Szarpanie 323 bj
1, 2
Witam.
To mój pierwszy post na forum także proszę o wyrozumiałość...
Mam taki problem. Jadąc swoją mazdą mam problem przy próbie utrzymania równych obrotów szczególnie jest to odczuwalne na niskich obrotach. Trzymając równo gaz auto szarpie, raz przyspiesza, raz hamuje. Jeśli wcisnę gaz auto normalnie przyspiesza... Co może być powodem takiej dolegliwości??
To mój pierwszy post na forum także proszę o wyrozumiałość...
Mam taki problem. Jadąc swoją mazdą mam problem przy próbie utrzymania równych obrotów szczególnie jest to odczuwalne na niskich obrotach. Trzymając równo gaz auto szarpie, raz przyspiesza, raz hamuje. Jeśli wcisnę gaz auto normalnie przyspiesza... Co może być powodem takiej dolegliwości??
-
carols
na szybko to coś z przepustnicą a bardziej z tps-em czujnik położenia przepustnicy to stąd idzie sygnał do kompa jakie jest działanie na pedał gazu , u mnie w 1,5 jest regulacja tps a w 1.6 nie wiem , tps to taki potencjometr ruchomy styk porusza się po ścieżce oporowej zmieniając napięcie i wartość jest przekazywana do sterownika tak to wygląda po krótce . może ścieżka jest przytarta w jaki zakresie obrotów to występuje np 2 tyś. czy na całej skali jak jedziesz ze stałą prędkością ?
czujnik położenia przepustnicy umożliwia sterownikowi wykonanie wielu funkcji obliczeniowodecyzyjnych:
1-znajomość aktualnego stopnia otwarcia przepustnicy jest ważna dla podjęcia funkcji regulacji prędkości samochodu,
2-szybkość zmian położenia przepustnicy warunkuje reakcję układu zasilania na warunki nieustalone,
3-całkowite zamknięcie przepustnicy oznaczać może bieg jałowy lub hamowanie silnikiem,
4-całkowite otwarcie przepustnicy związane jest najczęciej z chęcią uzyskania maksymalnego momentu obrotowego silnika,
5-w przypadku uszkodzonych czujników pomiaru wydatku powietrza lub ciśnienia w kolektorze dolotowym, pomiar położenia przepustnicy ułatwia sterowanie dawką paliwa.
czujnik położenia przepustnicy umożliwia sterownikowi wykonanie wielu funkcji obliczeniowodecyzyjnych:
1-znajomość aktualnego stopnia otwarcia przepustnicy jest ważna dla podjęcia funkcji regulacji prędkości samochodu,
2-szybkość zmian położenia przepustnicy warunkuje reakcję układu zasilania na warunki nieustalone,
3-całkowite zamknięcie przepustnicy oznaczać może bieg jałowy lub hamowanie silnikiem,
4-całkowite otwarcie przepustnicy związane jest najczęciej z chęcią uzyskania maksymalnego momentu obrotowego silnika,
5-w przypadku uszkodzonych czujników pomiaru wydatku powietrza lub ciśnienia w kolektorze dolotowym, pomiar położenia przepustnicy ułatwia sterowanie dawką paliwa.
xedos1972
Szarpanie z tego co udało mi się zaobserwować ma miejsce przy obrotach około 2200. Czy ten tps należy wymienić, ustawić?? Czy może zacząć od innych czynności ?
Ostatnio edytowano 24 lis 2011, 23:13 przez carols, łącznie edytowano 1 raz
-
carols
ja mam regulacje w 1.5 jeśli ty masz regulacje tps , przykręcony jest na dwie śrubki . po pierwsze to jak masz miernik taki zwykły to trzeba zmierzyć wartość napięcia na środkowym kablu to weź szpilkę lub igłę i wbij w kostkę bez odpinania w tą gumkę ,przekręcamy zapłon do zapalenia kontrolek i mierzymy na zamkniętej przepustnicy czarny do minusa akumulatora czerwony do igły w kostce powinno pojawić się napięcie a jak nie to poruszaj igłą lub głębiej wbij ustaw wartość miernika na trzy cyfrową np. 0,523, zapisz wartość tak abyś mógł wrócić do tego ustawienia ,jak masz trochę pojęcia o mechanice to zmień lekko ustawienie tps ,a jak nie to nie ruszaj
!. przy lince przepustnicy nie majstrowałeś sprawdź czy ma lekki luz na zamkniętej przepustnicy 1—3 mm czy jest napięta jak struna
możesz też zmierzyć oporność czujnika pomiędzy skrajnymi pinami w kostce powinna się mieścić
2.5—6 kilohms jak to będziesz robić to rozłącz akumulator bo jak odepniesz kostkę od tps to zapisze jak błąd .ogólnie sam czujnik tps jest bez obsługowy, najlepiej sprawdź może jakieś błędy pokazuje komputer więc jedź na sprawdzenie i dalej będziemy myśleć.

możesz też zmierzyć oporność czujnika pomiędzy skrajnymi pinami w kostce powinna się mieścić
2.5—6 kilohms jak to będziesz robić to rozłącz akumulator bo jak odepniesz kostkę od tps to zapisze jak błąd .ogólnie sam czujnik tps jest bez obsługowy, najlepiej sprawdź może jakieś błędy pokazuje komputer więc jedź na sprawdzenie i dalej będziemy myśleć.
xedos1972
Witam ! Mam takie same objawy w mojej madzi.Mechanik na 90 % stawia na przepływomierz.Chyba kupię go,tylko waham się nad używanym za 250 zł a za nowy powiedzieli mi 365 zł.Tylko nie wiem co oznaczają te ostatnie oznaczenia na nim,bo wszystkie które oglądałem na allegro mają opis ZL 01
197400 – 2010 a niżej są różne oznaczenia u mnie o ile dobrze odczytałem 12703.Może ktoś z Was kupował przepływomierz i podpowie mi coś na ten temat . Z góry dzięki.Moja mazda to BJ z 1999r 1,5 16V
197400 – 2010 a niżej są różne oznaczenia u mnie o ile dobrze odczytałem 12703.Może ktoś z Was kupował przepływomierz i podpowie mi coś na ten temat . Z góry dzięki.Moja mazda to BJ z 1999r 1,5 16V
- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
Lech1007 napisał(a):Witam ! Mam takie same objawy w mojej madzi.Mechanik na 90 % stawia na przepływomierz.Chyba kupię go,tylko waham się nad używanym za 250 zł a za nowy powiedzieli mi 365 zł.Tylko nie wiem co oznaczają te ostatnie oznaczenia na nim,bo wszystkie które oglądałem na allegro mają opis ZL 01
197400 – 2010 a niżej są różne oznaczenia u mnie o ile dobrze odczytałem 12703.Może ktoś z Was kupował przepływomierz i podpowie mi coś na ten temat . Z góry dzięki.Moja mazda to BJ z 1999r 1,5 16V
Ja też tak miałem,zniknęło po zakupie i wymianie uszczelki pod kolektorem dolotowym za 25 zł(wymieniałem sam,właściwie z pomocą szwagrów). Szarpie tak jakby na granicy działania potencjometru regulacji dawki paliwa.Po wymianie tej uszczelki wszystko się uspokoiło,fakt,że nie bardzo mi chodził przy tym na wolnych,ale stwierdziłem ze jedno wpierw,drugie potem,ale zniknęły oba problemy po wymianie ej uszczelki.
Ona w zależnosci od uszkodzenia i silnika może powodować różne objawy.
Aha,sposób na sprawdzenie uszczelki kolega opisał,popatrz w postach na 100% znajdziesz.
Powodzenia,u mnie fura chodzi jak marzenie teraz.
- Od: 11 maja 2009, 08:50
- Posty: 55
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 1,8 16V 2000r.
Już sam nie wiem co to może być z tą mazdą Raz jest dobrze /no prawie dobrze / a raz szarpie że nie da się jechać. Pali od pierwszego razu , wchodzi na obroty na postoju a w czasie jazdy jak ją zaleci.Podejrzewam przepływomierz ale może go tylko umyję bo gdyby był całkiem uszkodzony to chyba były by problemy z zapalaniem.Może być też ta uszczelka kolektora ssącego – też muszę ją sprawdzić tak jak to kolega dobrze opisał a może być jeszcze ten czujnik przepustnicy. Cewki to chyba nie wchodzą w rachubę ale bardzo proszę czy te moje przypuszczenia są słuszne czy może być coś jeszcze innego.Poradżcie koledzy bo zaczynam coraz mniej lubić tą moją mazdę.Przypomnę 1,5 16V. Będę wdzięczny za każdą podpowiedź.Pozdrawiam !
- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
Witam ! Serdeczne dzięki za wyczerpującą podpowiedź dla kolegi maniakk5 .Dobrze że z podanych przypuszczalnych przyczyn mogę wykluczyc n/w :
świece i kable -nowe zamontowane,
filtr paliwa -nowy też ,
katalizator-wywalony środek,środek do paliwa dany dwukrotnie i przepustnica czyszczona tylko nie tym płynem ale nie była brudna,rura dolotowa wymieniona.
A więc pozostało do zakupu :przepływomierz , uszczelka kolektora ssącego,lambda,krokowy i czujnik położenia wału no a reszta to tylko robocizna do wykonania.Tylko od czego tu zacząć bo wszystko nie jest takie tanie żeby po kolei kupować i eksperymentować. Najdziwniejsze jest to że dzisiaj przejechałem 30 km i jest ok a wczoraj to było okropne szarpanie w czasie jazdy.Nie wiem od czego to zależy że raz jest dobrze a raz źle.Pali od pierwszego razu na obroty wchodzi a wczasie jazdy to szarpanie /nie zawsze /.Pomóźcie proszę bo trochę za długo to trwa u mojej mazdy a przecież są to bardzo dobre auta tylko nieraz "chorują". Dzięki za każdą udzieloną radę.Pozdrawiam
świece i kable -nowe zamontowane,
filtr paliwa -nowy też ,
katalizator-wywalony środek,środek do paliwa dany dwukrotnie i przepustnica czyszczona tylko nie tym płynem ale nie była brudna,rura dolotowa wymieniona.
A więc pozostało do zakupu :przepływomierz , uszczelka kolektora ssącego,lambda,krokowy i czujnik położenia wału no a reszta to tylko robocizna do wykonania.Tylko od czego tu zacząć bo wszystko nie jest takie tanie żeby po kolei kupować i eksperymentować. Najdziwniejsze jest to że dzisiaj przejechałem 30 km i jest ok a wczoraj to było okropne szarpanie w czasie jazdy.Nie wiem od czego to zależy że raz jest dobrze a raz źle.Pali od pierwszego razu na obroty wchodzi a wczasie jazdy to szarpanie /nie zawsze /.Pomóźcie proszę bo trochę za długo to trwa u mojej mazdy a przecież są to bardzo dobre auta tylko nieraz "chorują". Dzięki za każdą udzieloną radę.Pozdrawiam
- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
Mimo że u mnie główny problem dotyczył nierównej pracy na wolnych obrotach(szarpanie bylo na drugim planie) to zacząłbym od uszczelki pod kolektor dolotowy – 25 zł w Auto-Parts,Łopuszańska 34,Warszawa.
U mnie jak już wcześniej pisałem dwa problemy zniknęły za jednym razem.
Uszczelkę da się wymienić samemu,niestety nie zrobiłem zdjęć bo byłaby dobra fotorelacja,ale w skrócie :
– odpinamy gumowy dolot od przepustnicy
-odpinamy całą elektrykę z nad pokrywy zawórów,odpinamy na wszelki słuczaj aku.
– odkręcamy 5 śrub i dwie nakrętki kolektora(najlepiej na jeszcze ciepłym silniku)
– luzujemy kolektor od dołu(nad filtrem oleju jest wspornik na 2 śruby,nie widac go ale da się z góry wymacać i odkręcić)
– odkręcamy plastikowy dolot nad chłodnicą i uchwyt cewek zapłonowych
– odkręcamy miedzianą rurkę podgrzewania przepustnicy spalinami od kolektora wydechowego i od bloku
– mamy już w miarę luźno kolektor ssący tak że da się zdjąć,wyczyścić starą uszczelkę i włożyć nową.
UWAGA – szpilka kolektora wystająca z bloku może trafić we wtryskiwacz nr 4 przy manewrowaniu kolektorem a wtedy to juz katastrofa gotowa!
Tym sposobem nie odpinałem przepustnicy od kolektora ani przewodów wodnych.
Pozdrawiam i powodzenia.
U mnie jak już wcześniej pisałem dwa problemy zniknęły za jednym razem.
Uszczelkę da się wymienić samemu,niestety nie zrobiłem zdjęć bo byłaby dobra fotorelacja,ale w skrócie :
– odpinamy gumowy dolot od przepustnicy
-odpinamy całą elektrykę z nad pokrywy zawórów,odpinamy na wszelki słuczaj aku.
– odkręcamy 5 śrub i dwie nakrętki kolektora(najlepiej na jeszcze ciepłym silniku)
– luzujemy kolektor od dołu(nad filtrem oleju jest wspornik na 2 śruby,nie widac go ale da się z góry wymacać i odkręcić)
– odkręcamy plastikowy dolot nad chłodnicą i uchwyt cewek zapłonowych
– odkręcamy miedzianą rurkę podgrzewania przepustnicy spalinami od kolektora wydechowego i od bloku
– mamy już w miarę luźno kolektor ssący tak że da się zdjąć,wyczyścić starą uszczelkę i włożyć nową.
UWAGA – szpilka kolektora wystająca z bloku może trafić we wtryskiwacz nr 4 przy manewrowaniu kolektorem a wtedy to juz katastrofa gotowa!
Tym sposobem nie odpinałem przepustnicy od kolektora ani przewodów wodnych.
Pozdrawiam i powodzenia.
- Od: 11 maja 2009, 08:50
- Posty: 55
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 1,8 16V 2000r.
Dzięki bardzo koledze maniakk5 za serdeczne rady .Dopiero w sobotę będę wymieniał tą uszczelkę i po jej wymianie pojeżdżę ze dwa dni i zobaczę czy trafione. Na pewno się odezwę po niedzieli,czy pomoże czy nie.Jeszcze raz serdeczne dzięki,pozdrawiam
!

- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
Witam ! Wymieniłem uszczelkę kolektora ssącego /nie była zniszczona /,przejechałem około 100 km i jak było szarpanie tak dalej jest.No ale temat uszczelki mam załatwiony.Teraz co dalej.Zanim wezmę się do pozostałych przypuszczalnych przyczyn przedstawionych przez kolegę maniakk5 proszę o radę czy może to być wina zaworu recylkulacji spalin EGR bo wydaje mi się że koło niego słychać jakby łapał lewe powietrze.Gdybym go po prostu zaślepił uszczelką z klingelitu lub jak to pisało na tym forum monetą 50 gr. Co wy na to.Pomóżcie koledzy czy to może być ta przyczyna i czy zaślepiając ten zawór nic się nie stanie i czy zabieg ten może pomóc.
- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
maniakk5 napisał(a):Zaślepić ten zawór to raczej kiepski pomysł,mogą być problemy z wolnymi obrotami.
Zawór EGR(ten górny) jest na zwykłym o-ringu.Dolny niestety nie wiem jak jest uszczelniany.
Tzn. na górze kolektora dolotowego jest taki zawór elektromagnesem – dopuszcza albo zamyka powietrze – on jest na o-ringu(w sensie ze nie jest to EGR,tylko zawór)
- Od: 11 maja 2009, 08:50
- Posty: 55
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 1,8 16V 2000r.
Witam – właśnie u mnie również pojawił się problem szarpania przy ok 2 tys. obr. i też nie wiem co może być głównym powodem. Świece, kable i jedna cewka wymieniona. Przepustnica wyczyszczona, jedynie krokowca nie udało mi się wyczyścić bo śruba była zapieczona. Lech1007 – daj znać proszę czy wyeliminowałeś problem i co było powodem u Ciebie? Auto ma sekwencję założoną. Wczoraj wymieniłem filtry gazu i szarpnięcie się znów pojawiło... 

- Od: 18 sty 2011, 08:26
- Posty: 22
- Skąd: Piotrków Trybunalski
- Auto: Mazda 323F (BJ) 1,6-16V-2001
Witam po świętach ! U mnie nic nowego. Jak już pisałem wymieniłem uszczelkę kolektora ssącego i nic nie pomogło,zaślepiłem zawór ERG i też nie pomogło .Wkurzające jest to że dzieje się to nie zawsze ale występuje.Jadę pewnego dnia z kilkoma osobami i aż mi było wstyd za tą moją Madzie jak zaczęła wariować z tym szarpaniem,Dzieje się to w zakresie obrotów od 2000 do około 2500.Gdyby całkiem zaniemogła to pewnie by było prościej bo by wykazało błąd na kompie . Podejrzewam teraz cewkę zapłonową bo jest takie odczucie jakby nieraz chodziła na 3 cylindry.Ale powtarzam że dzieje się to tak procentowo określę na około 40 % pracy silnika.Gdy zapalę to już po 100m wiem że będzie dobrze lub nie.Dlatego stawiam na cewkę bo świece nowe i przewody też. Tylko prośba do Was kolegów jaką nową cewkę radzicie kupić.Ja myślę o firmie z Pabianic jakoś na JA.... . A może jest sposób na sprawdzenie cewki ? I tu ukłon do kolegi maniakk5,który dużo rad mi udzielił.Oczywiście że czekam i proszę o radę wszystkich którzy przerabiali ten problem.Dzięki z góry za wszelką pomoc.
- Od: 26 lis 2011, 23:27
- Posty: 9
- Skąd: Rytwiany k/Staszowa
- Auto: Mazda 323F z 1999r. BJ 1,5,16V + LPG
Uszkodzona cewka zapłonowa na zimnym silniku powinna chodzić -u mnie tak było- a przy normalnej temperaturze pracy silnika nagrzewa się i wtedy pada
Uchwyć ten moment niedomagania , szarpania , wykręć świece i sprawdź czy nie są zalane
Ja kupiłem zamiennik Mobiletron coś takiego za 200zł w carspeed , do jazdy tylko na PB wystarczy a po założeniu gazu nie dała rady bo mazda czasami podszarpywała i musiałem kupić używkę oryginalną .
Jeżeli chodzi o JANMOR to nie polecam
Uchwyć ten moment niedomagania , szarpania , wykręć świece i sprawdź czy nie są zalane
Ja kupiłem zamiennik Mobiletron coś takiego za 200zł w carspeed , do jazdy tylko na PB wystarczy a po założeniu gazu nie dała rady bo mazda czasami podszarpywała i musiałem kupić używkę oryginalną .
Jeżeli chodzi o JANMOR to nie polecam
- Od: 12 kwi 2011, 14:58
- Posty: 63
- Skąd: Lublin
- Auto: M5 CR LF 2010r/LPG
Była 323f BJ 1.6 2002r/LPG
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości