Strojenie auta......zależności AFR i EGT

Postprzez mlody1921 » 13 cze 2012, 14:21

Witam rozmowa na ten temat toczyła sie w projektach wieć prosze pisać swoje doświadczenia tu :)

Rozpoczne może od strojenia jak powinien idealnie przebiegac AFR w aucie uturbionym

przebieg czyli od 1000 obr do 7000 i pod danym obciażeniem macie może jakies screeny

jak sie ma przydatność EGT podczas strojenia czy sonda szerokopasmowa wystarczy ?
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez check. » 13 cze 2012, 14:46

mlody1921 napisał(a):jak sie ma przydatność EGT podczas strojenia czy sonda szerokopasmowa wystarczy ?

wskaźnik EGT podczas strojenia obowiązkowy, sonda szerokopasmowa nie wystarczy bo AFR może być całkiem ok przy czym EGT niebezpiecznie wysokie. Oczywiście jeśli mowa o silniku doładowanym bo w wolnossaku EGT jest zbędne.
Co do tego na jaki AFR stroić to raczej nie ma konkretnej odpowiedzi bo różne samochody/silniki inaczej reagują.. jedne lubią jak jest więcej paliwa a inne jak trochę mniej. Jak ma wyglądać AFR w danym zakresie obrotów np. 1000rpm – 7000rpm to już zależy od konkretnego setupu silnika/ turbiny itp. Ale na doładowaniu raczej nie bardziej ubogo jak AFR 12. Zawsze lepiej trochę bardziej bogato mieszankę zrobić niż za ubogą :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 14:11
Posty: 173
Auto: Civic 1.4

Postprzez mlody1921 » 13 cze 2012, 17:31

No więc będe musiał zakupić wskaźnik EGT bo to tym bardziej nie auto z turbo tylko uturbione gdzie tłoki nie sa aż tak mocne, a mieliście jakies przygody termoparami kpl. wskaźników bede miał z D1 Spec a to dość nowe u nas i niewiem jak z zywotnościa ich
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez mlody1921 » 13 cze 2012, 22:45

A jaki ma wpływ średnica DP na EGT ??
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez onyx » 14 cze 2012, 00:08

mlody1921 napisał(a):A jaki ma wpływ średnica DP na EGT ??


U mnie 3" DP w stosunku do serii (zwężenie na 2") pozwolił obniżyć EGT przy WOT o ok. 50 stopni.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 wrz 2010, 10:41
Posty: 2177 (68/52)
Skąd: tie city
Auto: wesoły kapelusznik

Postprzez Neonixos666 » 14 cze 2012, 19:29

zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9514 (52/243)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez onyx » 16 cze 2012, 11:38

Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT


Nie zauważyłem różnicy, przy zimnym dolocie i normalnym. Może gdyby zastosować natrysk wody to wtedy by było widać jaki to ma wpływ. Więc ani nie potwierdzę ani nie zaprzeczę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 wrz 2010, 10:41
Posty: 2177 (68/52)
Skąd: tie city
Auto: wesoły kapelusznik

Postprzez ravo » 18 cze 2012, 09:37

Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT

może powiem coś mało popularnego :P ale zimniejsze powietrze to więcej tlenu, przez co może pikować doładowanie a skutkować to większym EGT :) więc jest na odwrót, mówię tu o doładowanym aucie które nie jest sterowane mechanicznie.
italian boy
Avatar użytkownika
Zarząd – Vice Prezes
 
Od: 26 gru 2003, 13:24
Posty: 16249 (6/216)
Skąd: Wroc.love by night
Auto: Trophy & F1 R26

Postprzez piwo » 18 cze 2012, 10:24

no chyba ze piki doladowqania sa uwzglednione w mapach i dla wyzszego cisnienia jest doelwane wiecej paliwa. wtedy nie ma prawa sie nic dziac.
co do termopary.
mi utopily sie przewody wychodzace z termopary, ktore byly osloniete taka sprezynka. jak czujnik mial te 900stopni to sprezynka pewnie podobnie i nie widze mozliwosci by przewod w oslonie pcw (a taka dostalem w komplecie z czujnikiem auto gauge) sie nie utopil. jak czujnik egt to najlepiej z przewodami w oplocie papierowym lub silikonowym chociaz.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4879 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Neonixos666 » 18 cze 2012, 17:04

Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT


sorry chłopaki za wprowadzenie w błąd to w dieslach jest na odwrót :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9514 (52/243)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Soules » 18 cze 2012, 22:23

witam, ostatnimi czasy zaczalem sie troche interesowac tematem strojenia lecz zaznaczam ze nadal jestem kompletnym laikiem i pewnie jeszcze duzo wody w wisle uplynie zanim bede mogl zabierac glos w tych kwestiach wiec jezeli gadam glupoty to mnie poprawcie :)
moje pytanie jest takie: Czy jest mozliwe obliczenie EGT przy danym AFR za pomocą jakiegoś kalkulatora,tabelki, itp. ...? Czy trzeba to robić na konkretnym,danym silniku posiadając oba wskaźniki?
edytujac posta:jezeli nie ma czegos takiego jak tabelka czy kalkulator i robi sie to na konkretnym silniku to musze mieć poprostu wskaźnik i termoparę w kolektorze a do odczytu AFR musze mieć sondę szerokopasmową?
This! Is! Sparta!!!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 mar 2009, 22:11
Posty: 73
Skąd: Idar-Oberstein
Auto: Mazda 323f 1,5 97r.

Postprzez check. » 19 cze 2012, 00:08

Nie ma czegoś takiego jak obliczanie EGT na podstawie AFR, tak do odczytu EGT potrzebny jest wskaźnik i termopara, a do AFR sonda szerokopasmowa. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 14:11
Posty: 173
Auto: Civic 1.4

Postprzez ravo » 19 cze 2012, 08:14

tak jest :) musisz mięć szerokopasmową i EGT, pamiętaj jeśli chcesz to mięć na dłużej a nie tylko na strojenie zainwestuj w coś lepszego.

Choć to już kwestia gustu bo za strojenie zapłacisz 1500-2000 w porządnym miejscu a tylko kosztują wskaźniki.
italian boy
Avatar użytkownika
Zarząd – Vice Prezes
 
Od: 26 gru 2003, 13:24
Posty: 16249 (6/216)
Skąd: Wroc.love by night
Auto: Trophy & F1 R26

Postprzez mlody1921 » 19 cze 2012, 14:41

Panowie jak sprawdzić czy wtryski sie otwierają ?? ściagam wtyczke od listwy i co na jednym mam plus a reszta to minusy ?? i co w czasie kręcenia mam mieć jakieś wartości w Voltach ??

a jak spradzić czy komp steruje wtryskami ?? tak samo tylko że przy kompie ?
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez Soules » 19 cze 2012, 18:43

nie chcialbym cie bron boze w blad wprowadzic bo dopiero zaczynam lizac wiedze z zakresu elektroniki samochodowej, mowie o elektronice bo moim naprawde skromnym zdaniem to raczej na 80% jej wina 1-sze co musialbys sprawdzic to czy wogole z kompa wychodzi sygnal na wtryski,
mlody1921 napisał(a):a jak spradzić czy komp steruje wtryskami tak samo tylko że przy kompie ?

wypnij wtyczkę z kablami z komputera i w otwory odpowiedzialne za wtryskiwacze daj napięcie, jezeli "klikaja" tzn. ze sa ok, wtedy przydalo by sie sprawdzic skrzynki z bezpiecznikami, to to co mi przychodzi do glowy 1-sze
jezeli cos pomylilem to prosze tezsze glowy o poprawienie mnie :)
powodzenia
edytujac posta: pewnie i tak moderator wywali to do innego tematu bo tu o czym innym sie pisze :P
This! Is! Sparta!!!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 mar 2009, 22:11
Posty: 73
Skąd: Idar-Oberstein
Auto: Mazda 323f 1,5 97r.

Postprzez Quaki » 20 cze 2012, 11:21

Co do wtrysków to na jednym pinie masz stały plus a na drugim masz sterowanie i teraz w zależności od typu wtrysku masz rożne sygnały ale ogólnie sterowanie odbywa się właśnie przez minus najczęściej jakiś rodzaj PWM (najłatwiejszy sposób sprawdzenia wziąć miernik z pomiarem częstotliwości i najlepiej wypełniania sygnału czyli PWM i sprawdzić co się dzieje na wtyczce )
Co do strojenia najlepszy zestaw to szerokopasmowa sonda + zew czujnik stuku (niestety dość drogie ustrojstwo) co do EGT to jest bardzo przydatny pomiar ale ma jedna zasadnicza wadę, jeśli robisz jeden pomiar dla powiedzmy 4 cylindrów to jest to tak trochę wróżenie z fusów z prostej przyczyny pomiar jest uśredniany wiec jeśli masz normalna temperaturę rzędu 900 stopni a na jednym cylindrze masz powiedzmy 1100 stopni czyli właśnie sobie płynie tłok to zegar pokaże ci ledwo 950 co jeszcze jest dopuszczalna wartością.
Jak dla mnie pomiary EGT wyglądają tak:
-pomiar na jednym cylindrze "najgorętszym" najgłupsza metoda jak coś "kleknie" na innym cylindrze niż mierzony to masz pozmiatane
-pomiar zbiorczy ze wszystkich cylindrów nie najlepszy z uwagi na wspomniane uśrednianie wyników ale zawsze jakiś jest i wg mnie jest lepszy niż pomiar na jednym cylindrze.
-pomiar oddzielny dla każdego cylindra zdecydowanie najlepsze rozwiązanie
Także jeśli pomiar EGT ma mieć sens to powinien się odbywać na każdym cylindrze (oczywiście w zależności od tego jaki masz kolektor, jeśli masz "skrzynkę" to i tak ci to nic nie da bo i tak spaliny się mieszają i temperatura będzie uśredniania ale jeśli masz oddzielne runnery do każdego cylindra to jak najbardziej)

Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez mlody1921 » 20 cze 2012, 11:34

Problem rozwiązany auto pali od szczała wstyd sie przyznać jaka była przyczyna:D

niewiedziałem że ja odepne Ecu od LPG które jeszcze wrazie W zostawiłem w aucie (wiazke) to nie ma obwodu na wtryski po zapięciu Ecu auto pali od szczała :)

w K-serii termopare założe zaraz za kolektorem tym od grodzi zawsze to jakiś pomiar będzie
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez onyx » 20 cze 2012, 11:36

mlody1921 napisał(a):Panowie jak sprawdzić czy wtryski sie otwierają ?? ściagam wtyczke od listwy i co na jednym mam plus a reszta to minusy ?? i co w czasie kręcenia mam mieć jakieś wartości w Voltach ??

a jak spradzić czy komp steruje wtryskami ?? tak samo tylko że przy kompie ?


Chyba tematy pomyliłeś :P

Daj zasilanie na wtryskiwacz bezpośrednio z aku powinien klikać. Jeżeli masz je jeszcze na silniku w listwie to możesz podczas pracy na biegu kolejno odłączać i podłączać. Po obr i pracy silnika od razu się zorientujesz czy wtryski pracują czy tez nie.


mlody1921 napisał(a):Problem rozwiązany auto pali od szczała wstyd sie przyznać jaka była przyczyna:D

niewiedziałem że ja odepne Ecu od LPG które jeszcze wrazie W zostawiłem w aucie (wiazke) to nie ma obwodu na wtryski po zapięciu Ecu auto pali od szczała :)

w K-serii termopare założe zaraz za kolektorem tym od grodzi zawsze to jakiś pomiar będzie


Sonda EGT powinna być jak najbliżej głowicy – im dalej tym chłodniej. Niektórzy stosują nawet dodatkowe flansze pomiędzy kolektor a głowicę i tam umieszczają sondy.
Ostatnio edytowano 20 cze 2012, 11:50 przez onyx, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 wrz 2010, 10:41
Posty: 2177 (68/52)
Skąd: tie city
Auto: wesoły kapelusznik

Postprzez Quaki » 20 cze 2012, 12:23

onyx dokładnie tak jak piszesz a wygląda to mniej więcej tak
Obrazek
Pozdrawiam
ps. oczywiście jeśli nie ma za bardzo miejsca żeby przesunąć kolektor to można wspawać w runnery grubsza blachę żeby zrobić gwint :)
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje