Ciszej w dieslu Mazdy – Kalibracja wtryskiwaczy silnika

Postprzez nicwaznego » 25 lut 2014, 21:58

ok wiec powiem cos na temat.... lekki tuning przy okazji kalibracji...

siniki CR takie ekologiczne ale maja jedna wielka wade – zero mocy na malych obrotach, relatywnie ciche, nie telepia, PD przy nich to nieokrzesane wiesniaki, ale no wlasnie – Z KRZEPA. Wiadomo PD rusza na jedynce bez gazu, ba ruszy bez zachwiania obrotow i na dwojce, stad tez poniekad zwykle lepsze osiagi jesli chodzi o spalanie, szczegolnie w jezdzie miejskiej, poprostu kreci sie je nisko bo mozna bo nie telepie.


Do TEMATU... KALIBRACJA...


warunki kalibracji

WODA: 65-95 STOPNI
///serwisowka zaleca wykonanie kalibracji niezwlocznie po osiagnieciu 65 stopni, co moze byc trudne jesli paliwo tyle jezcze nie bedzie mialo. a co wystapi przy relatywnie niskich tempeaturach tzn... podczas pracy sinika gorace paliwo wraca do zbiornika i zasysane jest zimne wiec troche czasu trzeba by wzroslo powyzej 30 stopni. Chyba ze po pracy wylaczy sie silnik wtedy urosnie zdecydowanie szybciej, bo nie krazy, a przyjmuje cieplo od nagrzanych elementow.

UWAGA: jesli wzrosnie powyzej 30 i odpalimy silnik, bo temperatura cieczy jest powiedzmy 67 st. to o ile kalibracja sie rozpocznie /spelnione warunki/ o tyle prawie na pewno juz przy drugim lub trzecim wtrysku temperatura padnie do ponizej 30. Warunki sa sprawdzane przed rozpoczeciem kazdego wtrysku, a nie tylko raz na poczatku – nastapi wtedy przerwanie kalibracji.

POWIETRZE 15-65 STOPNI

nie mylic z temperatura zewnetrzna, moze byc zero na "dworze", ale IAT bez problemu osiagnie 15


PALIWO 30-60 STOPNI

DO SEDNA

serwisowka zaleca wylaczenie wszystkich odbiornikow pradu, aby silnik mial najmniejsze mozliwe obciazenie podczas kalibracji, bo oprocz kalibracji pomiedzy wtryskiwaczami ustali tez dawke biegu jalowego niezbedna do poprawnej pracy.

I TERAZ NAJLEPSZE:

modul kalibracji weryfikuje tylko 3 rzeczy – temperature wody, powietrza i paliwa.... o reszcie nie ma pojecia...

wiec Swiatla krotkie, swiatla dlugie, nawiew na maxa i co tam jeszcze przyjedzie do glowy, ale oprocz klimy /chodzi o stale obciazenie – klima wiadomo ON/OFF/

i co sie dzieje.... otorz kalibracja przebiegnie bez problemu, ale modul kalibracji ustali dawke paliwa o wartosc x wieksza, niezbedna do pokonania oporow alternatora.

SKUTKI... zdecydowanie silniejszy bieg jalowy i caly zakres niskich obrotow. do tego stopnia ze jazda piatka na rownej przy 1000.... totalnie wykonalne jak w PD.

wlasciwie obiektywnie na to patrzac, to taki box chip tuning tyle ze za darmo.

///////////////////////////////////////////////////////////////////
zanim ktos wyzwie mnie od pacholkow systemu... zaznaczam, stwierdzam, oznajmiam iz text powyzszy jest jedynie mierna ekspresja moich pogladow – o pogladach sie rozumuje, forsowanie pogladow to juz ideologia.
Początkujący
 
Od: 26 lis 2013, 14:43
Posty: 11 (0/1)

Postprzez Janusz626 » 25 lut 2014, 22:30

Wystrzeliłes jak Filip z konopi;)
Przeciez wiadomo ze potrzebne SA warunki do wykonania kalibracji, odkrycie żadne.... Uzupelnie jeszcze o kilka warunków....

Warunki do kalibracji wtryskiwaczy RF-7J:
1. Temperatura paliwa 45stC +-15stC
2. Temperatura plynu/silnika 80stC +-15stC
3. Temperatura powietrza na wlocie IAT 40stC +-15stC
4. Temperatura trzech sond:
4a. Sonda katalizatora powyżej 100stC
4b. Sonda przed DPFem powyżej 100stC
4c. Sonda za DPFem powyżej 100stC
5. Jak najmniejszy pobór prądu
6. Zaciągnięty hamulec ręczny (chyba mit)
7. Brak błędów OBD
8. Czysty filtr DPF od 0 do 5 lub max 8 PM
9. Kabelek lub IDS (lepiej IDS, spowiedź serwisanta, chyba mit)

Reszte Twojej wypowiedzi omine, nie chce mi się cytowac linijka po linijce i oznajmiac czy fakt/mit/wyobraźnia/osobiste odczucia nt... box czy nie ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez dobrzyn22 » 25 lut 2014, 22:40

Janusz626 napisał(a):nie chce mi się cytowac linijka po linijce i oznajmiac czy fakt/mit/wyobraźnia/osobiste odczucia nt... box czy nie ;)


i prawidłowo <spoko> prosze pamiętać o tytule wątku <ok>

Ps, kolegę nicwaznego proszę o :
-uzupełnienie profilu
-poprawną pisownię ( w ciągu całego miesiąca nie poprawiłem tylu błędów ort/interp., co u Ciebie – a do tego pominąłem polskie znaki...)

dziękuję
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5243 (22/72)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez nicwaznego » 25 lut 2014, 23:51

pisze z BB, trudno tu o efektywnosc.

odnosnie warunkow- wiadomo ze wiadomo- nie chodzilo mi tyle o sama kalibracje bo to kazdy wie, a o pewne obserwacje uwagi doswiadczenia. moze, podkreslam, MOZE ktos uzna te informacje za przydatne, tymbardziej ze hmmm ameryki moze nie odkrylem ale na tym forum takiego "patentu" nie ma.
uznaje wiec ze choc brzmi niemrawo wnosi jednak cos nowego... i co najwazniejsze dziala.

dzieki za uwage.

Dopisano 25 lut 2014, 22:56:

ah zapomnialem, niczego tak nie lubie jak zdrowej konwersacji wiec zapraszam jednak do polemiki, fakt/mit/ itp itd itd ... jako ze podloze "naukowe" takiego dzialania to nie jednak nie "u kowala".

pozdrawiam.
Początkujący
 
Od: 26 lis 2013, 14:43
Posty: 11 (0/1)

Postprzez Janusz626 » 26 lut 2014, 00:37

Odnośnie tego włączenia świateł lub ogólnie zwiększyć obciążenie alternatora.
Mozna tak zrobić i nawet się uda, jest jedno ale.
W takiej konfiguracji jak piszesz dawka będzie większa o X, ok.
Zwróć uwagę ze kalibracja wykona korekty automatycznie dla wszystkich progów ciśnienia w szynie CR. Najniższa korekta jak wiadomo jest dla 35MPa, serwis kieruje się tylko ciśnieniem najwyższym 140MPa.
Wyższą dawkę o tę wartość X uzyskaną, tłoki odbiorą jako chip box, ok.
Biorąc pod uwagę aspekt zwiekszania dawki lub zmianę korekty pod obciążeniem na biegu jałowym bez sposobu j/w czyli bez boxa, silnik sam to czyni i sam koryguje w danej chwili nie zmieniajac zapisanej korekty z kalibracji aby utrzymać parametr wynikający z tego obciążenia. W przypadku juz zmienionej korekty nie wiadomo co silnik a raczej ECU uczyni. Prawdopodobnie jeszcze zmieni korekty dla danego obciążenia.
Mówimy teraz o dwóch korektach jednocześnie, jedna jest podbita tą konfiguracją a'la box, a druga naturalna przez ECU.
Co się będzie dziać z wtryskami, co będzie się dziać z DPFem itd.... niby raczej nic wielkiego, przecież wytrzymają. Kwestia temperatury spalania podbitej dawki/korekty będzie również wpływać na wypalanie DPFu, oby sondy a raczej ich odczhty były na tyle zrozumiale dla PCMa aby to wykryć i nie doprowadzić do jakiegoś zwiększenia temperatury.
Kwestia Twojego a'la boxa będzie sporna, tworzenie myśli i przekładanie tego w praktykę tylko na kwestię wolnych obrotów biegu jałowego aby np. Móc ruszyć bez zwiększenia obrotów z drugiego biegu jest jakoś nie bardzo realna.;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez nicwaznego » 26 lut 2014, 23:35

masz zupelna racje silnik sam dokonuje korekty w zaleznosci od obciazenia... a w tym konkretnym przypadku wartosc startowa bedzie wieksza o x. czyli niejako punkt referencyjny zostaje przeklamany wlasnie o wspomniane x.

teraz aspekt wstryskow, wytrzymalosci, temperatury, dpf itp itd etc... w zwiazku z tym ze nasze x jest relatywnie male w ujeciu procentowym nic a nic sie nie stanie... no oprocz zdecydowanie podniesionej elastycznosci silnika na malych obrotach. PO dosc doglebnej analizie wybranych zaleznosci map wstrysku versus baro, maf, iat, pts i obciazenia KONTRA ok 50km roznej jazdy w warunkach ustalonych np.stale napiecie na pts'ie , stwierdzam ze jedyny parametr ktory ulegl zmianie to LOAD, czyli obciazenie, czyli ECM "mysli" ze ma poprostu lekko pod gore, lub dodatkowego pasazera.

temperatura spalania – tez ciezko tu cos sknocic o ile nie lejemy rzedow wielkosci za duzo.

widzisz, ciezko tutaj cos sknocic, bo znow patrzac na mapy,

nawet jesli dasz dawke na MAXA ecu i tak do niej nie dopusci- dlaczego? ano gdyz poniewaz naprzyklad parametr dla zadanej dawki paliwa jest limitowany przez MAF, czyli, nie ma powietrza nie ma jazdy, nie ma dymienia, czyli totalne zabezpieczenie przez destrukcja.

pomijam oczywisci tutaj aspekt ekologi i wynikajace z niego mozliwosci, skoro silniki kalibrowane sa na NOx'y SO'x ciezko tu o ekonomie, bo wiadoma rzecz optymalne spalanie akurat co jak co ale sadzy to by wiele nie zostawialo, ale wsponianych NO SO cala tone.

wiadomo tez ze diesel nie potrzebuje przepustnicy, nadmiar powietrza no problem, niedobory – strata tylko tej czesci ktora nie znalazla tlenu, czytaj czarny dym, ale na osiagi jako tako to nie wplywa....

a tymczasem kazdy diesel ma wspomniana przepustnice.... wlasnie po to by spalanie odbywalo sie w pewnej optymalnej eko granicy, niekoniecznie optymalnej ba daleko wrecz od optymalnej.

oczywisci optymalna uznaje za taka ktora pozostawia za soba najmniej syfu a to prawie rowna sie spal malo i do konca, co niekoniecznie idzie w parze, pol biedy z pilot wtryskiem, ale post.

tak na marginesie, sluchalem ostatnio zapalonej grupy CR, i otym jak to rzekomo pilot i dawkowanie poznijsze "na raty" wtrysk lagodzi obciazenia w ukladzie korbowym.... silnik nie do zajechania.

prawda -- ale... ale ... ale...

po co komu najprawniejszy mechanicznie silnik skoro nie ma co zniego zbierac po 100 tysiacach bo tona innych rzeczy se "rypla" a patrzac na powiedzmy tuleje widzimy jakby honowano je wczoraj.

ba... a co z cala gama silnikow ktore ustawialo sie recznie na 5 stopni przed granica stukania. swoje wytrzymaly, i zaden nie zdychal na "sadze" a na zuzycie.

ciekawe czasy: jescze niedawno jedna z dziedzin projektowania silnikow samochodowych bylo: jak ograniczyc sadze w procesie spalania, jako jeden z wazniejszych czynnikow przedwczenego zuzywania sie gladzi, dzis mozna spotkac na forach "spekulacje" jaki to swietny dodatek do paliwa ten super scierny proszek.

OK OK odbieglem totalnie od tematu, ale zostawiam to tak,


Pozdrawiam.

Dopisano 26 lut 2014, 22:42:

ach... odnosnie ruszania z drugiego biegu- pomijam oczywiscie zasadnosc. widzisz w pd to norma- i nic sie nie sypie, przynajmniej nie poza statystyczna, a odbywa sie to wlasnie kosztem rzeczy o ktore tyle ludzi ma obawy.


to mapa decyduje o wszystkim ale mapa jak wiadomo daleko jest od optymalnej. tym bardziej w CR gdzie cisnienia sa jednak smieszne na malych obrotach. a to z kolei mocno ogranicza ECU- on moze- zapas olbrzymi ale homologacja 112g/km szepcze do ucha co innego,

pozdrawiam... ponownie:)
Początkujący
 
Od: 26 lis 2013, 14:43
Posty: 11 (0/1)

Postprzez Janusz626 » 27 lut 2014, 00:56

Ok, lekko powiem: ja tam się nie cyrkole z pewnymi sprawami a te pozostałe olewam. Oczywiście sprawdze teorie wygloszoną przez Ciebie, czemu nie. Moja dwumasa pewnie wyzionie ducha za jakieś 30kkm, lub ewentualnie za 15kkm z tym sposobem co opisujesz.
Zaczne od spisania wartości pewnych PIDów w ForScanie, ustale jakieś tam zdarzenie w jakiejś odpowiedniej chwili pracy silnika, aby móc spisać ponownie z ta zmianą o której piszesz. Pewnie zaczne od niskiego obciążenia alternatora i skoncze na maksymalnym. Zmierze elastyczność przyspieszenia na biegu i porownam. Wiec do napisania po fakcie... ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez maver88 » 7 mar 2014, 15:25

Czy wykonanie kalibracji wtryskiwaczy, bez zmiany wtryskiwaczy(położenia bądz wymiany na inny) ma sens? Czy będzie jakiś efekt takiej kalibracji? Dowiedziałem się właśnie od chyba dość rozsądnego mechanika od mazd że to nic nie da.. <co?> I czy podczas wykonywania kalibracji trzeba podawać poszczególne numery wtryskiwaczy do komputera by skorygować jego ustawienia do ustawień fabrycznych czy takich jakich wymaga tego aktualnie?
<oczy>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2013, 15:28
Posty: 49
Skąd: Gostyń
Auto: Mazda 6 GY 2004; RF5C
Mazda 6 GH 2012, R2AA

Postprzez Leoo » 7 mar 2014, 17:44

maver88 napisał(a):Dowiedziałem się właśnie od chyba dość rozsądnego mechanika od mazd że to nic nie da.. <co?>

Pod względem mechanicznym kalibracja nic nie zmieni jednak RF5C to silnik sterowany elektroniką. Podzespoły mechaniczne naturalnie zużywają się i co pewien czas trzeba skorygować nastawy elektroniki, żeby proces spalania przebiegał poprawnie. Służy temu kalibracja wtrysków. Jeśli zakończy się pozytywnie, to poprawa jakości pracy silnika zwykle jest odczuwalna, natomiast jeśli kalibracja nie dojdzie do skutku, będzie potrzebna ingerencja w mechanikę (pewnie wtrysk).
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Pioteq25 » 10 mar 2014, 17:16

Robił ktoś kalibrację kabelkiem w ostatnim czasie? Dzisiaj próbowałem i mimo temperatury na zewnątrz ok 15C nie doszło do kalibracji. Temperatura silnika >86C IAT >30 paliwa >40C Błędów na 100% brak.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Leoo » 10 mar 2014, 17:30

Pioteq25 napisał(a):Temperatura silnika >86C IAT >30 paliwa >40C Błędów na 100% brak.

W jakim stanie był hamulec ręczny?
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Pioteq25 » 10 mar 2014, 19:13

Zaciągnięty
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Leoo » 10 mar 2014, 20:35

Jakie były temperatury sond wydechu?
Może DPF ma za dużo w sobie?
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Pioteq25 » 11 mar 2014, 06:04

Temperatury sond nie sprawdzałem, a DPF był na 0 Przed kalibracją auto było chyba dobrze rozgrzane po 30km.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Leoo » 11 mar 2014, 12:10

Pioteq25 napisał(a):Temperatury sond nie sprawdzałem

Podepnij sobie woltomierz DC do gniazdka, w który wpinasz kabelek "masujący" (minus miernika na masę samochodu). Miernik powinien pokazać konkretną wartość napięcia (5V czy 14V – nie wiem ile, bo mam inne auto). Kiedy dotykasz do masy, miernik ma pokazać 0V.
Jeśli jest j/w, to PCM na 100% otrzymuje Twoje polecenia i problemów trzeba szukać gdzie indziej.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Pioteq25 » 11 mar 2014, 17:48

Dzisiaj sprawdzałem jeszcze raz i tak, 14V na pinie do masowania. Temperatury 3 sond >100C <105C
Kalibracja nie startuje. Ostatni raz robiłem kalibrację kilkukrotnie bez problemu latem w zeszłym roku.
Jeszcze się zastanawiam czy było, to przed zaślepieniem EGR i czy w ogóle ma to wpływ. Błędu Forscan nie pokazuje.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Janusz626 » 12 mar 2014, 10:08

Piotrek, może silnik szykuje się do wypalania lub jest w trakcie wypalania, wtedy kalibracja nie uda się. Temperatury muszą się mieścić w swoich normach jak wcześniej wspomniałem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Pioteq25 » 12 mar 2014, 17:01

Właśnie nie szykuje się do wypalenia, bo za pierwszą próbą miałem DPF na 0, a z drugą było również nie udaną było 1.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez nicwaznego » 19 mar 2014, 20:47

Pioteq25 napisał(a):Robił ktoś kalibrację kabelkiem w ostatnim czasie? Dzisiaj próbowałem i mimo temperatury na zewnątrz ok 15C nie doszło do kalibracji. Temperatura silnika >86C IAT >30 paliwa >40C Błędów na 100% brak.


instrukcja mowi 5 razy w ciagu 5 sekund.
Początkujący
 
Od: 26 lis 2013, 14:43
Posty: 11 (0/1)

Postprzez Pioteq25 » 28 mar 2014, 11:17

Sprawa rozwiązana. Kalibracja nie uruchamiała się przez SCV. Po czyszczeniu SCV ciśnienie na wolnym biegu cały czas utrzymywało się na poziomie 50bar. Po wyzerowaniu "pompy" ciśnienie wróciło na prawidłowe 35bar. Kalibracja jest robiona przy czterech ciśnieniach i zaczyna się od 35bar, których nie było.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6