Xedos 8 oraz Xedos 12
		
				1, 2
			
	
	Przeglądając wczoraj katalog "Samochody Świata 1994" trafiłem na notkę o Maździe Xedos, brzmi to mniej więcej tak: (...) Xedos ma przedni napęd i 6-cylindrowy silnik stosowany również w modelu 626. W tym przypadku ma on objętość 1.8 lub 2.0 i osiąga moc 98 lub 108 kW (133 lub 147 KM). Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym. Oba kolejne modele będą dysponowały  napędem tylnym lub na wszystkie koła (...)
i tutaj kilka moich pytań:
1. Czy występowała 626 z KFem pod maską? Chyba, że mowa tu o KL, który jak najbardziej był montowany. W artykule jest wzmianka tylko o 2.0 i 1.8.
2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?
3. Czy występował KF o mocy 147KM? o 144 i 140KM słyszałem...
4. Czy słyszał ktoś, lub posiada jakiekolwiek informacje o Xedosie 12 i Xedosie 8?
			
			
		i tutaj kilka moich pytań:
1. Czy występowała 626 z KFem pod maską? Chyba, że mowa tu o KL, który jak najbardziej był montowany. W artykule jest wzmianka tylko o 2.0 i 1.8.
2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?
3. Czy występował KF o mocy 147KM? o 144 i 140KM słyszałem...
4. Czy słyszał ktoś, lub posiada jakiekolwiek informacje o Xedosie 12 i Xedosie 8?

- Od: 10 gru 2009, 13:32
 - Posty: 127
 - Skąd: Bochnia
 - Auto: Mazda MX-6 FS
 
Nie było żadnego innego xedosa poza 6 i 9. Do 626 wkładane były 2.5V6 czyli KL, był też 2.5 KL-ZE 200km ale nie na Europe. Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km, te mocniejsze jednostki nie spełniały europejskich norm emisji spalin. 
Kiedyś słyszałem o xedosie 4x4 ale to ten sam typ opowieści co xedos 8 i 12
 
Ciekawe gdzie wszedłby ten 12 cylindrowy, chyba na przyczepkę.
			
			
		Kiedyś słyszałem o xedosie 4x4 ale to ten sam typ opowieści co xedos 8 i 12
 Ciekawe gdzie wszedłby ten 12 cylindrowy, chyba na przyczepkę.

- Od: 17 gru 2011, 21:33
 - Posty: 9
 - Auto: xedos 6 2.0V6 1994r
 
wiesz, to są informacje z katalogu samochodowego, wiec nie wyssałem tego z palca, myślę również, że twórcy katalogu musieli się do czegoś odnieść a nie pisać cokolwiek co przyszło im do głowy... może rzeczywiście jakieś plany produkcji xedosa 8 i 12 były.
			
			
		
- Od: 10 gru 2009, 13:32
 - Posty: 127
 - Skąd: Bochnia
 - Auto: Mazda MX-6 FS
 
er3z napisał(a):Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym.
Idąc tym tropem to w Xedosie 9 powinien być silnik 9-cylindrowy

ueshiba napisał(a):Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km,
Był też 2.0 R4 (FS) o mocy 116KM.
er3z napisał(a):2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?
Nie tyle w Xedos 6 co w Eunos 500 byl montowany FP-DE.

- Od: 25 sie 2010, 21:38
 - Posty: 34
 - Skąd: lubelskie
 - Auto: mazda xedos 9 2,0 V6 TA. KF. 1994
 
Bardzo ciekawy temat i choć w pierwszej chwili brzmi nieprawdopodobnie, to kryje się za nim nieznany fragment historii Mazdy, który warto spróbować odtworzyć. 
Jak wiadomo nigdy nie było modeli oznaczonych jako Xedos 8 lub 12, a liczba 6 zdecydowanie nie pochodziła od ilości cylindrów – od samego początku można było przecież zamawiać Xedosy z czterotłokowymi jednostkami rzędowymi.
Zaglądając do Wikipedii można trafić na ślady konceptu, który miał być oferowany pod marką Amati jako model 1000.Prawdopodobnie miał być on bardziej reprezentatywnym i pozycjonowanym w klasie premium następcą Mazdy 929/Sentia/Serenia/Ẽfini MS-9 (HD), która ostatecznie, poza liftingiem (?) przeznaczonym jedynie na rynek japoński (choć znanym w Europie jako Kia Enterprise) nie doczekała się po roku 1995 swojego następcy.
Bardzo możliwe, że właśnie Sentia HE oferowana w Japonii w latach 95-98 jest namacalnym dowodem na istnienie projektu, który z dużym prawdopodobieństwem mógłby zostać ochrzczony w Europie nazwą Xedos 12 (marka Amati miała konkurować w Ameryce ze świeżymi jeszcze Acurą, Infiniti i Lexusem).
Patrząc na daty i dostępne informacje o markach Mazdy oraz opis 929 HE, jakoby miała ona ratować kiepsko sprzedającą się HD – poprawka: Mazda 929 HD ('91-95) była w gruncie rzeczy tym, czym miało być Amati 1000 ('93?) lub dzieliła z tym projektem wiele założeń i rozwiązań stylistycznych oraz technologicznych.
Szukając dalej tym tropem, można szybko trafić w sieci na kilka skanów, które potwierdzają zamiary Mazdy wprowadzenia modelu Amati/Eunos 1000:
Ciekawe z jakiej publikacji pochodzą powyższe karty? Przy okazji warto zwrócić uwagę na interesujące studium kształtu karoserii z lewego górnego rogu 80. strony – bardzo przypomina współcześnie produkowane auto konkurencji.
O ile wskazuje to na możliwość zaistnienia modelu pozycjonowanego wyżej od Xedos'a 9, to wciąż nie wyjaśnia plotki o dwunastocylindrowym silniku. Możliwe, że powiązanie to jest nie do końca zgodne z prawdą, choć Mazda prawdopodobnie musiała zdawać sobie sprawę, że chcąc konkurować w segmencie klasy "S" potrzebuje znacznie większej, silniejszej i bardziej prestiżowej jednostki, niż trzylitrowe V6, którym dysponowała.
Pojawia się tutaj chyba największa dla mnie niespodzianka, związana z tym tematem – Mazdowski silnik o pojemności czterech litrów i posiadający wspomniane dwanaście tłoków. W postach osób, które wcześniej zajęły się tym tematem można trafić na skan z 1989 roku, który pokazuje taki silnik jak żywy:
Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU
.
P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.
			
			Jak wiadomo nigdy nie było modeli oznaczonych jako Xedos 8 lub 12, a liczba 6 zdecydowanie nie pochodziła od ilości cylindrów – od samego początku można było przecież zamawiać Xedosy z czterotłokowymi jednostkami rzędowymi.
Zaglądając do Wikipedii można trafić na ślady konceptu, który miał być oferowany pod marką Amati jako model 1000.
Bardzo możliwe, że właśnie Sentia HE oferowana w Japonii w latach 95-98 jest namacalnym dowodem na istnienie projektu, który z dużym prawdopodobieństwem mógłby zostać ochrzczony w Europie nazwą Xedos 12 (marka Amati miała konkurować w Ameryce ze świeżymi jeszcze Acurą, Infiniti i Lexusem).
Patrząc na daty i dostępne informacje o markach Mazdy oraz opis 929 HE, jakoby miała ona ratować kiepsko sprzedającą się HD – poprawka: Mazda 929 HD ('91-95) była w gruncie rzeczy tym, czym miało być Amati 1000 ('93?) lub dzieliła z tym projektem wiele założeń i rozwiązań stylistycznych oraz technologicznych.
Szukając dalej tym tropem, można szybko trafić w sieci na kilka skanów, które potwierdzają zamiary Mazdy wprowadzenia modelu Amati/Eunos 1000:
Ciekawe z jakiej publikacji pochodzą powyższe karty? Przy okazji warto zwrócić uwagę na interesujące studium kształtu karoserii z lewego górnego rogu 80. strony – bardzo przypomina współcześnie produkowane auto konkurencji.
O ile wskazuje to na możliwość zaistnienia modelu pozycjonowanego wyżej od Xedos'a 9, to wciąż nie wyjaśnia plotki o dwunastocylindrowym silniku. Możliwe, że powiązanie to jest nie do końca zgodne z prawdą, choć Mazda prawdopodobnie musiała zdawać sobie sprawę, że chcąc konkurować w segmencie klasy "S" potrzebuje znacznie większej, silniejszej i bardziej prestiżowej jednostki, niż trzylitrowe V6, którym dysponowała.
Pojawia się tutaj chyba największa dla mnie niespodzianka, związana z tym tematem – Mazdowski silnik o pojemności czterech litrów i posiadający wspomniane dwanaście tłoków. W postach osób, które wcześniej zajęły się tym tematem można trafić na skan z 1989 roku, który pokazuje taki silnik jak żywy:
Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU
P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.
the right man in the wrong place...
		er3z napisał(a):a czy ten W12 to nie polaczenie jakze popularnych w naszym gronie dwoch KFow?
Heh, to musiałoby być bardzo karkołomne połączenie, bo w jednym rzędzie są cztery cylindry.
the right man in the wrong place...
		tco_tm napisał(a):(...)
Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU.
P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.
Nie, nie ma. Silnik VAG'a to nie typowy W12, a raczej silnik dwuwidlasty, powstał przez połączenie dwóch VR6.

- Od: 22 sty 2010, 08:41
 - Posty: 33
 - Skąd: Krakow/okolice
 - Auto: 323F BA BP "97 
Moja prywatna "Ruda Sucz" 

- Od: 16 paź 2009, 21:04
 - Posty: 1844
 - Skąd: Warszawa
 - Auto: ex BJ TDVI RF4F '02 101PS
obecnie Kia QL 
Po raz kolejny jestem zaskoczony tym co przeczytałem. Ciekawe jaką moc mogła generować taka "12"  
			
			zops.na.allegro.pl <– 5% rabatu przy zakupach przez forum
		- 
					
						
					
						like a shadow
 
- Od: 13 maja 2008, 16:22
 - Posty: 2161 (14/6)
 - Skąd: Krk / Ostr
 - Auto: 323f BA Z5 '96
323 GTX BG BPT 4WD '89 
		
				1, 2
			
	
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości



