[Mazda3/Mazda6] Przebudowa oryginalnej nawigacji.
czy w maździe 3 BK z oryginalną navi która już jest da się tak zrobić proszę o odpowiedz
-
lukaszr333
lukaszr333 napisał(a):czy w maździe 3 BK z oryginalną navi która już jest da się tak zrobić proszę o odpowiedz
Powinno się udać, bo sam zaczełem właśnie przeróbke właśnie w 3 bk. Pomału mi to idzie z braku czasu ale ważne że idzie do przodu
mazurzmazur napisał(a):któregoś niezbyt pięknego aczkolwiek gorącego dnia zastałem niemiłą niespodziankę w postaci spuchniętej baterii czyli mój tablet wyglądał tak jak na tym zdjęciu http://obrazki.elektroda.pl/6624782300_1380834271.jpg
chyba przekonałeś mnie żeby zrezygnować z taba w samochodzie
takie niespodzianki w samochodzie to raczej niedopuszczalne, zastanawiam się bardziej na podłączeniu odbiornika bluetooth pod AUX, żeby muzykę puszczać z telefonu, myślę że w moim przypadku to bardziej praktyczne rozwiązanie. Możesz w kilku słowach opisać czytanie przycisków z kierownicy? Oglądałem Mazdowe schematy i podejrzewam że czytasz napięcie przez ADC w atmedze
shuler napisał(a):mazurzmazur napisał(a):któregoś niezbyt pięknego aczkolwiek gorącego dnia zastałem niemiłą niespodziankę w postaci spuchniętej baterii czyli mój tablet wyglądał tak jak na tym zdjęciu http://obrazki.elektroda.pl/6624782300_1380834271.jpg
chyba przekonałeś mnie żeby zrezygnować z taba w samochodzie![]()
takie niespodzianki w samochodzie to raczej niedopuszczalne, zastanawiam się bardziej na podłączeniu odbiornika bluetooth pod AUX, żeby muzykę puszczać z telefonu, myślę że w moim przypadku to bardziej praktyczne rozwiązanie. Możesz w kilku słowach opisać czytanie przycisków z kierownicy? Oglądałem Mazdowe schematy i podejrzewam że czytasz napięcie przez ADC w atmedze
To ja może cię może przekonam spowrotem do tabletu
Witam
Zanabyłem mechanizm nawigacji i zamierzam zamontować to u Siebie
Miałem juz wcześniej nawigację Navroad Leeo S (odpada moduł właczania nawigacji)
Chce zrobić otwieranie nawigacji przy przekręceniu kluczyka i zamykanie po wyłączeniu.
Będę to robił na układzie AVT1623 podłączonym przez stabilizator 7805.
Widziałem że parę osób robiło to juz na takim układzie. Ponieważ jestem słaby z elektroniki średnio wiem jak to wszystko połaczyć.
Dodatkowo chciałbym żeby przy zapłonie nawigacja nie zamykała się tylko te kilka sekund utrzymałą napiecie. Czyli trzeba dołaczyć kondka.
Wg tego co znalazłem na forum to Stabilizator podpinamy pod zasilanie auta i z niego zasilamy sterownik silnika. Dodatkowo zasilanie podłaczamy do sterownika zeby przekazywał napiecie na silnik. i do tego w obwód zasilania sterownika (silnika) powinniśmy wpiąc równolegle kondensator. Tylko pytanie jaka wartość?
I widzaiełm też że podłacza sie diodę swiecącą w obwód (czy to działa jako bezpiecznik?)
I czy trzeba jeszcze wstawić w obwód zwykłą diodę prostowniczą?
Z góry dzięki za podpowiedzi, nie chciałbym zjarać układu.
Może mógłby ktoś na szybko narysować schemat tego połaczenia?
Pozdrawiam
Pawełs
Zanabyłem mechanizm nawigacji i zamierzam zamontować to u Siebie
Miałem juz wcześniej nawigację Navroad Leeo S (odpada moduł właczania nawigacji)
Chce zrobić otwieranie nawigacji przy przekręceniu kluczyka i zamykanie po wyłączeniu.
Będę to robił na układzie AVT1623 podłączonym przez stabilizator 7805.
Widziałem że parę osób robiło to juz na takim układzie. Ponieważ jestem słaby z elektroniki średnio wiem jak to wszystko połaczyć.
Dodatkowo chciałbym żeby przy zapłonie nawigacja nie zamykała się tylko te kilka sekund utrzymałą napiecie. Czyli trzeba dołaczyć kondka.
Wg tego co znalazłem na forum to Stabilizator podpinamy pod zasilanie auta i z niego zasilamy sterownik silnika. Dodatkowo zasilanie podłaczamy do sterownika zeby przekazywał napiecie na silnik. i do tego w obwód zasilania sterownika (silnika) powinniśmy wpiąc równolegle kondensator. Tylko pytanie jaka wartość?
I widzaiełm też że podłacza sie diodę swiecącą w obwód (czy to działa jako bezpiecznik?)
I czy trzeba jeszcze wstawić w obwód zwykłą diodę prostowniczą?
Z góry dzięki za podpowiedzi, nie chciałbym zjarać układu.
Może mógłby ktoś na szybko narysować schemat tego połaczenia?
Pozdrawiam
Pawełs
Potrzebuje kogoś kto ogarnie mi otwieranie/zamykanie nawigacji, oczywiście nie za darmo. Nie jestem elektronikiem i nie mam pojęcia jak to zrobic, widziałem schematy ale nic one mi nie mówią.
- Od: 21 lis 2010, 11:30
- Posty: 691 (0/1)
- Skąd: Radomsko
- Auto: Mazda 626 GF 2.0 DiTD 18" – Kliknij
Też nie jestem elektronikiem, ale sam właśnie przymierzam się do lutowania takiego układu (pewnie jakoś w przyszłym tygodniu do tego usiądę). Przy czym chce go trochę zmodyfikować, żeby podobnie, jak w oryginale "pamiętał" ostatnią pozycje windy (czyli, jeśli zgasimy auto z podniesioną windą, to po odpaleniu się podnosi, a jeśli była zamknięta, to taka pozostaje). Nie wiem, czy uda mi się wszystko zrealizować, tak, jak planuję, więc nie mogę nic obiecać, ale, jeśli polutuje i będzie wszystko działało, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebym złożył przy okazji drugi taki sam układzik.
Jeśli jesteś zainteresowany, to odezwij się na priva.
Jeśli jesteś zainteresowany, to odezwij się na priva.
- Od: 13 wrz 2014, 16:26
- Posty: 25
- Skąd: Poznań
- Auto: Mazda 3 BK 2.0D
Ktoś tu miał na forum tak zrobione, wywalony wyświtlacz, wstawiona nawigacja a bebechy do otwierania/zamykania upchane gdzieś z tyłu.
Jednakoż lepszą opcją jest wywalenie wszystkiego i samodzelnie wpięcie się w panel – dołożenie układu włączającego/wyłączającego navi po kluczyku, jak i wpięcie sobie przycisku power pod któryś button z panelu.
Jednakoż lepszą opcją jest wywalenie wszystkiego i samodzelnie wpięcie się w panel – dołożenie układu włączającego/wyłączającego navi po kluczyku, jak i wpięcie sobie przycisku power pod któryś button z panelu.
Panowie mam pytanie. Mam zwykły schowek w M6 2005r po lifcie i chce wymienić na ten z windą z Navi. Czy na pewno one są zamienne i pasuje jeden za drugi czy są jakieś myki ? Bo jak patrze na mój zwykły schowek to tak w środku jest więcej miejsca chyba i na bokach nie mam tych takich zaślepek pod śruby. Czy może do tego schowka z windą jest wymagana ta blacha pod spód do przykręcenia schowka po bokach ? Czy też nie jest to potrzebne i tylko mam wymienić ? Gdzie w takim razie odkręca sie schowek ten zwykły, bo po bokach nie ma takich śrub mocujących
Oczywiście ta winda pochodzić będzie z przed lifta ale tez 2005r.
- Od: 26 lis 2014, 00:01
- Posty: 40
- Skąd: Sufczyn k/o Tarnowa
- Auto: Mazda 6 2.5 GL Skypassion Biała Perła 2017
Pasuje bez problemu:–) śruby są schowane pod nawiewami. Odręcasz radio i ukarzą Ci się 2 śrubki. Odkręć i schowek wychodzi.
-
& Marta
- Od: 25 kwi 2014, 11:37
- Posty: 3600 (51/69)
- Skąd: Niepołomice
- Auto: Mazda6 GH '08
MazdaSpeed 3 BK '08
No i właśnie o to pytam czy ta blacha jest w każdym modelu schowka czy tylko w Navi ? Bo ja widać jedni piszą ze wszystko pasuje, a tu jak Ty piszesz to jednak będę potrzebował tą blache i nie do końca tak wszystko pasuje :–). OK w takim razie bede pisał do sprzedającego że ma być komplet z blachą.
- Od: 26 lis 2014, 00:01
- Posty: 40
- Skąd: Sufczyn k/o Tarnowa
- Auto: Mazda 6 2.5 GL Skypassion Biała Perła 2017
Witam
Czy może mi ktoś napisać jak podłączyć stabilizator po nadprądowy wyłącznik, bo dałem do gościa aby mi taki układ polutował i po zamontowaniu w obudowie nie działa mi płynnie otwieranie zamykanie. Podejrzewam, że to wina źle wlutowanego stabilizatora.
https://www.youtube.com/watch?v=oq79X2YorM0
Czy może mi ktoś napisać jak podłączyć stabilizator po nadprądowy wyłącznik, bo dałem do gościa aby mi taki układ polutował i po zamontowaniu w obudowie nie działa mi płynnie otwieranie zamykanie. Podejrzewam, że to wina źle wlutowanego stabilizatora.
https://www.youtube.com/watch?v=oq79X2YorM0
-
paradox_1
Przy modelu ze schowkiem tej blachy nie ma. Ma być w komplecie z navi.
Chodzi o to że nawigacja jest mocowana na 4 śuby (patrz zdjęcie – zaznaczone na niebiesko) – 2 z nich przychodzą zaraz koło nawiewów i nie wymagają niczego. Pozostałe 2 wkręca się do tej właśnie blachy, pod zaślepkami nawigacji.
Da się zamontowac bez blachy, ale navi może się ruszać i podskakiwać podczas jazdy.
Miejsca w które przykręca się blachę zaznaczyłem na czerwono.
--------------------------------------------------------------------------------------
Jako że jeżdżę z navi od czerwca, postanowiłęm wreszcie wrzucić parę zdjęć i opis jak to wszystko wyszło. Przebieg montowania "konstrukcji" wrzucałem już wcześniej w kilku postach:
viewtopic.php?p=2815397#p2815397
viewtopic.php?p=2815584#p2815584
viewtopic.php?p=2816050#p2816050
Tutaj widzimy układ AVT do sterowania silnikiem nawigacji przy zamykaniu/otwieraniu...
...a tak całość w czasie montażu elementów wewnętrznych.
Na u samej góry, to nirprzykręcone jeszcze urządzonko z dwoma przekaźnikami to układ odpowiedzialny za włączanie/wyłączanie nawigacji po kluczyku- podaniu zasilania (standardowo GoClever 705V nie ma takiej opcji). Widać przedłużacz na kartę SD.
Głośnik wstawiłem większy niż był w nawigacji i wyciągnąłem na zewnątrz – na fabrycznym słabo było słychać (chociaż ten też jest do kitu ale o tym później).
Antena GPS również została odlutowana od płytki i wyciągnięta na kablu – znacząco poprawiło to sygnał GPS (łapie niemal natychmiast po włączeniu!).
...tutaj prawa i lewa strona...
No i efekt końcowy, wszystko zamontowane już w aucie.
Nawigacja obsługuje kamerę cofania, która również jest do niej podłączona (obecnie urwałem kabel przy klapie bagażnika, naprawię na dniach). Urządzenie jest zasilane z takiego zasilacza viewtopic.php?p=2888741#p2888741, który jest shcowany za schowkiem.
Z navi jest wyprowadzony kabel USB, można go wypiąć z zasilacza i podpiąć do laptopa – dzięki temu jest dostęp do nawigacji (aktualizacje oprogramowania nawigacyjnego i inne grzebanie). Generalnie całość złożyłem tak że można na szybko to odpiąć, bez pomocy lutownicy – odkręcamy, wypinamy 3 wtyczki i już.
Co by się jeszcze przydało zrobić?
-Logo mazdy zamiast logo GoClever przy uruchamianiu – niestety w tej chwili próby nie prszynoszą rezultatu...
-Regulacja podświetlenia, tj zmniejszanie i zwiększanie jasności do minimum/maximum przy przestawianiu świateł na noc/dzień. Jest to już ingerencja w samego GoClevera i będzie trzeba nad tym posiedzieć.
-zestaw głośnomówiący, o czym niżej
Na koniec kilka słów na temat dzwięku nawigacji i jej głośnika. Otóż o ile komendy głosowe jakoś słychać, to korzystanie podczas jazdy z funkcji zestawu głośnomówiącego (a goglever taką funkcję ma, przez bluetooth) jest praktycznie niemożliwe. Prawie nie słychać rozmówcy, no i mnie również słabo słychać.
Planuję dokupienie osobnego głośnika i umieszczenie go w drzwiach, pod kierownicą lub bezpośrendio nad uchem np tu:
Mikrofon mółbym zamontować przy osłonie przeciwsłonecznej, np tuż przy mocowaniu.
I tutaj pytanie, widział ktoś gdzieś nieduży głośnik z własnym zasilaniem (12-14V) i mółby takowy polecić? Dodatkowo również poszukiwałbym jakiejś zaślepki (np z systmu bose – nie wiem jakie są) którą mółbym taki głośnik zamaskować.
Chodzi o to że nawigacja jest mocowana na 4 śuby (patrz zdjęcie – zaznaczone na niebiesko) – 2 z nich przychodzą zaraz koło nawiewów i nie wymagają niczego. Pozostałe 2 wkręca się do tej właśnie blachy, pod zaślepkami nawigacji.
Da się zamontowac bez blachy, ale navi może się ruszać i podskakiwać podczas jazdy.
Miejsca w które przykręca się blachę zaznaczyłem na czerwono.
--------------------------------------------------------------------------------------
Jako że jeżdżę z navi od czerwca, postanowiłęm wreszcie wrzucić parę zdjęć i opis jak to wszystko wyszło. Przebieg montowania "konstrukcji" wrzucałem już wcześniej w kilku postach:
viewtopic.php?p=2815397#p2815397
viewtopic.php?p=2815584#p2815584
viewtopic.php?p=2816050#p2816050
Tutaj widzimy układ AVT do sterowania silnikiem nawigacji przy zamykaniu/otwieraniu...
...a tak całość w czasie montażu elementów wewnętrznych.
Na u samej góry, to nirprzykręcone jeszcze urządzonko z dwoma przekaźnikami to układ odpowiedzialny za włączanie/wyłączanie nawigacji po kluczyku- podaniu zasilania (standardowo GoClever 705V nie ma takiej opcji). Widać przedłużacz na kartę SD.
Głośnik wstawiłem większy niż był w nawigacji i wyciągnąłem na zewnątrz – na fabrycznym słabo było słychać (chociaż ten też jest do kitu ale o tym później).
Antena GPS również została odlutowana od płytki i wyciągnięta na kablu – znacząco poprawiło to sygnał GPS (łapie niemal natychmiast po włączeniu!).
...tutaj prawa i lewa strona...
No i efekt końcowy, wszystko zamontowane już w aucie.
Nawigacja obsługuje kamerę cofania, która również jest do niej podłączona (obecnie urwałem kabel przy klapie bagażnika, naprawię na dniach). Urządzenie jest zasilane z takiego zasilacza viewtopic.php?p=2888741#p2888741, który jest shcowany za schowkiem.
Z navi jest wyprowadzony kabel USB, można go wypiąć z zasilacza i podpiąć do laptopa – dzięki temu jest dostęp do nawigacji (aktualizacje oprogramowania nawigacyjnego i inne grzebanie). Generalnie całość złożyłem tak że można na szybko to odpiąć, bez pomocy lutownicy – odkręcamy, wypinamy 3 wtyczki i już.
Co by się jeszcze przydało zrobić?
-Logo mazdy zamiast logo GoClever przy uruchamianiu – niestety w tej chwili próby nie prszynoszą rezultatu...
-Regulacja podświetlenia, tj zmniejszanie i zwiększanie jasności do minimum/maximum przy przestawianiu świateł na noc/dzień. Jest to już ingerencja w samego GoClevera i będzie trzeba nad tym posiedzieć.
-zestaw głośnomówiący, o czym niżej
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Na koniec kilka słów na temat dzwięku nawigacji i jej głośnika. Otóż o ile komendy głosowe jakoś słychać, to korzystanie podczas jazdy z funkcji zestawu głośnomówiącego (a goglever taką funkcję ma, przez bluetooth) jest praktycznie niemożliwe. Prawie nie słychać rozmówcy, no i mnie również słabo słychać.
Planuję dokupienie osobnego głośnika i umieszczenie go w drzwiach, pod kierownicą lub bezpośrendio nad uchem np tu:
Mikrofon mółbym zamontować przy osłonie przeciwsłonecznej, np tuż przy mocowaniu.
I tutaj pytanie, widział ktoś gdzieś nieduży głośnik z własnym zasilaniem (12-14V) i mółby takowy polecić? Dodatkowo również poszukiwałbym jakiejś zaślepki (np z systmu bose – nie wiem jakie są) którą mółbym taki głośnik zamaskować.
Witam,
Jakiś czas temu nabyłem Madzie poliftową z 2007roku, w miejscu nawigacji mam schowek a w nim 2 wystające kabelki z końcówkami konektorowymi ( jeden kabel posiada bezpiecznik)
Czy są to oryginalnie montowane kable czy jakieś rozwiązanie poprzedniego właściciela ?
Jeśli poprowadził je poprzedni właściciel to pewnie mi nie odpowiecie, gdyż zastanawia mnie co z nimi mogę zrobić? Bezpośrednio pod nie podłączyć nawigacje na zasadzie + – ?
Jakiś czas temu nabyłem Madzie poliftową z 2007roku, w miejscu nawigacji mam schowek a w nim 2 wystające kabelki z końcówkami konektorowymi ( jeden kabel posiada bezpiecznik)
Czy są to oryginalnie montowane kable czy jakieś rozwiązanie poprzedniego właściciela ?
Jeśli poprowadził je poprzedni właściciel to pewnie mi nie odpowiecie, gdyż zastanawia mnie co z nimi mogę zrobić? Bezpośrednio pod nie podłączyć nawigacje na zasadzie + – ?
-
Proodi
Sprawdź czy masz na tych kablach + lub masę na tych kablach. I w jakim momencie, pozycji kluczyka Jeśli będzie tam w ogóle + i masa to możesz wykorzystać to w jaki sposób chcesz, do ładowarki, nawigacji itp.. Może wcześniejszy właściciel miał tam zamontowany rozdzielacz zapalniczki lub ładowarkę do telefonu, lub nawigacji.. Ale to jest moje "może" 
-
& Marta
- Od: 25 kwi 2014, 11:37
- Posty: 3600 (51/69)
- Skąd: Niepołomice
- Auto: Mazda6 GH '08
MazdaSpeed 3 BK '08
W ramach dość kompleksowej przeróbki mojej madzi postanowiłem zamontować nawigację, jednak oryginalna mazdy, do niczego się nie nadaje, nawigacje montowane zamiast radia są ok, ale po pierwsze sporo kosztują, po drugie umieszczone są moim zdaniem nieco za nisko, przez co trzeba zerkać w bok podczas jazdy, a poza tym podoba mi się efekt wysuwającej się windy 
Dlatego korzystając z porad z tego wątku zaopatrzyłem się w windę z jakiegoś rozbitka, tablet (znalezienie takiego, który zmieścił by się bez problemu w obudowie było sporym wyzwaniem) i zabrałem do pracy. Początkowo chciałem wykorzystać sterowanie opisane tutaj kilka stron wcześniej, jednak gdy było już w zasadzie gotowe stwierdziłem, że to nie jest do końca to, czego oczekuję… Pykanie przekaźników, otwieranie się nawigacji, i napięcie dochodzące do baterii zawsze, po przekręceniu kluczyka (od ludka zajmującego się nawigacjami usłyszałem całkiem rozsądną opinie, że baterie w tabletach nie są do tego stworzone i w takich zastosowaniach padają jak muchy), a dodatkowo pewnie krótszy żywot silniczka, spowodowany przeciążeniami w końcowej fazie otwierania/zamykania. Wszystko to sprawiło, że uznałem, iż trzeba podejść do tematu zupełnie od nowa. Trwało to znacznie dłużej, niż planowałem, jako, ze na nadmiar wolnego czasu nie narzekam, ale w końcu powstał projekt, który opisze poniżej – na razie jest to pierwszy etap, ale nadający się już do przedstawienia opinii publicznej
.
ZAŁOŻENIA:
1. Pozycja nawigacji ma być pamiętana (jeśli gasimy auto z otwartą nawigacją, po ponownym odpaleniu ma się uruchomić, jeśli była zamknięta, taka ma pozostać)
2. Kontrola otwierania/zamykania ma się odbywać tak samo, jak oryginalnie, czyli z wykorzystaniem potencjometru przy silniczku.
3. Bateria nie ma być zasilana cały czas, ale ładowana, następnie tablet ma działać na baterii, i dopiero gdy będzie bliski rozładowania, automatycznie ma się załączać ładowanie
4. Komunikaty z nawigacji maja być słyszalne z głośnika w drzwiach kierowcy (w tym czasie muzyka w tym głośniku cichnie), a dodatkowo możliwe ma być słuchanie muzyki z tabletu (wykorzystując wejście aux radia) – przełączanie ma się odbywać max jednym przyciskiem
5. Za pośrednictwem tabletu ma być możliwe odbieranie telefonów (taki zestaw głośnomówiący z wykorzystaniem ekranu nawigacji i przycisków w kierownicy)
6. Gdy samochód jest wyłączony całość ma pobierać jak najmniej prądu.
Po głębszych przemyśleniach uznałem, że najlepszym sposobem na zrealizowanie tych wytycznych będzie użycie arduino… i tak też uczyniłem – brzmi banalnie, ale zeszło mi się nad tym ok 2 miesięcy i w pewnym momencie proste włożenie tabletu do windy nawigacji stało się moim hobby, któremu poświęcałem spora część wolnego czasu
W każdym razie dotychczas udało mi się zrealizować punkty 1-3 i 6, co do punktów 4 i 5, to mam dość jasną wizje ich realizacji, ale ze względu na niedobory czasu i wiedząc, jak mozolnie się to wszystko posuwa do przodu postanowiłem chwilowo zamontować nawigację w swojej podstawowej formie, a dźwiękiem zająć się później – czytaj wiosną.
Efekt mojej dotychczasowej pracy przedstawia się następująco:
Sercem układu jest Arduino Nano do którego dochodzą wyprowadzenia z potencjometru i sygnały z przycisków. Pracą silnika steruje układ L293D, jak już wspomniałem pozycja windy kontrolowana jest przy pomocy oryginalnego potencjometru, w razie jednak, gdyby zawiódł jest również zabezpieczenie czasowe, dobrane tak, że nawet, bez potencjometru silnik wyłącza się ułamek sekundy po zakończeniu cyklu otwierania/zamykania. Widoczne po lewej przekaźniki odpowiadają za ładowanie baterii – domyślnie napięcie do tabletu dochodzi z USB wyprowadzonego w schowku, jednak, gdy usb jest nie podłączone, a napięcie baterii spadnie poniżej określonej wartości przekaźniki zmieniają pozycję i rozpoczyna się ładowanie, które trwa ok 2,5 godziny.
Widoczna na fotce taśma to tylko wyprowadzenie pinów arduino, które posłużą do realizacji punktów 4 i 5 z mojego planu (będzie do nich dołączona oddzielna płytka pcb).
Po zmontowaniu całość nie wygląda zbyt estetycznie, bo nie przewidziałem miejsc na otwory montażowe i musiałem użyć kleju, a ponieważ chciałem, żeby wykonanie było solidnie, to go nie żałowałem
.
Gdy przekręcimy kluczyk w stacyjce winda nie otwiera się od razu, ale dopiero po 3-4 sekundach (jeszcze nie ustaliłem optymalnego czasu), tak, aby szybkie włączenie i wyłączenie stacyjki nie budziło niepotrzebnie nawigacji. Podobnie wyłączenie nawigacji odbywa się dopiero kilka sekund po zaniku napięcia ze stacyjki. Jak już wcześniej napisałem winda pamięta pozycję, w jakiej znajdowała się przed zgaszeniem auta. Gdy samochód pozostaje wyłączony przez min 10 minut układ przechodzi w tryb uśpienia pobierając w tym czasie pąd ok. 20mA ( chyba, że trwa ładowanie, wówczas uśpienie następuje dopiero po jego zakończeniu).
Poniżej filmik z działania całości jeszcze przed zamontowaniem w madzi. Po zamontowaniu też jakiś wrzucę.
(przełącznik symuluje przekręcenie kluczyka w stacyjce)
https://www.youtube.com/watch?v=f9p3xWtrwcE
Dlatego korzystając z porad z tego wątku zaopatrzyłem się w windę z jakiegoś rozbitka, tablet (znalezienie takiego, który zmieścił by się bez problemu w obudowie było sporym wyzwaniem) i zabrałem do pracy. Początkowo chciałem wykorzystać sterowanie opisane tutaj kilka stron wcześniej, jednak gdy było już w zasadzie gotowe stwierdziłem, że to nie jest do końca to, czego oczekuję… Pykanie przekaźników, otwieranie się nawigacji, i napięcie dochodzące do baterii zawsze, po przekręceniu kluczyka (od ludka zajmującego się nawigacjami usłyszałem całkiem rozsądną opinie, że baterie w tabletach nie są do tego stworzone i w takich zastosowaniach padają jak muchy), a dodatkowo pewnie krótszy żywot silniczka, spowodowany przeciążeniami w końcowej fazie otwierania/zamykania. Wszystko to sprawiło, że uznałem, iż trzeba podejść do tematu zupełnie od nowa. Trwało to znacznie dłużej, niż planowałem, jako, ze na nadmiar wolnego czasu nie narzekam, ale w końcu powstał projekt, który opisze poniżej – na razie jest to pierwszy etap, ale nadający się już do przedstawienia opinii publicznej
ZAŁOŻENIA:
1. Pozycja nawigacji ma być pamiętana (jeśli gasimy auto z otwartą nawigacją, po ponownym odpaleniu ma się uruchomić, jeśli była zamknięta, taka ma pozostać)
2. Kontrola otwierania/zamykania ma się odbywać tak samo, jak oryginalnie, czyli z wykorzystaniem potencjometru przy silniczku.
3. Bateria nie ma być zasilana cały czas, ale ładowana, następnie tablet ma działać na baterii, i dopiero gdy będzie bliski rozładowania, automatycznie ma się załączać ładowanie
4. Komunikaty z nawigacji maja być słyszalne z głośnika w drzwiach kierowcy (w tym czasie muzyka w tym głośniku cichnie), a dodatkowo możliwe ma być słuchanie muzyki z tabletu (wykorzystując wejście aux radia) – przełączanie ma się odbywać max jednym przyciskiem
5. Za pośrednictwem tabletu ma być możliwe odbieranie telefonów (taki zestaw głośnomówiący z wykorzystaniem ekranu nawigacji i przycisków w kierownicy)
6. Gdy samochód jest wyłączony całość ma pobierać jak najmniej prądu.
Po głębszych przemyśleniach uznałem, że najlepszym sposobem na zrealizowanie tych wytycznych będzie użycie arduino… i tak też uczyniłem – brzmi banalnie, ale zeszło mi się nad tym ok 2 miesięcy i w pewnym momencie proste włożenie tabletu do windy nawigacji stało się moim hobby, któremu poświęcałem spora część wolnego czasu
W każdym razie dotychczas udało mi się zrealizować punkty 1-3 i 6, co do punktów 4 i 5, to mam dość jasną wizje ich realizacji, ale ze względu na niedobory czasu i wiedząc, jak mozolnie się to wszystko posuwa do przodu postanowiłem chwilowo zamontować nawigację w swojej podstawowej formie, a dźwiękiem zająć się później – czytaj wiosną.
Efekt mojej dotychczasowej pracy przedstawia się następująco:
Sercem układu jest Arduino Nano do którego dochodzą wyprowadzenia z potencjometru i sygnały z przycisków. Pracą silnika steruje układ L293D, jak już wspomniałem pozycja windy kontrolowana jest przy pomocy oryginalnego potencjometru, w razie jednak, gdyby zawiódł jest również zabezpieczenie czasowe, dobrane tak, że nawet, bez potencjometru silnik wyłącza się ułamek sekundy po zakończeniu cyklu otwierania/zamykania. Widoczne po lewej przekaźniki odpowiadają za ładowanie baterii – domyślnie napięcie do tabletu dochodzi z USB wyprowadzonego w schowku, jednak, gdy usb jest nie podłączone, a napięcie baterii spadnie poniżej określonej wartości przekaźniki zmieniają pozycję i rozpoczyna się ładowanie, które trwa ok 2,5 godziny.
Widoczna na fotce taśma to tylko wyprowadzenie pinów arduino, które posłużą do realizacji punktów 4 i 5 z mojego planu (będzie do nich dołączona oddzielna płytka pcb).
Po zmontowaniu całość nie wygląda zbyt estetycznie, bo nie przewidziałem miejsc na otwory montażowe i musiałem użyć kleju, a ponieważ chciałem, żeby wykonanie było solidnie, to go nie żałowałem
Gdy przekręcimy kluczyk w stacyjce winda nie otwiera się od razu, ale dopiero po 3-4 sekundach (jeszcze nie ustaliłem optymalnego czasu), tak, aby szybkie włączenie i wyłączenie stacyjki nie budziło niepotrzebnie nawigacji. Podobnie wyłączenie nawigacji odbywa się dopiero kilka sekund po zaniku napięcia ze stacyjki. Jak już wcześniej napisałem winda pamięta pozycję, w jakiej znajdowała się przed zgaszeniem auta. Gdy samochód pozostaje wyłączony przez min 10 minut układ przechodzi w tryb uśpienia pobierając w tym czasie pąd ok. 20mA ( chyba, że trwa ładowanie, wówczas uśpienie następuje dopiero po jego zakończeniu).
Poniżej filmik z działania całości jeszcze przed zamontowaniem w madzi. Po zamontowaniu też jakiś wrzucę.
(przełącznik symuluje przekręcenie kluczyka w stacyjce)
https://www.youtube.com/watch?v=f9p3xWtrwcE
- Od: 13 wrz 2014, 16:26
- Posty: 25
- Skąd: Poznań
- Auto: Mazda 3 BK 2.0D
Plan jest taki, żeby wykorzystać fakt, że nagłośnienie bose posiada oddzielny wzmacniacz, a sygnały z radia wychodzą oddzielnie dla każdego głośnika. Chciał bym to zrealizować w taki sposób, że arduino będzie wykrywać pojawienie się sygnału audio na wyjściu tabletu, gdy takowy sie pojawi nastąpi odcięcie dźwięku podawanego z radia na kanale głośnika w drzwiach kierowcy, a zamiast niego podany zostanie sygnał z tabletu, myślę, że można by wykorzystać np układ LA7222. Po wciśnięciu przycisku np. "tilt" (manualne włączanie nawigacji było by wówczas zrealizowane na zasadzie przytrzymania przycisku, albo jakiejś sekwencji wciśnieć – jako, że przyciski nie sa bezpośrednio połączone z włącznikiem, a tylko podają sygnał do sterownika, jest to wyłącznie kwestia pomysłu i programu) następowało by przełączenie wyjścia audio tabletu na wejście aux radia, albo na wejście xcarlinka, którego mam w schowku...
Jak już wspominałem, puki co jest to tylko koncepcja. Jej szczegóły i to, czy jest w ogóle możliwa do zrealizowania wyjdą w "praniu"
Jak już wspominałem, puki co jest to tylko koncepcja. Jej szczegóły i to, czy jest w ogóle możliwa do zrealizowania wyjdą w "praniu"
- Od: 13 wrz 2014, 16:26
- Posty: 25
- Skąd: Poznań
- Auto: Mazda 3 BK 2.0D
Co znaczy że płynnie nie działa?
Jeżeli działa cokolwiek to znaczy że stabilizator jest poprawnie wlutowany (zresztą tak tez wygląda na zdjęciach). Próbowałeś regulowac potencjometrem?
Jeżeli działa cokolwiek to znaczy że stabilizator jest poprawnie wlutowany (zresztą tak tez wygląda na zdjęciach). Próbowałeś regulowac potencjometrem?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje