Olej napędowy z wody i... dwutlenku węgla. Rewolucja?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 26 kwi 2015, 09:17

Niemcy wracają do pomysłu wytwarzania syntetycznego paliwa. Tym razem – na szczęście – nie chodzi jednak o podbój Starego Kontynentu, a poszukiwanie rozwiązania dla kurczących się złóż ropy naftowej.
Sponsorowana przez Audi niewielka rafineria w Dreźnie rozpoczęło właśnie pilotażowy program wytwarzania syntetycznego oleju napędowego przy wykorzystaniu CO2 i wody. Przedsięwzięcie ma pełne poparcie niemieckich władz.

onco2.jpg


Dr Johanna Wanka – Federalny Minister Edukacji i Badań Naukowych – zatankowała ostatnio pierwsze pięć litrów uzyskanego w Dreźnie paliwa do swojego samochodu służbowego – Audi A8 3,0 l TDI Clean Diesel Quattro. Jej zdaniem produkcja oleju napędowego z CO2 przyczyni się do ochrony klimatu i efektywnego wykorzystania surowców naturalnych.
Wytwarzane w Dreźnie paliwo powstaje wyłącznie przy użyciu "zielonej energii". Niezbędnego do produkcji oleju napędowego CO2 dostarcza zakład produkcji biogazu, część surowca pobierana jest też bezpośrednio z atmosfery.
Produkcja obejmuje trzy główne etapy. W pierwszym podgrzewana woda, w procesie elektrolizy, rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie – pod ciśnieniem, w wysokiej temperaturze – wodór wchodzi w reakcję z CO2 w specjalnych reaktorach do syntezy. W efekcie twrzy się ciecz powstała ze związków węglowodorowych o długich łańcuchach. Tak samo, jak w przypadku pozyskiwanej w klasyczny sposób ropy, powstały w ten sposób półprodukt może być rafinowany do uzyskania wysokiej jakości, syntetycznego, oleju napędowego. Paliwo jest wolne od siarki i węglowodorów aromatycznych, a wysoka liczba cetanowa sprawia, że świetnie się spala. Wydajność procesu pozyskiwania paliwa szacowana jest na wysokie 70 proc.

Badania laboratoryjne wykazały, że uzyskany w ten sposób olej nadaje się do mieszania z klasycznym olejem napędowym. W dalszej perspektywie mógłby on również zastąpić go całkowicie.
Przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Rozwoju i Badań Naukowych prace nad projektem ruszyły w maju 2012 roku. Prace budowlane w nad nową rafinerią ruszyły w lipcu 2013. Instalacja uruchomiona została 14 listopada ubiegłego roku. W najbliższych miesiącach zakład planuje wytworzyć około 3 tys. litrów syntetycznego oleju ochrzczonego nazwą Audi e-diesel.



Źródło
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5602 (328/456)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez matthies » 26 kwi 2015, 15:17

a dlaczego nie mówi się z takim entuzjazmem o Panu z Wrocławia, który produkuje olej z alg morskich? Czyżby lobby go przydusiło i syntetyczne paliwo musi być rodem z Niemiec , a nie z Polski?
Obrazek
Moderator GJ
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 10 cze 2012, 18:04
Posty: 6358 (61/116)
Skąd: Toruń
Auto: M6 GY-L3 2,3l 122kW '04

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Moto