Montaż tempomatu od A do Z do MAZDY 5 2,0 Diesel DPF 2005-2008r. Co do późniejszych wersji to pewnie też jest takie proste, ale tego nie mogę potwierdzić.
A. Wymiana kierownicy – żeby mieć tempomat to musimy mieć czym sterować i dlatego musimy wymienić kierownicę na właściwą z przyciskami.
Przyciski do tempomatu w Maździe5 od 2005--> są umieszczone właśnie w kierownicy po prawej stronie.
Zdjęcie właściwych przełączników.
Mechanicznie kierownice pasują od Mazdy6, ale niestety przyciski już nie (trzeba pozmieniać kolejność kabli we wtyczce lub wtyczkach), dlatego przed zakupem upewnijcie się, czy kierownica jest od Mazdy5. A jeżeli ktoś się lubi bawić i eksperymentować to niech bierze od Mazdy,6 bo jest dużo tańsza. Co do tego czy od Mazdy po lifcie pasują do przedliftowej to nie wiem.
1. Zdejmujemy osłonę kierownicy i poduszkę w kierownicy
Odkręcamy śruby kluczem nasadowym "10" – zaznaczyłem to żółtym kolorem (możemy już teraz odpiąć akumulator bo podczas odkręcania klakson się włącza)
Przy okazji możemy śrubokrętem odkręcić osłonkę – przyda nam się do liczników (czerwony kolor)
2. Ściągamy poduszkę powietrzną z kierownicy, dolną część unosząc do góry – góra ma tylko zaczep.
3. Odpinamy akumulator (nie wiem po co, ale tak pisało w M6)
4. Odpinamy kable od poduszki powietrznej (podważamy mały plastik czarny przy poduszce i zdejmujemy- od strony kierownicy kable się nie odpinają )
5. Odpinamy wtyczki kabli i odkręcamy masę od kierownicy.
6. Odkręcamy kierownicę kluczem fajkowym (oczkowym) "21" i kierownica zdjęta.
Zakręcanie nowej kierownicy nie stanowi żadnego kłopotu – robimy to w odwrotnej kolejności- zajmuje to około pół godziny.
B. Zdejmujemy osłonkę (odkręciliśmy wcześniej 2 śrubki zaznaczone kolorem czerwonym) – żeby osłonka łatwiej schodziła to zalecam kierownicę na regulacji obniżyć maksymalnie w dół oraz wysunąć na maxa (przybliżyć do kierowcy).
Maskownica z kierownicy jest na stałe połączona z maskownicą od liczników – nie próbujcie tego rozrywać.
C. Odkręcamy śruby licznika (3szt)
D. Odpinamy dwie wtyczki od kabli
F. Ściągamy osłonkę elektroniki
G. Ściągamy wskazówki (najtrudniejszy punkt i wg mnie najgorszy przy całej operacji)
UWAGA! Delikatnie podważmy jakimś cienkim szerokim śrubokrętem. Ręcznie nie ma szans tego ściągnąć. Powinny zejść same wskazówki bez trzpieni. Zapamiętajcie też układ wskazówek.
Dwie od temperatury i paliwa są identyczne, od prędkościomierza jest dłuższa niż od obrotów.
Dodatkowo zobaczcie na położenie w punkcie "zero" tych wskazówek. Na zdjęciu jest źle to zrobione (potem to poprawiłem). Wskazówki od temperatury i paliwa powinny startować od ujemnego położenia a nie od zera.
A i jeszcze jedno – wskazówka ma zejść około 1cm z trzpienia (jeżeli już wyciągnąłeś więcej niż 1cm tzn że schodzi z trzpieniem. Wtedy kombinerki w rękę zaciskasz trzpień i podważasz wskazówkę.
Jak ktoś znajdzie lepszy sposób to niech da znać – ja swój wskaźnik temperatury chyba uwaliłem, ale też może dlatego, że z 5 razy go rozbierałem – Po pierwszym demontażu i montażu działał poprawnie
H. Od spodu teraz wyciągamy płytkę elektroniki (3 zatrzaski)
I. Teraz lutownica w garść i do dzieła.
Lutujemy diody świecące (oznaczone na żółto), oporniki 470omów na czerwono i robimy zworę oznaczoną na niebiesko.
J. I z drugiej strony płytki:
Zwora na niebiesko,
Opornik ja dałem 470 omów na czerwono
L. Zwora ta sama co na poprzednim zdjęciu tylko od drugiej strony
Od tej nóżki zaznaczonej na żółto ma być przejście do naszej diody CRUISE MAIN (opór sumy 2 oporników)
Lub najlepiej teraz wziąć tester diod i czerwony kabel podłączamy do górnej części diody, a czarny kabel od dolnej. Jeżeli dioda zaświeci to czerwony zostawiamy tam gdzie był a czarny dajemy na zaznaczoną nóżkę procesora – dioda ma zaświecić.
To samo robimy z diodą CRUISE. Górna nóżka na czerwony kabel a dolna do którejś nóżki z procesora (wydaje mi się że pierwszej od góry).
Z. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności i poniżej OCZEKIWANY EFEKT KOŃCOWY
Rzućcie jeszcze okiem na 2 uwagi pod zdjęciem.
2 UWAGI
– PRZY ZDEJMOWANIU WSKAZÓWEK Ma zejść sama plastykowa wskazówka bez trzpienia.
– Przy zakładaniu wskazówek obrotomierz i prędkościomierz delikatnie nakładamy wskazówki
potem kręcimy w lewo aż wskazówka wyznaczy zero i dopiero potem dociskamy mocniej.
Czasami przy dociskaniu obraca się o 1mm w lewo więc przed dociśnięciem najlepiej zostawić sobie ten 1 mm tolerancji.
Wskazówkę wskaźnika paliwa ustawiamy na kreskę zera i nasuwamy troszeczkę, Potem obracamy w prawo aż do kreski na około -1cm i dociskamy do końca.
I zostaje ostatnia wskazówka. Tutaj trudno mi poradzić bo ona nie zachowuje się tak jak inne, gdyż potem się ją kalibruje. Więc możecie założyć dowolnie byleby obrót od zera do 100oC był możliwy.
Za pierwszym razem założyłem tak samo jak paliwa i działała. Za drugim razem już tak nie chciała działać więc założyłem w połowie odległości i na razie działa.