widmo82 napisał(a):Usterka objawia sie delikatnym strzelaniem jakby gumy. Złapcie sprężynę amortyzatora i kręćcie kierownicą. Później złapcie drugie koło i poczujecie różnicę. uszkodzone łożysko wprawia w drżenie sprężynę. Objawia się na początku delikatnym "strzelaniem gumy" przy kręceniu kierownica nawet na postoju w odróżnieniu od dzwięku uszkodzonych przegubów. Usterka często objawia sie przy wymianie amortyzatorów. Łożysko do czasu wyciągniecia amortyzatora jest praktycznie niesłyszalne. Po złożeniu niemiła niespodzianka, ruszone łożysko rozsypuje się a z kieszeni wyciągnąć musimy od 40 do 100zł za łożysko. Nie ma konieczności wymiany obu.
Potwierdzam sposób diagnozy kolegi Widmo82. W taki sam sposób szukałem usterki w moje mazdzie.
Przedstawiam Fotorelacje z Wymiany łożyska i poduszki Amortyzatora Mazda3
Część pierwsza: Demontaż #1
Zestaw niezbędnych narzędzi i części zamiennych;
ściągacz do sprężyn;
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img10/4047/dsc0411jn.jpg)
ściągacz do sworzni i klucz do przewodów hamulcowych;
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img217/8435/dsc0412pt.jpg)
części, łożysko i poduszka.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img252/4365/dsc0414f.jpg)
Zaczynamy od oczywistych czynności takich jak uniesienia auta , odkręcania koła oraz otwarcia maski
Po zdementowaniu klocków hamulcowych (ten moment opuściłem w fotorelacji) demontujemy tarcze hamulcowa.
Przy pomocy ściągacza odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy. Przy użyciu ściągacza zaprezentowanego na zdjęciu jest to o wiele łatwiejsze oraz nie uszkodzi końcówki drążka a tym samym będziemy mogli użyć tej części ponownie.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img502/877/dsc0418vo.jpg)
Następnie odkręcamy łącznik stabilizatora. Niestety nie udało się go odkręcić za pomocą imbusa niezbędny był klucz z mocnym zaciskiem. (widoczny na zdjęciu) Rozłączamy przewód czujnika ABS.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img687/8283/dsc0420aw.jpg)
i przewody hamulcowe (zabezpieczając przed wyciekiem płynu hamulcowego)…
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img600/3120/dsc0417f.jpg)
Kolejny krok to odkręcenie śruby mocującej półoś, oznaczonej numerem: (3) a następnie kolejno trzech innych śrub mocowania dolnego wahacza pierwsza z nich jest oznaczona numerem: (1) oraz dwóch kolejnych oznaczonych za pomocą zielonych strzałek bez numeru na zdjęciu poniżej. Po odłączeniu mocowania wahacza opuszczamy go w taki sposób by móc odkręć śrubę mocowania sworznia oznaczoną numerem: (2) (bez wcześniejszego odkręcenia wahacza jest to znacznie trudniejsze) Przy ponownym montażu wahacza należy pamiętać aby dokręć śruby mocujące dopiero po ustawieniu auta na kolach.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img822/6408/mazda37l.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img208/3758/mazda35b.jpg)
Wykonując dźwignie przy pomocy prostego narzędzia jakim jest „łom” wysuwamy sworzeń wahacza z mocowania w zwrotnicy. Po udanym zdemontowaniu wahacza, wysuwamy również półoś ze zwrotnicy, pamiętając by nie uszkodzić gumowej osłony przegubu ( A)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img89/3308/mazda34p.jpg)
Kolejnym krokiem będzie odkręcenie mocowania amortyzatora pod maska. Oczywiście na tym etapie demontażu nie odkręcamy śruby oznaczonej na czerwono.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img37/2958/mazda31m.jpg)
Po wykonaniu wszystkich czynności powinniśmy bez większego problemy wyjąć amortyzator łącznie ze zwrotnicą oraz osadzona na nim sprężyna.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img31/6648/mazda32f.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img818/7637/dsc0423ko.jpg)
Koniec etapu pierwszego...
Przepraszam za brudne buty i rękaw kombinezonu widoczny na zdjęciach (to dla wzburzonych tym widokiem), na co dzień chodzę w białym fraku ;–)