P138B – silnik nie odpala
1, 2
Witam,
W zeszłą sobotę miałem przykrą sytuację ze swoją Mazdą 3 1.6 (diesel) 2005r. Mianowicie po odpaleniu i przejechaniu kilku metrów silnik zgasł i do dzisiaj nie odpala.
Objawy:
– silnik nie odpala – nawet nie krztusi się – tylko kręci rozrusznik
– po obniżeniu temperatur (od około miesiąca) notowałem opóźnienie w odpalaniu silnika – nie odpalał "od razu" tylko kręcił 2-3 obroty więcej niż podczas ciepłych dni.
Sprawdzone:
– rozrusznik kręci
– brak paliwa na przelewach wtryskiwaczy (po wyjęciu wężyka i próbie kręcenia silnikiem paliwo nie wylewa się przez przelew)
– prąd na świece żarowe jest podawany
– na komputerze pojawił się błąd P138B
– prąd na świece idzie (na wyjętej wtyczce od świec pojawia się napięcie
– brak prądu na zawór wysokiego ciśnienia (po wyjęciu wtyczki z pompy paliwa nie pojawia się na wtyczce prąd (zarówno na zapłonie jak i podczas kręcenia silnikiem).
– teoretycznie bezpieczniki w skrzynce przy akumulatorze są OK (nie ma bezpiecznika w pozycji F/PUMP – ale nigdy nie było – brak też chyba styku, który mógłby bezpiecznik obsłużyć)
– styk przekaźnika od świec działa (rozebrałem i sprawdziłem oporność dla 4 styków wychodzących na świece)
– nie sprawdzałem świec, ale zakładam, że "tak po prostu" świece nie spowodowały zgaszenie silnika w dniu, kiedy było 14 stopni i pełne słońce – silnik w końcu odpalił
– filtr paliwa był wymieniany w maju (około 8-9 tyś km temu)
– świece żarowe teoretycznie nie mają oporu 1,3 Ohma w styku z silnikiem (miernik pokazuje brak połączenia via świeca – silnik (oporność wynosi nieskończoność). Problem jednak może wynikać z zaśniedziałego "słupka" świecy.
Zakładam, że kluczowym jest napięcie na zaworze wysokiego ciśnienia, którego nie byłem w stanie zanotować.
Proszę o pomoc i ewentualne porady co mógłbym jeszcze sprawdzić, a co mogłoby mnie naprowadzić na awarię.
Pozdrawiam
Sebastian
W zeszłą sobotę miałem przykrą sytuację ze swoją Mazdą 3 1.6 (diesel) 2005r. Mianowicie po odpaleniu i przejechaniu kilku metrów silnik zgasł i do dzisiaj nie odpala.
Objawy:
– silnik nie odpala – nawet nie krztusi się – tylko kręci rozrusznik
– po obniżeniu temperatur (od około miesiąca) notowałem opóźnienie w odpalaniu silnika – nie odpalał "od razu" tylko kręcił 2-3 obroty więcej niż podczas ciepłych dni.
Sprawdzone:
– rozrusznik kręci
– brak paliwa na przelewach wtryskiwaczy (po wyjęciu wężyka i próbie kręcenia silnikiem paliwo nie wylewa się przez przelew)
– prąd na świece żarowe jest podawany
– na komputerze pojawił się błąd P138B
– prąd na świece idzie (na wyjętej wtyczce od świec pojawia się napięcie
– brak prądu na zawór wysokiego ciśnienia (po wyjęciu wtyczki z pompy paliwa nie pojawia się na wtyczce prąd (zarówno na zapłonie jak i podczas kręcenia silnikiem).
– teoretycznie bezpieczniki w skrzynce przy akumulatorze są OK (nie ma bezpiecznika w pozycji F/PUMP – ale nigdy nie było – brak też chyba styku, który mógłby bezpiecznik obsłużyć)
– styk przekaźnika od świec działa (rozebrałem i sprawdziłem oporność dla 4 styków wychodzących na świece)
– nie sprawdzałem świec, ale zakładam, że "tak po prostu" świece nie spowodowały zgaszenie silnika w dniu, kiedy było 14 stopni i pełne słońce – silnik w końcu odpalił
– filtr paliwa był wymieniany w maju (około 8-9 tyś km temu)
– świece żarowe teoretycznie nie mają oporu 1,3 Ohma w styku z silnikiem (miernik pokazuje brak połączenia via świeca – silnik (oporność wynosi nieskończoność). Problem jednak może wynikać z zaśniedziałego "słupka" świecy.
Zakładam, że kluczowym jest napięcie na zaworze wysokiego ciśnienia, którego nie byłem w stanie zanotować.
Proszę o pomoc i ewentualne porady co mógłbym jeszcze sprawdzić, a co mogłoby mnie naprowadzić na awarię.
Pozdrawiam
Sebastian
- Od: 27 paź 2014, 23:11
- Posty: 5
satay napisał(a):– nie sprawdzałem świec, ale zakładam, że "tak po prostu" świece nie spowodowały zgaszenie silnika w dniu, kiedy było 14 stopni i pełne słońce – silnik w końcu odpalił
Sprawdź je, skoro już miałeś odpiętą wtyczkę to trzeba było...
Dopisano 28 paź 2014, 00:49:
A poza tym...
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 36900.html
Błąd w silniku ewidentnie wskazuje na świece. Masz spalone to komp może ci zgasić silnik ale problem taki występował tylko gdy silnik osiągał 90*C i nie w wszystkich modelach Po zgaszeniu go przez kompa powinien dać się odpalić. Nie powinno być tak że nie chce łapać u mnie silnik przy przepalonych świecach zapalał przy -20
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Mnie też wydaje się, że spalone świece nie mogą mieć wpływu na odpalenie silnika przy wyższych temperaturach. Zwłaszcza, że przed awarią silnik odpalił (świece już musiały nie grzać) i przejechałem kilka metrów.
Świece oczywiście są "umarłe" i żadna nie ma obwodu zamkniętego (brak wyniku przy pomiarze oporności świecy).
Świece oczywiście są "umarłe" i żadna nie ma obwodu zamkniętego (brak wyniku przy pomiarze oporności świecy).
- Od: 27 paź 2014, 23:11
- Posty: 5
Wymień świeczki i zobaczysz co będzie przeważnie auta gasły tak jak pisałem wyżej tylko że te osoby co miały ten problem to nie miały spalonych wszystkich świec. Może akurat ci się to zbiegło że ostatnia się przepaliła i komp go już nie chce odpalić.
Poczytaj sobie temat o wymianie i do dzieła.
Poczytaj sobie temat o wymianie i do dzieła.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
kropek101 napisał(a):Błąd w silniku ewidentnie wskazuje na świece. Masz spalone to komp może ci zgasić silnik
herezji ciąg dalszy....
kropek101 napisał(a):przeważnie auta gasły tak jak pisałem wyżej tylko że te osoby co miały ten problem to nie miały spalonych wszystkich świec. Może akurat ci się to zbiegło że ostatnia się przepaliła i komp go już nie chce odpalić.
jaki ten komp niedobry,no popatrz....
a w temacie,to albo zapowietrzył się układ paliwowy,bardzo ciężko go odpowietrzyć "z rozrusznika",albo należy iść tym tropem :
viewtopic.php?f=469&t=161364&start=40
świece żarowe zostaw sobie na deser.
Skoro twierdzisz że to herezje to jak wytłumaczysz to że miałem ten sam problem auto gasło przy osiąganiu 83*C spalone 2 świece, mój kolega miał tak samo 1spalona auto przed liftowe, w pracy mają jeszcze 2 osoby także 3BK przed liftem i to samo auta odpalały w mrozy ale silnik gasł przy osiąganiu 83*C Żadna z nich nie miała ruszanego filtra paliwa po wymianie świec problem znikał.
Co dalej pisze herezje?! Być może problem głównie występuje w auta z normą EURO3 tego nie potwierdzę bo miałem do czynienia tylko z modelami z początku produkcji.
Co dalej pisze herezje?! Być może problem głównie występuje w auta z normą EURO3 tego nie potwierdzę bo miałem do czynienia tylko z modelami z początku produkcji.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
kropek101 napisał(a):auta odpalały w mrozy
a koledze satay wcale nie odpala,więc twoje porady trochę nie logiczne.
kropek101 napisał(a):Co dalej pisze herezje?!
owszem,brak sprawnych świec żarowych w silniku Y6+FAP to jedynie ograniczenie mocy jako odczuwalny dyskomfort w eksploatacji.
kropek101 napisał(a):miałem do czynienia tylko z modelami z początku produkcji.
iloma ?
Moja Mazda nie posiada filtra cząstek stałych – ja nie znalazłem takiego i mechanik, który oglądał wcześniej auto także.
Kolego Tadziol, czy mam rozumieć, że w silniku bez FAP to może być przyczyna usterki? Dzisiaj jadę po świece więc i tak sprawdzę tą diagnozę.
Kolego Tadziol, czy mam rozumieć, że w silniku bez FAP to może być przyczyna usterki? Dzisiaj jadę po świece więc i tak sprawdzę tą diagnozę.
- Od: 27 paź 2014, 23:11
- Posty: 5
tadziol napisał(a):albo zapowietrzył się układ paliwowy,bardzo ciężko go odpowietrzyć "z rozrusznika",albo należy iść tym tropem :
viewtopic.php?f=469&t=161364&start=40
świece żarowe zostaw sobie na deser.
czy masz FAP czy też nie,to powyższe moje stwierdzenie ma zastosowanie.
te świece to już "wiśniówka na torcie"

Nie mogłem odpisać byłem na wyjeździe i odetli mnie od neta.
Tadziol jak byś czytał dokładniej to byś policzył 4 mazdy wszystkie 4 wszystkie Y6 bez FAP
Zawsze można zalać filtr paliwa i kręcić sprawa się wyjaśni jeśli to zapowietrzenie musi załapać.
Tadziol masz warsztat to więcej robisz z autami ale co do tych świec nie zgodzę się z toba tak do końca że tylko tryb awaryjny z moich obserwacji wiem jedno że była zależność jak auto osiągało 83*C i się delikatnie przyśpieszało auto wpadało w tryb awaryjny. Jednak jak się cisło mocne przyśpieszanie silnik gasł czeba było chwilę odczekać i można było odpalać.
Tadziol jak byś czytał dokładniej to byś policzył 4 mazdy wszystkie 4 wszystkie Y6 bez FAP
Zawsze można zalać filtr paliwa i kręcić sprawa się wyjaśni jeśli to zapowietrzenie musi załapać.
Tadziol masz warsztat to więcej robisz z autami ale co do tych świec nie zgodzę się z toba tak do końca że tylko tryb awaryjny z moich obserwacji wiem jedno że była zależność jak auto osiągało 83*C i się delikatnie przyśpieszało auto wpadało w tryb awaryjny. Jednak jak się cisło mocne przyśpieszanie silnik gasł czeba było chwilę odczekać i można było odpalać.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
kropek101 napisał(a):Zawsze można zalać filtr paliwa i kręcić sprawa się wyjaśni jeśli to zapowietrzenie musi załapać.
Robiłeś tak kiedyś ? Znam lepszy sposób.
kropek101 napisał(a):co do tych świec nie zgodzę się z toba tak do końca że tylko tryb awaryjny z moich obserwacji wiem jedno że była zależność jak auto osiągało 83*C i się delikatnie przyśpieszało auto wpadało w tryb awaryjny. Jednak jak się cisło mocne przyśpieszanie silnik gasł czeba było chwilę odczekać i można było odpalać.
Masz prawo tak twierdzić,ok.Ale autor ma inny problem :
satay napisał(a):Mianowicie po odpaleniu i przejechaniu kilku metrów silnik zgasł i do dzisiaj nie odpala.
Więc Twoja teoria nie ma tu zastosowania i tylko niepotrzebnie wprowadza ślepy zaułek.
A z tego coś rozumiesz ?
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 36900.html
Jeśli tak,to wiesz jak można dokonać szybkiej próby czy to wina świec,czy nie.
Wiem że nie jest łatwo odpalić nawet po zalaniu filtra.Nie nie robiłem tak bo pompowałem paliwo a i to nie zdało się za pierwszym razem więc musiałem kombinować.
Tak czy inaczej poczekam na rozwój co było powodem
Tak czy inaczej poczekam na rozwój co było powodem
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Jak masz pod ręką taśmę izolacyjną kawałek wężyka + bańkę po wodzie 1,5l to zrób tak: bańkę napełnij ropą przymocuj do niej jeden koniec wężyka na szczelnie a drugi koniec do dopływu filtra paliwa lub bezpośrednio do węża który idzie w stronę pompy CM niech ktoś ci podniesie bańkę i ją lekko ściska a ty zakręć rozrusznikiem powinno się udać. Tak chyba będziesz miał najprościej.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Szpilki do kół
Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
U mnie podobne objawy jak u kolegi satay nastąpiły po wymianie filtra paliwa firmy Denckermann (nie wiem co mnie pokusiło na tę mało znaną firmę) i również między innymi wyskoczył błąd P138B ,natychmiastowa wymiana filtra paliwa na Filtrona i dzięki koledze Tomkowi skasowanie błędów i autko pracuje bez zarzutów.
- Od: 1 paź 2013, 19:01
- Posty: 60
- Skąd: Jabłonna
- Auto: Mazda 3 BK 1.6 CiTD.
109KM
2005r.
benio42 napisał(a):po wymianie filtra paliwa firmy Denckermann (nie wiem co mnie pokusiło na tę mało znaną firmę)
Cena?
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości