Prośbę kieruję do Was (fanów tego silnika) chodzi o pomoc w utworzeniu poradnika, dzięki któremu ograniczymy choć troszkę powtarzalność tych samych pytań w dziale Y6. W poradniku powinny znaleźć się odpowiedzi (jako że codziennie eksploatujecie M3 z tym silnikiem macie największą wiedzę na ten temat) na najczęściej pojawiające się usterki w tym silniku, oraz krótko opisane przykłady ich rozwiązań z odsyłaczami do tematów w który jest to opisane szerzej.
Krótko o tym najpopularniejszym silniku diesla w Mazda3 BK
Silnik MZ-CD 1.6 l (80 kW) 109 KM Common-Rail Turbo Diesel
Rosnące zainteresowanie europejskich klientów nowoczesnymi silnikami diesla przyczyniło się do wprowadzenia na rynek nowego turbo diesela. Zastosowany w nim system wtrysku paliwa common rail zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, małe zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin. Udoskonalone działanie tego silnika jest niemal porównywalne z pracą silnika benzynowego.
Przygotowano dwie jego wersje. Pierwsza, dostępna od wiosny 2004 r., ma poziom emisji zgodny z normą Euro III, oraz druga – z filtrem cząstek stałych – pojawi się na wybranych rynkach w lecie 2004 r., a jej poziom emisji jest zgodny z normą Euro IV. Dostępność tych silników będzie zależała od specyfiki poszczególnych rynków. Zastosowany zarówno w wersji sedan, jak i hatchback Mazdy3 silnik turbo diesel MZ-CD 1,6 l jest niemal tak samo cichy i zapewnia równie płynną pracę jak jego benzynowy odpowiednik. Wykonany z aluminium, sztywny i lekki blok cylindrów z żeliwnymi tulejami i koło zamachowe o podwójnej masie przyczyniają się do zminimalizowania wibracji całego silnika. Równą i cichą pracę oraz efektywne spalanie zapewnia wstępna faza wtrysku (wcześniejszy wtrysk małej porcji paliwa) występująca w systemie common rail zastosowanym w silniku MZ-CD.
W rezultacie, zastosowania 16-zaworowego turbo diesla MZ-CD z podwójnym wałkiem rozrządu (DOHC) oraz systemem common rail drugiej generacji uzyskano większą moc bez utraty typowej dla diesli oszczędności w zużyciu paliwa. Układ DOHC ma większy otwór dolotowy niż występujący w SOHC, co umożliwia dopływ powietrza pod dwoma różnymi kątami. Uzyskuje się w ten sposób optymalne zawirowanie mieszanki paliwowo-powietrznej doprowadzanej do komory spalania i lepszą sprawność spalania. Silnik z systemem common rail drugiej generacji działa pod wysokim ciśnieniem 1600 barów. Zastosowany w nim sterowany elektronicznie wtrysk wykorzystuje informacje o pozycji pedału przyspieszenia i prędkości obrotów silnika, aby zapewnić optymalny wtrysk paliwa i ustawienie rozrządu. System wtryskuje rozpylone paliwo przez 6-otworowe wtryskiwacze w sposób odpowiadający warunkom jazdy, dzięki czemu uzyskano znaczącą poprawę efektywności spalania.
Mazda3 sedan z silnikiem MZ-CD o emisji na poziomie Euro III, i maksymalnej mocy 80kW/109KM przy 4000 obr/min, osiąga prędkość maksymalną 185km/h ( w hatchbacku 182 km/h). Przeciętne jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest na poziomie 5,0 l/100 km oleju napędowego (w hatchbacku również 5,0 l/100 km).
Stosunkowo wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach tego silnika, zapewnia porywającą jazdę, charakterystyczną dla wszystkich samochodów Mazdy. Zastosowano tu turbosprężarkę o zmiennej geometrii. W zależności od wypływu gazów wydechowych zmienia się geometria ustawienia łopatki. Elektroniczny system kontroli turbo ciągle monitoruje pozycję pedału przyspieszenia, prędkość silnika i doładowanie, aby zoptymalizować ustawienie geometrii łopatek do każdych warunków jazdy. Zapewnia to efektywne doładowanie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach silnika, umożliwiając osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 240Nm już przy 1750 obr./min. Silnik łatwo przyspiesza, jest dynamiczny i nie odczuwa się opóźnienia doładowania. Mazda3 sedan z tym silnikiem rozpędza się od 0 -100 km/h w 11,3 sekundy (hatchback w 11,5 sekund). Silnik wysokoprężny Mazdy3 jest nie tylko mocny, oszczędny i szybki, ale także emituje mało związków toksycznych. Spełnia normy europejskie Euro III, a z filtrem cząstek stałych – nawet poziom Euro IV. Do zmniejszenia ogólnej ilości wydalanych związków w największym stopniu przyczynia się system recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) podobny do systemu zastosowanego w silnikach benzynowych. Mieszanka obojętnych gazów w układzie dolotowym pozwala zredukować nie tylko ilość wydalanych związków azotowych ale także wpływa na obniżenie temperatury spalania. Poziom wydalanego CO2 zarówno w sedanie jak i w hatchbacku wynosi zaledwie 138 g/km.
Filtr cząstek stałych w silniku Diesla
Silnik common-rail turbo-diesel MZ-CD 1,6l będzie dostępny z filtrem cząstek stałych na wybranych rynkach od lata 2004 r. Będzie spełniał wówczas normy zgodne ze Euro IV. Wszystkie parametry silnika pozostają na tym samym poziomie co w wersji bez filtra, ale silnik w tym przypadku emituje znacznie mniej cząstek stałych do środowiska. Ceramiczny filtr wychwytuje cząstki stałe, które powstają w czasie normalnej pracy silnika, następnie je spala, przez co automatycznie sam się regeneruje. Regeneracja filtra jest określona przez szereg czynników, w tym przez zanieczyszczenie filtra i warunki, w jakich pracuje.
Silnik zaczyna ten proces w trakcie normalnej pracy poprzez przetworzenie niespalonych węglowodorów w dwutlenek węgla i wodę w procesie utleniania katalitycznego. Część cząstek stałych nie ulega przetworzeniu. Problem niepełnej konwersji niespalonych węglowodorów został rozwiązany dzięki zastosowaniu ceramicznego filtru, który zatrzymuje ponad 99% tych cząstek.
Spalanie ich następuje po osiągnięciu wcześniej określonego poziomu nasycenia, poprzez sztuczne podwyższenie temperatury wydalanych gazów i wykorzystanie różnych funkcji silnika, w tym dodatkowy wtrysk paliwa po głównym wtrysku, dławienie dopływu powietrza i obejście intercoolera. System wykorzystuje katalizator (dodatek katalityczny) zmagazynowany w oddzielnym, bezobsługowym zbiorniku o poj. 1.8l. Zbiornik ten jest uzupełniany w czasie przeglądu po 60.000 km. Ten metaliczny dodatek jest wtryskiwany automatycznie do zbiornika paliwa podczas każdego tankowania. W czasie procesu spalania wiąże się z cząstkami stałymi, które pozostają w filtrze i wpływają na obniżenie temperatury ich spalania. Umożliwia to regenerowanie filtra cząstek stałych nie tylko przy pełnym obciążeniu silnika, lecz również przy mniejszych obciążeniach, gdy temperatura wydalanych gazów i zużycie paliwa są niższe.
Według założeń produkcyjnych, silnik MZ-CD 1,6 l turbo diesel z filtrem cząstek stałych spala tylko 5 l oleju napędowego na 100 km (dla obydwu wersji nadwoziowych), a więc tyle samo co silnik bez tego systemu, podczas gdy emisja cząstek stałych wynosi mniej niż 0,01 g/km.
Źródło. http://www.mazdaspeed.pl/modele/wspolcz ... ki-diesla/
Fotorelacje:
1. Filtr Paliwa
W celu wydłużenia trwałości układu wtryskowego / lub też pojawiły się problemy ze spadkiem mocy po zatankowaniu ropy niepewnego pochodzenia należy wymienić filtr paliwa, odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem układu paliwowego. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy. W tym celu warto zapoznać się z: [FOTORELACJA] Wymiana filtra paliwa w M3 z silnikiem Y6
2. Zawór EGR
Układ recyrkulacji spalin (EGR – od ang. Exhaust Gas Recirculation) – jeden z kilku stosowanych układów zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach, stosowany w nowoczesnych pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin.
Do najczęstszych awarii układu należy zablokowanie zaworu, co może być spowodowane nagromadzeniem się nagarów lub nieszczelnością przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Awarie te mogą skutkować uszkodzeniem sondy lambda, zakłóceniami w pracy jednostki napędowej lub dymieniem z układu wydechowego. W systemach OBD układ recyrkulacji spalin należy do klasy B zagrożeń emisyjnych (średnie ryzyko emisyjne). Mogą wystąpić usterki, np. większe obroty na sprzęgle lub tzw. szarpanie podczas jazdy.
Fotorelacja – wymiana/czyszczenie zaworu recyrkulacji spalin(EGR)
3. Przepływomierz
Przepływomierz – przyrząd pomiarowy służący do pomiaru strumienia objętości lub masy materii poruszającej się przez daną powierzchnię prostopadłą do kierunku przepływu.
Czyszczenie/wymiana przepływomierza w Mazda 3
4. Cieknąca przepustnica oraz wymiana paska wieloklinowego
Fotorelacja dt. problemu cieknącej przepustnicy przez co zalewane są złącza silnika krokowego, napinacza i paska wieloklinowego, sprzęgło sprężarki klimatyzacji oraz zmniejsza ciśnienie powietrza w układzie dolotowym.
Fotorelacja – Wymiana uszczelniacza w przepustnicy dolotowej + wymiana paska wieloklinowego
5. Wymiana oleju i filtra oleju.
Fotorelacja – Wymiana oleju i filtra w M3 BK Y6
Popularne dyskusje/problemy:
1. Filtr cząsteczek stałych FAP Problemy związane z filtrem FAP / płyn katalityczny
2. Zawór EGR Problemy związane z filtrem FAP / płyn katalityczny
3. Turbosprężarka Turbosprężarka – regeneracja, wymiana, problemy
Poradnik silnika Diesla Y6 – prośba do użytkowników o pomoc w przygotowaniu.
Strona 1 z 1
Elementy wyposażenia prawych drzwi przednich i tylnych https://picasaweb.google.com/1062179878 ... rnika2012#
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]

- Od: 21 mar 2008, 21:04
- Posty: 1902 (6/4)
- Skąd: Siemianowice Śląskie
- Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość