Wkrótce całkowity zakaz poruszania się po miastach dieslami?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 29 gru 2014, 12:24

Czy to możliwe? Czy nasze miasta stać na taki zakaz? <oczy>

Zapraszam do dyskusji...

Święta Bożego Narodzenia bez śniegu... Letnie wakacje nad morzem bez słońca... Dieta bez soli... Tydzień bez telewizyjnych seriali... Bolesne, ale da się jakoś przeżyć. Czy potraficie sobie jednak wyobrazić polskie drogi i ulice bez ukochanych przez setki tysięcy rodaków "tedeików" i dymiących kaszlaków? Niemożliwe? Teraz tak, ale w nieodległej przyszłości całkiem realne...
Powiedzmy od razu, że w naszej miłości do wynalazku pana Rudolfa Diesla nie jesteśmy odosobnieni. Mniej więcej co drugi kupowany w Europie nowy samochód osobowy jest napędzany jednostką wysokoprężną. Takie auta cieszą się ogromnym zainteresowaniem również na rynku wtórnym, co szczególnie widać właśnie w Polsce. Takie a nie inne wybory europejskich klientów nie są zresztą wynikiem irracjonalnych sentymentów. Mają swoje konkretne podstawy: politykę podatkową państw, wpływającą na ceny poszczególnych rodzajów paliw oraz niewątpliwe zalety silników Diesla – wyraźnie mniejsze zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy, a w przypadku starszych konstrukcji także ich trwałość.
Co ciekawe, na pozostałych kontynentach sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W Stanach Zjednoczonych udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w ogólnej sprzedaży samochodów osobowych wynosi około 3 proc. W Chinach, będących największym motoryzacyjnym rynkiem świata, kupuje się wyłącznie auta benzynowe. Brazylijczycy jeżdżą na paliwach alkoholowych. W Japonii już niemal co piąty nowo sprzedawany samochód jest wyposażony w napęd hybrydowy. W Korei Południowej bardzo szybko rośnie popularność aut, do których tankuje się gaz ziemny. Mają one obecnie 11-proc. udział w rynku. Dodajmy, że są kraje, gdzie olej napędowy sprzedaje się wyłącznie właścicielom pojazdów dostawczych i ciężarówek, przez co nabywcy samochodów osobowych są wręcz skazani na benzyniaki.
Kres powodzeniu diesli na rynku wtórnym może położyć ich nieustanne unowocześnianie. Obawa przed awaryjnością skomplikowanych konstrukcji i wysokimi kosztami serwisowania współczesnych silników wysokoprężnych odstrasza amatorów aut z drugiej, a często trzeciej czy czwartej ręki. Pojazdów często z niejasną historią i dużymi przebiegami.
Poważnym zagrożeniem dla "ropniaków" jest także ekologia. W 2012 r. władze Oslo uchwaliły, że w dni, kiedy występuje największe zanieczyszczenie powietrza, w niektórych rejonach miasta nie będzie można jeździć samochodami z silnikami wysokoprężnymi (w 2011 r. było 18 takich dni). Wywołało to ostre protesty mieszkańców, wskazujących, że decyzja taka jest sprzeczna z polityką norweskiego rządu, który wręcz zachęcał, m.in. obniżeniem podatków, do kupowania tego rodzaju aut, twierdząc, iż są one... mniej szkodliwe dla środowiska. Smaczku sprawie dodaje fakt, że taki wóz nabył również burmistrz Oslo, Fabian Stang.
Słuszność decyzji władz stolicy Norwegii potwierdzają najnowsze doniesienia tamtejszych naukowców, którzy zbadali przypadki 50 000 zgonów, do których doszło w Oslo w ciągu 10 minionych lat. Okazało się, że najwięcej ludzi umierało 3-5 dni od daty, w której notowano największe zanieczyszczenie powietrza. Za które obwinia się przede wszystkim właśnie ropniaki.
Podobnym tropem myślenia podążają władze Paryża. Mer Anne Hidalgo chciałaby wprowadzić całkowity zakaz poruszania się po stolicy Francji samochodami silnikami Diesla, przy czym miałby on wejść w życie w 2020 r.
Ze smogiem boryka się także Kraków. Tu źródła upatruje się w tzw. niskiej emisji, czyli tysiącach domowych piecach opalanych węglem. Władze miasta dążą do ich całkowitego wyeliminowania. Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy podjęli się dokładnego rozpracowania problemu zasugerowali jednak ostatnio, że do dramatycznego zanieczyszczenia powietrza pod Wawelem może w znacznym stopniu przyczyniać się również komunikacja samochodowa. Zostali ostro skrytykowani przez działaczy Krakowskiego Alarmu Smogowego, ruchu społecznego, który zrodził się w odpowiedzi na fatalną sytuację ekologiczną miasta. Co będzie jednak, gdy wstępne przypuszczenia specjalistów z AGH znajdą potwierdzenie w badaniach naukowych?
Powtórzymy zatem nasze pytanie: czy potraficie wyobrazić sobie Kraków a później być może i inne polskie miasta bez diesli?


125l.jpg


Źródło
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5602 (328/456)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez Piotrek_154 » 6 sty 2015, 20:38

Słyszałem, że w niektórych miastach są ograniczenia wjazdu ze względu na normy emisji spełniane przez auto.
Sporo osób kupuje diesla z filtrem cząstek stałych do jazdy głównie po mieście, bo ropniak jest oszczędny i modny... W takim wypadku filtr szybko się zapycha (w mieście nie ma możliwości samooczyszczania filtra) i często wycinają filtr. Po takiej operacji auto już nie spełnia norm emisji spalin.
Jeśli diesel ma filtr sprawny i spełnia normy to dlaczego miałby być traktowany inaczej niż benzyna.
Moderator EC/NM
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 12 lip 2014, 15:21
Posty: 865 (39/14)
Skąd: Łódź
Auto: 3 BK '05r HB 1.6 Z6-VE
MX-3 KL-DE

Postprzez brii » 7 sty 2015, 11:34

Piotrek_154 napisał(a):Jeśli diesel ma filtr sprawny i spełnia normy to dlaczego miałby być traktowany inaczej niż benzyna.

Nie powinien być traktowany w myśl prawa inaczej, ale normy emisji dla diesli są dużo mniej rygorystyczne (NOx) niż dla benzynowców.

Przy okazji – tytuły wiadomości kończące się znakiem zapytania to zły pomysł, nie róbmy z forum drugiego onetu i nie szukajmy sensacji tam gdzie ich nie ma.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez zigu18 » 7 sty 2015, 12:37

brii napisał(a):
Piotrek_154 napisał(a):Jeśli diesel ma filtr sprawny i spełnia normy to dlaczego miałby być traktowany inaczej niż benzyna.

Nie powinien być traktowany w myśl prawa inaczej, ale normy emisji dla diesli są dużo mniej rygorystyczne (NOx) niż dla benzynowców.

dokładnie, dopiero norma Euro 6 zmniejsza tą różnice znaczne, tylko teraz pytanie ile osób obecnie ma silnik spełniający te wymogi
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2012, 18:35
Posty: 360 (4/3)
Auto: Mazda 6
GG 2002 sedan
2.0 benzyna BRC

Postprzez Bartolinho10 » 11 sty 2015, 15:12

Nie przejdzie to.
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2014, 17:35
Posty: 29
Auto: Mazda 323F BA 1.5 Benz + LPG

Postprzez Szyna » 11 sty 2015, 15:37

Z tego co słyszałem to do centrum Berlina nie wjedziesz samochodem który nie ma euro 5 :P Ale ile w tym prawdy to nie wiem :D Ja tam mam LPG wiec się nie martwię <rotfl>
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3366 (90/160)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Bartolinho10 » 11 sty 2015, 15:56

Też coś mi się obiło o uszy, że w innych krajach różne normy są wprowadzone :D
U nas wątpie w to. Nawet jak coś wejdzie, to będzie więcej kombinowania na lewo i prawo, żeby tylko to ominąć.
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2014, 17:35
Posty: 29
Auto: Mazda 323F BA 1.5 Benz + LPG

Postprzez Szyna » 11 sty 2015, 20:27

Poza tym co który polak ma samochód z norma euro 5 <lol>
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3366 (90/160)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

PostTen post został usunięty przez Rumcajs 11 sty 2015, 22:56.
Powód: .

Postprzez Rumcajs » 11 sty 2015, 22:59

Szyna napisał(a):Z tego co słyszałem to do centrum Berlina nie wjedziesz samochodem który nie ma euro 5


jak narazie to E4, ale to nie tylko w B, praktycznie w każdym większym mieście <oczko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2012, 16:03
Posty: 610 (37/42)
Skąd: Almanya / ألمانيا
Auto: M6 2.0 Sports-Line'10

Postprzez widmo82 » 11 maja 2015, 09:04

Od przyszłego roku w polskich miastach pojawią się ograniczenia ruchu związane z wprowadzaniem ekostrefy.
Jazdę po ekostrefach umożliwią nam naklejki na samochodzie. Mają to być specjalne oznaczenia, które sklasyfikują nasze pojazdy pod względem zanieczyszczenia powietrza.
Polacy wciąż chętnie kupują używane samochody. W zeszłym roku na rynku aut używanych przeprowadzono 1,7 ml transakcji, a kolejne 700 tysięcy sprowadzono na własną rękę. Tymczasem posłowie Platformy Obywatelskiej z Tadeuszem Arkitą na czele chcą ograniczyć wjazd starszych samochodów do centrów miast. Zrobią to rękami władz poszczególnych miast poprzez tworzenie tzw. ekostref. Odpowiednie zapisy do ustawy są już gotowe. Zakaz wjazdu obejmie samochody starsze, które emitują zbyt dużo szkodliwych gazów. Nie będzie on dotyczył mieszkańców centrum oraz posiadaczy żółtych tablic, czyli pojazdów zabytkowych. Szczegóły dotyczące rozprowadzania naklejek zezwalających na wjazd ustawa zostawi samorządom.
Kontrowersje budzi jednak przyznawania kolorów naklejek, które decydować będą, jak daleko dojedziemy. Będzie to zależne od rodzaj paliwa i daty pierwszej rejestracji. Najgorzej będą mieli właściciele diesli. Samochody z takimi silnikami z lat 1997 – 2001 dostaną naklejkę czerwoną, żółta przypadnie tym z lat 2001 – 2006, a zielona – 2006 – 2010. Auta z silnikiem wysokoprężnym, zarejestrowane po 2010 roku, będą w najwyższej klasie. Zakaz wjazdu do ekostref będą miały wszystkie diesle wyprodukowane przed 1997 rokiem i wszystkie auta benzynowe sprzed 1993 roku. Auta benzynowe zarejestrowane po 1993 roku trafią do klasy czwartej z zieloną naklejką, a z niebieską do piątej te zarejestrowane po 2001 roku. Koszt naklejki to 10 złotych. Będą one jednolite dla wszystkich miast. Jednak z czasem trzeba będzie je wymieniać, gdy nasz pojazd będzie przechodził do kolejnych klas.

Masz-za-stare-auto-nie-wjedziesz-do-centrum.jpg


http://supernowosci24.pl/masz-za-stare- ... o-centrum/

A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Ogólnie jestem za wprowadzeniem tego typu restrykcji, aby wykluczyć ze ścisłego centrum auta, które spokojnie można porównać do parowozów ;/
Niestety ale wg. mnie podział na auta ze względu na wiek jest pomysłem bardzo nietrafionym. O tym czy takie auto może wjechać do centrum, powinien decydować diagnosta podczas okresowego badania technicznego. W tak zaprojektowanych przepisach, niestety dopuszczamy sytuację, kiedy to auto z 2004-5r bez filtra cząstek stałych jest na równi z tym, które już/jeszcze go posiada. Jeszcze? Dokładnie, jak wiemy z lektury forum, wielu użytkowników aut całkiem nowych, pozbywa się tego elementu co w żaden sposób nie jest odnotowywane. Przypomnijcie sobie, zapach w aucie, kiedy jedzie przed wami inne auto z uszkodzonym turbo lub stara śmieciarka odbierająca posegregowana śmieci ;/

PS: Szkoda, ze nie ma tutaj rozwiązania dla (podobno) bardzo ekologicznego rozwiązania jakim jest LPG/CNG
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3601 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Yoki » 11 maja 2015, 09:25

Ja też jestem za tym aby naklejka była wydawana na podstawie wyników pomiaru spalin i to z kategoryzować w klasy odpowiednie. Co z tego, że auto ma 3 lata jak nie ma DPF czy katalizatora. Wydawanie naklejek przez diagnostę podczas badania.
https://www.facebook.com/BippuPoland
https://www.facebook.com/LS4HVIP/
Wsparcie przy wyszukaniu oraz pomoc przy sprowadzeniu części z Japonii
Tomek grupa rozwoju forum
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2008, 15:18
Posty: 1813 (55/50)
Skąd: Olsztyn/Szczytno/obecnie Łódź
Auto: Lexus LS400 4.0 V8 1998

Mazda6 GG LF`06 2.0 156,5KM@6676RPM 196,3Nm@4218RPM Noblessgrau

była Mazda Xedos 9 TA KL 2001 AT
była Mazda 323f 2.0 V6 BA
była Mazda 323f 1.6 BG

Postprzez em_dzej » 11 maja 2015, 09:29

AloHa

Ciekawi mnie jedno <co?>
jak to się odbije na cenach głównie ropy
i cenach starszych klekotów :)
Obrazek
MACIEK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2013, 11:27
Posty: 2259 (88/29)
Skąd: SZY
Auto: Mazda 6 GY RF-7J '07 GEJSZA by em_dzej

Postprzez widmo82 » 11 maja 2015, 13:12

To pomyśl o Mazdach 3 BK, które doczekały się FAPa w 2005. Ktoś kupił wersję z produkcją na początku roku (bez FAP) a Niemiec zarejestrował z poczatkiem 2006. I teraz masz do wyboru zakup tego auta i drugiego co ma już FAP i na dodatek jest poliftem. Oba auta reprezentują ten sam stan techniczny i są zadbane. Paradoksalnie cenniejsze dla Ciebie będzie to starsze bo też nim wjedziesz do centrum a na dodatek nie bedziesz się bał FAPa, który jest już w drugim aucie.
Cena ropy niewiele się zmieni. Od 2-3lat odnotowuje się trend odwrotny od diesli co potwierdza raport otomoto/allegro o sposób zapytań przez wyszukiwarkę. Jak widać ropa znów jest tańsza i to o ok 10gr. i i omawiane zmiany będą miały raczej śladowe znaczenie dla cen paliw. Większy wpływ ma odmłodzenie "parku maszyn" ciężarówek ze względu na opłaty VIATOLL zależne od normy spalin. Co pośrednio wpływa na zmniejszenie zapotrzebowania na ropę ze względu na bardziej ekonomiczniejsze silniki.
Patrząc na projekt tej ustawy, nie sposób odnieść wrażenie, że jej celem było odmłodzenie "parkingów" poprzez zahamowanie importu szrotu, ale zarazem pomoc koncernom w sprzedaży nowych aut. Nijak to się ma z ekologią bo jak widać ten cały plan ma jedną podstawową, ale ogromna dziurę systemową. Miejmy nadzieje, że ktoś jednak się opamięta i projekt będzie zmieniony.

PS: Jak już mowa o ekologii to Ciekawe dlaczego w Niemczech nawet mały PET po Coli jest objęty stosunkowo wysoką kaucją a u nas połowa piw na półce to bezzwrotne szkło;/
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3601 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez bercikspeed » 12 maja 2015, 20:47

jak dla mnie totalna głupota aby tylko nachapać się kasy,dlaczego np.mój 12letni samochód ma być porównywany do diesla który co drugi kopci jak traktor <glupek2>
niech się lepiej wezmą za kręcone i nie bite igły
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 2 wrz 2010, 14:09
Posty: 717 (13/16)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE 2.0 96
Rx-8 High Niuter

Postprzez brii » 12 maja 2015, 21:44

bercikspeed napisał(a):jak dla mnie totalna głupota aby tylko nachapać się kasy,dlaczego np.mój 12letni samochód ma być porównywany do diesla który co drugi kopci jak traktor <glupek2>

Przeczytaj całość – benzyny mają inne limity niż diesle, z LPG to już w ogóle :) Twój samochód załapie się na "klasę 5". Pewnie zapis jeszcze nie jest doprecyzowany, ale obstawiam, że finalnie nie będzie chodzić o datę rejestracji tylko uzyskania homologacji – te daty korelują z datami od który zaczynały obowiązywać kolejne normy emisji spalin. Wiem, że nasz ustawodawca potrafi się popisać krótkowzrocznością i niedokładnym zgłębieniem tematu, ale raczej nie jest tak głupi żeby dopuścić do sytuacji z filtrami cząstek stałych o których piszesz.

widmo82 napisał(a):Niestety ale wg. mnie podział na auta ze względu na wiek jest pomysłem bardzo nietrafionym. O tym czy takie auto może wjechać do centrum, powinien decydować diagnosta podczas okresowego badania technicznego.

Podział ze względu na normę emisji spalin ma w dużej mierze sens, bo silnik bez katalizatora i na gaźniku nie ważne w jak dobrej będzie kondycji i tak będzie emitował więcej syfu (niewidocznego gołym okiem) niż samochód który ma wtrysk i katalizator. Diagnosta oczywiście jest potrzebny żeby odsiać te nowocześniejsze samochody które z powodu usterek nie spełniają norm dla nich przewidzianych.

widmo82 napisał(a):PS: Jak już mowa o ekologii to Ciekawe dlaczego w Niemczech nawet mały PET po Coli jest objęty stosunkowo wysoką kaucją a u nas połowa piw na półce to bezzwrotne szkło;/

W Norwegii często kaucja z plastikową butelkę jest wyższa niż cena napoju – nikt nie będzie chciał wywalić butelki w plenerze ;) U nas niestety często jest problem żeby oddać butelkę zwrotną :|
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Paweł » 12 maja 2015, 22:20

Sztuczne tworzenie problemów i eko-terroryzm podszyty lobbingiem producentów samochodów. Nie podoba mi się. Zajęliby się poważniejszymi problemami, a jeśli chcą być tacy zieloni, to zawsze mają temat np. palenia śmieciami w piecach i chociażby wspomniany recykling opakowań...
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez brii » 13 maja 2015, 08:18

Paweł napisał(a):jeśli chcą być tacy zieloni, to zawsze mają temat np. palenia śmieciami w piecach i chociażby wspomniany recykling opakowań...

<spoko>
Fakt – to są ważniejsze problemy, ale bagatelizować syfu z samochodów nie można bo wcale mało go nie emitują a robią to bezpośrednio koło nas. W większych miastach, gdzie ludzie nie mają własnych pieców do ogrzewania to samochody są sporym problemem. Odkąd spaliny nie gryzą w oczy i nie są widoczne gołym okiem ludzie ich nie zauważają co nie znaczy, że ich nie ma.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez tadziol » 13 maja 2015, 22:10

widmo82 napisał(a):Koszt naklejki to 10 złotych.

razy ilość samochodów....
niezła alternatywa łatania budżetu miasta po utracie źródełka z pracy fotoradarowej straży miejskiej.
cały transport podniesie cenę,a to odczujemy my wszyscy.
szkoda słów...
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez widmo82 » 13 maja 2015, 23:05

Jeśli weźmiemy np Warszawę to do ponad miliona aut miejscowych, doliczyć trzeba przyjezdne (za codzienną pracą) i okazjonalne delegacje, wycieczki, odwiedziny... w sumie sprzeda się pewnie ze dwa miliony. Ciekawe co wg. ustawodawcy będzie z tej kasy ??
Miasta korkują się coraz mocniej i to jest w pewien sposób (również) próba ich delikatnego odkorkowania. Po Warszawie jeździ dużo więcej samochodów w przeliczeniu na mieszkańca w porównaniu do np. Berlina (Stolica nieporównywalnie bogatszego kraju)
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3601 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy Moto