Co nowsze modele samochodów mają w swoich układach klimatyzacji zastosowany czynnik chłodzący R1234yf. Według wymogów Unii Europejskiej jego zastosowanie sprzyja środowisku. Środowisku może i tak, ale na pewno nie człowiekowi – nie podczas pożaru.
Zdaniem Niemieckiego Stowarzyszenia Pomocy Środowisku (DUH), owy czynnik podczas spalania wydziela bardzo niebezpieczny fluowodór. Zatem zbliżenie się do samochodu podczas pożaru, wiąże się z bezpośrednim narażeniem na działanie właśnie tego związku chemicznego. O ile nie masz specjalistycznego stroju, a raczej mało kto w takim udaje się na przejażdżki, zapomnij o samochodzie – uciekaj. Zatrucie fluowodorem może – w skrajnych przypadkach – prowadzić nawet do śmierci.
– Tylko nieliczni kierowcy mają świadomość zagrożenia – mówi szef DUH, Jürgen Resch
– Trzeba zrobić dużą akcję informacyjną, tak żeby na samochodach, w których wykorzystany został czynnik R1234yf widoczna była wyraźna informacja na ten temat. Czynnik jest przecież niebezpieczny także dla służb medycznych, policjantów czy innych osób udzielających pomocy – dodaje jego zastępca.
Warto jednak zaznaczyć, że na samochodach taka informacja już jest. Widoczna jest zazwyczaj na… malutkich nalepkach. Czytanie tych jednak nie należy do najpopularniejszych zachowań ludzi w czasie pożarów. Polecamy zatem sprawdzić, czy na poniższej liście nie ma waszego auta.
Alfabetyczna lista samochodów, w których układach klimatyzacyjnych użyty został opisywany czynnik: Alfa Romeo 4C, BMW i3, Cadillac ATS, Cadillac SRX, Chevrolet Malibu, Chevrolet Trax, Citroen C4 Picasso, Hyundai i10, Hyundai i30, Hyundai Santa Fe, Infiniti Q50, Jeep Cherokee, Kia Carens/Rombo, Kia Ceed, Kia Optima, Kia Sorento, Lexus GS 250/450h, Lotus Elise, Lotus Exige S, Maserati Quattroporte GTS, Mazda CX-5, Mitsubishi Space Star, Nissan Note, Opel Mokka, Peugeot 30, Peugeot 308, Range Rover, Range Rover Sport, Renault ZOE, Subaru BRZ, Subaru Forester, Subaru Impreza, Suzuki SX4 S-Cross, Tesla Model S, Toyota GT 86, Toyota Prius Plus.
http://cosiepsuje.com/artykuly/65/twoj- ... iekaj.html
Wprowadzenie nowego niebezpiecznego czynnika do układów klimatyzacji
Strona 1 z 1
Ostatnio edytowano 20 cze 2014, 22:12 przez Wojtek, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawienie tematu
Powód: Poprawienie tematu
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
Nalezy tylko dodać, że obecnie Mazda nie stosuje tego czynnika... Posiadały go tylko auta (Mazda CX-5) z początku produkcji... Obecnie jest stosowany "stary" czynnik... o czym już w artykule zapomniano dodać...
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
W dziale wiadomo o tym już od roku...
Przytoczony artykuł dotyczy Europejskich ekologów, a raczej ich (nie bardzo przemyślanym) parciu i naciskom... Ciekawe jak inne marki sobie z tym radzą...
Przytoczony artykuł dotyczy Europejskich ekologów, a raczej ich (nie bardzo przemyślanym) parciu i naciskom... Ciekawe jak inne marki sobie z tym radzą...
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
ZOOMik napisał(a):http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=504&t=170506
Do tego trzeba było się dopisać a nie zakładać nowy temat.
przepraszam, prosze o polaczenie lub skasowanie watka.
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
Ja bym zostawił tutaj... 
Myślę, że przy takim parciu na producentów grozi nam w niedługim czasie "masowa plaga pożarów"...
czyli za chwilę wszystkie nowe auta będą z tym jeździć
Myślę, że przy takim parciu na producentów grozi nam w niedługim czasie "masowa plaga pożarów"...
czyli za chwilę wszystkie nowe auta będą z tym jeździć

Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Wojtek napisał(a):Ja bym zostawił tutaj...
A ja nie, ponieważ artykuł dotyczy bezpośrednio przedmiotu dyskusji toczącej się we wskazanym wątku.
Wojtek napisał(a):wszystkie nowe auta będą z tym jeździć
Tak, od 2017 r.

ZOOMik napisał(a):Tak, od 2017 r.
Właśnie o tym projekcie myślałem...
Problem jest szerszy niż się wydaje...
Obecnie mamy kilkanaście modeli aut różnych producentów (lista w pierwszym poście), a za 3 lata będzi już to problem globalny...

Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 7 gości