Czy posiadam TCS?

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Adamso93 » 11 mar 2012, 02:33

Cześć. Dzisiaj wziąłem się za rozebranie tych przycisków po lewej stronie od kierownicy: Obrazek
Tam gdzie powinno być TCS ja mam plastikową zaślepkę. Ale nie to mnie zdziwiło, zdziwiło mnie to, do tej zaślepki była włożona kostka z kablami normalnie. I tutaj mam pytanie, może śmieszne, ale kto pyta nie błądzi. :P Czy to znaczy, że mogę mieć TCS, tylko po prostu nie mam przycisku (wydaje mi się to niemożliwe, ale może jednak :D) Od razu mówię, że na zegarach nie pokazuje mi się żadne TCS On/Off czy coś takiego, podświetla mi się jedynie na pomarańczowo ABS po przekręceniu kluczyka. Aha jeszcze mam drugie pytanie, wiążące się trochę z tym. :) Jak wyciągnąłem przycisk od przeciwmgłowych przód i tył i go rozkręciłem, to okazało się, że na płycej drukowanej tego przycisku są wlutowane 2 diody od podświetlenia przycisków w takiej plastikowej osłonce. Czy ktoś wie jakie to są diody, szczególnie ilu Voltowe i czy potrzebne są ta plastikowe osłonki, czy bez nich da radę żyć. :P Bo mi się trochę stopiły i wykruszyły.



EDIT:

Właśnie się dowiedziałem, że tam gdzie może być TCS, może być również przycisk od przełączania temperatura zewnętrzna/komputer pokładowy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2011, 23:16
Posty: 31
Skąd: FSU ale blachy FSW :D
Auto: Mazda 323F BJ 1.5 2000r.

Postprzez MaHer87 » 11 mar 2012, 15:07

kolego nie wiem jak tam jest u ciebie ale u mnie w 626 np w zaślepce od sterowania elektrycznego lusterek była podpięta na "sucho" kostka z kablami choć nie posiadałem takowych lusterek ale wystarczyło podpiąć oryginalny przełącznik i oczywiście podmienić lusterka a wtedy wszystko mi "grało jak trzeba" u ciebie może być podobnie tylko sam wyłącznik pewnie nie wystarczy.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 mar 2012, 22:09
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Auto: Mazda 626 ge 1.8 16V 92r 105KM

Postprzez Marwis » 11 mar 2012, 16:01

Wiązki przewodów pewnie są takie same we wszystkich typach wyposażenia.
Do podświetlania wykorzystywane są żarówki 12V.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 maja 2011, 18:59
Posty: 313
Skąd: Gdynia
Auto: M6 GG '06 LF 2.0 AT
była 323f 1,5 LPG '99

Postprzez MaHer87 » 11 mar 2012, 16:13

u mnie w moich przełącznikach były takie malutkie żaróweczki o mocy 1.2 W i bodajże 0.8W ale jak miałem w zimie sporo wolnego czasu to za pomocą kumpla który poobliczał mi wszystko założyłem niebieskie diody z odpowiednimi rezystorami w całym aucie i o dziwo fajnie teraz świecą.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 mar 2012, 22:09
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Auto: Mazda 626 ge 1.8 16V 92r 105KM

Postprzez Adamso93 » 11 mar 2012, 17:53

Dzięki bardzo za odpowiedzi, ale wracając do żarówek, to nie lepiej 14V zamontować, bo wydaje mi się, że nie przepalą się tak łatwo jak 12V. Mam właśnie do wymiany w popielniczce żarówkę, w awaryjkach i w tym przycisku przeciwmgielne przód/tył, to wszędzie włożyć 12V lub 14V i będzie trybić tak? :) Chyba z tym TCSem spróbuję, może będzie działać. :D Chodzi mi o to, że załatwię sobie i włożę tam ten przycisk. Ciekawi mnie to. :D Chociaż, nie wierzę w to, abym "mechanicznie" czy "elektronicznie" miał TCS, a nie działa mi tylko dlatego, że nie mam przycisku On/Off. :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2011, 23:16
Posty: 31
Skąd: FSU ale blachy FSW :D
Auto: Mazda 323F BJ 1.5 2000r.

Postprzez black_pablo » 11 mar 2012, 17:58

co do żarówek polecam diody żrą mniej prądu i trudniej się przepalają a koszt groszowy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2011, 09:47
Posty: 1415 (2/3)
Skąd: Lublin
Auto: 323F BJ 99 1,5 ZL

Postprzez MaHer87 » 11 mar 2012, 18:10

tyle że diody nie do wszystkiego się nadają bo nie ma takiego efektu jak przy zwykłej żarówce ale nigdy nie zaszkodzi spróbować :D
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 mar 2012, 22:09
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Auto: Mazda 626 ge 1.8 16V 92r 105KM

Postprzez Adamso93 » 11 mar 2012, 18:15

Ok, dzięki, ale diody też się dzielą jakoś na napięcie? Zamiast tych żarówek 14V jakie diody wstawić, oraz żeby się rozmiarami zgadzały, zresztą np. żarówka w popielniczce nie ma typowego kształtu diody, nie jest po prostu bańką z wąsami przecież. :P Tylko jest jakoś specjalnie wyprofilowana itp, żeby pasowała do mocowania.

Takie żarówki mam do wymiany:
Obrazek

Ta na górze jest z popielniczki, ta na dole z przycisku awaryjnych.
Jakich diod użyć zamiast tych żarówek?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2011, 23:16
Posty: 31
Skąd: FSU ale blachy FSW :D
Auto: Mazda 323F BJ 1.5 2000r.

Postprzez MaHer87 » 11 mar 2012, 18:28

ta do popielniczki to jest 1.2W, jeśli się nie mylę i do niej dostaniesz zamienniki w sklepie motoryzacyjnym już przystosowane do takiego napięcia i z taką samą końcówką a te malutkie to możesz zastąpić diodami 3mm i będzie fajnie świecić tylko nie zapomnij o odpowiednim rezystorze bo jego musisz wlutować w płytkę przełącznika i w odpowiednią stronę skierować tą diodę. po takim zabiegu ikony na przyciskach stają się wyraźniejsze. fajny efekt tylko kosztuje sporo wysiłku i cierpliwości :D
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 mar 2012, 22:09
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Auto: Mazda 626 ge 1.8 16V 92r 105KM

Postprzez black_pablo » 11 mar 2012, 19:01

na górze jest żarówka w2w czyli można zastąpić taki czymś: w2w

a na dole może zastąpić diodą 3mm jak mówi kolega tutaj masz gotowe już z wlutowanym opornikiem ja osobiście sam wlutowywałem oporniki i jest przy tym trochę dupczenia więc warto skorzystać z gotowych rozwiązań: dioda 3mm 12V

a tu efekt daje ładne intensywne zielone światło które niestety foto nie odzwierciedla w 100% :
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2011, 09:47
Posty: 1415 (2/3)
Skąd: Lublin
Auto: 323F BJ 99 1,5 ZL

Postprzez MaHer87 » 11 mar 2012, 20:02

w 100% zgodzę się z kolegą z tą żarówką 2W to o dokładnie taki zamiennik mi chodziło ale z diodą 3mm to się bawiłem sam ponieważ z kolegą doszliśmy do wniosku że w razie jakiegoś skoku napięcia daliśmy rezystor z zapasem na wszelki wypadek i robiliśmy próby pod kilkoma rodzajami napięć. chcę podkreślić że kumpel zajął się obliczeniami bo ma do tego głowę a ja montażem ze względu na większą sprawność manualną :D
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 mar 2012, 22:09
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Auto: Mazda 626 ge 1.8 16V 92r 105KM

Postprzez Adamso93 » 11 mar 2012, 20:48

Dzięki bardzo za pomoc. Jutro jadę do szkoły to poszukam coś na mieście, może akurat będą mieli takie zamienniki LEDowe w którymś sklepie to kupię, a jak nie to na allegro już mam od was odnośniki to kupię. Z wlutowywaniem rezystorów nie będę się bawił, skorzystam z takiej LEDówki jak napisał black_pablo z wbudowanym rezystorem. Trochę mi się objaśniło to wszystko w tej pustej łepetynie... ;) Jeszcze raz dziękuję, jak już to zrobię to się odezwę jak efekty.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2011, 23:16
Posty: 31
Skąd: FSU ale blachy FSW :D
Auto: Mazda 323F BJ 1.5 2000r.

Postprzez Borys » 12 mar 2012, 20:13

Mamy już wątek o żarówkach, diodach i podświetleniu konsoli, a ten Temat był o czymś innym. Siewcy OT zostaną ukarani ;)
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez Adamso93 » 12 mar 2012, 22:09

No trochę z tematu zszedłem. :) Ale może to i dobrze, bo dzisiaj dwie pierwsze LEDówki zamontowane. :P Przycisk awaryjnych i popielniczka. Z tym TCSem dałem sobie spokój bo nie wierzę w to abym go miał, a nie miał tylko przycisku do włączania/wyłączania. Następnym razem założę temat w stylu: "Gdzie jaka żarówka, ledówka, jakie napięcie, z rezystorami czy bez, biała, czarna czy czerwona" i wtedy to będzie prawdziwa skarbnica wiedzy, jak każdy będzie mi tłumaczył jak osłowi co gdzie wstawić. :)

Podsumowując, życie bez lekkiego OT było by bardziej monotonne i nudne. ;P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2011, 23:16
Posty: 31
Skąd: FSU ale blachy FSW :D
Auto: Mazda 323F BJ 1.5 2000r.

Postprzez angelz » 20 mar 2012, 08:32

Adamso93 napisał(a):Dzięki bardzo za odpowiedzi, ale wracając do żarówek, to nie lepiej 14V zamontować, bo wydaje mi się, że nie przepalą się tak łatwo jak 12V. Mam właśnie do wymiany w popielniczce żarówkę, w awaryjkach i w tym przycisku przeciwmgielne przód/tył, to wszędzie włożyć 12V lub 14V i będzie trybić tak? Chyba z tym TCSem spróbuję, może będzie działać. Chodzi mi o to, że załatwię sobie i włożę tam ten przycisk. Ciekawi mnie to. Chociaż, nie wierzę w to, abym "mechanicznie" czy "elektronicznie" miał TCS, a nie działa mi tylko dlatego, że nie mam przycisku On/Off.


Jeśli nie masz przycisku to nie masz TCS. Jeśli nie wierzysz mi na słowo to podaj VIN (na prv) to Ci sprawdzę i dam znać.

Edit:
Jeśli nie masz przycisku to nie masz TCS.

W sumie po dłuższym zastanowieniu wycofuje się z tego stwierdzenia. Jeśli nie ma przycisku fabrycznie to nie ma działającego TCSu (można to wyczytać z dekodera VIN), ale jeśli auto posiada ABS (czyli czujniki są, jakieś sterowanie tym jest) to co więcej potrzeba do TCS? Jeszcze jakieś dodatkowe "zasoby sprzętowe"?. Bo może to tylko jakiś sterownik... a może w ekstremalnie dziwnej sytuacji tylko ten przycisk...
Nie kłóć się z głupim, bo cię sprowadzi do swojego poziomu i pokona doświadczeniem
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 11 mar 2008, 23:31
Posty: 23
Skąd: Kraków
Auto: była 323c BA 1.5 1996
była 323f BJ 1.5 2000
była Premacy 1.8+GAZ 2004

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323