Regulacja zaworów w 323 Bj 1.5 16V silnik ZL

Postprzez budda323f » 14 lip 2011, 12:41

Witam,
szukałem wszędzie odpowiedzi na forum, ale nie mogę znaleźć tego wątku. Mam pytanie co ile km i w jaki sposób reguluje się zawory w silniku, ponieważ podczas pracy nawet na wolnych obrotach słychać delikatne pukanie. Madzia jest zagazowana ale to nie ma raczej wpływu. Proszę o jakieś pomysły.
budda323f
 

Postprzez Borys » 14 lip 2011, 13:16

Słabo szukałeś. Regulacja płytkami, raz na 90tys sprawdzenie, z gazem częściej.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez budda323f » 14 lip 2011, 15:04

Dzięki, za podpowiedź. :) Sprawdzę czy to jest przyczyną i dam znać.
budda323f
 

Postprzez decadent » 10 sty 2012, 11:24

Zamierzam oddać auto do regulacji luzów zaworowych – jeżeli po sprawdzeniu zajdzie potrzeba regulacji to koszt wyniesie ponad 300 zł.
Płytki kosztują w ASO ok. 50 zł.
Mechanik zamierza szlifować płytki.
Czy to słuszne podejście ??
Na co zwrócić uwagę ? Czy luzy się zmniejszają czy zwiększają ?

Aha, jakie prawidłowe wartości luzów dla silnika ZL ?
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez Micha3l » 10 sty 2012, 14:24

Zazwyczaj luzy się zmniejszają, podobnie zresztą jak w motocyklach.

Jeżeli chodzi o prawidłowe warotści luzu to jest 0,28 mm +-0,03mm (czyli 0,25-0,31mm)

Często wystarczy pozamieniać płytki miejscami, tylko że trzeba wtedy wyciągnąć i pomierzyć mikrometrem.

Jeżeli chodzi o szlifowanie, można się w to bawić tyle tylko, że może to potrwać dużej. No chyba, że mechanik ma szlifirke magnesową na miejscu, a ponadto płytke należy szlifować od strony szklanki, a nie od krzywki.

Edit: W CarSpeedzie płytki kosztowały ok 39 PLN
Bez Mazdy nie ma jazdy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 sty 2011, 12:11
Posty: 152
Skąd: Łódź
Auto: 323F'99 BJ 1.5 GLX Twilight Blue Mica LPG KME Nevo

Postprzez decadent » 10 sty 2012, 14:42

Dzięki wielkie za info – ten mechanik ma specjalną szlifierkę – tak powiedział. Znany w mieście spec od szlifowania płytek.
Czy w takim razie mogę być spokojny ?
Dzięki jeszcze raz....
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez shawn » 10 sty 2012, 16:21

A czy ktoś może wie jaki jest koszt regulacji luzów zaworowych w silniku 1,3 16V B3 ? i Czy duzo roboty jest przy tym ?
Forumowicz
 
Od: 13 sty 2009, 20:53
Posty: 85
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 323F 1,3 16V (BJ) '98r

Postprzez xedos1972 » 11 sty 2012, 00:06

ja regulowałem z 3-miesiące temu sprawdzenie + wymiana 1 płytki jak się okazało -kosz 100zł
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez decadent » 23 sty 2012, 12:46

Dalej zastanawiam się co robić w sprawie regulacji luzów zaworowych. U mnie tylko jeden mechanik się podejmie. Niestety do Jaksy mam za daleko....

Poza tym, że ten spec będzie szlifował płytki (w sumie nie mam nic przeciwko), to jeszcze mówił, że do mazdy nie ma specjalnego przyrządu, żeby wyjąć płytki, więc uprzedził mnie, że chyba będzie zdejmował wałki rozrządu – jak tak powiedział to powstrzymałem się od oddawania mu mojej mazdy.
Powiedział jeszcze, że on nie bawi się w dłubanie śrubokrętem, żeby wyjąć płytki....

Co mam mu powiedzieć ? Czy mam pozwolić na rozbieranie rozrządu ??

Podobno można wyjąć płytki bez większego "dłubania" i rozbierania rozrządu – jak ??
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez xedos1972 » 24 sty 2012, 12:37

można się samemu pobawić musisz wcisnąć zawór i wydłubać płytkę , w manualu do bj-tki na forum jest pokazane tylko narzędziem które wciska poprzez śrubę którą wkręcasz . najlepiej w temacie płytek są z orientowani fani motocykli bo tam dość często występują , zobacz na jakimś forum motocyklowym ja z korzystałem z serwisu w łodzi
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez decadent » 24 sty 2012, 13:30

Wiem, znalazłem w końcu na tym forum przy BA i 626 jak prosto wyjąć płytkę. Tylko jak tu pouczać mechanika, a nie znam takiego co by nie był zadęty, w moim mieście....
Sam nie będę się bawił bo auto na podwórku, mój garaż daleko, poza tym nie mam po prostu czasu...
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez decadent » 31 sty 2012, 18:49

Znalazłem w końcu specjalistę od japońców w mojej okolicy – zrobi regulacje bez rozwalania rozrządu i zdejmowania wałków, bezproblemowo.
Auto stoi i czeka na płytki, niestety....

Zdziwiła mnie jedna rzecz – sprawdzaliśmy luzy zaworowe i wyszło, że są za duże przy 12 zaworach na 16 !
Jak to możliwe ??
Przecież zwykle się zmniejszają te luzy i najczęściej wydechowe, u mnie również ssące są za duże. Jakie mogły być objawy, ciekawe.. coś mi tu nie gra... szlifowanie odpada jak widać...
W ogóle mechanik powiedział, że te płytki w mojej maździe z łatwością porysował śrubokrętem, jakieś miękkie, a powinny być utwardzane... czy to normalne ?

Czy płytki do przedmiotowego silnika mają fi 27 mm ?
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez xedos1972 » 31 sty 2012, 20:08

mam jedną w samochodzie po wymianie mogę podać wymiar ale chyba tyle ma tak mi się coś kojarzy .
Duże luzy powodują przyspieszone zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu i dźwigienek.
Gniazdo zaworowe podczas eksploatacji ugniata się czyli zawór siada głębiej w gnieździe i tym samym luz zaworowy się zmniejsza.
Dzieje się to tak przez ciągłe uderzanie zaworu w gniazdo. Nie może być odwrotnie. Po to by był większy luz, zawór lub gniazdo musiałoby w jakiś cudowny sposób narastać.
Luzy mogą się zwiększyć tylko wtedy gdy źle jest dokręcona śruba regulacyjna albo dostanie się jakiś nagar między zawór i gniazdo,ale wtedy to już trzeba docierać lub szlifować zawory.
może samochód już miał regulację zaworów w wrzucili słabej jakość płytki ? ale one zużywają się z jednej strony i nie na całej powierzchni . aż z ciekawości zmierzę tą swoją wyjętą jak się zachowuje pod mikrometrem elektronicznym ale dopiero jak będę w pracy .
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez decadent » 31 sty 2012, 20:59

Ok, dzięki, liczę na dalsze info....
Z tego powodu, który opisałeś bardzo się właśnie zdziwiłem, może ten mechanior ma jakiś lewy szczelinomierz ?
jakbyś mógł zrobić zdjęcie tej płytki, to byłbym bardzo wdzięczny, ciekawy jestem, czy mam oryginalne, czy one mają jakieś oznaczenia ??
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez xedos1972 » 31 sty 2012, 21:19

moja nie ma żadnych oznaczeń może jest jeszcze nominalna lub coś w tym stylu , sprawdzenie jest przewidziane przy 90 tyś ewentualnie wymiana z serwisu mazdy wiem że na oryginalnych płytkach mogą długo przy serwisowaniu , problemy pojawiają się przy gazie trzeba często sprawdzać luz ponieważ temperatury spalania są trochę wyższe niż na benzynie. Ponadto, gdy skład gazu jest ustawiony zbyt oszczędnie to dodatkowo wzrasta temperatura spalania.
http://zapodaj.net/2e9d1aeced4a.jpg.html
http://zapodaj.net/cc9c0ca554a9.jpg.html
http://zapodaj.net/c53a38d5609b.jpg.html
http://zapodaj.net/69f28f0af0f5.jpg.html
to jest ta sama płytka z lampą i bez po dwóch stronach
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez decadent » 1 lut 2012, 00:08

Dziękuję Ci – ja to wszystko wiem co napisałeś. Wyciągnęliśmy jedną płytkę i wyglądała podobnie, no może nie miała tego delikatnego kółka w środku... Chyba nie dojdę co jest grane..

Rozumiem, że mogło się trafić za dużo w jednym lub w dwóch miejscach, ale żeby 12 ?? Nie wiem co mam o tym myśleć. Mam 200 tys. przebiegu, bez gazu. Przez ostatnie 50 tys. na pewno nie było do płytek zaglądane...
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez xedos1972 » 1 lut 2012, 14:14

rozumiem że sprawdzanie odbywało się na zimny silniku , ja zostawiałem na wieczór i dopiero rano było sprawdzenie , ale o tej porze jest prościej ale silnik i tak musi swoje odstać od 3-5 godzin w tych warunkach , też ten luz u ciebie uważam za dziwny a niech ci mechanik sprawdzi kompresje w cylindrach czy zawory się domykają i są szczelne . a jaka jest różnica na tych 12-tu ? może cię mechanik chce naciągnąć na kasę bierz to pod uwagę , i po wymianie powinien ci płytki stare oddać .
luzy pewno znasz to 0,25-0.31 na zimnym , ja bym nic nie robił jak jest niewielka różnica albo na sprawdzenie jedź gdzie indziej i nic nie mów powiedz że chcesz tylko sprawdzić i zobaczysz co wyjdzie.
zmierzyłem ta płytkę ze zdjęcia średnica 27mm grubość tej wyjętej 3.25
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez decadent » 1 lut 2012, 21:31

Dzięki za pomoc i wszelkie info.
Samochód już mam z powrotem. Okazało się, że udało się pozamieniać płytki, żadnej nie musiałem kupować ! Bardzo się zdziwiłem takim optymistycznym obrotem sprawy...
Mechanik też był zdziwiony, zwłaszcza, że przecież na 12 zaworach było źle. Dodam, że zna się na japońcach i pierwszą płytkę wyjmował minutę (przy mnie, wspomógł się narzędziem toyoty).

Odnośnie pracy mechanika to sprawdzenie luzów odbywało się przy mnie, wyjęcie pierwszej płytki także.
Nie trzeba było czekać za bardzo, wjechałem do warsztatu i odczekaliśmy jakieś pół godziny żeby sprawdzić wstępnie – w między czasie mechanik robił mi jeszcze zupełnie inną rzecz (miałem jeszcze przeciek z miski olejowej). Mierzył temperaturę silnika specjalnym miernikiem laserowym. Czekał, aż ten miernik pokaże mu na wyświetlaczu 28 stopni – powiedział, że przy takiej dokładnie temperaturze powinno się sprawdzać luzy. Już wstępny pomiar przy 40 stopniach wykazał za duże luzy. Gdzieś po godzinie miernik elektroniczny wskazał 26 stopni i wtedy zmierzył luzy dokładnie jeszcze raz. Na 11 zaworach wyszedł luz za duży o około 0,05, a na jednym o około 0,10. Tylko na dwóch cylindrach luzy były w normie...
Uważam, że robił wszystko jak należy...

Nie wiem w sumie czy to takie dziwne, że luzy mi się zwiększyły, bo dużo czytałem na ten temat i wiem, ze luzy często się zwiększają i to na płytkach, w dodatku przyczyną wcale nie musi być nagar lub niedomykanie się zaworów. Poza tym gruntownie przeszukałem niniejsze forum i znalazłem co najmniej trzy osoby, które zgłaszały zwiększenie się luzów zaworowych, jedna właśnie w silniku ZL (8 zaworów), jedna w 323 BA.

Sprawdzenie i regulację chciałem zrobić tak czy siak, zatem nie żałuję, ale niestety w pracy silnika jak na razie nie zauważyłem żadnych zmian. Rozgrzany chodzi nadal cicho, zimny po odpaleniu nie wiem może będzie teraz mniej klekotał, ale najbardziej liczyłem na wyeliminowanie wibracji silnika i drgań przenoszących się na budę, kierę itd. na niskich obrotach. Niestety tutaj nic a nic się nie zmieniło :(
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez robczach » 5 lut 2012, 11:48

jak to wkońcu jest z tą regulacją luzów zaworowych w silniku 1,5 16V? Ja posiadam taki silnik w swojej BJ-tce, niestety posiadam z nim kłopoty (okazało się że na jednym cylindrze jest za niskie ciśnienie, mechanik to sprawdził i głowica poszła do planowania). Ogólnie silnik bardzo kulał na niskich obrotach, trzęsło nim, obroty trzymał w okolicach 500. Kiedy jeszcze przed rozebraniem silnika spytałem czy regulacja zaworów by nie pomogła to mi odpowiedział że tutaj jest hydrauliczna regulacja i nic się tam nie grzebie. Ściemniał czy co?
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2011, 19:28
Posty: 39
Skąd: Lubawa
Auto: Mazda 323f BJ 1.5 16V+LPG Prins VSI

Postprzez Borys » 5 lut 2012, 12:17

Ściemniał. W starszych mazdach faktycznie była taka, ale nie w BJ.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323