Przerobienie kierownicy pod sterowanie tabletem.
Witajcie!
Jak w temacie, chcę aby przyciskami na kierownicy w Mazdzie 323f BJ sportive sterować tabletem i częściowo radiem które służy jako wzmacniacz i tuner FM.
Z tego co zauważyłem z przycisków wychodzą tylko 2 kable a przyciski mamy 4... Przyciśnięcia zmieniają tylko oporowość i tu jest mój problem czy ktoś wie jak zbudować lub gdzie kupić coś co będzie przerabiało/rozdzielało sygnał z 2 kabli na 8? tzn każda oporowość będzie odpowiadać zwarciu poszczególnych kabli bo tak działają przyciski wybudzające tablet, oraz vol +, vol – i zmiana funkcji aux/fm radia itd.
Profesjonalny szkic tego o co mi chodzi w paincie:
Dodam że przy mierzeniu oporowości ustawiłem miernik na 2k
Jeżeli ktoś nie wie do końca o co mi chodzi, a na forum nic się nie wyjaśni, można zadzwonić czy napisać na 501 135 619 oddzwonię i może razem coś wymyślimy. Z góry dzięki i Pozdrawiam.
Jak w temacie, chcę aby przyciskami na kierownicy w Mazdzie 323f BJ sportive sterować tabletem i częściowo radiem które służy jako wzmacniacz i tuner FM.
Z tego co zauważyłem z przycisków wychodzą tylko 2 kable a przyciski mamy 4... Przyciśnięcia zmieniają tylko oporowość i tu jest mój problem czy ktoś wie jak zbudować lub gdzie kupić coś co będzie przerabiało/rozdzielało sygnał z 2 kabli na 8? tzn każda oporowość będzie odpowiadać zwarciu poszczególnych kabli bo tak działają przyciski wybudzające tablet, oraz vol +, vol – i zmiana funkcji aux/fm radia itd.
Profesjonalny szkic tego o co mi chodzi w paincie:
Dodam że przy mierzeniu oporowości ustawiłem miernik na 2k
Jeżeli ktoś nie wie do końca o co mi chodzi, a na forum nic się nie wyjaśni, można zadzwonić czy napisać na 501 135 619 oddzwonię i może razem coś wymyślimy. Z góry dzięki i Pozdrawiam.
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Nie wiem jakie funkcje tabletu miały by być sterowane z kierownicy.
Analogowo – trzeba zbudować układ z komparatorów porównujących zadane rezystancje z aktualną rezystancją linii. Z wyjść komparatorów wysterować tranzystory wykonawcze które będą zwierać odpowiednie przyciski w tablecie. Ten układ trzeba dobrze przemyśleć aby naciskanie przycisków w tablecie nie spowodowało jego uszkodzenia i odwrotnie.
lub
Cyfrowo – napisać program na procka który będzie robił to samo co powyżej.
Tak czy inaczej nie wiem jak sobie wyobrażasz fizyczne połączenie tabletu z tym układem.
Analogowo – trzeba zbudować układ z komparatorów porównujących zadane rezystancje z aktualną rezystancją linii. Z wyjść komparatorów wysterować tranzystory wykonawcze które będą zwierać odpowiednie przyciski w tablecie. Ten układ trzeba dobrze przemyśleć aby naciskanie przycisków w tablecie nie spowodowało jego uszkodzenia i odwrotnie.
lub
Cyfrowo – napisać program na procka który będzie robił to samo co powyżej.
Tak czy inaczej nie wiem jak sobie wyobrażasz fizyczne połączenie tabletu z tym układem.
Fizyczne połączenie z tabletem, to akurat nie wielki problem, pod warunkiem, że tablet będzie zamontowany na stałe.
Sam mam włączanie tabletu z kierownicy.
Sam mam włączanie tabletu z kierownicy.
- Od: 12 paź 2008, 22:43
- Posty: 478 (0/4)
- Skąd: Garwolin
- Auto: 323f BA 1.8 TURBO '96
tablet jest na stałe, wyciągnięty jest za pomocą 2 przewodów przycisk od wybudzania. tylko nie wiem jak wpiąć go w kierownicę.
jak wspomniałem mam 4 przyciski:
1. chce wykorzystać jako wybudzanie
2. chce wykorzystać jako podgłaszanie które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
3. chce wykorzystać jako przyciszanie które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
4. chce wykorzystać jako klawisza zmiany między Radio FM/ AUX (TABLET) które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
Radio mam przerobione tablet też brakuje mi tylko układu który będzie zwierał te kabelki powodując "przyciśniecie klawisza" na radiu / tablecie.
Jeżeli ktoś ma pojęcie jak wykonać takie coś proszę o jakiś schemat czy coś, ale jeżeli ktoś uważa że nic za darmo możemy się dogadać i mogę takie coś u kogoś zamówić.
jak wspomniałem mam 4 przyciski:
1. chce wykorzystać jako wybudzanie
2. chce wykorzystać jako podgłaszanie które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
3. chce wykorzystać jako przyciszanie które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
4. chce wykorzystać jako klawisza zmiany między Radio FM/ AUX (TABLET) które będzie tym samym sposobem wpięte do radia.
Radio mam przerobione tablet też brakuje mi tylko układu który będzie zwierał te kabelki powodując "przyciśniecie klawisza" na radiu / tablecie.
Jeżeli ktoś ma pojęcie jak wykonać takie coś proszę o jakiś schemat czy coś, ale jeżeli ktoś uważa że nic za darmo możemy się dogadać i mogę takie coś u kogoś zamówić.
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Nie wiem po co dublować regulację głośności w radiu i w tablecie, moim zdaniem wystarczy w samym radiu. To samo ma się z przyciskiem FM/AUX przecież tablet nie ma takiej funkcji.
Na wybudzanie tabletu trzeba by poświęcić któryś z przycisków na kierownicy, tylko jak to zrobić by radio na niego nie reagowało to nie mam pomysłu. Może zmiana wartości rezystancji ale w przypadku szeregu może to rozjechać wartości pozostałych przycisków i radio nie będzie na nic reagować.
Myślę ze gotowego urządzenia nie znajdziesz, trzeba je zaprojektować i wykonać od podstaw. Myślę że warto by zapytać na www.elektroda.pl tam jest trochę osób które mają czas i podejmują się takich projektów.
Na wybudzanie tabletu trzeba by poświęcić któryś z przycisków na kierownicy, tylko jak to zrobić by radio na niego nie reagowało to nie mam pomysłu. Może zmiana wartości rezystancji ale w przypadku szeregu może to rozjechać wartości pozostałych przycisków i radio nie będzie na nic reagować.
Myślę ze gotowego urządzenia nie znajdziesz, trzeba je zaprojektować i wykonać od podstaw. Myślę że warto by zapytać na www.elektroda.pl tam jest trochę osób które mają czas i podejmują się takich projektów.
Myslwe, ze doskonale by sie do tego nadalo Arduino. To prosta plytka z 8 bitowym procesorem posiadajac kilka wejsc i wyjsc. Programuje sie to z PCta wjezyku przypominqjqcym C. Majac taki sterownikmozna by zaprogramowac jakas sekwencje wlaczajaca
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
airbob zle mnie zrozumiałeś 3 guziki idą do radia 1 do tabletu. przykladowo po oporach 50, 150 i 300 idzie do radia 1000 idzie do tabletu.
http://i.imgur.com/MqMl6VZ.png
Xionc dobrze trzeba znać ten język czy gdzieś są jakieś tutoriale co i jak, i czy ta płytka rozpoznaje oporowości? Potrafisz takie coś zaprogramować tak jak ja potrzebuje?
http://i.imgur.com/MqMl6VZ.png
Xionc dobrze trzeba znać ten język czy gdzieś są jakieś tutoriale co i jak, i czy ta płytka rozpoznaje oporowości? Potrafisz takie coś zaprogramować tak jak ja potrzebuje?
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Jak umiesz programowac w czyms, to sobie bez problemu poradzisz.
Ja kupilem taki starter kit, pobawilem sie troche i lezy sobie. Moglbym cos sprobowac pomoc. Tylko moze wystapic problem maly bo zeby zmierzyc opornisc trzeba uzyc jakiegos zasilania na tym ukladzie, wiec jak jednoczesnie radio i ten modul by dokonywaly pomiaru to by nie zadzialalo poprawnie.
Takze, do kieronicy trzeba by podlaczy taki modul i on powinien ewentualnie dalje sterowac radiem, czyli zalaczac rezystory przez jakis tranzystor. Jak Airbob pomoze to powinnismy to rozkminic wspolnie
Ja kupilem taki starter kit, pobawilem sie troche i lezy sobie. Moglbym cos sprobowac pomoc. Tylko moze wystapic problem maly bo zeby zmierzyc opornisc trzeba uzyc jakiegos zasilania na tym ukladzie, wiec jak jednoczesnie radio i ten modul by dokonywaly pomiaru to by nie zadzialalo poprawnie.
Takze, do kieronicy trzeba by podlaczy taki modul i on powinien ewentualnie dalje sterowac radiem, czyli zalaczac rezystory przez jakis tranzystor. Jak Airbob pomoze to powinnismy to rozkminic wspolnie
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
No to chyba rzeczywiście źle zrozumiałem.
Czy teraz dobrze rozumiem ?
1. Na kierownicy są cztery przyciski (nie znam tej kierownicy).
2. Trzy przyciski wciąż mają obsługiwać radio (oryginalne ?)
3. Czwarty przycisk ma obsługiwać tableta (jako On/Off ?) Jaką funkcję teraz pełni ten przycisk ?
4. Jaka jest rezystancja linii jak nie jest naciśnięty żaden przycisk ?
Jeśli teraz dobrze zrozumiałem to wydaje mi się że dla jednego przycisku nie ma co sięgać po procesor.
Jestem do końca miesiąca a później zasłużony urlop do końca września więc mogę tylko merytorycznie zaangażować się w temat.
Czy teraz dobrze rozumiem ?
1. Na kierownicy są cztery przyciski (nie znam tej kierownicy).
2. Trzy przyciski wciąż mają obsługiwać radio (oryginalne ?)
3. Czwarty przycisk ma obsługiwać tableta (jako On/Off ?) Jaką funkcję teraz pełni ten przycisk ?
4. Jaka jest rezystancja linii jak nie jest naciśnięty żaden przycisk ?
Jeśli teraz dobrze zrozumiałem to wydaje mi się że dla jednego przycisku nie ma co sięgać po procesor.
Jestem do końca miesiąca a później zasłużony urlop do końca września więc mogę tylko merytorycznie zaangażować się w temat.
Ok, sory że nie podałem wszystkich informacji, ale już je podaje.
Kierownica(przyciski):
http://i.imgur.com/fB7ySvp.jpg
Rezystancja linii:
Nie przyciskając żadnego przycisku: ustawione na 20k http://i.imgur.com/lgZ1oNF.jpg
Przyciskając –: ustawione na 2k http://i.imgur.com/WZukChn.jpg
Przyciskając SELECT: ustawione na 2k http://i.imgur.com/5lHdLXu.jpg
Przyciskając +: ustawione na 2k http://i.imgur.com/MBi2IXT.jpg
Przyciskając MODE: ustawione na 2k http://i.imgur.com/4ojVSEe.jpg
Radio:
http://i.imgur.com/wNQ2Ci7.jpg
http://i.imgur.com/PJwxeRA.jpg
Tablet:
http://i.imgur.com/VSroYFm.jpg
http://i.imgur.com/tKRN4zX.jpg
http://i.imgur.com/wmXZuX5.jpg
Radio musi być bo tablet nie ma tunera FM (a chciałem wzmacniacz, ale tak czy tak musiał bym wyciągać przyciski od głośności), chińskie bo chińskie ale nie stać mnie na razie na lepsze, wiec robię tak jak mam.
Radio nie ma możliwości wpięcia kierownicy, dlatego wpinam się w panel jak w tableta. (radio ogólnie będzie ukryte.)
Dokładnie tak chce, kierownica do modułu który chce zrobić/kupić, a dalej do radia i tabletu.
Po prostu wpinamy wszystkie przyciski do modułu gdzie będzie mierzona rezystencja i dalej każde 2 przewody idzią do swojego przycisku w radiu/tablecie, czyli + i – pod + i- w radiu, Mode pod mode w radiu do zmiany aux/fm, select do przycisku power w tablecie.
Sorki jak pisze niezrozumiale dla was, ale pisze późno w nocy gdzie już prawie nie funkcjonuje...
Jeżeli znaleźlibyście chwilę dla mnie by pomóc w napisaniu programu i wskazaniu odpowiedniej płytki byłbym bardzo wdzięczny, bo przez to sterowanie stoję w miejscu i nie mogę sobie poskładać autka ;/
Kierownica(przyciski):
http://i.imgur.com/fB7ySvp.jpg
Rezystancja linii:
Nie przyciskając żadnego przycisku: ustawione na 20k http://i.imgur.com/lgZ1oNF.jpg
Przyciskając –: ustawione na 2k http://i.imgur.com/WZukChn.jpg
Przyciskając SELECT: ustawione na 2k http://i.imgur.com/5lHdLXu.jpg
Przyciskając +: ustawione na 2k http://i.imgur.com/MBi2IXT.jpg
Przyciskając MODE: ustawione na 2k http://i.imgur.com/4ojVSEe.jpg
Radio:
http://i.imgur.com/wNQ2Ci7.jpg
http://i.imgur.com/PJwxeRA.jpg
Tablet:
http://i.imgur.com/VSroYFm.jpg
http://i.imgur.com/tKRN4zX.jpg
http://i.imgur.com/wmXZuX5.jpg
Radio musi być bo tablet nie ma tunera FM (a chciałem wzmacniacz, ale tak czy tak musiał bym wyciągać przyciski od głośności), chińskie bo chińskie ale nie stać mnie na razie na lepsze, wiec robię tak jak mam.
Radio nie ma możliwości wpięcia kierownicy, dlatego wpinam się w panel jak w tableta. (radio ogólnie będzie ukryte.)
Ja kupilem taki starter kit, pobawilem sie troche i lezy sobie. Moglbym cos sprobowac pomoc. Tylko moze wystapic problem maly bo zeby zmierzyc opornisc trzeba uzyc jakiegos zasilania na tym ukladzie, wiec jak jednoczesnie radio i ten modul by dokonywaly pomiaru to by nie zadzialalo poprawnie.
Takze, do kieronicy trzeba by podlaczy taki modul i on powinien ewentualnie dalje sterowac radiem, czyli zalaczac rezystory przez jakis tranzystor
Dokładnie tak chce, kierownica do modułu który chce zrobić/kupić, a dalej do radia i tabletu.
Po prostu wpinamy wszystkie przyciski do modułu gdzie będzie mierzona rezystencja i dalej każde 2 przewody idzią do swojego przycisku w radiu/tablecie, czyli + i – pod + i- w radiu, Mode pod mode w radiu do zmiany aux/fm, select do przycisku power w tablecie.
Sorki jak pisze niezrozumiale dla was, ale pisze późno w nocy gdzie już prawie nie funkcjonuje...
Jeżeli znaleźlibyście chwilę dla mnie by pomóc w napisaniu programu i wskazaniu odpowiedniej płytki byłbym bardzo wdzięczny, bo przez to sterowanie stoję w miejscu i nie mogę sobie poskładać autka ;/
Ostatnio edytowano 22 sie 2014, 00:13 przez Asgota, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Ok to już rozumiem.
Trzeba "przekodować" wszystkie przyciski kierownicy na osobne kanały które będą się zwierały podczas naciśnięcia przycisku.
Układ na procesorze z wbudowanym przetwornikiem A/C chyba byłby najlepszym rozwiązaniem, tylko trzeba napisać program. Ja się nie podejmuję, bliżej mi do techniki analogowej niż cyfrowej. Albo zrobić to na kaskadzie koparatorów, jest to mniej eleganckie rozwiązanie jak na dzisiejsze czasy, ale nie trzeba pisać programu.
Szczerze mówiąc dość ambitne przeróbki w stosunku do jakości radia ale nie neguję pomysłu.
Trzeba "przekodować" wszystkie przyciski kierownicy na osobne kanały które będą się zwierały podczas naciśnięcia przycisku.
Układ na procesorze z wbudowanym przetwornikiem A/C chyba byłby najlepszym rozwiązaniem, tylko trzeba napisać program. Ja się nie podejmuję, bliżej mi do techniki analogowej niż cyfrowej. Albo zrobić to na kaskadzie koparatorów, jest to mniej eleganckie rozwiązanie jak na dzisiejsze czasy, ale nie trzeba pisać programu.
Szczerze mówiąc dość ambitne przeróbki w stosunku do jakości radia ale nie neguję pomysłu.
jeżeli jesteś w stanie zrobić to na kaskadzie koparatorów to piszę się na to, dla mnie program czy to nie ma znaczenia chcę tylko by to chodziło jak trzeba nic więcej.
Dla mnie jak napisałem jest to obojętnie czy będzie cyfrowo czy analogowo, oby tylko ktoś pomógł mi to zrobić.
Dla mnie jak napisałem jest to obojętnie czy będzie cyfrowo czy analogowo, oby tylko ktoś pomógł mi to zrobić.
Ostatnio edytowano 22 sie 2014, 00:16 przez Asgota, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
odpuść sobie, i kup radio z pilotem – będzie taniej i będzie działać, chyba że chcesz zrobić sztukę dla sztuki i wpakować 2x więcej kasy
jak nie masz zaplecza elektronicznego w budowaniu takich modułów lub jak nie umiesz programować na arduino
PS. to jest głos rozsądku, ale jak nadal chcesz to robić to powodzenia
jak nie masz zaplecza elektronicznego w budowaniu takich modułów lub jak nie umiesz programować na arduino
PS. to jest głos rozsądku, ale jak nadal chcesz to robić to powodzenia
-
www.czelej.net
- Od: 4 lut 2008, 02:41
- Posty: 2352 (22/37)
- Skąd: Marki k. Warszawy/Podlasie
- Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW
http://allegro.pl/klon-arduino-mega2560 ... 23195.html
to chyba ta płytka?
Jeżeli nikt nie pomoże itd pewnie tak będzie, ale chciał bym wykonać projekt wedle swojej wizji.
to chyba ta płytka?
odpuść sobie, i kup radio z pilotem – będzie taniej i będzie działać, chyba że chcesz zrobić sztukę dla sztuki i wpakować 2x więcej kasy
jak nie masz zaplecza elektronicznego w budowaniu takich modułów lub jak nie umiesz programować na arduino
PS. to jest głos rozsądku, ale jak nadal chcesz to robić to powodzenia
Jeżeli nikt nie pomoże itd pewnie tak będzie, ale chciał bym wykonać projekt wedle swojej wizji.
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Ja program ogarne, w przykladach jest tez zamykanie obwodu tranzystorem, wiec powinno dzialac. Plytke mini mozna za 30zl kupic do tego 4 tranzystory i moze 4 rezystory. Wejscie przetwornika ac chyba da rade zmierzyc opornosc. Wroce jutro z urlopu to sprawdze
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
napiszesz co trzeba kupić, oraz ile i jak polutować ja tak to zrobię ew. możesz ty jak wolisz.
czekam z niecierpliwością na dalsze informacje, jutro zaczynam składać wszystko w aucie i wyciągać kable gdzie trzeba.
czekam z niecierpliwością na dalsze informacje, jutro zaczynam składać wszystko w aucie i wyciągać kable gdzie trzeba.
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Dobra, mniej więcej to rozkminiłem. Nie jestem elektronikiem, więc poprawcie mnie jak coś bredzę. Natchnął mnie ten schemat, który mniej więcej przekłada się na drabinkę rezystorową w kierownicy.
Zrobiłem taki prototyp:
Nawet zadziałało. Używłem 3 przycisków i 3 rezystorów 220Ohm 2,2k, 10k. Jako rezystor między wejściem A0 a +5V dałem 2,2k. Nie wiem czy dobrze, rozumiem, że to dzielnik ale w zasadzie nie wiem co tam wsadzić. Grunt, że działa. Napisałem prosty programik który po odczytaniu odpowiedniej wartości z wejścia A0, wysyła napięcie na odpowiednie wyjście, do którego podpięty jest tranzystor, przez który odpalam buzzer. Tu pojawia sie pewien problem, ale o tym potem.
Sam układ chyba powinien wyglądać tak:
Chyba, bo nie wiem jak będzie ze sterowaniem przez tranzystor. Tu pytanie do airboba. Bo jeżeli kolektor (C) podłączenie do +, emter (E) do minusa to spokojnie mogę sterować buzzerem. Ale w zasadzie nie wiem co do czego jest łączone w panelu radia. Czy masa z radia będzie na pewno masą z arduino (chyba tak?).
Program:
Aha, wartość z sensora (10 bitowy przetwornik AC) daje wartości 0 – 1023.
Teraz tak. Jak już rozwiążemy kwestię wyjścia, będziesz musiał kupić Arduino Uno (to co na zdjęciu) albo Arduino Nano (ta sama funkcjonalność, ten sam program ale mniejsze i tańsze). Następnie podłączyć wszystko na biurku, dobrać odpowiedni rezystor R1 do dzielnika (airobob?) i odczytać w konsoli wartości a następnie w programie w IF'ach wpisać przedziały. Np jak odczytasz 95 na pierwszym przycisku to zrobisz przedział 80 – 120, i tak z każdym przyciskiem. Generalnie proste, lepszy ze mnie programista niż elektronik
Zrobiłem taki prototyp:
Nawet zadziałało. Używłem 3 przycisków i 3 rezystorów 220Ohm 2,2k, 10k. Jako rezystor między wejściem A0 a +5V dałem 2,2k. Nie wiem czy dobrze, rozumiem, że to dzielnik ale w zasadzie nie wiem co tam wsadzić. Grunt, że działa. Napisałem prosty programik który po odczytaniu odpowiedniej wartości z wejścia A0, wysyła napięcie na odpowiednie wyjście, do którego podpięty jest tranzystor, przez który odpalam buzzer. Tu pojawia sie pewien problem, ale o tym potem.
Sam układ chyba powinien wyglądać tak:
Chyba, bo nie wiem jak będzie ze sterowaniem przez tranzystor. Tu pytanie do airboba. Bo jeżeli kolektor (C) podłączenie do +, emter (E) do minusa to spokojnie mogę sterować buzzerem. Ale w zasadzie nie wiem co do czego jest łączone w panelu radia. Czy masa z radia będzie na pewno masą z arduino (chyba tak?).
Program:
- Kod: Zaznacz cały
int rel1 = 2;
int rel2 = 3;
int rel3 = 4;
int rel4 = 5;
void setup() {
// initialize serial communication at 9600 bits per second:
Serial.begin(9600);
pinMode(rel1, OUTPUT); // relay pins
pinMode(rel2, OUTPUT); // relay pins
pinMode(rel3, OUTPUT); // relay pins
pinMode(rel4, OUTPUT); // relay pins
digitalWrite(rel1, LOW);
digitalWrite(rel2, LOW);
digitalWrite(rel3, LOW);
digitalWrite(rel4, LOW);
}
// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
// read the input on analog pin 0:
int sensorValue = analogRead(A0);
Serial.println(sensorValue);
if(sensorValue >=85 && sensorValue <= 110)
digitalWrite(rel1, HIGH);
else
digitalWrite(rel1, LOW);
if(sensorValue >=500 && sensorValue <= 600)
digitalWrite(rel2, HIGH);
else
digitalWrite(rel2, LOW);
if(sensorValue >=700 && sensorValue <= 800)
digitalWrite(rel3, HIGH);
else
digitalWrite(rel3, LOW);
if(sensorValue >=900 && sensorValue <= 1023)
digitalWrite(rel4, HIGH);
else
digitalWrite(rel4, LOW);
}
Aha, wartość z sensora (10 bitowy przetwornik AC) daje wartości 0 – 1023.
Teraz tak. Jak już rozwiążemy kwestię wyjścia, będziesz musiał kupić Arduino Uno (to co na zdjęciu) albo Arduino Nano (ta sama funkcjonalność, ten sam program ale mniejsze i tańsze). Następnie podłączyć wszystko na biurku, dobrać odpowiedni rezystor R1 do dzielnika (airobob?) i odczytać w konsoli wartości a następnie w programie w IF'ach wpisać przedziały. Np jak odczytasz 95 na pierwszym przycisku to zrobisz przedział 80 – 120, i tak z każdym przyciskiem. Generalnie proste, lepszy ze mnie programista niż elektronik
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc rozumiem że mierzone wartości podajesz w mV.
Na początku zaznaczę że moim zdaniem układ tego "translatora" powinien być zasilany dopiero po włączeniu zapłonu, chyba że jest możliwość wprowadzenia go w jakiś stan uśpienia aby nie rozładowywał aku.
Co do rezystora dzielnika R1 dałbym 2k2 zakładam że zasilać to będziemy 5V wziętymi z modułu Arduino.
Nie wiem jakie jest napięcie max na wejściu A0 ale jak znam życie to będzie 5V w takiej sytuacji w razie jakiegoś zwarcia w module przycisków lub pomyłki montażysty, które by ominęło R1 nie przekroczymy dopuszczalnego napięcia na A0 czym uchronimy moduł przed uszkodzeniem.
Biorąc pod uwagę zmierzone wartości rezystancji w pilocie i dając R1 = 2k2 będziemy mieli napięcia na A0:
1. żadem przycisk nie naciśnięty 2200+5000=7200ohm, I=U/R stąd 5/7200=694uA, UA0=I*R=694uA*5000ohm=3,47V
2. naciśnięty "–" 2200 +52ohm= 2252ohm, 5/2252=2,22mA
UA0=2,22mA*52=115mV
3. naciśnięty "+" 2200+152=2352ohm, 5/2352=2,12mA
UA0=2,12mA*152=323mV
4. naciśnięty "select" 2200+295=2495ohm, 5/2495=2,00mA
UA0=2,00mA*295=591mV
5. naciśnięty "mode" 2200+1024=3224ohm, 5/3224=1,55mA
UA0=1,55mA*1024=1,59V
Co do układu wykonawczego to jest pewien problem bo:
Są dwa rozwiązania klawiatur w radiach
1. Drabinka rezystorowa, działająca dokładnie jak rozważany pilot w kierownicy.
2. Klawiatura matrycowa
O ile w pierwszym przypadku rozwiązanie z tranzystorami może zadziałać ale nie ma pewności ponieważ to zależy od wartości rezystancji w drabince. Niestety złącze tranzystora bipolarnego w stanie przewodzenia też wprowadza pewien spadek napięcia co może spowodować odjechanie wartości i procesor radia nie rozpozna sygnału. Można by pomyśleć o tranzystorach mosfet, one nie mają takich spadków.
Co do klawiatury matrycowej to na pewno nie zadziała zwieranie tranzystorami.
Dodatkowo dochodzi jeszcze ustalenie polaryzacji jak te tranzystory podłączyć.
Z racji nikłej wiedzy kolegi Asgota na temat elektroniki, nieznajomości jaki rodzaj klawiatury jest w radiu oraz zapewnienia uniwersalności modułu aby można go było zastosować do każdego radia, wydaje mi się że najprostszym rozwiązaniem było by zastosowanie mini-przekaźników wtedy sposób włączenia styków ani architektura klawiatury radia nie miałby żadnego znaczenia.
Ciekawe jaką wydajność prądową mają wyjścia tego modułu, może da się bezpośrednio wysterować przekaźnik.
Ale referat walnąłem, idę spać.
Na początku zaznaczę że moim zdaniem układ tego "translatora" powinien być zasilany dopiero po włączeniu zapłonu, chyba że jest możliwość wprowadzenia go w jakiś stan uśpienia aby nie rozładowywał aku.
Co do rezystora dzielnika R1 dałbym 2k2 zakładam że zasilać to będziemy 5V wziętymi z modułu Arduino.
Nie wiem jakie jest napięcie max na wejściu A0 ale jak znam życie to będzie 5V w takiej sytuacji w razie jakiegoś zwarcia w module przycisków lub pomyłki montażysty, które by ominęło R1 nie przekroczymy dopuszczalnego napięcia na A0 czym uchronimy moduł przed uszkodzeniem.
Biorąc pod uwagę zmierzone wartości rezystancji w pilocie i dając R1 = 2k2 będziemy mieli napięcia na A0:
1. żadem przycisk nie naciśnięty 2200+5000=7200ohm, I=U/R stąd 5/7200=694uA, UA0=I*R=694uA*5000ohm=3,47V
2. naciśnięty "–" 2200 +52ohm= 2252ohm, 5/2252=2,22mA
UA0=2,22mA*52=115mV
3. naciśnięty "+" 2200+152=2352ohm, 5/2352=2,12mA
UA0=2,12mA*152=323mV
4. naciśnięty "select" 2200+295=2495ohm, 5/2495=2,00mA
UA0=2,00mA*295=591mV
5. naciśnięty "mode" 2200+1024=3224ohm, 5/3224=1,55mA
UA0=1,55mA*1024=1,59V
Co do układu wykonawczego to jest pewien problem bo:
Są dwa rozwiązania klawiatur w radiach
1. Drabinka rezystorowa, działająca dokładnie jak rozważany pilot w kierownicy.
2. Klawiatura matrycowa
O ile w pierwszym przypadku rozwiązanie z tranzystorami może zadziałać ale nie ma pewności ponieważ to zależy od wartości rezystancji w drabince. Niestety złącze tranzystora bipolarnego w stanie przewodzenia też wprowadza pewien spadek napięcia co może spowodować odjechanie wartości i procesor radia nie rozpozna sygnału. Można by pomyśleć o tranzystorach mosfet, one nie mają takich spadków.
Co do klawiatury matrycowej to na pewno nie zadziała zwieranie tranzystorami.
Dodatkowo dochodzi jeszcze ustalenie polaryzacji jak te tranzystory podłączyć.
Z racji nikłej wiedzy kolegi Asgota na temat elektroniki, nieznajomości jaki rodzaj klawiatury jest w radiu oraz zapewnienia uniwersalności modułu aby można go było zastosować do każdego radia, wydaje mi się że najprostszym rozwiązaniem było by zastosowanie mini-przekaźników wtedy sposób włączenia styków ani architektura klawiatury radia nie miałby żadnego znaczenia.
Ciekawe jaką wydajność prądową mają wyjścia tego modułu, może da się bezpośrednio wysterować przekaźnik.
Ale referat walnąłem, idę spać.
airbob napisał(a): najprostszym rozwiązaniem było by zastosowanie mini-przekaźników wtedy sposób włączenia styków ani architektura klawiatury radia nie miałby żadnego znaczenia.
Ciekawe jaką wydajność prądową mają wyjścia tego modułu, może da się bezpośrednio wysterować przekaźnik.
Czytałem te wasze wypocinki z czego zrozumiałem z 40%, ale są dla mnie sensowne i bardzo wam dziękuję za pomoc!
W radio wlutowałem się w przyciski, rozebrałem przedni panel i przy każdym przycisku były 2 luty, zwarcie dawało aktywacje przycisku, przylutowałem po 2 kabelki i je wypuściłem po za radio czyli najprostsza opcja
Dotarło do mnie również że przekaźniki będą najlepsze, bo wystarczy że przekierujecie tylko na każdy z 4 kabelków wychodzących z płytki/modułu jakiekolwiek napięcie które uruchomi przekaźniki, a te zaś zamkną obwody odpowiednich przycisków.
Tylko czy przekaźniki nie będą reagować z opóźnieniem? Przykładowo od przyciśnięcia do działania ok sekundy? Co sprawi że przycisk na kierownicy będę musiał trzymać zamiast wciskać?
Reasumując można sygnał wychodzący z kierownicy w postaci rezystencji przerobić na jakieś napięcie powiedzmy 12v o niskim amperażu lub jeżeli to nic nie zmieni dla zamykającego odwód przekaźnika na jakieś 5v lub mniej? I czy to nie będzie wtedy prostsze?
Proszę was także o jakąś listę zakupów co mam kupić (mam fajny sklep na miejscu mają wszystko...) ,a co do płytki najlepiej jakiś link do allegro czy coś, żebym nie popełnił głupiego błędu.
Przepraszam że tak dużo wymagam ale nie jestem tak ogarnięty w tym wszystkim jak wy, z programu rozumiem o wiele więcej niż z układu
- Od: 29 kwi 2013, 11:38
- Posty: 120
- Skąd: Czestochowa
- Auto: Mazda 323F 2.0 Sportive (FS01)
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje