MPV i światła dzienne
1, 2
Chciałbym poruszyć bardzo modny ostatnio temat związany z montażem świateł do jazdy dziennej:
1. Montaż dodatkowych świateł LEDowych.
Świateł do jazdy dziennej z atestem na rynku nie brakuje, ale w moim mniemaniu w MPV brakuje miejsca, w którym można by takie światła zamontować nie psując wizerunku samochodu. Z tego powodu ten punkt wydaje mi się nierozwojowy.
2. Wykorzystanie istniejących świateł.
– wykorzystanie świateł przeciwmgielnych – można zamontować żarówki LED w istniejące oprawy i zmienić schemat elektryczny tak, aby można je było włączyć bez świateł mijania lub postojowych. Jednak pierwsza kontrola drogowa (policjanci uczuleni są ostatnio na dodatkowe źródła światła) może zniweczyć ten projekt a poza tym likwidujemy światła przeciwmgielne a czasem mogą się przydać).
– wykorzystanie świateł postojowych – ten wątek wydaje mi się najbardziej obiecujący. A więc można zamienić istniejące żarówko W5W na LEDowe o podwyższonej mocy (np. składających się z 13 SMD 5050 High Power LED). W mojej ocenie MPV jest na tyle egzotycznym dla policji samochodem, że można im wciskać kit, że to oryginalne światła do jazdy dziennej – szczególnie w przypadku gdyby lekko przerobić instalację elektryczną aby światła te zapalały się automatycznie po zapłonie. Koszt tego rozwiązania jest niewielki – żarówki led na allegro kosztują 12,50 a podłączenie dodatkowego przewodu z 12V po zapłonie można wykonać samemu (jedyny kłopot to ustalenie gdzie znaleźć te 12v, ale zawsze można podłączyć się do złącza pod gniazdem zapalniczki).
Ciekawy jestem jakie są wasze pomysły w tym temacie....
1. Montaż dodatkowych świateł LEDowych.
Świateł do jazdy dziennej z atestem na rynku nie brakuje, ale w moim mniemaniu w MPV brakuje miejsca, w którym można by takie światła zamontować nie psując wizerunku samochodu. Z tego powodu ten punkt wydaje mi się nierozwojowy.
2. Wykorzystanie istniejących świateł.
– wykorzystanie świateł przeciwmgielnych – można zamontować żarówki LED w istniejące oprawy i zmienić schemat elektryczny tak, aby można je było włączyć bez świateł mijania lub postojowych. Jednak pierwsza kontrola drogowa (policjanci uczuleni są ostatnio na dodatkowe źródła światła) może zniweczyć ten projekt a poza tym likwidujemy światła przeciwmgielne a czasem mogą się przydać).
– wykorzystanie świateł postojowych – ten wątek wydaje mi się najbardziej obiecujący. A więc można zamienić istniejące żarówko W5W na LEDowe o podwyższonej mocy (np. składających się z 13 SMD 5050 High Power LED). W mojej ocenie MPV jest na tyle egzotycznym dla policji samochodem, że można im wciskać kit, że to oryginalne światła do jazdy dziennej – szczególnie w przypadku gdyby lekko przerobić instalację elektryczną aby światła te zapalały się automatycznie po zapłonie. Koszt tego rozwiązania jest niewielki – żarówki led na allegro kosztują 12,50 a podłączenie dodatkowego przewodu z 12V po zapłonie można wykonać samemu (jedyny kłopot to ustalenie gdzie znaleźć te 12v, ale zawsze można podłączyć się do złącza pod gniazdem zapalniczki).
Ciekawy jestem jakie są wasze pomysły w tym temacie....
----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Faktycznie MPV jest dla policji egzotycznym autem
Niestety światła jak światła nie są już tak egzotyczne, mam zamontowane ledy w postojowych i trochę się już napociłem raz na przeglądzie i raz podczas kontroli. W drugim przypadku podczas zjazdu z drogi do kontroli policjant jedną ręka z lizakiem pokazywał gdzie jechać a drugą wskazywał na światła i dziwnie się podśmiewał. Pierwsze słowa to "mamy niebieskie postojówki" kurde ja mam pomyślałem i ciężko było przekonać władzę, że to jest białe. Co się okazuje klosz postojowy przystosowany jest do źródła światła żarowego o ciepłej barwie i zakończony pryzmatycznym kloszem, żarówka wprowadzona jest pod kątem. Ze zwykłą żarówką wszystko ok pięknie światło wypełnia klosz natomiast z ledem niestety światło nie rozprasza się tylko jest ukierunkowane na wprost a kąt montażu pozwala na dotarcie do klosza niewielkiej ilości światła. Patrząc z boku na lampę pozycyjne jest prawie niewidoczne patrząc wprost prezentuje się ładnie. Dodatkowo załamania pryzmatyczne na kloszu wzmacniają zimną barwę leda i faktycznie podchodzi pod niebieski. Ale wrócę do kontroli, zakończyła się tym że musiałem wyjąć zaświecony led i udowodnić jego biały kolor a wiadomo jaki łatwy jest dostęp do tych żarówek.
Była MPV
- Od: 31 lip 2009, 06:16
- Posty: 272
- Skąd: Lubin
- Auto: MPV
Ja również mam zamontowane LEDy w miejsce żarnikowych postojówek – zakupiłem je z uwagi na bardzo trudny dostęp do lewej żarówki. Po zamontowaniu i odpaleniu okazało się, że prawa świeci na biało, natomiast lewa ma lekko niebieski odcień. Jak pomyślałem, że ponownie muszę wyciągać akumulator z podstawą oraz tracić pół dnia na wymianę głupiej żarówki zdecydowałem zamienić prawą postojówkę na niebieską.
Co do rozpraszania światła przez klosz to rzeczywiście dziwnie to wygląda – światło dobrze widoczne jest od przodu natomiast z boku prawie go nie widać a dodatkowo lampa wygląda jakby nie posiadała odbłyśnika chociaż zastosowałem żarówki z 5 LEDami (4 na obwodzie + 1 od przodu).
A tak na marginesie, to w pudełku z bezpiecznikami (przy lewej nodze kierowcy) mam bezpiecznik opisany DRL (Daytime Running Light), co sugerowałoby że powinienem mieć automat do świateł dziennych (automatycznego włączania świateł mijania) ale go nie posiadam i nie wiem jak mógłbym taką funkcjonalność włączyć.
Co do rozpraszania światła przez klosz to rzeczywiście dziwnie to wygląda – światło dobrze widoczne jest od przodu natomiast z boku prawie go nie widać a dodatkowo lampa wygląda jakby nie posiadała odbłyśnika chociaż zastosowałem żarówki z 5 LEDami (4 na obwodzie + 1 od przodu).
A tak na marginesie, to w pudełku z bezpiecznikami (przy lewej nodze kierowcy) mam bezpiecznik opisany DRL (Daytime Running Light), co sugerowałoby że powinienem mieć automat do świateł dziennych (automatycznego włączania świateł mijania) ale go nie posiadam i nie wiem jak mógłbym taką funkcjonalność włączyć.
----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Zastanawiałem się swego czasu nad LED-ami do jazdy dziennej i jedyne co mnie przekonuje to to że mniej się zużywają żarówki w tylnych lampach i w podświetleniu wewnątrz auta (licznik i nawiewy). Bo co do zużycia paliwa to nie wiem czy jest większe przy ta dużym silniku i wydajności alternatora. Gdybym miał małego fiata to może zysk na ledach byłby zauważalny, a tak...
Moim zdaniem zamiana halogenów na ledy mija się z celem, wolę przeciwmgielne użyć wtedy gdy mi ich będzie naprawdę potrzeba (inna sprawa że się je używa rzadko). Druga sprawa z policją...
Kolega quliver słusznie zauważył że w naszych autach nie ma zbytnio dobrego (wizualnie) miejsca na montaż świateł dziennych. W końcu mnie zmobilizowaliście i zrobiłem wam wizualizację. Wybierzcie sobie odpowiednie miejsce
choć nie wiem czy montaż pionowy jest zgodny z przepisami
Mnie osobiście podoba się numer 1





na końcu rozmieszczenie miejsca montażu.
Moim zdaniem zamiana halogenów na ledy mija się z celem, wolę przeciwmgielne użyć wtedy gdy mi ich będzie naprawdę potrzeba (inna sprawa że się je używa rzadko). Druga sprawa z policją...
Kolega quliver słusznie zauważył że w naszych autach nie ma zbytnio dobrego (wizualnie) miejsca na montaż świateł dziennych. W końcu mnie zmobilizowaliście i zrobiłem wam wizualizację. Wybierzcie sobie odpowiednie miejsce

Mnie osobiście podoba się numer 1





na końcu rozmieszczenie miejsca montażu.
-
sokoli_majster
Trochę przepisów:
Warunki dotyczące montażu świateł do jazdy dziennej przedstawia poniższy rysunek.

Do niedawna, zgodnie z rozporzadzeniem ministra infrastuktury, wraz ze światłami dziennymi musiały świecić się tylne światła pozycyjne (taki przepis funkcjonował tylko w Polsce). Od dnia 20 czerwca 2009 roku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2009-05-04 nie są już wymagane tylne światła pozycyjne, gdy włączone są światła do jazdy dziennej.
Chciałbym zwrócić uwagę na to, że odległość krawędzi światła od zewnętrznego obrysu samochodu nie może przekraczać 40 cm. Czytałem też gdzieś, że światła do jazdy dziennej jeśli nie są symetryczne, winny być montowane w pozycji poziomej.
Po obejrzeniu powyższych fotek mam jeszcze jedno spostrzeżenie: nie wiem jak kolega sokoli_majster to zrobił, ale u mnie przy załączonych światłach mijania postojówki również świecą (zawsze świecą gdy inne światła są włączone).
Warunki dotyczące montażu świateł do jazdy dziennej przedstawia poniższy rysunek.

Do niedawna, zgodnie z rozporzadzeniem ministra infrastuktury, wraz ze światłami dziennymi musiały świecić się tylne światła pozycyjne (taki przepis funkcjonował tylko w Polsce). Od dnia 20 czerwca 2009 roku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2009-05-04 nie są już wymagane tylne światła pozycyjne, gdy włączone są światła do jazdy dziennej.
Chciałbym zwrócić uwagę na to, że odległość krawędzi światła od zewnętrznego obrysu samochodu nie może przekraczać 40 cm. Czytałem też gdzieś, że światła do jazdy dziennej jeśli nie są symetryczne, winny być montowane w pozycji poziomej.
Po obejrzeniu powyższych fotek mam jeszcze jedno spostrzeżenie: nie wiem jak kolega sokoli_majster to zrobił, ale u mnie przy załączonych światłach mijania postojówki również świecą (zawsze świecą gdy inne światła są włączone).
----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Sam nie wiem dlaczego postojówki się nie świecą na tej fotce
zdjęcie pożyczyłem sobie z allegro więc trzeba to pytanie zadać sprzedającemu. Może jedna żarówka mu się spaliła i wykręcił druga żeby nie robić podejrzeń 
Natomiast wcześniejsze fotki (w formie wizualizacji) zamieściłem jedynie jako propozycję zamontowania świateł dziennych w Mazdzie MPV. Gdzie i w jaki sposób ktoś sobie zamieści to jego indywidualna sprawa. Aby ułatwić wam decyzję macie podgląd
Podsumowując Twój rysunek, dzienne światła można umieścić tylko w obrysie czerwonego prostokątu? Musiałbym to pomierzyć w MPV-ce jak będzie wyglądać.

EDIT: poprawiłem rysunek – teraz dobrze?

Natomiast wcześniejsze fotki (w formie wizualizacji) zamieściłem jedynie jako propozycję zamontowania świateł dziennych w Mazdzie MPV. Gdzie i w jaki sposób ktoś sobie zamieści to jego indywidualna sprawa. Aby ułatwić wam decyzję macie podgląd
Podsumowując Twój rysunek, dzienne światła można umieścić tylko w obrysie czerwonego prostokątu? Musiałbym to pomierzyć w MPV-ce jak będzie wyglądać.
EDIT: poprawiłem rysunek – teraz dobrze?
Ostatnio edytowano 6 wrz 2011, 11:27 przez sokoli_majster, łącznie edytowano 1 raz
-
sokoli_majster
Z kilkunastu metrów takie dodatkowe światła dzienne może będą wyglądały ciekawie (szczególnie gdy będą zaświecone), ale z bliższa przy takim układzie zderzaka i maskownicy przedniej śmierdzieć to będzie ordynarną doróbka – przypominają mi się tutaj maluchy z dodatkowymi halogenami średnicy kilkunastu cm montowanymi na zderzaku:

----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Brawo Norby! o tym nie pomyślałem
a Ty quliver się nie czepiaj
Maluch z tymi światłami wyglądał czadersko (jak na tamte czasy). Odwrotnie niż te czarne pasy, he he....
masz jakiś lepszy pomysł na umieszczenie świateł nie budzący zastrzeżeń "niebieskich panów" ?

a Ty quliver się nie czepiaj
masz jakiś lepszy pomysł na umieszczenie świateł nie budzący zastrzeżeń "niebieskich panów" ?
-
sokoli_majster
Konsekwentnie uważam, że najlepszym – i najtańszym zarazem – rozwiązaniem przedmiotowego problemu jest wykorzystanie świateł pozycyjnych. Problem polega jednak na tym, że prawdopodobnie w reflektorze dla postojówek nie ma odbłyśnika – dlatego gdy zamontowałem żarówki LEDowe (4 LEDy na obwodzie + 1 od czoła) o większym nasyceniu światła a niżeli tradycyjne żarówki W5W, efekt świetlny był niezadowalający. Podejrzewam, że zastosowanie mocniejszych żarówek o podobnej konstrukcji (rys. poniżej) nie rozwiąże problemu.
Przeglądnąłem możliwości zastosowania takich LEDów na złącze T10, które świecą do przodu bardziej skupioną wiązką, ale nie znalazłem rozwiązania dającego więcej jak 100 lumenów (zwykła W5W to 50 lumenów). Dlatego wróciłem do rozwiązania opartego na zwykłych żarówkach żarnikowych i znalazłem żarówkę W16W z trochę większą bańką od tradycyjnej postojówki ale mieszczącą się w reflektorze. Jednak większa moc to również większy pobór prądu (instalacja bez problemu wytrzyma) oraz więcej ciepła wydzielanego przez żarówkę (możliwość stopienia złącza żarówki i gniazda w reflektorze oraz odbłyśnika jeśli tam jest, ale nie wydaje mi się aby przy takiej mocy mogło do tego dojść). W zamian nie ma w tym przypadku problemu z niebieskim odcieniem światła czy dziwnym rozpraszaniem przez pryzmatyczne szkło reflektora.
Alternatywne rozwiązanie, które wymaga jeszcze dopracowania ze względu na konieczność dorobienia odpowiedniej wtyczki to zastosowanie białej diody Power LED 5W (świecą z jasnością powyżej 150 lumenów).

Przeglądnąłem możliwości zastosowania takich LEDów na złącze T10, które świecą do przodu bardziej skupioną wiązką, ale nie znalazłem rozwiązania dającego więcej jak 100 lumenów (zwykła W5W to 50 lumenów). Dlatego wróciłem do rozwiązania opartego na zwykłych żarówkach żarnikowych i znalazłem żarówkę W16W z trochę większą bańką od tradycyjnej postojówki ale mieszczącą się w reflektorze. Jednak większa moc to również większy pobór prądu (instalacja bez problemu wytrzyma) oraz więcej ciepła wydzielanego przez żarówkę (możliwość stopienia złącza żarówki i gniazda w reflektorze oraz odbłyśnika jeśli tam jest, ale nie wydaje mi się aby przy takiej mocy mogło do tego dojść). W zamian nie ma w tym przypadku problemu z niebieskim odcieniem światła czy dziwnym rozpraszaniem przez pryzmatyczne szkło reflektora.
Alternatywne rozwiązanie, które wymaga jeszcze dopracowania ze względu na konieczność dorobienia odpowiedniej wtyczki to zastosowanie białej diody Power LED 5W (świecą z jasnością powyżej 150 lumenów).
Ostatnio edytowano 8 wrz 2011, 12:22 przez quliver, łącznie edytowano 1 raz
----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Chciałbym podtrzymać to, co napisałem na początku, tj:
"Świateł do jazdy dziennej z atestem na rynku nie brakuje, ale w moim mniemaniu w MPV brakuje miejsca, w którym można by takie światła zamontować nie psując wizerunku samochodu. "
Pokusiłem się sprawdzić propozycję Norbiego w zakresie montażu atestowanych świateł do jazdy dziennej (za którą dostał
oraz brawa) i muszę stwierdzić, że również to rozwiązanie – jak to Norby zgrabnie ujął – kwalifikuje się na mandat. Odległość krawędzi świateł od obrysu zewnętrznego auta w tym przypadku wynosi ok. 50 cm.
"Świateł do jazdy dziennej z atestem na rynku nie brakuje, ale w moim mniemaniu w MPV brakuje miejsca, w którym można by takie światła zamontować nie psując wizerunku samochodu. "
Pokusiłem się sprawdzić propozycję Norbiego w zakresie montażu atestowanych świateł do jazdy dziennej (za którą dostał

----- Mazda MPV 2.0 TD 136KM MZR-CD 2004r. ------
Nie chcę być złośliwy ale pomysł świateł do jazdy dziennej w postojówkach niestety także nie mieści się z podanym zakresie i jestem przekonany że prędzej dostanie mandat kierowca jadący na postojowych ( a właściwie za ich brak) niż ten z zamontowanymi ale nieco naciągniętymi wymiarami. Tutaj zaznaczyłem dokładnie jaki mamy plac manewrowy co do montażu światełek.

Teraz jedynym jak sądzę rozsądnym posunięciem w sprawie montażu jest miejsce dość płaskie trochę pod kątem ale bez belki stalowej pod spodem i światła podłużne. Teraz tak jak ma wyglądać po montażu czyli bez świateł mijania i to coś takiego wyjdzie.


Teraz jedynym jak sądzę rozsądnym posunięciem w sprawie montażu jest miejsce dość płaskie trochę pod kątem ale bez belki stalowej pod spodem i światła podłużne. Teraz tak jak ma wyglądać po montażu czyli bez świateł mijania i to coś takiego wyjdzie.

Była MPV
- Od: 31 lip 2009, 06:16
- Posty: 272
- Skąd: Lubin
- Auto: MPV
Quliver, powiem Ci tak... Na forum dyskutujemy nad możliwościami montażu a kto jak sobie zamontuje światła to jego sprawa. I dostanie za to mandat jeśli jest niezgodnie z przepisami lub nie. Mnie osobiście pomysł jazdy na LED-ach w postojówkach śmierdzi na kilometr i uważam że jest o wiele większe prawdopodobieństwo złapania Cię przez policję niż gdybyś zamontował LED-owe światła do jazdy dziennej w miejscach podanych na wyżej cytowanych obrazkach.
No chyba że myślałeś o przerobieniu lampy w ten sposób:

PS. a takie światełka a'la Mercedes?

Ostatnia moja propozycja to przerobienie zderzaka i wmontowanie świateł tak jak ma to Ford Galaxy

Więcej pomysłów nie mam, poddaję się
No chyba że myślałeś o przerobieniu lampy w ten sposób:

PS. a takie światełka a'la Mercedes?

Ostatnia moja propozycja to przerobienie zderzaka i wmontowanie świateł tak jak ma to Ford Galaxy

Więcej pomysłów nie mam, poddaję się

-
sokoli_majster
- skąd masz to zdjęcie?
- gdzie to można kupić?
- za ile to można kupić?
- czy ma homologację EU?
- montujesz u siebie?
i wreszcie... dlaczego ja o tym nie wiem?!?

-
sokoli_majster
N alledrogo jest tego po kolana cena jakieś 129 zł wpisz w (wyszukiwarkę alledrogo dziennej skośne albo dziennej 828, HID 523HP). Są jeszcze inne modele o profilu skośnym ale droższe np do Audi . Hella natomiast oferuje pięć lampek na jedną stronę z homologacją do montażu w jakiejkolwiek konfiguracji dziennej 502HP. Jak kupować to zestaw z modułem przełączającym z dziennych na mijania, nie wszystkie takowe posiadają.
Ostatnio edytowano 9 wrz 2011, 17:21 przez Norby, łącznie edytowano 1 raz
Była MPV
- Od: 31 lip 2009, 06:16
- Posty: 272
- Skąd: Lubin
- Auto: MPV
Czy wykorzystanie świateł mijania z obniżonym poziomem jasności tak jak to w MPV kanadyjskich jest od ... zawsze stanowi atrakcyjną alternatywę wobec obciachowych LED?
Babskie auto, wersja amerykańska viewtopic.php?f=313&t=118894
Enaki jeśli auto wyposażone jest takie światełka fabrycznie to tak i podejrzewam że to, tak jak napisał quliver "A tak na marginesie, to w pudełku z bezpiecznikami (przy lewej nodze kierowcy) mam bezpiecznik opisany DRL (Daytime Running Light)," jeśli chodzi o obniżenie świecenia. Czy te światełka w Kanadzie nie są czasem pomarańczowe? Zdaje się, że są podłączone do hamulca ręcznego i kiedy opuści się go to zaświecają dzienne które są jednocześnie kierunkami.
Była MPV
- Od: 31 lip 2009, 06:16
- Posty: 272
- Skąd: Lubin
- Auto: MPV
Pomarańczowe obrysowe świecą zawsze razem z postojowymi i drogowymi/mijania. DRL włącza same mijania (low beam). Jest w mpvclub.com temat w którym facet odłączał/blokował DRL i wspominał o tym hamulcu, ale się nie wgłębiałem. Dla mnie jak i dla moich dzieci sprawa włączania w dzień jakichkolwiek świateł poza sygnalizującymi manewr jest ciężka do ogarnięcia i percepcja mi się zawęża podczas studiowania podobnych obkurczających mózg tematów. Dlatego http://www.mpvclub.com i szukaj DRL.
BTW
jestem enkai
BTW
jestem enkai
Babskie auto, wersja amerykańska viewtopic.php?f=313&t=118894
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości