Witam ponownie wszystkich zainteresowanych tematem,przedstawicieli innych działów,posiadaczy odmiennych marek oraz tych co stanowią równie potrzebną lożę szyderców
![hahaha hahaha](./images/smilies/hahaha.gif)
.
Zgodnie z obietnicą rozpoczynam swój skromny elaborat.Będę go dzielił na odcinki,bo uznałem,że w formie serialu będzie ciekawiej.
Zaczynamy sezon I
![usmiech :)](./images/smilies/usmiech.GIF)
(aha,nie będzie streszczeń poprzednich odcinków)
ODCINEK 1 Pompa wtryskowa jak wiadomo posiada swoją obudowę.Wykonana jest jako odlew aluminiowy i można ją podzielić na trzy części:obudowa główna,pokrywa pompy i głowica rozdzielaczowa.Ta ostatnia to już konkretne żeliwo.
Poniżej rzut oka obiektywu do środka pompy.
![Obrazek](http://img854.imageshack.us/img854/2916/20120114343.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Centralny otwór to miejsce na oś pompy,powyżej i poniżej tegoż otworu kanały paliwowe pompy zasilającej.
W dolnej części miejsce dla TCV.Na zdjęciu poniżej lepiej widoczne.Dostrzeżemy też kanały paliwowe do zaworu TCV.
![Obrazek](http://img69.imageshack.us/img69/4125/20120114344.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Widok do środka pompy.Zdjęcie zrobione celowo w ten sposób,aby można było dostrzec brud jaki został w obudowie.Zaznaczam,że wszystkie elementy nie zostały umyte.
![Obrazek](http://img820.imageshack.us/img820/656/20120114345.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Pompa zasilają jest zbudowana na zasadzie bliźniaczo podobnej do pomp vaccum lub też wspomagania.
Składa się z rotora (wirnika) umieszczonego na osi pompy,czterech "noży" uszczelniających i stałej części (bieżni) której otwór centralny po którym ślizgają się noże jest umieszczony mimośrodowo w stosunku do osi pompy wtryskowej.
Widok bieżni.
![Obrazek](http://img26.imageshack.us/img26/4057/20120114346.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Ponieważ rozłożona przeze mnie pompa nie wyrażała chęci jakiegokolwiek współżycia w zakresie tłoczenia paliwa do wtrysków miałem szczere chęci poznać przyczynę owego karygodnego zachowania i co się okazało....pompa wykazuje wewnątrz na elementach stalowych ślady korozji spowodowane m.in. tym,że ponad rok leżała nie używana.
I oto widać na zewnętrznej stronie bieżni pompy zasilającej korozję.
![Obrazek](http://img684.imageshack.us/img684/2136/20120114347.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Jak również i wewnątrz....
![Obrazek](http://img705.imageshack.us/img705/4320/20120114348.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
A teraz nadszedł czas na rotor pompy zasilającej również zaatakowany "rudą" naleciałością...
![Obrazek](http://img513.imageshack.us/img513/6731/20120114349.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
tak,tak....dobrze widzicie
![usmiech :)](./images/smilies/usmiech.GIF)
jeden z noży uszczelniających pozostał w szczelinie,ponieważ korozja w tym akurat miejscu skutecznie go unieruchomiła.Nie ruszałem go celowo i zaraz zobaczycie dlaczego.
Pompa zasilająca zadziała bardzo sprawnie pod warunkiem,że noże uszczelniające będą mogły się wysuwać i chować w wycięciach rotora.Dzięki temu i dzięki mimośrodowemu umieszczeniu bieżni objętość pomiędzy dwoma sąsiednimi nożami może się zmieniać,co przekłada się na możliwość zasysania i tłoczenia paliwa do wnętrza pompy wtryskowej. Po prawej pokrywa pompy zasilające również skorodowana.
![Obrazek](http://img717.imageshack.us/img717/1712/20120114351.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Na kolejnych zdjęciach ułożenie rotoru,noży i bieżni w trakcie pracy.Noże wysuwają się odśrodkowo,chowają pod naciskiem toru bieżni.Ten jeden nie pracujący nóż spowodował utratę sprawności pompy zasilającej o 50%.
![Obrazek](http://img717.imageshack.us/img717/1712/20120114351.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
![Obrazek](http://img822.imageshack.us/img822/9804/20120114353.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
Dlaczego tyle o pompie zasilającej? Czemu nie zaraz TCV,SPV.....
![pytajnik ??](./images/smilies/pytajnik.GIF)
Bo cała istota poprawnego działania wszystkich pozostałych elementów pompy wtryskowej zależy ściśle od ciśnienia wstępnego jakie jest wytwarzane przez pompę zasilającą.
Sposób realizacji powyższego? Bardzo prosty:
W pokrywie pompy wkręcony jest zawór jednokierunkowy,a wypływ paliwa do przewodu zwrotnego ograniczony jest kryzą (otwór średnicy ok. 1 mm).Zawór stanowi kulka stalowa przytrzymywana sprężyną.Na zdjęciu poniżej widać to,za wyjątkiem owej kulki,ponieważ okazało się,że jest tak zablokowana (podejrzewam rdzę),że uniemożliwia przepływ paliwa.Kolejny problem,być może przyczyna niedziałania pompy wtryskowej.
![Obrazek](http://img835.imageshack.us/img835/8213/20120114378.jpg)
By
tadziolc at 2012-01-14
W tym odcinku to wszystko.
W następnym pojawią się nowi bohaterowie,kolejne intrygi,może nawet wątek miłosny.....
![hahaha hahaha](./images/smilies/hahaha.gif)