Sonda Lambda – co to jest, do czego służy, gdzie się znajduje, jak sprawdzić i jaki zamiennik?

Postprzez Marek 161BD081 » 13 cze 2013, 10:29

esina napisał(a):W moim Z5 z 1996r ta metoda nie działa !

Metoda na bank nie zadziała jeśli sonda jest padnięta.
Dlatego warto nawet zwykłym cyfrowym miernikiem zobaczyć czy jakikolwiek sygnał na wyjściu się pokaże zanim się weźmie za wymianę sondy.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez wilu86 » 13 cze 2013, 20:39

witam...mam takie pytanie bo od dłuższego czasu mialem problem tz czasem szarpalo autem jak byl zimny dziura w mocy przy ok 2tys obrotów i dziwne zamulenia zaraz po przelączeniu na gaz, wszystko jest ok ale dzis jeszcze pojechalem do mechanika żeby mi sonde sprawdzil podpiąl pod miernik i wyszlo że jest walnięta tz pokazuje caly czas ubogą mieszanke,,,odpiąl mi sonde i jeżdże bez auto odżylo super sie zbiera i nie szarpie,,,,i mam takie pytanie czy musze kupic i podpiąc nową sonde czy jezdzic tak? jak nową to może to być zamiennik ntk/ngk? auto to mazda 323f 1.5 96r sekwencja lpg
Forumowicz
 
Od: 13 sty 2011, 13:25
Posty: 67
Skąd: Krosno
Auto: Mazda 323F ba 1.5 16V 96r,sekwencja Lpg

Postprzez Marek 161BD081 » 13 cze 2013, 22:42

Odpowiadam jeszcze raz: kup uniwersalny zamiennik i powinno być ok :)
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 16 wrz 2013, 22:08

Witam!
Czy ta sonda: http://allegro.pl/ntk-ngk-sonda-lambda-mazda-xedos-seat-ibiza-toledo-i3521669911.html będzie dobra do mojej mazdy 323c 1.3 ba? Jak podłączyć kable ( które z którymi ), mam sondę z 3 przewodami. Lutować je, spinać kostką, czy jeszcze jakoś inaczej wymieniać?

Pozdrawiam!
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 17 wrz 2013, 07:15

Jakob napisał(a):Witam!
Czy ta sonda: ...... będzie dobra do mojej mazdy 323c 1.3 ba? Jak podłączyć kable ( które z którymi ), mam sondę z 3 przewodami. Lutować je, spinać kostką, czy jeszcze jakoś inaczej wymieniać?

Pozdrawiam!

Ta sonda będzie też OK.
Co do łączenia to najlepiej jak w komplecie są ku temu specjalne złączki.
Dlatego zobacz opis tutaj:
http://allegro.pl/promocja-ntk-ngk-uniw ... 57854.html
Jedyna różnica w podłączeniu będzie dotyczyła przewodu z sondy o kolorze szarym, który trzeba połączyć z masą silnika.
W sondach 3-przewodowych to połączenie jest wewnątrz sondy.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 17 wrz 2013, 17:55

Czyli szary przewód sondy z allegro łączę do masy i tyle?
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 17 wrz 2013, 18:04

Jakob napisał(a):Czyli szary przewód sondy z allegro łączę do masy i tyle?

Tak – szary to masa.
Masz tam jeszcze czarny (sygnał) i dwa białe, które służą do zasilenia grzałki.
Oczywiście nie ma znaczenia który biały z ktorym białym połączysz :)
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 26 wrz 2013, 18:19

W końcu ta sonda doszła. Nie jestem pewny, więc jeszcze raz zapytam o te kabelki. W którym miejscu zamontować ten szary ( masowy )?
Poniżej, w załączniku schemat, jak ja to myślę podłączyć, proszę o pomoc, czy jest ok.
Załączniki
Bez tytułu.jpg
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Przemek323c » 26 wrz 2013, 19:29

Jesli to masowy to do masy.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 26 wrz 2013, 19:31

Nie wiem, dla tego więc też pytam, czy dobrze te kable podłączyłem na schemacie.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Przemek323c » 26 wrz 2013, 19:55

Zmierz na ktorych pojawia sie napiecie zasilania, to beda grzalki. 3 ktory zostanie to sygnal.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 07:42

Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.
Po kolorach nie poznasz?
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 07:44

Jakob – jakie masz kolory kabli w oryginalnej sondzie?
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 07:48

Czarny, biały i czarny z białym paskiem.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 08:12

W tych starszych modelach to trochę chyba namieszane jest.
Przewody białe od sondy łączysz z przewodami "czarny z białym paskiem" i czarnym idącymi dalej do instalacji auta.
Przewód biały od strony auta zapewne będzie przewodem sygnałowym (ma on nieco inną i grubszą izolację) więc łączysz go z przewodem czarnym z sondy.
Przewód szary z sondy musisz podłączyć gdzieś do silnika (pod jakąś śrubę).

EDIT:
W zasadzie sterownik silnika nie ma kontroli nad pracą grzałki więc przewód szary od strony sondy możesz połączyć z przewodem czarnym idącym do instalacji zamiast łączenia go z korpusem silnika.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Przemek323c » 27 wrz 2013, 08:27

Ja bym jednak zmierzyl, to tylko kilka minut i bezcenny spokoj. Podlaczysz 12v do ogniwa i potem bedzie problem ze sonda nie dziala.
Ostatnio edytowano 27 wrz 2013, 08:35 przez Przemek323c, łącznie edytowano 1 raz
Przemek323c
 

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 08:31

Fakt – nie zaszkodziłoby.
Miedzy przewodami: czarnym a czarnym z białym paskiem powinno być 12V po włączeniu zapłonu.

Ale skoro:
Jakob napisał(a):Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.

To czasem taniej będzie podjechać do jakiegoś elektromechanika.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Przemek323c » 27 wrz 2013, 08:38

Marek 161BD081 napisał(a):Ale skoro:
Jakob napisał(a):
Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.

To czasem taniej będzie podjechać do jakiegoś elektromechanika.


W to juz kompletnie nie wierze (multimetr kupisz na targu za 10zl), ale jesli tak jest to po co w ogole zabierac sie za naprawe auta skoro wiecej mozna zepsuc niz naprawic.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 12:41

Ok, multimetr sobie załatwię i zmierzę, czy jest te 12V. Po południu dam znać :)

Dopisano 27 wrz 2013, 16:10:

Panowie, dziwna sprawa ( a może tak powinno być? ). Sprawdzałem to napięcie. Podpiąłem się pod kabel czarny i czarny z białym paskiem. Napięcie to 14V.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 17:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez george9999 » 10 mar 2014, 21:48

Podepnę się pod temat. Chodzi o sprawdzenie sondy lambda. Nie mam oscyloskopu. Zrobiłem pomiary napięcia miernikiem cyfrowym między przewodami czarnym i szarym. Oto filmiki:
Na wolnych obrotach:


po przy gazowaniu:


Czy da się z tego coś wywnioskować?
Ostatnio edytowano 11 mar 2014, 12:58 przez Marek 161BD081, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawa linku do filmów
Forumowicz
 
Od: 24 cze 2012, 18:55
Posty: 82
Skąd: Konin
Auto: MAZDA 323F 1.5 BA 1996

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323