Czy do GF GW z silnikiem diesla DiTD da się podłączyć komputer pokładowy?
Już wielokrotnie mówiłem, że problemem nie jest sam komputerek, tylko wyprodukowanie sygnału dawki paliwa. Komputer można podłączyć od benzyniaka (sam tak robiłem). Brakujące sygnały poziomu paliwa w baku i prędkości (w przypadku wersji przed liftem) wyciąga się z wtyczek w "szafie" (po lifcie te sygnały są już we wtyczce!) – przepina się na koniec zasilanie i podświetlenie (standardowo w DiTD jest ustawione pod zegarek, który ma inne piny).
Jedynego sygnału, którego nie ma w sposób jawny w okablowaniu samochodu to dawki paliwa, którą trzeba odpowiednio stworzyć albo przetworzyć (kłania się moduł IDM).
aha – dane o temp. powietrza na zewnątrz – jeśli jest klimatronik – docierają do wtyczki klimatronika. Jeśli jest klima manualna – kabel powinien być we wtyczce zegarka albo – w luźnej wtyczce od niepodłaczonego panelu klimatronika...
Jedynego sygnału, którego nie ma w sposób jawny w okablowaniu samochodu to dawki paliwa, którą trzeba odpowiednio stworzyć albo przetworzyć (kłania się moduł IDM).
aha – dane o temp. powietrza na zewnątrz – jeśli jest klimatronik – docierają do wtyczki klimatronika. Jeśli jest klima manualna – kabel powinien być we wtyczce zegarka albo – w luźnej wtyczce od niepodłaczonego panelu klimatronika...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Czy i jak można przerobić zegarek na komputer pokładowy(oprócz tego że trzeba kupić wyswietlacz z tymi funkcjami) i jak przerobić klimę mamualną na klimatronik? Wiem że nie ma co poprawiać fabryki ale to takie troche bajerki które chciał bym zrobić w swojej Mazdzie ( 626 z1998r DITD) napewno ktoś z was to przerabiał tylko jak żeby czegoś nie zepsuć no i żeby poprawnie to działało bo jak ma "świrować" to nie ma sensu ruszać.
- Od: 3 lis 2009, 22:26
- Posty: 5
- Auto: Mazda 626 DiTD 2,0 `98 kombi
Panowie wracając do tematu czy już ktoś rozgryzł temat sygnału dawki paliwa?

- Od: 25 lip 2010, 14:32
- Posty: 16
- Skąd: Biłgoraj
- Auto: VW Golf IV 1.9TDI, AXR 2003r.
Nie piszemy postu pod postem.
Niestety nikomu się nie udało, a niejeden śmiałek próbował.
Niestety nikomu się nie udało, a niejeden śmiałek próbował.
MAZDA PREMACY – Coche de la familia japonesa / Stwórzmy wspólnie PORADNIK pompy DENSO do DiTD http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=41713&start=360
Niestety nikomu się nie udało, a niejeden śmiałek próbował.
No właśnie co do tego mam wątpliwości – bo tylko jeden człowiek, z tego co pamiętam – próbował fizycznie coś zrobić z sygnałem dawki paliwa. Trzeba mieć po prostu jakiegoś elektronika, który z pinu z komputera, gdzie wraca sygnał dawki paliwa z IDM stworzy jakiś sensowny sygnał zrozumiały dla komputerów.
Sprawa jest dość prosta – tylko nikt się za to nie chce zabrać fizycznie poza filozofowaniem. Trzeba wejść do samochodu z benzyniakiem pod maską i oscyloskopem na kolanach (nawet z laptopem i kartą dźwiękową z dużym opornikiem na wejściu mikrofonowym, z dzielnikiem napięcia typu 1000k/1k) i zarejestrować jak wygląda realnie sygnał dawki paliwa.
Potem wyprowadzić na dwóch bramkach sygnał otwarcia i zamknięcia wtrysku w DiTD i dostosować go do potrzebnej formy – przy okazji można dokonać kalibracji przez kondensator i opornik.
Ten sygnał dostarczony do każdego kompa będzie pięknie sterował komputerem pokładowym. Sprawa więc rozbija się tak naprawdę o połączenie dwóch sygnałów cyfrowych i stworzenie z nich jednego. Kiedyś nawet narysowałem to sobie na kartce, chyba na dwóch bramkach ale potem zabrakło możliwości i samej mazdy – dzisiaj jeździ gdzieś po Płocku chyba. Starczy jedna kostka – scalak za 50gr (jakieś bramki cmos), dwa rezystory, jeden kondensator i potencjometr nastawny – i będzie sygnał dawki przetworzony, a z dwóch pozostałych bramek – multiwibrator o regulowanym impulsie – czyli po prostu kalibracja).
Przestać jęczeć tylko się za to zabrać – oba sygnały otwarcia i potwierdzenie zamknięcia są we wtyczce PCM.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
I kto nas w końcu odwiedził.. Cieszę się niezmiernie.
Ja niestety w temacie komputerka należę do tych "filozofujących", a nie praktyków. Wysyłałem zapytania do różnych osób/firm odnośnie komputera do DiTD i zbierałem informację. Poniżej przykładowe zapytanie do firmy Telwis, gdzie cytowałem xANDy-iego właśnie.
Oba sygnały – początku i końca wtrysku – można wyciągnąć z IDM – ale trzeba je "obrobić" – pewnie starczy jeden czy dwa tranzystory albo proste bramki?
Pozdr – Enzoo
Możliwe, że ma – niestety nie mam dokumentacji do tego modelu. Starsze silniki, w szczególności z grupy VAG (nawet 1.9 TDI montowany w starym golfie 3 już taki sygnał ma). Należałoby zdobyć dobrą rozpiskę pinów w ECU i sprawdzić czy taki sygnał już jest.
Żeby zrealizować dokładny pomiar spalania w takim silniku – trzeba pobrać kilka sygnałów, a nie jeden (ciśnienie paliwa, temperatura paliwa, obroty, czas wtrysku, podciśnienie w kolektorze itd.). Do tego, trzeba by znać mapę w ECU. Robić takie coś dla kilku lub kilkudziesięciu osób jest dla nas niestety nieuzasadnione ekonomicznie.
pozdrawiam serdecznie
Artur Kaczmarczyk
Telwis.pl
Ja niestety w temacie komputerka należę do tych "filozofujących", a nie praktyków. Wysyłałem zapytania do różnych osób/firm odnośnie komputera do DiTD i zbierałem informację. Poniżej przykładowe zapytanie do firmy Telwis, gdzie cytowałem xANDy-iego właśnie.
Oba sygnały – początku i końca wtrysku – można wyciągnąć z IDM – ale trzeba je "obrobić" – pewnie starczy jeden czy dwa tranzystory albo proste bramki?
Pozdr – Enzoo
Możliwe, że ma – niestety nie mam dokumentacji do tego modelu. Starsze silniki, w szczególności z grupy VAG (nawet 1.9 TDI montowany w starym golfie 3 już taki sygnał ma). Należałoby zdobyć dobrą rozpiskę pinów w ECU i sprawdzić czy taki sygnał już jest.
Żeby zrealizować dokładny pomiar spalania w takim silniku – trzeba pobrać kilka sygnałów, a nie jeden (ciśnienie paliwa, temperatura paliwa, obroty, czas wtrysku, podciśnienie w kolektorze itd.). Do tego, trzeba by znać mapę w ECU. Robić takie coś dla kilku lub kilkudziesięciu osób jest dla nas niestety nieuzasadnione ekonomicznie.
pozdrawiam serdecznie
Artur Kaczmarczyk
Telwis.pl
MAZDA PREMACY – Coche de la familia japonesa / Stwórzmy wspólnie PORADNIK pompy DENSO do DiTD http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=41713&start=360
Wszelka dokumentacja jest ogólnie dostępna na naszym forum.
Do zrobienia tego sygnału NIE są potrzebne te wszystkie parametry – bo tym zajmuje się komputer. Nas interesują dwa momenty – otwarcia i potwierdzenie zamknięcia wtrysku paliwa. Do tego tworzy się układ kalibrujący (można nawet na 555 go zrobić) i wtedy gotowy sygnał wypuścić w świat do komputerka. Można to zrobić nawet "na pająku". Oczywiście trzeba zrobić do konkretnego auta konkretną kalibrację – wyjeździć bak, zatankować – wyliczyć fizyczne spalanie, zrobić korektę potencjometrem.
Reszta sygnałów jest we wtyczce (wersja po lifcie) albo w szafie (wersja przed liftem).
Dosyć tych opisów. Więcej nie mam co pisać, bo tu jest WSZYSTKO powiedziane – zamiast deliberować trzeba się tym zająć praktycznie i tyle.
Do zrobienia tego sygnału NIE są potrzebne te wszystkie parametry – bo tym zajmuje się komputer. Nas interesują dwa momenty – otwarcia i potwierdzenie zamknięcia wtrysku paliwa. Do tego tworzy się układ kalibrujący (można nawet na 555 go zrobić) i wtedy gotowy sygnał wypuścić w świat do komputerka. Można to zrobić nawet "na pająku". Oczywiście trzeba zrobić do konkretnego auta konkretną kalibrację – wyjeździć bak, zatankować – wyliczyć fizyczne spalanie, zrobić korektę potencjometrem.
Reszta sygnałów jest we wtyczce (wersja po lifcie) albo w szafie (wersja przed liftem).
Dosyć tych opisów. Więcej nie mam co pisać, bo tu jest WSZYSTKO powiedziane – zamiast deliberować trzeba się tym zająć praktycznie i tyle.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Nikt nie ma. Sam może jeszcze raz, przy pomocy znajomego elektryka, podejdę do tematu w czerwcu (teraz brak czasu – studia). Można by jeszcze umówić się na jakiś dzień latem przyszłego roku z xANDym, jeśli się zgodzi i będzie widział sens takiego wspólnego dłubania. Przy czym mnie chodzi nie o przeróbkę komputerka z benzyny, tylko o zastosowanie uniwersalnego komputerka ala Telwis.pl
Jeśli w przyszłym roku nikt się za to nie zabierze temat umrze śmiercią naturalną, wraz z naszymi starzejącymi się DiTD.
Jeśli w przyszłym roku nikt się za to nie zabierze temat umrze śmiercią naturalną, wraz z naszymi starzejącymi się DiTD.
MAZDA PREMACY – Coche de la familia japonesa / Stwórzmy wspólnie PORADNIK pompy DENSO do DiTD http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=41713&start=360
Każdy komputer potrzebuje kilku prostych danych – zarówno ten "oryginalny" od benzyniaka jak i oryginalna podróbka czy model ala Telwis.pl
Wszystkie one potrzebują podstawowej informacji o paliwie
Cała reszta jest w aucie albo już we wtyczce, albo w kabelkach tuż obok.
Rozgryzałem ten temat dawno temu – podmieniałem nawet inną szafę, żeby stwierdzić które piny odpowiadają za które sygnały (przed FL we wtyczce brakuje kilku sygnałów, które są w szafie). Przy okazji wsadziłem szafę po FL no i spaliłem bezpieczniki i tranzystor sterujący w kompie ABS'u (sterujący kontrolką ABS'u) więc i nauczyłem się sporo o ABS'ach.
Wszystkie sygnały miałem rozpracowane – stan paliwa w baku, sygnał prędkości, zasilania, podświetlenie itp. brakowało mi tylko sygnału dawki paliwa.
Potem przyszły dekrety i zabrano wikariusza z Parafii – zostałem sam z podwójną robotą, więc sprzedałem mazdę, żeby kupić nowszą, która nie będzie wymagała mojej rozbudowanej wiedzy technicznej i czasu. No i mazda GW jeździ teraz po centralno-północnej Polsce a ja wożę się M6, przy której też trochę czasu spędziłem (ksenony chociażby). Jakbym miał jeszcze rok tamtą mazdę to bym to zrobił po prostu. A teraz niech ktoś inny się poudziela – no ludzie... mnie tu nie było ponad rok a nikt tutaj
nie ruszy do prostych spraw tylko czekają na rozwiązanie. Zresztą od kogo – od klechy. Dzielę się wiedzą za darmo, z każdym kto potrzebuje – ale teraz nie mam możliwości zdobywania jej dalej. Sami musicie ruszyć z pewnymi rzeczami i tyle.
Rozpiskę złącz jeszcze gdzieś mam – mogę użyczyć, chociaż nie wiem czy odtworzę co znaczyły które oznaczenia – to było kilka lat temu.
Wszystkie one potrzebują podstawowej informacji o paliwie
Cała reszta jest w aucie albo już we wtyczce, albo w kabelkach tuż obok.
Rozgryzałem ten temat dawno temu – podmieniałem nawet inną szafę, żeby stwierdzić które piny odpowiadają za które sygnały (przed FL we wtyczce brakuje kilku sygnałów, które są w szafie). Przy okazji wsadziłem szafę po FL no i spaliłem bezpieczniki i tranzystor sterujący w kompie ABS'u (sterujący kontrolką ABS'u) więc i nauczyłem się sporo o ABS'ach.
Wszystkie sygnały miałem rozpracowane – stan paliwa w baku, sygnał prędkości, zasilania, podświetlenie itp. brakowało mi tylko sygnału dawki paliwa.
Potem przyszły dekrety i zabrano wikariusza z Parafii – zostałem sam z podwójną robotą, więc sprzedałem mazdę, żeby kupić nowszą, która nie będzie wymagała mojej rozbudowanej wiedzy technicznej i czasu. No i mazda GW jeździ teraz po centralno-północnej Polsce a ja wożę się M6, przy której też trochę czasu spędziłem (ksenony chociażby). Jakbym miał jeszcze rok tamtą mazdę to bym to zrobił po prostu. A teraz niech ktoś inny się poudziela – no ludzie... mnie tu nie było ponad rok a nikt tutaj

Rozpiskę złącz jeszcze gdzieś mam – mogę użyczyć, chociaż nie wiem czy odtworzę co znaczyły które oznaczenia – to było kilka lat temu.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Stalin kiedyś powiedział: Jesteście beze mnie jak ślepe kocięta 
Teraz przynajmniej wiem, że nie mam co planować wypadu latem do Mosiny. Prawda jest taka, że nie mam komputerka spalania do DiTD, bo Ci z którymi rozmawiałem twierdzą, że nie można stworzyć w DiTD sygnału dawki, albo jak telwis.pl, że im się nie opłaca. Więc nie jest to kwesta złej woli forumowiczów. Po prosty Ci którzy potrafią nie chcą, a Ci którzy chcą nie potrafią (ci ostatni, to ja). Dlatego jedyne co przychodzi mi do głowy to rozwiązanie jak następuje:
xANDy mówi mi jaki trunek jest mu najbliższy, spotykamy się jakiegoś pięknego czerwcowego dnia Anno Domini 2012 i sprawdzamy czy wyświetlacz podaje wartości i czy ogólnie nas się słucha. Chyba, że jestem jedyną osobą, którą jeszcze interesuje DiTD?...
Teraz przynajmniej wiem, że nie mam co planować wypadu latem do Mosiny. Prawda jest taka, że nie mam komputerka spalania do DiTD, bo Ci z którymi rozmawiałem twierdzą, że nie można stworzyć w DiTD sygnału dawki, albo jak telwis.pl, że im się nie opłaca. Więc nie jest to kwesta złej woli forumowiczów. Po prosty Ci którzy potrafią nie chcą, a Ci którzy chcą nie potrafią (ci ostatni, to ja). Dlatego jedyne co przychodzi mi do głowy to rozwiązanie jak następuje:
xANDy mówi mi jaki trunek jest mu najbliższy, spotykamy się jakiegoś pięknego czerwcowego dnia Anno Domini 2012 i sprawdzamy czy wyświetlacz podaje wartości i czy ogólnie nas się słucha. Chyba, że jestem jedyną osobą, którą jeszcze interesuje DiTD?...
Ostatnio edytowano 12 gru 2011, 16:30 przez Enzoo, łącznie edytowano 2 razy
MAZDA PREMACY – Coche de la familia japonesa / Stwórzmy wspólnie PORADNIK pompy DENSO do DiTD http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=41713&start=360
Enzoo
Opisuję w wielkim skrócie i to nie jest dokładnie tak, ale zasada obrazowo jest taka:
PCM wysyła sygnał otwarcia wtrysku oraz (i tu bardzo ważne) informację o długości (ilości paliwa). ROM na pompie wprowadza poprawkę i dlatego komputer sam jakby nie decyduje o długości wtrysku – tylko pompa (przez korekcję dawki). Więc komputer dostaje sygnał zwrotny od IDM o zamknięciu wtrysku (potwierdzenie zamknięcia SPV). Komp WYSYŁA sygnał otwarcia a DOSTAJE sygnał zamknięcia.
Więc mamy dwa potrzebne sygnały początku końca – jeden i drugi jest na wtyczce PCM. Trzeba je wyciągnąć i stworzyć bardzo mały i prosty (prostacki) układ elektroniczny, który składa je w jeden sygnał w jednym kabelku. I mamy sygnał dawki J. Sygnał prędkości jest w szafie (produkuje go moduł ABS'u). Te sygnały wystarczą dla KAŻDEGO komputera pokładowego – oryginalnego albo domowej produkcji, albo allegrowej czy jakiejkolwiek innej.
Generalnie pierwszy lepszy domorosły elektronik z dwóch sygnałów na poziomie 5-12V potrafi zrobić pojedynczy sygnał wyjściowy. Ekstremalnie dałoby się to chyba na jednym tranzystorze zrobić chyba, chociaż trzebaby zrobić trochę doświadczeń.
Herbata
jestem abstynentem.
Opisuję w wielkim skrócie i to nie jest dokładnie tak, ale zasada obrazowo jest taka:
PCM wysyła sygnał otwarcia wtrysku oraz (i tu bardzo ważne) informację o długości (ilości paliwa). ROM na pompie wprowadza poprawkę i dlatego komputer sam jakby nie decyduje o długości wtrysku – tylko pompa (przez korekcję dawki). Więc komputer dostaje sygnał zwrotny od IDM o zamknięciu wtrysku (potwierdzenie zamknięcia SPV). Komp WYSYŁA sygnał otwarcia a DOSTAJE sygnał zamknięcia.
Więc mamy dwa potrzebne sygnały początku końca – jeden i drugi jest na wtyczce PCM. Trzeba je wyciągnąć i stworzyć bardzo mały i prosty (prostacki) układ elektroniczny, który składa je w jeden sygnał w jednym kabelku. I mamy sygnał dawki J. Sygnał prędkości jest w szafie (produkuje go moduł ABS'u). Te sygnały wystarczą dla KAŻDEGO komputera pokładowego – oryginalnego albo domowej produkcji, albo allegrowej czy jakiejkolwiek innej.
Generalnie pierwszy lepszy domorosły elektronik z dwóch sygnałów na poziomie 5-12V potrafi zrobić pojedynczy sygnał wyjściowy. Ekstremalnie dałoby się to chyba na jednym tranzystorze zrobić chyba, chociaż trzebaby zrobić trochę doświadczeń.
xANDy mówi mi jaki trunek jest mu najbliższy
Herbata
jestem abstynentem.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
No dobra, namówiłeś mnie, jak nikt z forum nie zabierze się za komputerek, to podejdę do tematu jeszcze raz, ale dopiero w czerwcu. Teraz mam bardzo mało czasu.
Jeszcze raz dzięki za wszystkie rady odnośnie komputerka.
Jeszcze raz dzięki za wszystkie rady odnośnie komputerka.
MAZDA PREMACY – Coche de la familia japonesa / Stwórzmy wspólnie PORADNIK pompy DENSO do DiTD http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=41713&start=360
Nie wiem czy wpinam się w dobry wątek – jak był lepszy to proszę o przeniesienie.
Mam pytanko-prośbę do kierowników posiadających kompek z wyświetlaczem spalania itp. Może ktoś zapodać fotkę tego ustrojstwa? Rozglądam się za takim w celu podmiany mojego zegarka+termometr na pełen wyświetlacz ale nie wiem czego szukać a nie chciałbym zakupić takiego samego jak mam. Czy dla modelu z klimą manualną były również robione wyświetlacze z większą ilością info?
Mam pytanko-prośbę do kierowników posiadających kompek z wyświetlaczem spalania itp. Może ktoś zapodać fotkę tego ustrojstwa? Rozglądam się za takim w celu podmiany mojego zegarka+termometr na pełen wyświetlacz ale nie wiem czego szukać a nie chciałbym zakupić takiego samego jak mam. Czy dla modelu z klimą manualną były również robione wyświetlacze z większą ilością info?
szerokości
grzech
grzech
Czy dla modelu z klimą manualną były również robione wyświetlacze z większą ilością info?
Tak, wtedy jako czwartą funkcję w komputerze mamy pozycję AMB, czyli temperatura zewnętrzna, która w przypadku wersji z klimatyzacją manualną wyświetla się w panelu komputera. Przy klimatyzacji automatycznej temperatura zewnętrzna jest dostępna z panelu tejże.
Szukaj panelu z napisem TOURING COMPUTER pod wyświetlaczem.
Tutaj fotka Kolegi z forum:
http://imageshack.us/photo/my-images/179/dsc03954.jpg/
Jak widać, ma komputer i klimatyzację manualną.
- Od: 14 kwi 2008, 19:17
- Posty: 810
- Skąd: Tomaszów Mazowiecki
- Auto: Mazda 626 GF 2.0 '97 115 KM – była.
dzięki 
To kolejne pytanie bo widzę, że ten komputerek jest mało osiągalny – czy te komputerki od klimatronka, których jest pełno w ogłoszeniach również wyświetlają spalanie itp, czy tylko info o temp i nawiewach?
To kolejne pytanie bo widzę, że ten komputerek jest mało osiągalny – czy te komputerki od klimatronka, których jest pełno w ogłoszeniach również wyświetlają spalanie itp, czy tylko info o temp i nawiewach?
szerokości
grzech
grzech
Pytaj o dostępność spośród aut na części, czasem komuś nie chce się wystawiać poszczególnych elementów. Z pewnością (i łatwością) znajdziesz 
Panel klimatyzacji automatycznej nie wyświetla informacji o zużyciu paliwa.
Panel klimatyzacji automatycznej nie wyświetla informacji o zużyciu paliwa.
- Od: 14 kwi 2008, 19:17
- Posty: 810
- Skąd: Tomaszów Mazowiecki
- Auto: Mazda 626 GF 2.0 '97 115 KM – była.
Mam – jedzie do mnie. Jak dojdzie i podłącze to dam znać czy działa
Może w końcu będę wiedział ile mi magdalenka wypija:)
lucas83 napisał(a):Pytaj o dostępność spośród aut na części, czasem komuś nie chce się wystawiać poszczególnych elementów. Z pewnością (i łatwością) znajdziesz
Panel klimatyzacji automatycznej nie wyświetla informacji o zużyciu paliwa.
szerokości
grzech
grzech
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6