Wykonanie punktowych świateł DRL w zderzaku standardowym

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez dar1605 » 17 maja 2014, 18:56

Witam.
Po wymianie głośników w mojej M3 „czepiłem się” świateł DRL :D .
Wszystko za sprawą serwisu, gdzie podczas przeglądu okresowego rzuciłem temat odblokowania świateł. Fachowiec po kilkunastu minutach grzebania w komputerze najpierw powiedział, że może być problem bo może moduł, bo brak danych, a po chwili że ma pomysł.
Sprawa trwał kilka minut i mam już światła odblokowane. Po prostu wgrane zostały ustawienia czy konfiguracja („ścieżka”) z innego samochodu nie mającego zablokowanych świateł.
Po tym zabiegu zacząłem się zastanawiać jakie światła zastosować?
Mój wybór padł na małe punktowe DRL o średnicy 20mm, po pięć diod na stronę. Miejsce montażu to oczywiście podpatrzona w internecie i na forum kratka z halogenem. Ponieważ kratka ta znajduje się na łuku zderzaka podpatrzyłem również sposób aby diody świeciły na wprost, a nie po „krzakach”.
Materiały: zestaw diod DRL po 5 na stronę, średnica 20mm, dwie kratki (atrapy) zderzaka do M3 BL 2009-2012, rurka PCV o średnicy wewnętrznej 20mm (wodna z grubą ścianką – użyłem elementów łącznikowych instalacji wodnych), klej , spray do zderzaków czarny i trochę umiejętności majsterkowania :)
DRL2.jpg
DRL punktowe średnica 20 mm

Wykonanie:

1. Jako podstawę montażu LED podpatrzyłem w internecie ukośne tulejki, umożliwiające świecenie na wprost. Wymierzyłem i wyliczyłem, że właściwy kąt przycięcia to będzie ok 40 st. Wybrałem rurki obejściowe instalacji wodnej PCV (OBI) i wyciąłem z nich kilkanaście takich tulejek. Skorygowałem sobie jeszcze kąty pilnikiem, ponieważ nie dość że sama kratka jest na łuku zderzaka to jeszcze w samej kratce jest delikatny łuk. Tulejki pomalowałem sprayem samochodowym do zderzaków po wcześniejszym zmatowaniu i odtłuszczeniu.
DRL.jpg
rurki PCV do instalacji wodnych – łącznik obejściowy
DRL1.jpg
tulejki po przycięciu i pomalowaniu

2. Ze względu na brak garażu zdecydowałem się na zakup dodatkowych kratek do zderzaka, żeby spokojnie robić montaż w domu (nie rozdłubie zderzaka pod blokiem – montaż LED w kratkach zajął mi trochę więc czym bym jeździł? ;–)) Zakupiłem kratki na Allegro mając z tym masę kłopotu. Żeby obniżyć koszty kupiłem zamienniki (ok 35 zł/szt.) Niestety prawa kratka przyszła właściwa z otworem pod halogen, lewa (od strony kierowcy) miała 3 otwory na wylot ?!!!, ze sprzedawcą nie dało się dogadać, udowadniał mi że tylko takie są do tego modelu <glupek2> . Generalnie zamienniki te różnią się od oryginału wyprofilowaniem krawędzi :–(. Jak widać na zdjęciu, aż 3 cm różnicy w szerokości krawędzi. Po kilku dodatkowych perypetiach znalazłem w końcu u innego sprzedawcy właściwą wymiarami prawą i lewa kratkę <jupi> .
DRL4.jpg
zamiennik od tyłu
DRL3.jpg
zamiennik
DRL7.jpg
zamienniki dobry i drugi "lepszy"

3. Po przyjściu kratek i kupieniu tulejek zastanawiałem się czym je przykleić. No i znów problem okazało się że kratka oznaczona jest jako PP czyli polipropylem, plastyk który b. trudno się klei (klej nie zwilża materiału), można ewentualnie spawać na gorąco. Jeżeli bym kupił tulejki wykonane z PP (takie też występują) to mógłbym dać to do zespawania z kratką (nie wiem jak by to wyszło? Tulejki są dość małe i czy by się nie odkształciły?). Zdecydowałem się na klejenie i znalazłem klej Technoqoll PP + PE . Kleiłem na wierzch, dlatego ważne są grubości ścianek tulejek – duża powierzchnia styku do rowkowanej kratki. Po przyklejeniu wyciąłem otwory w kratce lutownicą i obrobiłem je od wewnątrz nożykiem i pilnikiem. Następnie wnętrze kratki, do których przykleiłem tulejki wraz z nimi pomalowałem sprayem.
DRL5.jpg
DRL zamontowane na kratce
DRL6.jpg
tył kratki z zamontowanymi DRL

4. LEDy idealnie weszły na wcisk (dałem trochę jeszcze silikonu żeby dodatkowo uszczelnić od wody). DRL są nieźle wykonane z aluminiowym radiatorem, jednak ich montaż, a szczególnie wyjścia kabli z elementów LED pozostawiają wiele od życzenia szczególnie pod kątem wodoodporności (pewnie montowały małe chińskie rączki). Musiałem poprawić silikonem.
5. Demontaż zderzaka trwał chwilę, kratki weszły w miejsce dobrze. Podłączenie modułu to tylko trzy przewody: masa, przewód plusa z wtyczki lampy od świateł mijania oraz zasilanie (po kluczyku) – ja wybrałem przewód z zasilnia przepływomierza ( światła świecą się ok. 15s po wyciągnięciu kluczyka). Długość kabli od modułu wystarczająca, sam moduł przykleiłem taśmą dwustronną do puszki przekaźników. Montaż zderzaka trwał krótko.

Generalne uwagi: światła świecą bardzo dobrze i jasno, kąty tulejek wyszły nie idealnie ale nie ma co się czepiać – może świecą troszkę do środka. Niestety cały zakup zamienników kratek trochę mnie kosztował więc: po pierwsze nic nie zaoszczędziłem, po drugie nie są idealne, są małe szpary po wewnętrznej krawędzi – trzeba było kupić używane oryginały! <zawstydzony>
Stopień samozadowolenia 90% :D
Pozdrawiam
DRL8.jpg
DRL na mojej M3
DRL9.jpg
DRL na mojej M3
Ostatnio edytowano 29 maja 2014, 20:13 przez dar1605, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 15 lis 2010, 20:03
Posty: 24
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 3 Energy 2.0
2017r.

Postprzez KMBak » 17 maja 2014, 21:48

Super! Świetna robota i fajna fotorelacja. W nagrodę wydzielam Twojego posta jako fotorelację, a tutaj: viewtopic.php?p=1871580#p1871580 zostawiam tylko linka do Twojego tematu. <spoko>
>> Facebook: Konrad >> Forum: Moja obecna Mazda 6 >> Forum: Moja była Mazda 3 Obrazek
Blue inside & red outside!
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 12 lis 2011, 14:36
Posty: 3820 (129/80)
Skąd: Wrocław
Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323