Wykrywanie biegu dla skrzyni manualnej

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez pociech » 21 lip 2014, 13:27

Z racji, że nie siedzę w mechanice samochodowej, mam takie głupie pytanie: Czy w Madzi 323c (silnik 1.5) manualna skrzynia biegów posiada jakiś "czujnik" wykrywający który bieg aktualnie jest włączony? Chciałbym, aby komputer pokładowy (własna konstrukcja, na razie w fazie projektu) pokazywał aktualnie wrzucony bieg. Obawiam się, że pewnie nie ma takiego bajeru i będzie trzeba to zrobić jakoś po swojemu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2014, 20:46
Posty: 77
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323C 1.5 1996
Honda Civic VIII Hybrid 2008

Postprzez People_Hate_Me » 21 lip 2014, 17:33

Przenoszę do modelowego.
Psssssssssssssst
Klubowicz
 
Od: 16 lip 2008, 15:26
Posty: 6441 (5/20)
Skąd: Trn
Auto: Mazda MX-6 (GE) 2.0 FS-T 93r
Subaru Impreza (GC) 2.0 Combi

Postprzez gadula » 21 lip 2014, 18:52

Oczywiście że nie ma. W skrzyni jest tylko czujnik wstecznego i wyrzucenia na luz. Wrzucony bieg najłatwiej zrobić mając prędkość i obroty, wystarczy wyliczyć ich stosunek dla każdego biegu i później tylko go sprawdzać :)

Wysłane z mojego C5303
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez pociech » 22 lip 2014, 13:39

Tak myślałem :( Chyba łatwiej będzie zamontować przy lewarku jakieś cudo, które będzie sprawdzało jego położenie. Z pomiarem prędkości i obrotów może być ciężko uniknąć przekłamań.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2014, 20:46
Posty: 77
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323C 1.5 1996
Honda Civic VIII Hybrid 2008

Postprzez Przemek323c » 22 lip 2014, 14:47

pociech napisał(a): Chyba łatwiej będzie zamontować przy lewarku jakieś cudo, które będzie sprawdzało jego położenie. Z pomiarem prędkości i obrotów może być ciężko uniknąć przekłamań.


To dopiero bedzie musiala byc rzezba. Pomiar predkosci i obrotow dobrze sie sprawdza w tym przypadku. Luz czy wsteczny mozesz wziac z czujnikow.
Przemek323c
 

Postprzez pociech » 22 lip 2014, 16:50

To rozwiązanie ma niestety taką wadę, że nie działa kiedy samochód stoi.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2014, 20:46
Posty: 77
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323C 1.5 1996
Honda Civic VIII Hybrid 2008

Postprzez Przemek323c » 22 lip 2014, 22:11

A po co ci to kiedy samochod stoi ? Wystarczy zablokowac odpalanie na biegu innym niz N.
Przemek323c
 

Postprzez pociech » 22 lip 2014, 22:44

Przemek323c napisał(a):A po co ci to kiedy samochod stoi ? Wystarczy zablokowac odpalanie na biegu innym niz N.


Może się to przydać podczas ruszania np. na światłach. Ruszanie np. z 2 czy 3 raczej nie jest przyjemne, a czasem człowiek się zapomni i to zrobi. Łatwiej jest szybko rzucić okiem w okolice deski rozdzielczej niż przyglądać się lewarkowi. Rozumiem, że ludzie mają gorsze problemy, ale wpadł mi do głowy pomysł na taką funkcjonalność i próbuję wymyślić jak to najlepiej zrobić.

Wychodzi na to, że mam 2 wyjścia: albo pogodzić się, że system nie działa podczas postoju, albo – jak to ująłeś – trochę porzeźbić :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2014, 20:46
Posty: 77
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323C 1.5 1996
Honda Civic VIII Hybrid 2008

Postprzez gadula » 22 lip 2014, 23:11

pociech napisał(a):Ruszanie np. z 2 czy 3 raczej nie jest przyjemne, a czasem człowiek się zapomni i to zrobi. Łatwiej jest szybko rzucić okiem w okolice deski rozdzielczej niż przyglądać się lewarkowi

Uwierz mi, ale jeśli zapomnisz się zmienić bieg do ruszenia, to tym bardziej nie zerkniesz na wyświetlacz umieszczony gdzieś w okolicach radia ;)
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez Marek 161BD081 » 24 lip 2014, 07:33

Moim zdaniem pojeździsz trochę i nie będzie z tym problemów ;)
Na allegro dawno temu widziałem taki pomysł, że był zespół wyłączników krańcowych montowany na cięgnach i do tego wyświetlacz LED ale nie bardzo pamiętam czy to było jakieś uniwersalne czy pod kątem konkretnego auta.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez pociech » 24 lip 2014, 17:17

Marek 161BD081 napisał(a):zespół wyłączników krańcowych montowany na cięgnach i do tego wyświetlacz LED

Dokładnie o czymś takim pomyślałem. Lepsze byłyby czujniki Halla + magnesy (odporne na zabrudzenia i wilgoć).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2014, 20:46
Posty: 77
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323C 1.5 1996
Honda Civic VIII Hybrid 2008

Postprzez Przemek323c » 25 lip 2014, 06:39

Bedzie walka z progami zalaczania i sama mechanika montazu ale moze sie udac.
Przemek323c
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323