Spada temperatura na wolnych obrotach

Postprzez Iktorn92 » 28 gru 2010, 12:26

Mi się wydaje, że to normalne, silnik na biegu jałowym nie jest w stanie wytworzyc tylu KW ciepła zeby ogrzać i silnik jak i kabinę. Mam dokładnie to samo u Siebie, mieszkajac w górach nie rzadko mam mrozy powyzej 20 stopni. Jadac ostatnio specjalnie zrobilem coś takiego:
– Droga cały czas z góry ok 8km
_ Silnik rozgrzany tak do ok. 60 stopni wiecej nie zdązyłem

Jade sobie lajtowo 3-4 bieg bez gazu praktycznie cały czas (hamuje silnikiem) obroty 1500-2500 zalezy który bieg i ile chce shamować. Temperaturka jak byla w 1/3 wskaznika tak po ok. 2km spadła ma dolna kreske.
Wnioski:

Brak wtrysku paliwa (co jakis czas niewielka ilość) = Brak zaplonu= brak ciepla oddanego do otoczenia cylindra czyli oleju, plynu chłodniczego etc.

Uwagi:

Zależność jest taka gdy jade na poziomie 1500-1800 bez gazu temp spada duzo bardziej niz gdy jade na poziomie powyzej 2000 a wynika to z tego ze tarcie pomiedzy elementami jest rzadsze(mniejsze) i wytwarza ono mniej ciepła. Jadac powyzej 2000 nawet bez gazu wskaźnik delikatnie sie porusza w górę, nie mniej jednak na calej trasie jestem w stanie schłodzić całkiem silnik.

Dokładnie podobna sytuacje mam gdzies na swiatłach etc. Auto stoi a temp spada.. i wydaje mi sie to normalne w temp. poniżej -15 stopni... z tym ze dla pewności sprawdze jeszcze jak zachowuje sie termostat...

Pzdr!
Fotografia Ślubna www.igordyjach.com
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2007, 17:05
Posty: 185
Skąd: Jelenia Góra
Auto: 626 GW RF2A 99'
M6 GG RF7J 07'
M2 DE 1,5 MZR 10'
M3 BL 2.0 Disi 12'

Postprzez ZakArTee » 28 gru 2010, 13:13

say napisał(a):pozostałe nadal ma w garści


zaraz, zaraz – czyli temp. we wnętrzu jest pod permanentną kontrolą? czy wciskamy AUTO czy nie, jest stały jej pomiar i niezależnie jaką ustawimy siłę/kierunek nawiewu, system dąży do zadanej temp. a po jej osiągnięciu zmniejsza ciepłotę wpadającego powietrza.
Hmm.... trochę dziwnie to działa, ale po głębszym zastanowieniu nawet mi pasuje :D

Dzięki za wyjaśnienie :)
Pozdrawiam
ZakArTee
 

Postprzez say » 28 gru 2010, 13:53

ZakArTee napisał(a):czyli temp. we wnętrzu jest pod permanentną kontrolą?
tak
ZakArTee napisał(a):jest stały jej pomiar i niezależnie jaką ustawimy siłę/kierunek nawiewu, system dąży do zadanej temp.
tak
ZakArTee napisał(a):Dzięki za wyjaśnienie
proszę :)
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Neonixos666 » 28 gru 2010, 17:27

Ja dziś w trasie nie mogłem dogrzać VW T4 1.9TD, ma on super wydajną nagrzewnice i już po paru Km jest ciepło w kabinie. Jechałem 90 i wskazówka nie mogła osiągnąć 90 stopni, dopiero jak wyłączyłem ogrzewanie to doszła do 90.
Może wiąże się to ze sprawnością nagrzewnicy czy opada temp czy nie, bo jak by termostat walnął to by inne były objawy.
Popieram wypowiedź kolegi Iktorn92 przy wydajnej nagrzewnicy silnik nie da rady.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Iktorn92 » 28 gru 2010, 19:11

Dokładnie ;] Jeżeli termostat bylby nie sprawny mysle ze dochodzilo by do przegrzewania sie auta, badz tez wywalania plynu ze zbiorniczka czy tez czestego wlaczania sie wentylatorów, czego nigdy nie zaobserwowałem. Z reszta przy temp. rzedu 30 stopni pokonalem autostrade niemiecka praktycznie bez przerwy z predkoscia nie schodzaca ponizej 150 i obserwujac wskaznik nie drnął ani o kawaleczek w góre nawet lecąc 200 z butem w podlodze przez niezly kawałek wiec sadze ze jest OK! <ok>
Fotografia Ślubna www.igordyjach.com
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2007, 17:05
Posty: 185
Skąd: Jelenia Góra
Auto: 626 GW RF2A 99'
M6 GG RF7J 07'
M2 DE 1,5 MZR 10'
M3 BL 2.0 Disi 12'

Postprzez say » 28 gru 2010, 19:47

Iktorn92 napisał(a):termostat bylby nie sprawny mysle ze dochodzilo by do [...] czestego wlaczania sie wentylatorów
Nic podobnego, czujnik włączający wentylatory jest przy chłodnicy, a ta, przy założeniu, że termostat zacina się w pozycji zamkniętej (mały obieg), jest zimna.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Neonixos666 » 29 gru 2010, 00:07

W okresie zimy i ostrych mrozów ciężko zaobserwować zacięcie się termostatu na mały obieg bo i tak większość czasu działa na nim. Inaczej jak zatnie się na dużym obiegu wtedy może długo pozostawać zimny i ani ciepła w silniku ani w kabinie. Wystarczy że temperatura trochę się podniesie w okolicę zera i możemy zagotować samochód. Rozmawiałem z mechanikiem że mu się gotuje passat, to ja mówię mu że termostat a on że wymienił i ma nadzieje że to tylko zapowietrzenie a było gdzieś -5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Iktorn92 » 29 gru 2010, 00:28

say napisał(a):
Iktorn92 napisał(a):termostat bylby nie sprawny mysle ze dochodzilo by do [...] czestego wlaczania sie wentylatorów
Nic podobnego, czujnik włączający wentylatory jest przy chłodnicy, a ta, przy założeniu, że termostat zacina się w pozycji zamkniętej (mały obieg), jest zimna.


Chodziło mi o sezon letni;]
Fotografia Ślubna www.igordyjach.com
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2007, 17:05
Posty: 185
Skąd: Jelenia Góra
Auto: 626 GW RF2A 99'
M6 GG RF7J 07'
M2 DE 1,5 MZR 10'
M3 BL 2.0 Disi 12'

Postprzez say » 29 gru 2010, 10:05

A jakie znaczenie ma sezon w kontekście zacięcia się termostatu na małym obiegu i wentylatorów?
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Iktorn92 » 29 gru 2010, 11:47

No dobra... to teraz tak czysto teoretycznie.

Mały obieg ( bez chłodnicy) i duzy obieg (z chłodnicą).
Pomijając temp. zewnętrzną termostat zacina sie na obiegu duzym. Plyn chłodniczy plynie przez silnik pompę wody..do chlodnicy i tak w kółko.. w GW DiTD jest go 9 litrow. Dzieki czemu temp. z silnika przechodzi na płyn a on schładza się w chlodnicy i chłodzi silnik.... czyli wszystko dziala jak fabryka przykazała i najczesciej od 85 stopni temp. silnika.

Termostat zacina sie w pozycji zamknietej czyli na mały obieg (pompa wody, silnik) silnik powoli nagrzewa się bo nie ma za bardzo gdzie oddac temp. do otoczenia (brak chłodnicy w układzie) Wiec grzeje sie grzeje i grzeje co prowadzi do przegrzania. Wg tego co napisał kolega Say rozumiem, że wentylatory dzialaja tylko na duzym obiegu. Co wtedy jezeli termostat zamknie sie na małym obiegu nie włączą się? Silnik się zagotuje? Czyżby Japońscy inżynierowie pozwolili na takie coś? Nie wydaje mi się ;) Nie chce mi się wertować manuala gdzie jest czujnik temp. płynu chłodzącego itd itd bo nie mam teraz na to czasu.. ale nie wydaje mi sie by bylo tak jak piszesz.

Pzdr!
Fotografia Ślubna www.igordyjach.com
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2007, 17:05
Posty: 185
Skąd: Jelenia Góra
Auto: 626 GW RF2A 99'
M6 GG RF7J 07'
M2 DE 1,5 MZR 10'
M3 BL 2.0 Disi 12'

Postprzez Neonixos666 » 29 gru 2010, 13:19

Czujnik od wentylatorów musi być na dużym obiegu, ale nawet jeśli zatnie się termostat na małym i włączą się wentylatory to i tak guzik to daje bo gorący płyn nie idzie przez chłodnice wiec wentylator nie ma co chłodzić. Zapomniałeś uwzględnić nagrzewnicy która jest na małym obiegu i ona też działa jak chłodnica i w przypadku zacięcia się na małym obiegu w środku lata w korkach, możemy uratować silnik włączając ogrzewanie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez say » 29 gru 2010, 15:57

Iktorn92 napisał(a):Nie chce mi się wertować manuala gdzie jest czujnik temp. płynu chłodzącego
znajduje się w głowicy , to co załącza wentylator jest bimetalowym włącznikiem wkręconym w chłodnicę. Resztę opisał Neonixos666 w, poprzedzającym ten, poście.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Gregor384 » 26 sty 2012, 09:37

Witam.
Posiadam od niedawna mazdę 626 2.0 ditd z 1999 roku. Zauważyłem w niej taki problem, że na wolnych obrotach silnik nie łapie temperatury. W czasie jazdy trzyma temperaturę normalnie, jednak po zatrzymaniu się kiedy silnik trochę popracuje na wolnych obrotach (około 10 min) temperatura silnika znowu spada. Dla mnie to bardzo dziwne zjawisko.
Gregor384
 

Postprzez siegu » 26 sty 2012, 15:17

Nie ten dział, zapraszam do lektury forum i regulaminu. Ponadto proszę o uzupełnienie profilu.
Przenoszę do diesla.
Moderator
 
Od: 27 sie 2007, 18:08
Posty: 2121 (0/4)
Skąd: Osielsko / Bydgoszcz
Auto: RX8 HP
626 GF FS
Infiniti M37x
Mitsubishi Colt Cz3

Postprzez Neonixos666 » 26 sty 2012, 17:40

Jeśli było zimno + ogrzewanie na full+ wiatrak to jest to normalne, w ostre mrozy nie da rady na wolnych obrotach rozgrzać silnika z włączonym ogrzaniem. Pomijając sprawność Twojego układu chłodzenia jest to normalny objaw.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez smile » 26 sty 2012, 19:23

Neonixos666 ma rację...

Ja nawet niedawno robiłem takie doświadczenia...
1. Auto zimne po nocy, temperatura pomiędzy 0 a -2 st, uruchamiasz silnik i zostawiasz z włączoną dmuchawą na 1 i pokrętło temperatury (ogrzewania) na ciepłe powietrze, obieg powietrza otwarty ( powietrze z zewnątrz )... wskazówka nie drgnie przez 10 minut. – całe ciepło jest zabierane przez dmuchawę i nie może dogrzać silnika.
2. Auto zimne po nocy, temp jak wyżej, uruchamiasz silnik i dmuchawa na 0 – wskazówka temperatury po jakimś czasie się podnosi.
3. Auto zimne po nocy, temp. j.w., uruchamiasz silnik, dmuchawa na zero, ale pokrętło od temperatury ( ogrzewania ) na ciepłe i obieg otwarty – ruszam w drogę. Po kilku kilometrach wskazówka temperatury silnika ciągle się nie rusza – ciepło jest zabierane przez powietrze wlatujące do kabiny pod wpływem prędkości, przelatując przez nagrzewnicę, nawet jeśli dmuchawa jest na 0.
4. Auto zimne po nocy, temp jak wyżej, uruchamiam silnik, dmuchawa na zero, obieg zamknięty a pokrętło od temperatury na zimne powietrze i ruszam w drogę – bardzo szybko wskazówka temperatury się podnosi i wtedy otwieram obieg i kieruję strumień ciepłego powietrza na szybę.

Oczywiście na zimnym silniku nie przekraczam 2 tyś obrotów a pedał przyśpieszenia dosłownie muskam anie wciskam do końca...
Najkorzystniej silnik rozgrzewa się jak w punkcie 4.
Jeżeli szyby są zaparowane, włączam klimę na zamkniętym obiegu.
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 13:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez grzech_z » 27 sty 2012, 09:41

Neonixos666 napisał(a):Jeśli było zimno + ogrzewanie na full+ wiatrak to jest to normalne, w ostre mrozy nie da rady na wolnych obrotach rozgrzać silnika z włączonym ogrzaniem. Pomijając sprawność Twojego układu chłodzenia jest to normalny objaw.


Moim zdaniem to nie jest normalny objaw. W sprawnym układzie nawet na wolnych obrotach silnik powinien uzyskać temp pracy i ją trzymać przy włączonym ogrzewaniu i dmuchawą. Podczas mrozów może to jedynie troszkę dłużej potrwać. Miałem wcześniej almerę 2.2 w dizlu i w czasie dużych mrozów odpalała bez problemów, ogrzewanie na maxa + nadmuch na 2, ja w tym czasie skrobałem, odkopywałem. 10-15 min i autko miało temp pracy albo prawie +/– km jazdy.
szerokości
grzech
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2011, 11:08
Posty: 903 (2/28)
Skąd: Kanie
Auto: 626; 99r; 2.0; 136KM

Postprzez lucas83 » 27 sty 2012, 10:29

W czasie jazdy trzyma temperaturę normalnie, jednak po zatrzymaniu się kiedy silnik trochę popracuje na wolnych obrotach (około 10 min) temperatura silnika znowu spada.


Jeśli mogę wtrącić swoje 3 grosze: nie wiem czy są jakieś różnice między nagrzewaniem się diesla a benzyny (pomijam czas), ale w benzynie po rozgrzaniu samochodu wskazówka nigdy mi nie opadła po zatrzymaniu samochodu i trzymaniu go na wolnych obrotach. Jak już się auto rozgrzało, to trzymało temperaturę bez względu na to czy jest zima, lato, czy jadę lub stoję na wolnych obrotach. Co prawda przy zimie może się dłużej rozgrzewać, ale jak już się rozgrzeje, to nic takiego się nie dzieje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2008, 19:17
Posty: 810
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Auto: Mazda 626 GF 2.0 '97 115 KM – była.

Postprzez smile » 27 sty 2012, 10:57

lucas83 napisał(a): nie wiem czy są jakieś różnice między nagrzewaniem się diesla a benzyny


Diesel rozgrzewa się dłużej ze względu na masywność bloku silnika, poza tym jest on żeliwny.

Szukacie dziury w całym z tą opadającą wskazówką czy rozgrzewaniem silnika.

Jeżeli silnik ma utrzymywać odpowiednią temperaturę bez względu na to czy jest +35 czy – 25 ( w skrajnych warunkach różnica aż 60 stopni C. ) to musi mieć pewne wady, bez względu na to czy to oryginalny Japończyk Mazda czy turecka podróbka w postaci Nissana.
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 13:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez grzech_z » 27 sty 2012, 12:21

smile napisał(a):
lucas83 napisał(a): turecka podróbka w postaci Nissana.


To pojechałeś :D Do 2004r. nissan był NISSANEM:) Przesiadając się z nissana do mazdy moja wiara w bezawaryjność japończyków legła w gruzach. Jak wyremontuję autko i troszkę pojeżdżę "własną nogą" to zobaczę czy się wiara odbuduje, póki co jestem dobrej myśli – jeszcze. Miło że koledzy potwierdzili iż w sprawnym silniku temperatura nie ma prawa się zmieniać :)
szerokości
grzech
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2011, 11:08
Posty: 903 (2/28)
Skąd: Kanie
Auto: 626; 99r; 2.0; 136KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323