akostarek napisał(a): 1. Czy diesel 1.6 -110koni jest bardziej dynamiczny niz benzyna 1.6-110koni?
osiągi tych samochodów są bardzo zbliżone. Konie nie mają tu zbyt dużo do rzeczy, cała różnica leży w przebiegu momentu obrotowego. W dieslu masz powiedzmy 1750 RPM, wciskasz gaz, samochód od razu rwie do przodu, osiąga max moment obrotowy i potem przyspieszenie zaczyna delikatnie maleć. W benzynie jest odwrotnie, na niskich obrotach silnik trochę przymula, a im wyżej tym lepiej. IMO dużo bardziej praktyczny jest przebieg momentu silnika diesla.
polecam zgłębić temat tego "magicznego" momentu obrotowego
Niezależnie czy silnik zasilany jest benzyną, czy olejem najefektowniej i najefektywniej przyspiesza w zakresie obrotów silnika przypadających pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym, a mocą maksymalną.
W przybliżeniu nowoczesny turbodiesel najdynamiczniejszy jest w przedziale 2000-3800obr, a welozaworowa wolnossąca benzyna 4000-6000.
Wydaje się, że doładowany diesel jest praktyczniejszy, ale ma jedną denerwującą przypadłość, po osiągu obrotów mocy maksymalnej, po chwili nagle brakuje mu tchu.