Rozładowany akumulator. Co może być przyczyną?

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez extra » 11 cze 2015, 23:13

Już po sprawie. Dali mi nowy akumulator, inny niż był poprzednio. Jakiej marki nie potrafili lub nie chcieli mi powiedzieć. Zdecydowanie zaprzeczyli, że powodem padnięcia aku były przyczyny zewnętrzne. Pobór prądu przez nowy akumulator to wg elektryka ASO wynosi 0,03 A
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2015, 19:19
Posty: 54 (1/0)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 BP – 2,0 – Hatchback – 150 KM – 2023

Postprzez Wojtek » 11 cze 2015, 23:58

Sam zmierz napięcie na nowym akumulatorze na wyłączonym silniku i na biegu jałowym...
Podaj nam te wartości :)
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/483)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez extra » 15 cze 2015, 18:12

Po odebraniu autka z nowym akumulatorem, odstawiłem je na dwa dni aby dać mu nową szansę, a nuż się aku nie rozładuje. Nie rozładował się. Dzisiaj rano zmierzyłem napięcie ładowania. W stanie spoczynku 12,6 V, na biegu jałowym … krótko 13, 8, a zaraz potem 12,8 V. Poleciałem do ASO gdzie sympatyczny Pan elektryk wyjaśnił mi, że taka jest uroda auta i napięcie ładowania jest uzależnione od potrzeb. Potem podłączył Mazdę do kompa i pokazał mi jak to hula. Może szanowni Internauci podłączyli by swój aku do przyrządu i pochwalili się jak to jest u nich?
Nowy akumulator jest firmy EXIDE.
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2015, 19:19
Posty: 54 (1/0)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 BP – 2,0 – Hatchback – 150 KM – 2023

Postprzez ulmen » 16 cze 2015, 08:20

Nie wiem jak Mazda realizuje proces ładowania, ale te 12.8V na obrotach (nawet przy naładowanym aku) to mało. Jaka była temperatura otoczenia ?
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez Wojtek » 16 cze 2015, 08:45

extra napisał(a):Może szanowni Internauci podłączyli by swój aku do przyrządu i pochwalili się jak to jest u nich?

Dobra propozycja... wtedy łatwo zweryfikujemy proces ładowania aku na biegu jałowym... :)
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/483)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez extra » 16 cze 2015, 14:18

ulmen napisał(a):Nie wiem jak Mazda realizuje proces ładowania, ale te 12.8V na obrotach (nawet przy naładowanym aku) to mało. Jaka była temperatura otoczenia ?


Pomiar był robiony wczoraj przed 8 rano. Temperatura powietrza była o ile się nie mylę ok. 17 – 18 stopni. Dopiero potem pochłodniało.
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2015, 19:19
Posty: 54 (1/0)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 BP – 2,0 – Hatchback – 150 KM – 2023

Postprzez ulmen » 16 cze 2015, 15:10

Akumulator kwasowy w temperaturze otoczenia 25 st C i ładowaniu buforowym (czyli takim w którym akumulator nie został za nadto rozładowany) powinien mieć napięcie około 13,7V (czyli coś co się u ciebie na krótko pojawiło). Dodatkowo akumulator powinien mieć kompensację napięcia ładowania w zakresie -24...30mV na stopień Celsjusza. W twoim przypadku wynika, że albo coś jest nie tak z ładowaniem albo, że Mazda ma jakiś patent na ładowanie. Przerwanie ładowania przy napięciu 12.8V powoduje, że akumulator będzie ładowany tylko do 75% pojemności a dodatkowo przyspiesza to znacznie korozję elektrod w akumulatorze.
Dzisiaj zmierzę napięcie mojego aku w stanie ładowania i spoczynku (jak nie zapomnę! <glupek2> )
Nie chcę prorokować, ale wg. mnie wymiana aku nie zda się na nic, bo za parę miesięcy będziesz miał podobny problem. Obym się mylił i oby Mazda miała jakiś dziwny algorytm ładowania o którym nic nie wiem.
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez Wojtek » 16 cze 2015, 15:49

ulmen napisał(a):Mazda ma jakiś patent na ładowanie.

Gdyby był, to by musieli w fabryce wkładać specjalne ogniwa o zupełnie innej charakterystyce pracy...
I o ile się orientyuję montowane są normalne akumulatory, które powinny być ładowane pomiędzy 13,8 – 14,4 V :)
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/483)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez ulmen » 16 cze 2015, 16:03

Ten patent może być prosty. Mogą np. po rozruchu ładować niewielkim prądem aby niepotrzebnie silnika nie obciążać ładowaniem a dopiero po powiedzmy 1 minucie podnosić napięcie ładowania (a w związku z tym prąd ładowania) do nominału. Tutaj ogranicza nas tylko wyobraźnia. Zmierzę dzisiaj i dam znać jak to wygląda u mnie.

Dopisano 16 cze 2015, 20:52:

Zmierzyłem napięcie w mojej M3 i jestem zaskoczony pomiarem.
Wykonałem dwa pomiary
1. Pomiar napięcia przy wyłączonym samochodzie i rozbrojonym alarmie (fotografia): 12,629V. Czas od wyłączenia silnika po przejechaniu odcinka 44km: 2h (przez 2h samochód nie był w ruchu).
2. Pomiar napięcia po uruchomieniu samochodu (ręczny zaciągnięty- zgaszone światła do jazdy dziennej): 12,66V (pomiar przez około 10 sekund i praktycznie bez zmiany). Przy podniesionej klapie na desce rozdzielczej świeci się sygnalizacja SCBS.

Jak widać sprawa jest chyba mocno skomplikowana i nie chce mi się wierzyć, że system ładowania opiera się wyłącznie na napięciu 12,7V.

A tak przy okazji – chyba takim pomiarem nie straciłem gwarancji ? <glupek2>
Załączniki
1.jpg
Napięcie akumulatora przy wyłączonym samochodzie.
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez ellipsis » 16 cze 2015, 22:05

Na tym drugim forum Mazdy pojawil sie watek o akumulatorze i Istopie a mianowicie o bardzo szybkim jego zużyciu.. Przypominam ze gwarancja na aku to 365dni potem ASo umywa ręce a podobno do modeli z Eloop aku sa inne i na nie sie czeka bo nie ma ich dostepnych od reki..

Pytanie dlaczego ładowanie jest tak słabe, czyżby to kolejny genialny pomysł skyactiv majacy na celu zaoszczedzenie 100ml paliwa na 1000km?
Może własnie to slabe ladowanie, które nie jest w stanie doladowywac baterie + dzialanie istopa który ciaglym odpalaniem auta rozladowywuje akumulator daje takie efekty? Takie napiecie nie doładuje baterii na full a to jest bardzo szkodliwe dla akumulatorów..
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 770 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez SCADA » 17 cze 2015, 01:07

extra napisał(a):sympatyczny Pan elektryk wyjaśnił mi, że taka jest uroda auta i napięcie ładowania jest uzależnione od potrzeb


Dziwy, Pany..., dziwy....... :P

ulmen napisał(a):1. Pomiar napięcia przy wyłączonym samochodzie i rozbrojonym alarmie (fotografia): 12,629V. Czas od wyłączenia silnika po przejechaniu odcinka 44km: 2h (przez 2h samochód nie był w ruchu).
2. Pomiar napięcia po uruchomieniu samochodu (ręczny zaciągnięty- zgaszone światła do jazdy dziennej): 12,66V (pomiar przez około 10 sekund i praktycznie bez zmiany). Przy podniesionej klapie na desce rozdzielczej świeci się sygnalizacja SCBS.



Jako, że nie ma mnie w domu i nie mam dostępu do miernika, a temat jest niezwykle frapujący, zadzwoniłem sobie do mojej żony, żeby zmierzyła ("umi", bo "techniczna" <rotfl> ) napięcie w jej nowym samochodzie (VAG... ;P <spoko> ;P )...

No więc napięcie przy wyłączonym silniku (ponad 5 godzin postoju) to 12,74V (dopiero przy zamknięciu drzwi, kiedy na moment uruchamia się pompa paliwa, napięcie spada chwilowo do 12,66V...)...., napięcie przy obrotach biegu jałowego, włączonych światłach (LED), ale wyłączonych wszystkich innych odbiornikach (w tym klimatyzacji i dmuchawie) to... 14,79V.


Akumulator to Exide 60Ah typu EFB, przyrząd pomiarowy to Fluke 175 True RMS.

(jeśli ktoś sobie życzy, to w piątek mogę zrobić fotki, jak Kolega Ulmen :) )

Wygląda więc na to, że VAGi przy wyłączonym silniku mają wyższe napięcie na zaciskach akumulatora, niż Mazdy przy włączonym... <rotfl>


ulmen napisał(a):Mazda ma jakiś patent na ładowanie.


O tak, okazuje się, że Mazda ma wiele patentów, tyle, że nie wszystkie są dobre... :P


Jak pisze powyżej Kolega Ellipsis, problemy z ładowaniem w Mazdach znane są także użytkownikom modelu GJ (6) – akumulatory, albo padają całkowicie, albo są niedoładowane, co uniemożliwia załączenie i-stop'u...


Swoją drogą, to bardzo ciekawe, jak to wszystko ma w Maździe działać jak należy, skoro (zgodnie ze słowami elektryka serwisu) napięcie waha się (procentowo) w stosunkowo szerokich granicach (zakładając, że rzeczywiście kiedykolwiek osiąga pułap 14V). :>
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2014, 20:20
Posty: 102 (0/11)
Auto: Audi S5 3.0 TFSI 354KM quattro
BMW340i xDrive
Cupra Formentor VZ

Postprzez ulmen » 17 cze 2015, 06:50

SCADA napisał(a):napięcie przy obrotach biegu jałowego, włączonych światłach (LED), ale wyłączonych wszystkich innych odbiornikach (w tym klimatyzacji i dmuchawie) to... 14,79V.

Takiego napięcia się spodziewałem i to jest typowe napięcie ładowania przyśpieszonego dla akumulatorów do pracy cyklicznej.
SCADA napisał(a): ("umi", bo "techniczna" <rotfl> )
Tylko pogratulować takiej małżonki !

Ja w dalszym ciągu uważam, że ładowanie przebiega prawidłowo. I postaram się to jakoś udowodnić, bo jeśli jest tak jak napisałem we wcześniejszym poście to wielka lipa Panowie, wielka lipa....
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez usrobo » 17 cze 2015, 10:13

Czy wy sugerujecie ze jestescie lepszymi projektantami ukladow wlektronicznych nic caly dzial projektowy Mazdy?

U jednego goscia pojawil sie problem z aku a wy na podstawie tego twierdzicie ze jest wada fabryczna we wszystkich 3 bm ,
Forumowicz
 
Od: 4 paź 2014, 17:13
Posty: 185 (3/9)
Auto: Mazda 3 BM Sky-Motion 120KM HB soul red

Postprzez ulmen » 17 cze 2015, 17:34

usrobo napisał(a):Czy wy sugerujecie ze jestescie lepszymi projektantami ukladow wlektronicznych nic caly dzial projektowy Mazdy?
Nie, ja tego nie sugeruję. Natomiast chcę wiedzieć "co i jak" i czy akumulator jest prawidłowo ładowany. W dodatku czysta ciekawość mnie zjada więc popełniłem dzisiaj rano to:

zrobiłem serię pomiarów (załącznik). Pomiar napięcia na gnieździe 12V, które znajduje się w schowku. To gniazdo ma bezpośrednie połączenie z napięciem akumulatora.
Zdjęcia (idąc od lewej):

pomiary_aku_m3.jpg
Napięcie akumulatora w różnych fazach jazdy.


1. Napięcie na akumulatorze po całej nocy stania (12st C).
2. Napięcie po uruchomieniu samochodu (ok 10 sekund od startu silnika).
3. Napięcie po przejechaniu około 8km.
4. Napięcie po przejechaniu 41km.
5. Napięcie po 10 sekundach od zadziałania I-Stop (spadek napięcia około 10mV/sek).

Kilka wniosków:
1. Mazda nie podaje od razu na akumulator dużego prądu z alternatora, na początku prąd jest ograniczony do pewnej wartości więc akumulator spokojnie się ładuje.
2. W początkowym cyklu ładowania prąd ładowania jest niewielki (co ogranicza przyrost napięcia na akumulatorze), dopiero po pewnym czasie rośnie do pewnej ustalonej wartości.
3. Po około 8 minutach (przejechanie 8km) akumulator pracuje na stałe napięcie, równe napięciu buforowemu a prąd wyznaczony jest wyłącznie przez akumulator.

Dodatkowo uważam, że jeśli system Mazdy wykryje, że bateria przez dłuższy czas nie pozwala na podniesienie napięcia (czyli aku był mocno rozładowany) to system przechodzi do tzw. ładowania przyśpieszonego, czyli z ograniczeniem prądu oraz napięciem 14,7V. Taka operacja pozwala na szybkie naładowanie rozładowanego akumulatora.
Ostatnio edytowano 17 cze 2015, 19:04 przez Wojtek, łącznie edytowano 1 raz
Powód: poprawienie załącznika
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez usrobo » 17 cze 2015, 17:50

Czyli 1000 projektantow mazdy sie jednak nie mylilo....
Forumowicz
 
Od: 4 paź 2014, 17:13
Posty: 185 (3/9)
Auto: Mazda 3 BM Sky-Motion 120KM HB soul red

Postprzez Wojtek » 17 cze 2015, 19:13

Jest to napewno innwacyjne rowiązanie... Niestety, służy ono tylko tym, którzy jeżdżą średnie i dłuższe odcinki drogi... Nie jest wskazane dla aut pokonujących krótkie, miejskie trasy rzędu kilku km i postój...

extra, napisz nam jakie trasy dziennie pokonujesz?
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/483)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez SCADA » 17 cze 2015, 19:57

usrobo napisał(a):Czy wy sugerujecie ze jestescie lepszymi projektantami ukladow wlektronicznych nic caly dzial projektowy Mazdy?


usrobo napisał(a):Czyli 1000 projektantow mazdy sie jednak nie mylilo....


Na jakiej podstawie wysnułeś takie wnioski? A może jest tak, że ci, którzy ogarnęli temat ładowania akumulatora przeszli to Toyoty robić hybrydy, a w Maździe pozostały same patałachy? :|

Przepraszam, ale czasami daję się sprowokować, żeby coś takiego napisać... <zawstydzony>


Wracając jednak do wątku ładowania w Maździe... Wartości napięć, które podaje Kolega Ulmen są bardzo mizerne – zarówno napięcie po kilkugodzinnym postoju (12,291V) jest krytycznie niskie, jak i wartości napięcia ładowania podczas jazdy.

Jeżeli taki rzeczywiście był zamysł japońskich fachowców, to takie podejście bardzo różni się chociażby od tego, które stosują renomowani producenci ładowarek do akumulatorów (np. CTEK). W przypadku takiej ładowarki akumulator ładowany jest od razu maksymalnym (dla danego modelu ładowarki) prądem, przy czym wartość napięcia rośnie od około 12,3V (przy stosunkowo rozładowanym akumulatorze) do około 14,3-14,4V (w przypadku zwykłych akumulatorów, względnie wykonanych w technologii wapniowej) w ciągu poniżej jednej minuty. Dopiero po osiągnięciu poziomu naładowania 80% pojemności akumulatora ładowarka zaczyna stopniowo zmniejszać prąd ładowania nadal utrzymując jednak zadany poziom napięcia (około 14,4V, względnie około 14,7V dla akumulatorów AGM).

Jeżeli w Maździe ładowanie jest takie super, to proszę mi wyjaśnić, jak to się stało, że dzisiaj, czyli po 24h od wczorajszego pomiaru w samochodzie mojej żony (SEAT Leon 5F 1,8 TSI), który od wczoraj stał nieuruchamiany przez dobę, napięcie na akumulatorze jest.... 12,66V (wczoraj, dla przypomnienia, było 12,74V). <co?>
Aha, przed dzisiejszym pomiarem żona jeszcze odkurzała w samochodzie, więc przez jakiś czas świeciło się podświetlenie wnętrza (4 lampki LED na suficie, lampki LED w przestrzeni nóg i podświetlenie drzwi) i lampka w bagażniku (tradycyjna żarówka).

Wojtek napisał(a):Jest to napewno innwacyjne rowiązanie...


Hmmm... "Innowacyjne" to nie jest dobre słowo... <oczko> To tak, jakby w Maździe chcieli na nowo wynaleźć kolo... :|
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2014, 20:20
Posty: 102 (0/11)
Auto: Audi S5 3.0 TFSI 354KM quattro
BMW340i xDrive
Cupra Formentor VZ

Postprzez usrobo » 17 cze 2015, 20:12

Jestes elektrykiem lub elektromechanikiem?
Trzymajmy sie faktow. Czy ktos poza 1 gosciem na Polskich lub zagranicznych forach zglaszal problem z ladowaniem lub padajacym akumulatorem?
Ja nie slyszalem.

A jesli piszemy teoretycznie o idealbych warunkach ladowania i rozladowywania aku w aucie to wpiszmy w temacie ze to temat teoretyczny i ustalamy fakty jak utrzymac akumulator w idealnym stanie przez 10 lat i przy sprzedazy powiedziec ze zrobilismy konserwacje podwozia a akumulstor na noc zabieralismy do domu zeby nie stal na mrozie.

Strasi z was pamietaja te czasy.....
Forumowicz
 
Od: 4 paź 2014, 17:13
Posty: 185 (3/9)
Auto: Mazda 3 BM Sky-Motion 120KM HB soul red

Postprzez wizbek » 17 cze 2015, 20:21

SCADA napisał(a):Na jakiej podstawie wysnułeś takie wnioski? A może jest tak, że ci, którzy ogarnęli temat ładowania akumulatora przeszli to Toyoty robić hybrydy, a w Maździe pozostały same patałachy? :|

Przepraszam, ale czasami daję się sprowokować, żeby coś takiego napisać... <zawstydzony>

:|


Czytając Twoje posty, odnoszę wrażenie, że masz jakiś kompleks Mazdy czy też japońskich samochodów. Udzielasz się tu bardzo często pomimo, że nie posiadasz samochodu tej marki (może się mylę, ale nie widzę takiego w Twojej stopce). Co wpis, to krytyka lub jakaś zgryźliwość w stosunku do japońskiego producenta i porównywanie z samochodami koncernu VAG. Nie bardzo wiem o co ci chodzi, dlatego zasugerowałem jakieś kompleksy, ale może się mylę, nie jestem psychologiem :P .

Co do prądów nie będę się wypowiadał, bo się kompletnie na tym nie znam. Uważam jednak, że robiony jest tutaj shitstorm z awarii JEDNEGO akumulatora. Może się mylę, ale z takim przypadkiem w "trójce" na tym forum mamy do czynienia po raz pierwszy, a jest tutaj aktywnych co najmniej kilkudziesięciu użytkowników tego samochodu. Na podstawie tej jednej awarii, wyciągnięto tu już prawie wniosek o spier....olonej całej instalacji elektrycznej Mazdy 3 BM.
Sądzę tak jak kolega usrobo, że Mazda jest na tyle dużą renomowaną firmą, że stać ich na zatrudnienie lepszych fachowców niż udzielający się tutaj dyskutanci (przy całym dla Was szacunku).
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2014, 20:31
Posty: 61 (0/6)
Auto: Mazda 3, SkyEnergy, 2.0, 120 KM 6MT, HB, SoulRed.
2014 r.

Postprzez Mario12 » 17 cze 2015, 21:09

Wizbek absolutnie się z Tobą zgadzam,prześledziłem kilka postów niejakiego Scady i trudno o wiekszęgo malkontenta.z całym szacunkiem dla ciebie scada ,ale po co ty sie męczysz na tym forum.Masz audi to pisz o nim,napisz nam ile oleju dolewasz co 1000 kil. do swojego super silnika TFSI S i nie przejmuj sie mazdą która zapewne ma wiele nie doskonałości ,poprostu szanuj ludzi którzy jeżdżą innymi samochodami niż TY,pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 gru 2009, 00:25
Posty: 82 (0/1)
Skąd: Lubelskie
Auto: Mazda 6 2006 GG MZR-CD
143KM.
Mazda Mx-3 B6 SGI '92r.
Mazda 3 BM HB 2.0 165KM Soul Red

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323