonany, że to może zbieg okoliczności i po prostu później następuje rozruch aż postanowiłem to sprawdzić i pewnego dnia wcisnąłem sprzęgło, poczekałem kilka sekund i nic – silnik nie uruchomił się, jak tylko lekko puściłem pedał hamulca nastąpił start. Nie wiem co o tym myśleć, nie przeszkadza mi to jakoś specjalnie i dzieje się dość rzadko.
Dodam, że zimą miałem podobne sytuacje, choć wtedy była to chyba kwestia nie wykrywania kluczyka (był np. w kieszeni kurtki, świeciła się na moment ikonka nie wykrywania kluczyka, teraz ta ikonka nie świeci się). Może to ma jakiś związek z "z hill holding"? Była tez teoria, że gdy ikonka i-stop zaczyna migać (przygotowanie do rozruchu) i wtedy wciśnie się sprzęgło to są podobne objawy, jednak teraz nic takiego mi się nie działo albo ja coś w tym całym procesie i-Stopowania przeoczam
?
[edit]
Dziś udało mi się w pełni "zasymulowac" powyższe zjawisko, okazuje się, że gdy wciskane jest sprzęgło (i-stop włączony, pedał hamulca mocno wciśnięty) pojawia się ikonka zielonego kluczyka z wykrzyknikiem ("lampka sygnalizacyjna klucza") która w momencie puszczenia hamulca gaśnie a silnik dopiero wtedy uruchamia się.
[edit2]
Dziś byłem w ASO i po zrobieniu testu okazało się, że wszystkie trójki tak mają. Dlaczego tak jest tego nikt nie wie...
Dodam, że zimą miałem podobne sytuacje, choć wtedy była to chyba kwestia nie wykrywania kluczyka (był np. w kieszeni kurtki, świeciła się na moment ikonka nie wykrywania kluczyka, teraz ta ikonka nie świeci się). Może to ma jakiś związek z "z hill holding"? Była tez teoria, że gdy ikonka i-stop zaczyna migać (przygotowanie do rozruchu) i wtedy wciśnie się sprzęgło to są podobne objawy, jednak teraz nic takiego mi się nie działo albo ja coś w tym całym procesie i-Stopowania przeoczam
[edit]
Dziś udało mi się w pełni "zasymulowac" powyższe zjawisko, okazuje się, że gdy wciskane jest sprzęgło (i-stop włączony, pedał hamulca mocno wciśnięty) pojawia się ikonka zielonego kluczyka z wykrzyknikiem ("lampka sygnalizacyjna klucza") która w momencie puszczenia hamulca gaśnie a silnik dopiero wtedy uruchamia się.
[edit2]
Dziś byłem w ASO i po zrobieniu testu okazało się, że wszystkie trójki tak mają. Dlaczego tak jest tego nikt nie wie...
Jeszcze jedno pytanie. Jak kupiłem 3 4 m-ce temu i-stop włączał się ( tak mi się wydaje) na dużdłuższy okres niż mam teraz. W obecnej chwili wyłącza go na max 10 s. A jak jest u was?? 

-
bdragun
Czas wyłączenia silnika przez i-stop zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od temperatury silnika – obecne poranki są dużo chłodniejsze niż 3-4 m-ce temu, więc przez pierwsze kilometry silnik się wyłącza tylko na chwilę. Druga sprawa to ustawienie temperatury na klimatyzacji – duża różnica między temperaturą nastawioną a obecną powoduje nie działanie systemu i-stop. Trzecia sprawa to poziom naładowania akumulatora – jeśli mimo nagrzania kabiny i silnika ten drugi wyłącza się na postoju tylko na chwilę sprawdziłbym naładowanie akumulatora.
Dzięki mishaaq za odp. Jeżdżę codziennie do pracy 2x35 km po trasie, klimy nie nadwyrężam ale zobaczę, jak to jest z czasem wyłączania silnika, jak powyłączam klimy itp. 

-
bdragun
Hej,
to bardziej jako ciekawostka, aczkolwiek miło jeżeli ktoś to zweryfikuje. Po wczorajszym powrocie z trasy zgasiłem silnik z włączonym tempomatem, dziś rano po uruchomieniu auta automatycznie tempomant był włączony. Po zatrzymaniu się na pierwszym skrzyżowaniu aktywował mi się i-stop mimo tego, że silnik był jeszcze zimny – niebieska ikona zimnego silnika aktywna. Zdziwiło mnie to tym bardziej, że w momencie wyłączenia tempomatu silnik wyszedł z trybu i-stop i uruchomił się. Aby się upewnić, że to nie przypadek powtórzyłem to – dzieje się tak tylko kiedy silnik zostanie wyłączony przyciskiem i w tym samym momencie tempomat jest włączony, a po ponownym uruchomieniu tempomat automatycznie będzie również aktywowany.
Zgodnie z opisem w instrukcji i-stop nie jest aktywny na zimnym silniku więc wnioskuję, że lepiej nie zapominać o wyłączeniu tempomatu przed zgaszeniem silnika.
to bardziej jako ciekawostka, aczkolwiek miło jeżeli ktoś to zweryfikuje. Po wczorajszym powrocie z trasy zgasiłem silnik z włączonym tempomatem, dziś rano po uruchomieniu auta automatycznie tempomant był włączony. Po zatrzymaniu się na pierwszym skrzyżowaniu aktywował mi się i-stop mimo tego, że silnik był jeszcze zimny – niebieska ikona zimnego silnika aktywna. Zdziwiło mnie to tym bardziej, że w momencie wyłączenia tempomatu silnik wyszedł z trybu i-stop i uruchomił się. Aby się upewnić, że to nie przypadek powtórzyłem to – dzieje się tak tylko kiedy silnik zostanie wyłączony przyciskiem i w tym samym momencie tempomat jest włączony, a po ponownym uruchomieniu tempomat automatycznie będzie również aktywowany.
Zgodnie z opisem w instrukcji i-stop nie jest aktywny na zimnym silniku więc wnioskuję, że lepiej nie zapominać o wyłączeniu tempomatu przed zgaszeniem silnika.
Nigdy mi się to nie zdarzyło, tempomat mam cały czas włączony (gotowy do pracy).
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
-
Zoom -Zoom from Belgium
- Od: 26 mar 2010, 14:31
- Posty: 7010 (210/247)
- Skąd: Benelux/Szczecin
- Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.
i-stop u mnie rowniez sie wlacza na zimnym ale glownie w cieple wiosenno-letnie poranki zwlaszcza gdy akumulator ma odpowiedni poziom naladowania oraz gdy instalacja chłodzenia/grzania nie ma "dużo roboty". Moim zdaniem motyw z tempomatem to czysty przypadek.
-
maryousz
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 286 gości