zamarzająca przednia szyba

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Paweł » 8 gru 2011, 10:15

Myjk napisał(a):No to masz nowe, przy maksymalnie skrajnych warunkach Są jednak trochę za daleko na masce, żeby skutecznie dawały na całą szybę przy takiej prędkości. Lepiej robi się dopiero poniżej 80/h.

W citroenie spryskiwanie tak wygląda jak się pompka kończy – prawdopodobnie ta z GG jest za słaba do takich spryskiwaczy.

Myjk napisał(a):Zauważyłem też, że te dysze mają jakiegoś laga -- jak długo się nie używa (np. przez 2-3h), to na pierwszy strzał trzeba z sekundę poczekać -- jakby płyn ściekał z powrotem do zbiornika.

Brakuje zaworka zwrotnego. Można dodać, ale on dodatkowo pogorszy ciśnienie spryskiwania.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/948)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Janusz626 » 8 gru 2011, 14:15

Witam, pomysł fajny owszem lecz jakoś mało wydajnie ten płyn na szybę ląduje...przy prędkości 140km/h więcej płynu pod wycieraczką niż nad... czy tak powinno być ?? :( może ciśnienie za niskie...

Przecież fabryczne dysze sikaja przy tej prędkości wyżej, bynajmniej wyżej nad pióro wycieraczki niżeli mgłowe... coś nie tak ? czy tak ma być ??

Fabryczne dysze w M6 (mam przed liftem) maja w sumie 8 sików (strumieni) gdzie wszystkie sie krzyżują oprócz skrajnych lewa i prawa, użytkowanie ich skutkuje dobrym (wystarczającym) sikaniem na szybe nawet przy 140km/h

Odnośnie podgrzewacza również fajna sprawa, odnośnie szoku termicznego szyby nie martwiłbym się gdyż nawet jak płyn bedzie mieć te 65 st.C a przy pogodowej niech będzie nawet -20 to płyn i tak sporo się ochłodzi, może nawet więcej niż 50%, dodając do tego jeszcze mgłowe gdzie drobiny siku są mocno rozproszone niż sik ciągły który by miał wyższą temp tuż przed szybą, jeszcze pamiętajmy że tylko jedno ustawienie nawiewu nie otwiera po części nawiewu na szybę czyli nawiew na twarz, reszta ustawień zawsze daje nadmuch na szybę czołową.
Reasumując; podgrzewacz i mgłowe tak, dysze fabryczne i podgrzewacz również na tak ale wielkie ryzyko ;)

Ps.: kiedyś w swojej GF założyłem dysze mgłowe od chyba Citroena, nie za bardzo byłem zadowolony bo bardzo paskudziło auto, bryzgało wszędzie, tak bardzo ze brakowało wycieraczek na szybach bocznych bo tam też płynu nie brakowało. Szybko założyłem fabryczne ;)
Ostatnio edytowano 8 gru 2011, 14:26 przez Janusz626, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Myjk » 8 gru 2011, 14:24

W Fabce miałem oryginalne dysze mgłowe i przy prędkości >100 zachowywały się identycznie. Jak jechałem autozdradą to musiałem zwalniać żeby w ogóle cokolwiek dotarło wyżej i by wycieraczki nie chodziły na sucho. Także tutaj jest lepiej, bo chlapie mimo wszystko sporo wyżej.

PS http://bynajmniej.net/ :P
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Janusz626 » 8 gru 2011, 14:40

W VW Polo 6N2 są również mgłowe, tam sprawa jest o wiele bardziej efektowna i wydajna i same dysze są podgrzewane, użytek dysz jest racjonalny, cóż... reszta w Polo jest do .upy ;)

jak znajdę te dysze od Citroena i jak będą pasowac w otwory w masce zaplikuje ja w M6 i się zobaczy jak to działa :D

ps każda prawda ma kilka prawd, i bynajmniej każda z nich jest prawdziwa :P ;)
ps2 za jakiś czas odezwe się do Ciebie odnośnie XCARLINK-a, :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Boost » 9 gru 2011, 00:17

Myjk napisał(a):Jeśli zaś chodzi o temperaturę, to ludzie leją strumieniem gorącą wodę na szyby (znam takich) i szyby wytrzymują.

<szok> <ściana>
Myjk napisał(a):Tutaj zanim doleci do szyby to się deko schłodzi, już nie wspominając o tym, że szyba będzie grzana od środka.

Co do pierwszego zgodzę się, co do drugiego to owszem o ile nie spryskamy zaraz po rozruchu.

Mi ciekawszym rozwiązaniem wydają się te maty grzewcze, które zapodałeś w tym temacie. Jako, że śnieg zalega na samym plastiku podszybia, tuż pod wycieraczkami, to właśnie na nim przykleił bym owe maty oczywiście od spodu. Rozwiązało by to problem zamarzających wycieraczek, bo jak sam mówiłeś, to w tym zalegającym śniegu, który przykleja się do wycieraczek jest największy problem.

Co do sterowania termicznego niema problemu, bardzo prosty układzik, czyli odpowiednio dobrany termistor typu CTR i do tego przekaźnik, zasilenie samych mat z akumulatora, układzik sterujący po stacyjce i z opcjonalnym wyłącznikiem, aby np nie grzać niepotrzebnie podszybia na jesieni kiedy to temperatury są niskie już a śniegu niema.

A tak btw. to jakos mi te seryjne spryski nie sprawiają kłopotów mocny strzyk dużo dysz i jest ok.
..::Boost::..
Były GD 2.2i GLX Ultra 91r., GW 2,0 Diesel po FL silver 01r.,GY 2.0 Diesel po FL 07r. (black)
Są GW 2.0 Diesel po FL black devil (JMZGW...666) 01r. & GY 2.0 Diesel po FL 07r. (strato blue)
Będą... Mazdy oczywiście :)
>>>Mazda or Nothing<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2005, 18:09
Posty: 171
Skąd: Kanie k. Pruszkowa
Auto: GY 2.0 MZR-CD 143/174KM po FL 07r.

Postprzez dobrzyn22 » 9 gru 2011, 00:32

na samym plastiku podszybia, tuż pod wycieraczkami, to właśnie na nim przykleił bym owe maty oczywiście od spodu


chyba jednak nie za bardzo...nie chodzi o zalegający śnieg,tylko o kawałeczki lodu,które zbierają się na samej wycieraczce(a z plastiku zmiatasz śnieg przed ruszeniem i tam jest spokój)
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5230 (22/71)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Myjk » 9 gru 2011, 08:58

Boost napisał(a):to właśnie na nim przykleił bym owe maty oczywiście od spodu.

Nie uwzględniłeś jednego -- maty byłyby poddawane działaniu wilgoci i mrozu, a więc problem z uszczelnieniem. Na dodatek skuteczność grzania mat które zapodałem jest BARDZO mizerna. O ile miałyby szansę grzać szybę, tak IMHO nie będą w stanie ogrzać skutecznie kratki -- po prostu ciepło zostanie zdmuchnięte na bok. Rozwiązaniem byłoby zastosowanie drutu oporowego, który generuje naprawdę wysokie temperatury (szwagier położył sobie właśnie tej jesieni drut oporowy w rynny), lecz nie mam kompletnie wiedzy na ten temat -- zatem go nie tykam. :(

dobrzyn22 napisał(a):nie chodzi o zalegający śnieg,tylko o kawałeczki lodu,które zbierają się na samej wycieraczce(a z plastiku zmiatasz śnieg przed ruszeniem i tam jest spokój)

Właśnie chodzi o to, co zbiera się na kratkach -- aż potem zaczyna wchodzić na szybę i blokuje wycieraczki, jednocześnie powodując ich odkształcanie i przymarzanie w niekorzystnej pozycji -- przez co zupełnie tracą skuteczność działania. Stąd pomysł podgrzewacza płynu -- liczę, że spływając po szybie zdąży cokolwiek rozpuścić. Okaże się w praniu, jak w końcu znajdę chwilę na montaż. Ten weekend też niestety odpada. :(
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez dobrzyn22 » 9 gru 2011, 12:29

Właśnie chodzi o to, co zbiera się na kratkach

no,chyba że tak ;) JA akurat takiego zjawiska u siebie nie zaobserwowałem-u mnie problemem są
kawałeczki lodu,które zbierają się na samej wycieraczce
;)

Generalnie,jeśli chodzi o drut oporowy,to z pewnością pod kratkami jest dużo wolnej przestrzeni...Ale jak piszesz-również trochę bał bym się eksperymentować z nim(tym bardziej,że tam jest plastik...
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5230 (22/71)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Myjk » 9 gru 2011, 13:54

dobrzyn22 napisał(a):Generalnie,jeśli chodzi o drut oporowy,to z pewnością pod kratkami jest dużo wolnej przestrzeni...Ale jak piszesz-również trochę bał bym się eksperymentować z nim(tym bardziej,że tam jest plastik...

Rynny też są plastikowe i z powodzeniem stosuje się tam drut oporowy do rozmrażania śniegu lodu. Kwestia, aby dokładnie dobrać parametry -- a tego nie potrafię.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez dobrzyn22 » 9 gru 2011, 18:16

Kwestia, aby dokładnie dobrać parametry


otóż to :P widziałem na elektrodzie jakieś wzory itp potrzebne do prawidłowego doboru,ale z fizyki nigdy orłem nie byłem hahaha
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5230 (22/71)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Boost » 9 gru 2011, 21:53

Dobra, czuję się zmotywowany do działania, ogarnę temat tego drut moda :)
Będzie sterowanie termostatyczne więc jak ciut za mocny będzie to niema bólu, kwestia wyważenia mocy grzewczej wystarczającej, aby były jakieś zadowalające efekty i poboru prądu. Tyle że ostatnio czasu brak:(
..::Boost::..
Były GD 2.2i GLX Ultra 91r., GW 2,0 Diesel po FL silver 01r.,GY 2.0 Diesel po FL 07r. (black)
Są GW 2.0 Diesel po FL black devil (JMZGW...666) 01r. & GY 2.0 Diesel po FL 07r. (strato blue)
Będą... Mazdy oczywiście :)
>>>Mazda or Nothing<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2005, 18:09
Posty: 171
Skąd: Kanie k. Pruszkowa
Auto: GY 2.0 MZR-CD 143/174KM po FL 07r.

Postprzez giberes » 9 gru 2011, 22:42

W instalacjach domowych stosujemy przewód grzewczy na 230V. Ma on średnicę ok.5-6 mm.Ułożony płasko na dachu powoduje wytopienie w śniegu w promieniu ok.5 cm. Ponieważ te przewody układa się w odległości 0k.5-6 cm od siebie ,powoduje to, że podtopiony śnieg się zapada i dalej w kółko. W rynnie przewód wytapia tylko "rurkę" ,którą woda może spływać z dachu bez problemu. Zarówno w rynnach jak i na dachach obwody grzewcze są najczęściej sterowane czasowo, bo termostat raczej nie spełni swojej funkcji. Umieszczenie przewodu pod kratką moim zdaniem mija się z celem. Lepiej ułożyć na kratce i zasilanie podpiąć pod sterowanie ogrzewania tylnej szyby, które w m6 jest wyłączane czasowo. Inną sprawą jest ,że nie spotkałem przewodów grzewczych na 12 V, ale pracuję na tych wyższych napięciach, więc nie musiałem się interesować taką "drobnicą", choć pewnie istnieje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2008, 01:13
Posty: 44
Skąd: Białystok
Auto: Mazda 6 1.8 liftback 2007r.

Postprzez Boost » 10 gru 2011, 18:50

giberes napisał(a):W instalacjach domowych stosujemy przewód grzewczy na 230V. Ma on średnicę ok.5-6 mm.

Druty oporowe jak najbardziej są prąd stały na 12v.
giberes napisał(a):Ułożony płasko na dachu powoduje wytopienie w śniegu w promieniu ok.5 cm. Ponieważ te przewody układa się w odległości 0k.5-6 cm od siebie ,powoduje to, że podtopiony śnieg się zapada i dalej w kółko. W rynnie przewód wytapia tylko "rurkę" ,którą woda może spływać z dachu bez problemu.

Kwestia obszaru jaki będzie podgrzewany, rozwiązywana jest przez zagęszczenie nitek (tak jak to opisałeś w przypadku dachów) ułożonych obok siebie jak to ma miejsce chociażby w ogrzewaniu tylnej szyby. Dalszym tematem jest dobór przewodu o odpowiedniej rezystancji, aby otrzymać porzadana moc grzewczą.
giberes napisał(a):
Zarówno w rynnach jak i na dachach obwody grzewcze są najczęściej sterowane czasowo, bo termostat raczej nie spełni swojej funkcji.

Nie wiem, dlaczego twierdzisz ze termostat w tym przypadku sie nei spisze, termostaty z powodzeniem stosowane są w ogrzewaniu podłogowym, opartym również na przewodach grzewczych.
giberes napisał(a):Umieszczenie przewodu pod kratką moim zdaniem mija się z celem. Lepiej ułożyć na kratce i zasilanie podpiąć pod sterowanie ogrzewania tylnej szyby, które w m6 jest wyłączane czasowo.

Tu mamy do czynienie z kwestia estetyczną, takie przewody ułożone bezpośrednio na kratce po prostu szpeciły by samochód, owszem miały by lepsza skuteczność, bo nie musieli byśmy czekać na rozgrzanie kratki.

Sam dobór druta, to nie problem trzeba tylko dokładnie pomierzyć kratkę i rozplanować ile nitek się zastosuje, najgorszy jest dobór odpowiedniej mocy grzewczej, i tu wpadłem na pomysł coby zmierzyć rezystancję grzałki w tylnej szybie z której to można by obliczyć jej moc grzewczą. Kratka, jako że znajduje się poniżej linii maski, jest osłonięta od pędu powietrza, wiec nie powinniśmy mieć za dużych strat z tego tytułu. Kwestia czasu znów się kłania :), pewnie pod koniec przyszłego tygodnia coś w temacie podziałam.
..::Boost::..
Były GD 2.2i GLX Ultra 91r., GW 2,0 Diesel po FL silver 01r.,GY 2.0 Diesel po FL 07r. (black)
Są GW 2.0 Diesel po FL black devil (JMZGW...666) 01r. & GY 2.0 Diesel po FL 07r. (strato blue)
Będą... Mazdy oczywiście :)
>>>Mazda or Nothing<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2005, 18:09
Posty: 171
Skąd: Kanie k. Pruszkowa
Auto: GY 2.0 MZR-CD 143/174KM po FL 07r.

Postprzez giberes » 10 gru 2011, 21:43

Termostat,żeby spełnił swoją funkcję musi znajdować się w środowisku, którego ogrzewaniem steruje. grzałka umieszczona bądź co bądź na wolnym powietrzu musiałaby ogrzać powietrze przynajmniej w najbliższej okolicy, co w czasie jazdy jest raczej wykluczone. Mocowanie termostatu do przewodu grzejnego raczej jest bez sensu.Dlaczego tylna szyba nie jest sterowana termostatem skoro ją akurat można ogrzać tak aby termostat sczytał temperaturę i wyłączył obwód. Kwestię estetyki można załatwić czarnym kolorem przewodu umieszczonego wzdłuż żeberek kratki, a ich zagęszczenie pozwala praktycznie dowolnie regulować gęstość ułożenia przewodu, a co za tym idzie moc cieplną na daną powierzchnię. Obliczeniami mocy bym się specjalnie nie przejmował, wystarczy aby przewody nie były zbyt blisko siebie (ochrona druta), zbyt daleko ( nie spełnią funkcji), a całkowity pobór mocy nie przekroczył możliwości instalacji, bezpieczników, itp.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2008, 01:13
Posty: 44
Skąd: Białystok
Auto: Mazda 6 1.8 liftback 2007r.

Postprzez Myjk » 19 gru 2011, 09:59

Boost napisał(a):pewnie pod koniec przyszłego tygodnia coś w temacie podziałam.

Ogarnąłeś coś? Zima daje nam w tym roku co prawda sporo fory, ale to się musi w końcu kiedyś skończyć. ;) Mnie się, w związku z tym, także nie śpieszy nurkować pod maskę z hot-shotem. :P
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Boost » 19 gru 2011, 11:05

Myjk napisał(a):Ogarnąłeś coś? Zima daje nam w tym roku co prawda sporo fory, ale to się musi w końcu kiedyś skończyć. ;) Mnie się, w związku z tym, także nie śpieszy nurkować pod maskę z hot-shotem. :P

No niestety, wczoraj na ten przykład z pracy o 1:32 wróciłem :(.
Koniec tego tygodnia jakoś powinien być luźniejszy tak od czwartku.
..::Boost::..
Były GD 2.2i GLX Ultra 91r., GW 2,0 Diesel po FL silver 01r.,GY 2.0 Diesel po FL 07r. (black)
Są GW 2.0 Diesel po FL black devil (JMZGW...666) 01r. & GY 2.0 Diesel po FL 07r. (strato blue)
Będą... Mazdy oczywiście :)
>>>Mazda or Nothing<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2005, 18:09
Posty: 171
Skąd: Kanie k. Pruszkowa
Auto: GY 2.0 MZR-CD 143/174KM po FL 07r.

Postprzez Myjk » 25 sie 2012, 16:16

Dzisiaj z rana wyekspediowałem żonę z dzieckiem do koleżanki na tydzień i od razu zrobił się przeciąg czasowy, poza tym zimno już i trzeba się gotować do zimy, stąd w końcu zabrałem się za hotshota. Taki jest rezultat po 3h pracy (z przerwami na mojito):

Obrazek

Obrazek

Wybrałem, jak widać, wariant z mocowaniem ogrzewacza w grodzi silnika i mostek z przewodów. Po to, by uprościć operację i nie powodować wydłużenia systemu wężyków (których musiałbym dołożyć 2x tyle. Nie wiem nawet czy by pompka wydoliła taką odległość. Oczywiście trzeba teraz nieco uważać na przewody przy zamykaniu, ale biorąc pod uwagę, że maskę otwieram średnio 4 razy w roku :P to nie powinno to nastręczać problemu.

Wszystko działa póki co wg instrukcji, tj. zaczyna grzać dopiero po uruchomieniu silnika (ma wbudowany sterownik, który załącza grzałkę dopiero gdy napięcie przekroczy 13.8V). Nagrzewa się do temperatury nominalnej i wyłącza (za co odpowiada oczywiście wbudowany termostat). Przy wylocie z dysz płyn nie jest tak gorący jak samo urządzenie (to ma około 60 stopni na oko), także moje skromne obawy o szok termiczny szyby po spryskaniu jej w zimie całkiem się rozwiały. Cóż pozostaje teraz oczekiwać na mrozy. ;)

BTW za co odpowiada ten kutasik widoczny na wysokości mocowania ogrzewacza lekko po jego prawej?
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Pioteq25 » 26 sie 2012, 00:22

Myjk napisał(a):Wszystko działa póki co wg instrukcji, tj. zaczyna grzać dopiero po uruchomieniu silnika (ma wbudowany sterownik, który załącza grzałkę dopiero gdy napięcie przekroczy 13.8V).


Wszystko fajnie, ale M6 ma adaptacyjne ładowanie aku i często gdy aku jest naładowany, napięcie spada <13V Mam woltomierz i widzę co się dzieje. Wtedy sterownik się nie załączy i <dupa>

Ten kutasik to czujnik temperatury <ok>
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Myjk » 26 sie 2012, 12:41

Pioteq25 napisał(a):Wszystko fajnie, ale M6 ma adaptacyjne ładowanie aku i często gdy aku jest naładowany, napięcie spada <13V Mam woltomierz i widzę co się dzieje. Wtedy sterownik się nie załączy i <dupa>

W zimę rzadko kiedy aku jest w pełni naładowany, zwłaszcza po nocy, a zwłaszcza u mnie, gdy przed jazdą odpalam webasto a i CarPC sporo energii wciąga. Zobaczymy jak wyjdzie to w praniu. :)

Pioteq25 napisał(a):Ten kutasik to czujnik temperatury <ok>

Mierzy temperaturę w komorze silnika? Do czego taka informacja?
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Pioteq25 » 26 sie 2012, 17:55

Jeżeli sterownik ma zbocze ustawione na 13,8V, to nie będzie tak różowo. Nawet jak aku nie jest w pełni naładowany, to alternator ładuje w zakresie 12,6-14. Jeżeli sterownik wykryje nagłe obciążenie silnika, to zmniejsza ładowanie i wyłącza kompresor klimy. Nawet temperatura na zewnątrz na wpływ na ładowanie. Już wolałbym zrobić małą przetwornicę, która po zapłonie utrzymuje 14V dla podgrzewacza. Prosty układ do polutowania i będzie pewność, że zawsze zadziała.
Podgrzewacz jest trochę blisko czujnika temperatury i gdy będzie się grzał może fałszować pomiar z czujnika. Czujnik jak mi się wydaje jest głównie wykorzystywany do załączania w zimie webasto, ale mogę się mylić.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6