W wolnej chwili zdjęcia w tym temacie zostaną poprawione. Pozdrawiam
Witam, ostatnio trochę przysiadłem nad obiecanym poradnikiem, który zawiera szereg przydatnych informacji dla osób zainteresowanych kupnem Mazdy3. Nie jestem mechanikiem czy jakimś znawcą tego tematu, większość wiadomości z poradnika pochodzi z forum i własnych doświadczeń z poszukiwań samochodu. Zamieściłem tam odpowiedzi na często pojawiające się pytania na forum wraz z linkami do przydatnych tematów, w razie jakichś uwag proszę o kontakt.
- Kod: Zaznacz cały
Spis treści:
1. Wstęp 3
2. Poszukiwanie ofert 3
3. Historia modelu 3
4. Dane techniczne 4
5. Identyfikacja 5
5.1. Wersja nadwozia, lifting 6
5.2. Pakiet Aero 8
5.3. Limitowana wersja Kintaro 8
5.4. Wnętrze samochodu 9
5.5. Wersja wyposażenia 10
5.6. Numer VIN 11
6. Wyposażenie 12
6.1. Przednie reflektory ksenonowe 12
6.2. Elektroniczny układ stabilizujący tor jazdy – DSC (inna nazwa ESP) 12
6.3. Światła przeciwmgłowe 13
6.4. Podgrzewane przednie fotele 13
6.5. Klimatyzacja 14
6.6. Komputer pokładowy 15
6.7. Tempomat 15
6.8. MP3 16
6.9. Czujniki deszczu i zmierzchu 16
6.10. System nawigacji 16
7. Na co zwrócić uwagę przed zakupem? 17
7.1. Cena i pochodzenie 17
7.2. Szyby 18
7.3. Zderzaki 18
7.4. Korozja 18
7.5. Lakier 18
7.6. Naklejka na pasie przednim 19
7.7. Sprawdzenie samochodu w ASO 19
8. Zakończenie 19
Plik Mazda3 BK – świadomy zakup v3.pdf
plik można przeglądać online na stronie http://www.scribd.com/doc/62890525/Mazd ... domy-zakup
do pobrania tutaj:
http://www.mediafire.com/view/?6ifrenu60nke7dg
Pozostaje życzyć udanego zakupu i podziękować użytkownikom forum za stworzenie niezłej bazy wiedzy na temat tego modelu.
Pozdrawiam.
Poniższy tekst nie jest aktualny, polecam pobrać poradnik w formacie PDF – linki wyżej.
Mazda3 BK – świadomy zakup

1. Wstęp
Zgodnie z obietnicą złożoną na forum, postanowiłem opracować mały poradnik, który będzie zawierał sporo informacji mogących być przydatnych przy zakupie używanej Mazdy3 BK. Dodam, że większość informacji tu zawartych zdobyłem za pośrednictwem forum MazdaSpseed, znacznie ułatwiło mi to wybór odpowiedniego samochodu. W poradniku nie będę przedstawiał ogólnych zasad i praktyk przy zakupie używanego samochodu – takich poradników i artykułów w sieci jest mnóstwo. Mam zamiar skupić się na typowych dla tego modelu szczegółach, które często mogą ułatwić identyfikacje nieścisłości w opisach ogłoszeń.
2. Poszukiwanie ofert
Należy pamiętać, że oficjalna sprzedaż samochodów marki Mazda w Polsce rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2008 roku. Z tego powodu większość samochodów wyprodukowanych przed 2008 jest sprowadzanych do Polski przez handlarzy. Najczęściej samochody ściągane są
z Niemiec, Włoch, Francji, Belgi, Holandii, Austrii i Hiszpanii. Należy jednak pamiętać, że wraz ze wzrostem odległości rosną też koszty, nawet jeśli nie widać tego po cenie w ofercie.
Ogłoszenia z kraju można znaleźć na popularnych polskich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi jak

Dość pewnym źródłem mogą też się okazać ogłoszenia na forum, często użytkownicy sprzedający samochód najpierw zamieszczają ogłoszenie na forum.
3. Historia modelu
Model Mazda3 zastąpił we wrześniu 2003 roku serię 323, która byłą produkowana od 1977 roku. W 2004 roku do nadwozia Sport typu hatchback dołączył sedan oraz silnik Diesla konstrukcji koncernu PSA Peugeot Citroën. W połowie 2005 roku delikatnie zmodyfikowano ofertę, zmieniono tylne światła, dodatkowo silniki diesla były od tej pory wyposażane w filtr cząstek stałych (FAP). W roku 2006 model został poddany liftingowi, zmieniono zderzaki, tylne światła, do oferty wprowadzono także silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów – jest to konstrukcja własna Mazdy, którą wyposażono w filtr cząstek stałych DPF. W ofercie pojawiła się również słabsza, 90 konna odmiana silnika diesla o pojemności 1,6, która nie posiada filtra cząstek stałych. Lifting objął również wnętrze trójki, drobne zmiany wynikały jednak głównie ze względów praktycznych i estetycznych. Oprócz zmian w ofercie podwyższono standard wyposażenia oraz nieco poprawiono wyciszenie wnętrza. W roku 2009 zaprezentowano drugą generację trójki.
4. Dane techniczne
Wszelkie dane techniczne wraz z możliwymi konfiguracjami jednostek napędowych
i wyposażenia można znaleźć w broszurach informacyjnych Mazdy dostępnych tutaj w formacie PDF.
Wymiary:
· Mazda3 Sport (hatchback)

· Mazda3 Sedan:

Kilka informacji o najpopularniejszych jednostkach napędowych:
· Benzynowe 1.6 MZR „Z6” i 2.0 MZR „LF”:
o Silniki czterocylindrowe, czterosuwowe, rzędowe (MZR).
o Aluminiowy kadłub i głowica cylindrów.
o Dwa górne wałki rozrządu (DOHC).
o Układ zaworów w kształcie litery ‘V’, wałki rozrządu o zredukowanej masie umieszczone w głowicy.
o S-VT (Sequential Valve Timing) system płynnie regulowanych faz rozrządu (zawory ssące).
o VIS (Variable-Induction-System), system zmiennej długości kanałów dolotowych (nie występuje w silniku 1.4 l MZR).
o Silnik umieszczony poprzecznie przed przednią osią.
o 4 zawory na cylinder.
o Wielopunktowy wtrysk paliwa.
o 1.6 MZR o poj. 1598 cm3, osiągający moc 77 kW (105 KM) przy 6000 obr/min
i moment obrotowy 145 Nm przy 4000 obr/min.
o 2.0 MZR o poj. 1999 cm3, osiągający moc 110 kW (150 KM) przy 6500 obr/min
i moment obrotowy 187 Nm przy 4000 obr/min.
· 1.6 MZ-CD „Y6”:
o Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik rzędowy o poj. 1560 cm3, rozrząd DOHC, montowany z przodu, osiągający moc 80 kW (109 KM) przy 4000 obr/min
i moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min.
o Układ wtryskowy typu Common Rail z wielofazowym wtryskiem.
o Elektronicznie sterowany system doładowania powietrza z turbosprężarką
o zmiennej geometrii (VTG) z funkcją „Overboost” – chwilowy wzrost momentu obrotowego silnika o 20 Nm.
o Filtr cząstek stałych FAP (od połowy 2005r).
Początkowo w ofercie znajdował się również silnik 1.4, powszechna jest jednak opinia, że jest to zbyt słaby silnik dla tego samochodu, spalanie przy przeciążonym silniku 1.4 może być zbliżone do tego przy silniku 1.6. Na niektórych rynkach po liftingu dostępny był również silnik diesla
o pojemności 1.6 i mocy 90 KM. Mniejsza moc wynika w znacznej mierze z zastosowania turbosprężarki o stałej geometrii i mniejszego intercooler’a.
Najpopularniejsze silniki wśród użytkowników to 1.6 MZR i 1.6 MZ-CD. Długo można by dywagować nad zaletami i wadami tych jednostek napędowych. Silnik benzynowy jest prostszą
i mniej awaryjną jednostką, natomiast turbo diesel produkcji koncernu PSA potrafi zaskoczyć elastycznością jak na tak małą pojemność. Głównym kryterium podczas wyboru silnika powinno być przeznaczenie samochodu. Jeżeli planujemy pokonywać do 20000 km rocznie należy raczej skupić się na silnikach benzynowych. W przypadku 1.6 MZ-CD w połowie roku 2005 zaczęto montować filtr cząstek stałych FAP, co pozwoliło uzyskać normę emisji spalin EURO IV. Niestety rozwiązanie to nie sprawdza się w typowo miejskiej jeździe, w efekcie może powodować spore wydatki. Silniki koncernu PSA były montowane w wielu modelach Forda, Citroena, Peugeota, Volvo, Mini czy nawet Suzuki, należy więc też odnieść liczbę opisywanych w sieci awarii do ilości jeżdżących z tym silnikiem pojazdów. Przed wyborem silnika należy się zastanowić przy jakich przebiegach spalanie mniejsze o 2,5 l/100km będzie w stanie pokryć koszty ewentualnych napraw. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę dobrym wyborem może być silnik 2.0 MZR, który pomimo sporo większej mocy potrafi spalić niewiele więcej niż jego mniejszy brat.
W samochodach sprowadzanych z USA często można spotkać wolnossący silnik benzynowy
o pojemności 2.3l i mocy 138 KM osiąganej przy 6000 obr/min.
Mazda3 zbudowana jest na płycie podłogowej Forda Focusa MK2, według wielu osób było to najlepsze zawieszenie w klasie kompakt w tamtych czasach. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie z kolumnami McPhersona, trójkątnymi wahaczami, sprężynami śrubowymi
o progresywnej charakterystyce działania, oraz stabilizatorem przechyłu. Tylne zawieszenie to wielowahaczowa oś w układzie „E” z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi o progresywnej charakterystyce działania oraz drążkiem stabilizatora.
5. Identyfikacja
Często w ofertach można znaleźć informacje o „limitowana wersja SPORT”, podgrzewanej przedniej szybie, elektrycznie składanych lusterkach czy dwustrefowej klimatyzacji. Większość tych opisów jest błędnych lub wyposażenie takie nie było w ogóle montowane w tym modelu. Świadomość tego może pomóc w negocjacji ceny, pozwala też zgrubnie ocenić podejście
i rzetelność sprzedającego.
5.1. Wersja nadwozia, lifting
Nadwozie typu SEDAN – BK12
Przed liftingiem:


Nadwozie SPORT (typu HATCHBACK) BK14
Przed liftingiem:


Po liftingu


Po liftingu:


Niektórzy jako lifting traktują też modyfikacje w połowie 2005 roku. Zmieniono wtedy tylne światła, wprowadzono filtr cząstek stałych w dieslu 1.6 oraz dokonano kilka innych mniej istotnych zmian. Osobiście traktowałbym to bardziej jako przystosowanie oferty do potrzeb rynku i tworzeniu spójnego wizerunku firmy niż lifting. Dodatkowo żadne katalogi części, broszury i czasopisma nie traktują tych zmian jako lifting. Różnice w wyglądzie poszczególnych świateł widoczne są na poniższych zdjęciach:
· Czerwone światła, montowane do połowy 2005r.

· Przezroczyste światła, montowane od połowy 2005r do połowy 2006r.

· Światła po liftingu w połowie 2006r.

· Światła LEDowe, montowane w wersji wyposażenia TOP od początku produkcji.

W różnych krajach poszczególne wersje wyposażenia mogły różnić się nie tylko nazwą, ale również drobnymi różnicami w wyposażeniu. Powstawały też promocyjne
i specjalne wersje limitowane jak Kintaro.
Osobnym zagadnieniem jest wersja MPS z silnikiem 2.3 Turbo, w kraju tych samochody te pojawiają się sporadycznie.
5.2. Pakiet Aero
W ofercie Mazdy znalazł się też specjalny pakiet aerodynamiczny Aero / GTA(EU/US,CA), w skład którego wchodziły zderzaki, lakierowany grill, nakładki na progi, spojler dachowy i 17” obręcze. Wersję GTA od Aero odróżniają chyba wyłącznie kolory odblasków tylnego zderzaka – w GT są czerwone.
Wygląd samochodu z tym pakietem przed liftingiem (zmiany w sedanie są analogiczne):


5.3. Limitowana wersja Kintaro
Najprawdopodobniej od połowy 2007 roku w ofercie pojawiła się specjalna, limitowana wersja nazywana Kintaro (w zależności od rynku mogło to być też Axela). Od wersji bazowej odróżnia ją:
· Obniżone zawieszenie Eibach,
· Nieco zmienione zderzaki i girll, lakierowane w kolorze nadwozia,
· Tylny spojler i nakładki na progi,
· 17” obręcze ze stopów lekkich,
· Sportowe nakładki na pedały i końcówka wydechu,
· Gałka zmiany biegów, końcówka dźwigni hamulca ręcznego, panele drzwi pod sterowanie szybami i obwódki nawiewów wykończone na wysoki połysk.
Zdjęcie samochodu, więcej w niemieckiej broszurze informacyjnej:

5.4. Wnętrze samochodu
· Wnętrze samochodów przed liftingiem:

· Wnętrze samochodów po liftingu, numerami zaznaczono najistotniejsze zmiany:

Główne zmiany polegały na zastąpieniu plastików i przełączników, dodatkowo lakierowane są plastiki przy sterowaniu szybami. Zmieniono także zegary i gałkę zmiany biegów. Ramka głośników (2) w tym kolorze najprawdopodobniej występowała sporadycznie w samochodach przed liftingiem.
5.5. Wersja wyposażenia
W zależności od kraju pochodzenia i roku produkcji poszczególne wersje wyposażenia mogą się od siebie różnić. Najlepszym źródłem informacji w tym przypadku są broszury informacyjne Mazdy, w których przedstawiono dokładne informacje na temat wyposażenia, kolorów nadwozia, obręczy i możliwych konfiguracji. Podczas poszukiwań zgromadziłem broszury w wersji elektronicznej z krajów, z których najczęściej sprowadza się używane samochody do Polski, wszystko udostępniłem w PDF tutaj.
W dużym uproszczeniu wyposażenie standardowe w zależności od wersji:
· Wersja „Comfort”:
o zintegrowany system audio z radiem i 4 głośnikami,
o trójramienna kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach,
o elektryczne szyby z przodu,
o elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne,
o centralny zamek,
o Regulowane zagłówki,
o Dzielona tylna kanapa (60/40),
o Klimatyzacja (opcjonalnie)
o System ABS z mechanicznym wspomaganiem hamowania,
o EBD – elektroniczny rozdział sił hamowania,
o System SRS z 6 poduszkami powietrznymi,
o System mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX,
o Przyciemniane szyby z termoizolacją,
o Wspomaganie układu kierowniczego,
o Regulacja wysokości fotela kierowcy.
· Wersja „Exclusive” – dodatkowo:
o Odtwarzacz CD,
o Skórzana kierownica,
o Listwy boczne i klamki w kolorze nadwozia,
o Sterowanie radiem w kierownicy („multimedialna kierownica”),
o Elektryczne szyby z przodu i z tyłu,
o Podłokietnik w tylnej kanapie,
o Obręcze z stopów lekkich (15”),
o TCS – system kontroli trakcji (odpowiednik ASR),
o DCS – System dynamicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (odpowiednik ESP). Od połowy 2005r;
o Dodatkowo w pakiecie „Olympic-Pakiet”: komputer pokładowy, światła przeciwmgielne, 16” obręcze ze stopów lekkich.
· Wersja „Active” – dodatkowo:
o Klimatyzacja automatyczna,
o Światła przeciwmgielne,
o Lakier metallic,
o Komputer pokładowy,
o 16” obręcze ze stopów lekkich.
· Wersja „Top” – dodatkowo:
o Przednie reflektory ksenonowe z automatyczną regulacją i spryskiwaczami,
o Tylne światła w technologii LED,
o Czujnik deszczu,
o Czujnik zmierzchu,
o 17” obręcze ze stopów lekkich (2.0 l MZR),
o Tempomat (po liftingu).
· Wyposażenie opcjonalne:
o Przednie fotele skórzane i podgrzewane,
o System nawigacji z funkcją Traffic Message Chanel (TMC),
o System BOSE z 7 głośnikami i 6-płytową zmieniarką CD,
o Elektrycznie otwierany, szklany dach.
5.6. Numer VIN
Warto przed oględzinami pojazdu poprosić sprzedającego o nr nadwozia VIN. W sieci można znaleźć strony, które umożliwiają rozkodowanie z tego numeru podstawowych informacji o samochodzie, takich jak data produkcji, kolor nadwozia, wariant silnika, a nawet podstawowe informacje o wyposażeniu. Informacje te można uzyskać za pomocą tej strony: http://www.japancars.ru/cat/mazda/, nr VIN należy wpisać w pierwsze pole formularza.
Jeśli nr VIN jest prawidłowy (problemy mogą również wystąpić przy samochodach
z Wielkiej Brytanii) otrzymamy szereg informacji, środkowa część:
· Дата выпуска – data produkcji,
· Внешний цвет – kolor nadwozia,
· Внутренний цвет – wariant tapicerki.
Pozostałe informacje umieszczone po prawej stronie są w języku angielskim, „W/”oznacza, że znajdziemy to w wyposażeniu pojazdu, „W/O” przeciwnie:
· SUNROOF – szklany dach,
· 5-SPEED – liczba biegów,
· 4-DISC – 4 hamulce tarczowe,
· DSC – System dynamicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (odpowiednik ESP).
Osoby poszukujące samochodu z silnikiem Diesla 1.6 MZ-CD powinny zwrócić uwagę na następujące wpisy:
· HI-POWER – silnik o mocy 109 KM,
· LO-POWER – silnik o mocy 90 KM,
· EURO4 – w przypadku silnika 109 KM jest niemal pewne, że będzie on wyposażony
w filtr cząstek stałych FAP. Aby się upewnić należy samodzielnie sprawdzić nr VIN. Jeżeli początek nr VIN to JMZBK14Y lub JMZBK12Y to samochód posiada FAP.
Nr nadwozia umożliwia także właścicielowi sprawdzenie historii serwisowej samochodu w Elektronicznym Rejestrze Przeglądów (DSR). W bazie systemu znajdują się wszystkie samochody wyprodukowane po 1 lipca 2006 roku. Należy jednak pamiętać, że właściciele starszych pojazdów mieli możliwość zastąpienia tradycyjnej książki serwisowej systemem DSR. Po takiej operacji w książce serwisowej powinna pojawić się naklejka zawierająca datę przeniesienia.
Wiele dodatkowych informacji o danych z nr VIN można znaleźć w tych wątkach: 12.
6. Wyposażenie
6.1. Przednie reflektory ksenonowe
Samochody w wersji TOP posiadały fabryczne reflektory ksenonowe wraz
z spryskiwaczami w zderzaku (foto z lewej) i automatyczną regulacją (brak przycisku do regulacji wysokości świateł zaznaczono na zdjęciu z prawej strony).


6.2. Światła przeciwmgłowe
Zdarza się, że samochód posiadał fabrycznie przednie światła przeciwmgłowe, które po naprawie zastąpiono zaślepkami. Warto zatem sprawdzić, czy na manetce świateł (z lewej strony) znajduje się pozycja umożliwiająca włączenie tych świateł:

6.3. Podgrzewane przednie fotele
Przełącznik od podgrzewania przednich foteli zaznaczono na zdjęciu.

6.4. Klimatyzacja
W większości przypadków trójki są wyposażone w klimatyzację, którą włącza się przyciskiem „A/C” widocznym na zdjęciach poniżej.
· Klimatyzacja manualna

· Klimatyzacja automatyczna („Climatronic”)
Oprócz innych pokręteł i przycisków można zauważyć także przycisk „AMB”, który służy do wyświetlenia temperatury zewnętrznej. W przypadku Mazdy3 nie była dostępna klimatyzacja dwustrefowa.

6.5. Komputer pokładowy
W przypadku samochodów wyposażonych w komputer pokładowy pod wyświetlaczem znajdziemy przycisk „INFO” zaznaczony na zdjęciu. Służy on do przełączania pomiędzy poszczególnymi informacjami wyświetlanymi przez komputer z lewej strony wyświetlacza.

Czasami istnieje możliwość odblokowania komputera pokładowego w samochodach bez przycisku „INFO”. Więcej o tym można przeczytać w tym temacie.
6.6. Tempomat
Tempomat najczęściej spotykany jest w samochodach po liftingu i pojazdach sprowadzanych zza oceanu, gdzie często występował już w modelach przed liftingiem. Przyciski służące do jego obsługi zamontowano z prawej strony kierownicy:

6.7. MP3
Niestety nie wszystkie Mazdy3 posiadają odtwarzacz CD obsługujący format MP3. Samochody posiadające odtwarzacz taką funkcją powinny posiadać napis „MP3” z lewej strony odtwarzacza:

Jeśli komuś wyjątkowo doskwierałby brak MP3 w fabrycznym odtwarzaczu, to powinien poczytać o „xCarLink”. Jest to urządzenie podłączane do oryginalnego radia przy pomocy złącza dla zmieniarki, dzięki czemu zachowuje się funkcjonalność przycisków multimedialnych podczas odtwarzania MP3. Więcej opinii można przeczytać między innymi tutaj.
6.8. Czujniki deszczu i zmierzchu
Było to standardowe wyposażenie w wersji TOP, oznaką posiadania czujnika zmierzchu jest pozycja AUTO na manetce świateł (lewa strona). W przypadku obecności czujnika deszczu pozycja AUTO powinna znajdować się na manetce wycieraczek (prawa strona).
6.9. System nawigacji
Istniała możliwość doposażenia samochodu w zintegrowany system nawigacji
z wyświetlaczem i odtwarzaczem DVD. Niestety, standardowo nie zawiera on polskich map, a odtwarzacz DVD w schowku służy jedynie do odczytu map z płyty. Więcej można przeczytać w tym wątku.

7. Na co zwrócić uwagę przed zakupem?
W kilku punktach przedstawię rzeczy, które warto sprawdzić przed zakupem samochodu. Nie brakuje na forum osób, które dopiero po zakupie dowiadują się, że ich samochód był cały malowany, miał cofnięty licznik lub został sprowadzony po wypadku z USA jako samochód na części.
7.1. Cena i pochodzenie
Większość samochodów sprowadzanych jest do kraju przez handlarzy. Ceny samochodów za granicą są dość zbliżone do tych krajowych, należy jednak doliczyć do nich koszty sprowadzenia i zarobek handlarza. Z tego powodu radzę omijać te największe okazje, bo najprawdopodobniej są to samochody po poważnych wypadkach, naprawiane byle taniej w kraju. Najlepiej podczas poszukiwań poprzeglądać ceny samochodów za granicą, wielu forumowiczów sprowadziło sobie samochód z pominięciem handlarzy. Zainteresowani powinni też znaleźć na forum osoby, które pomagają w sprowadzeniu samochodu. Jest to dość pewny sposób, jednak trzeba się liczyć z tym, że nasi zachodni sąsiedzi nie oddają dobrych samochodów za pół darmo. Warto też sprawdzić datę pierwszego wystawienia ogłoszenia, często niektóre samochody pomimo okazyjnej ceny nie potrafią znaleźć nowego właściciela przez pół roku.
Średnie ceny z bazy ogłoszeń otomoto można sprawdzić na tej stronie.
Osobiście zalecam trzymanie się cen bliżej średniej, a samochody tańsze
o kilkadziesiąt procent od dobrych egzemplarzy omijać szerokim łukiem przy braku odpowiedniej wiedzy i narzędzi pozwalającymi na dokładne sprawdzenie samochodu. Dla ludzi szukających prawdziwych okazji polecam przeczytać te dwa wątki: 1, 2. Chyba lepiej kupić pewny samochód o rok starszy, niż liczyć, że naszej cenowej okazji nigdy nie przytrafi się żaden wypadek ?
7.2. Szyby
Z fabryki Mazda3 wyjeżdżała z szybami produkcji „SAINT GOBAIN”. Na samym dole nadruku na szybie powinien znajdować się numer, który oznacza ostatnią cyfrę roku produkcji szyby. Szyba nie powinna być młodsza od samochodu (zdarza się, że samochód
z 2005 roku ma niektóre szyby z 2004 itp.)
7.3. Zderzaki
Oprócz spasowań i odcieni należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
· Wersja zderzak pasuje do reszty nadwozia – zdarza się, że samochód po lifcie jest naprawiany na szybko i montuje się w nim zderzak sprzed liftingu.
· Czarne plastiki powinny być czarne. Często podczas malowania nie zabezpiecza się dolnej listwy i maluje ją w kolorze zderzaka (foto górne), a powinna ona być czarna (foto dolne).


7.4. Korozja
Niestety przed zakupem danego egzemplarza (przed liftowego) należy dokładnie przyglądnąć się w jakim stanie są tylne nadkola, progi i wewnętrzne, dolne krawędzie drzwi. Dla samochodów sprzed liftingu w połowie 2006 roku prowadzona była akcja serwisowa, która miała poprawić nieprawidłowe zabezpieczenie tylnych nadkoli. Niektóre samochody, w których już pojawiła się korozja mogły zostać naprawiane. Należy też zwrócić uwagę na stan podwozia, samochody, których właściciele nie zadbali o odpowiednie zabezpieczenie mogą mieć problem z rdzawym nalotem. Warto przeczytać ten wątek na forum.
7.5. Lakier
Ze względu na ekologię wycofano lakiery na bazie ołowiu, niestety lakier w Maździe3 nie jest zbyt trwały, jeśli oglądany samochód nie posiada żadnych odprysków i zadrapań to najprawdopodobniej był niedawno malowany. Grubość oryginalnego lakieru powinna zawierać się w zakresie od 80 do 120 μm.
7.6. Naklejka na pasie przednim
Na pasie przednim (widocznym po dźwignięciu maski) powinna znajdować się biało pomarańczowa naklejka ostrzegająca o wentylatorze. W przypadku wymiany pasa przedniego najczęściej nie nakleja się nowej naklejki. Pas przedni jest stosunkowo podatny na uszkodzenia nawet przy niewielkich stłuczkach, więc nie należy od razu skreślać takiego samochodu, powinno to jednak wzbudzić naszą podejrzliwość.

7.7. Sprawdzenie samochodu w ASO
Jeśli wybrany przez nas samochód nie budzi zastrzeżeń warto go sprawdzić w ASO lub przynajmniej u miejscowego mechanika lub Okręgowej Stacji Obsługi Pojazdów. Cena takiej usługi może kosztować około 300 zł (ASO), w jej zakres powinno wchodzić sprawdzenie grubości lakieru i bezwypadkowości, ocena stanu technicznego oraz komputerowa diagnostyka silnika. Dodatkowo możemy poprosić o wydruk z elektronicznego rejestru obsług DSR, który może okazać się pomocny w weryfikacji przebiegu samochodu. Niestety często sprzedający nie zgadzają się na inspekcje pojazdu w ASO, oferując w zamian sprawdzenie samochodu u zaprzyjaźnionego mechanika. Taka praktyka od razu powinna wzbudzić nasze podejrzenie.
8. Zakończenie
W poradniku przedstawiłem informacje, z których sam korzystałem podczas zakupu samochodu. Oprócz tego poradnika warto poszukać artykułów o zakupie używanego samochodu. W sieci można znaleźć też specjalne „check-listy”, na których wyszczególnione są poszczególne rzeczy wymagające sprawdzenia. Na koniec zostaje podziękować użytkownikom forum
i administracji, bo to głównie dzięki nim udało mi się zdobyć przedstawione w tym poradniku informacje. Zdjęcia użyte w poradniku pochodzą z serwisów ogłoszeń. Na koniec pozostaje mi tylko życzyć udanego zakupu i czerpania radości z jazdy. Pozdrawiam i zapraszam na forum klubu MazdaSpeed.