Mazda 626 GD – bład nr 26, elektrozawór

Postprzez Pudzian84 » 7 lip 2011, 20:50

Witam wszystkich
Mam wielki problem z Moją Madzią jakiś czas temu zrobiłem swap z 2,0 90 km na 2,0 dohc 148 km.
I teraz mam kilka pytań :
1. Jak powinna być podłączona Sonda Lambda (na sondzie mam kolory kabli czarny,biały,szary,biały) ?
2 . Czy po odłączeniu kabla od przepływki auto powinno zgasnąć ? bo umnie wyrównuje obroty na biegu jałowym
3 . I jak można sprawdzić czy Madzia ma jakieś błędy czy przypadkiem nie jest w trybie awaryjnym ?

Tak wiec koledzy proszę o pomoc :)
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 7 lip 2011, 21:15

Pudzian84 napisał(a):czarny,biały,szary,biały

z tego co pamietam, to:
– czarny – sygnalowy
– biale – grzalki
– szary – masa
ale niech ktos jeszcze potwierdzi... a najlepiej jakies zdjecie...

Pudzian84 napisał(a):jak można sprawdzić czy Madzia ma jakieś błędy

– podlacz diode (tester) do zlacza diagnostycznego pomiedzy styki (piny 1 i 2), gdzie pin 2 jest +...
– wlacz stacyjke i dioda zacznie mrugac przez 3s, a pozniej kody...
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 7 lip 2011, 22:17

Dzięki kolego za odpowiedz a powiedz mi gdzie jest te złącze diagnostyczne i sonda z jakimi kolorami powinna być podłączona NP szary z ?
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 7 lip 2011, 22:28

Pudzian84 napisał(a):sonda z jakimi kolorami powinna być podłączona...


nie pamietam... dlatego napisalem, ze potrzebne zdjecie kostki w aucie...
mysle, ze koledzy w tym pomoga ;)

Ps. szary to masa... ;)
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 7 lip 2011, 22:52

Wiem napisałem tylko np Wielkie dzięki za podpowiedź poczekam może jeszcze ktoś pomoże a wiesz gdzie jest ta kostka serwisowa ???
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez max » 8 lip 2011, 17:20

Z lewej strony między kielichem a ścianą grodziową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lut 2006, 21:56
Posty: 470
Skąd: wlodawa
Auto: 626 coupe 2.2
mazda 3 2.0 TOPSPORT
audi A4 1.6
Transalp 600

Postprzez Pudzian84 » 8 lip 2011, 20:57

Ok gniazda znalazłem dzisiaj sprawdze tylko powiedzcie mi czy zna ktoś może błędy do mojego silnika bo nigdzie tego nie ma znalazłem tylko do 2,2
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Pudzian84 » 11 lip 2011, 17:05

Właśnie po wizycie w garażu a wiec miałem dwa błędy:

8 czyli przepływka (rozłożyłem wyczyściłem styki też i zresetowałem i nie ma już tego błędu)

26 chyba to elektrozawór filtra węgla nie wiem gdzie to czyściłem styki na zaworkach ale błąd sie nie skasował tak wiec potrzebuje pomocy
co to jest i gdzie to jest:)
Pozdro
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 11 lip 2011, 17:19

Pudzian84 napisał(a):26 chyba to elektrozawór filtra węgla nie wiem gdzie to czyściłem styki na zaworkach ale błąd sie nie skasował tak wiec potrzebuje pomocy


26 – Evaporative emission (EVAP) canister purge valve

prosze bardzo ;)
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 11 lip 2011, 17:23

Dziękuję bardzo Kolego ale mam prośbę :) Możesz po Naszemu:) bo aż tak obeznany to ja nie jestem :p
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 11 lip 2011, 17:55

Pudzian84 napisał(a):Evaporative emission (EVAP) canister purge valve


hm... google :P

oki... sprawdz korek wlewu... (jak go odkrecasz powinno zasssssyczec troszke) :P
i/lub dokrec go... w 90% przypadkach to on jest winny... a moze nadszedl czas aby go wymienic? ;)

a w jezyku angielskim masz tutaj (fajnie jest to opisane):

"Codes for evaporative emissions system leaks have been a problem since the conception of OBD II. Now out of warranty, these vehicles are showing up for repair in the aftermarket. These codes get blown off as a loose gas cap 90% of the time. Technicians often say, "Just tighten the gas cap, clear the codes and hope it doesn't come back." You might get away with that a few times but what if the car comes back for the third time with the same code? Whether the gas cap was really loose or not, the code was set for the same reason ...the evap system didn't hold vacuum when the POM tested it.

Evap leak codes do not indicate an electrical fault such as an open or a short-they are the result of a failed functional test, meaning the components did not perform properly when the PCM ran a test on the evap system. If, for any reason, the PCM did not see that the system held vacuum during the test, it will set a code for either a small or large leak.

This article focuses on the 1996-1998 Mazda Protege, but all Asian vehicles function basically the same ... they just use different components. All utilize a purge control valve to apply engine vacuum to the system, all have a solenoid valve to seal the charcoal canister from atmosphere, and all use a pressure sensor to monitor the vacuum on the system. The Protege uses a duty controlled purge solenoid, a canister drain cut valve (CDCV), a tank pressure control valve (TPCV), and a fuel tank pressure sensor (FTPS).

An evaporative emission system test is like sucking on a straw. Put your finger over the end of a straw and then suck on it until it collapses, then seal the other end with your tongue -- it will stay collapsed until you release your finger. Your finger is the canister drain cut valve, and you are the purge valve when you apply vacuum on the straw with your mouth and tongue. Instead of a pressure sensor, your senses tell you that there is vacuum on the straw Pretend there is a tiny hole in the straw so it slowly loses vacuum and won't stay collapsed-that is a small leak. If there is a big crack in the straw and it never even tried to collapse (e.g.: no vacuum)-that would be a large leak. If you under stand this, then you understand evaporative system testing.

Testing is simple if you know what the PCM does. All you have to do is simulate that process, using a voltmeter, two jumper wires and two suitable pins to backprobe the PCM terminals (paper clips work well).

To Test:

1) Remove the center console. The PCM is under the center of the dash just in front of the shifter.

2) Hook up a voltmeter to the FTPS signal wire (terminal "3-K" on the Protege). The sensor will read approximately 2.5v at 0 inch vacuum.

3) With the key on/engine off, place one of the jumper wires into the back of the PCM terminal which is the ground for the CDCV and TPCV (terminal "3-0"). The PCM controls the ground for both solenoids at the same time-they are wired together. Ground the wire just like the PCM does, tap it -- listen for the CDCV clicking in the left rear wheel well. If no clicks, check CDCV operation.

4) Place the second jumper wire into the back of the terminal for the Purge Control Solenoid (terminal "l-R "). The PCM is controlling the ground for this solenoid as well- and it will be jumped to ground just like the CDCV and TPCV

5) Start the engine and let idle. Jump terminal "3-0" to groundleave grounded.

6) Tap terminal "1-R" to ground for a few seconds while monitoring the FTPS voltage. If there are no leaks, vacuum should be applied and the FTPS voltage should drop-approximately 0.lv for every 0.1 inch of vacuum applied The PCM will only apply about 0.8 inch of vacuum. It usually only takes a second if there are no leaks. This will read about 1.7v on your meter.

7) After you see the FTPS voltage drop to about 1.7v, release the ground on the purge solenoid (terminal "l-R") but leave the CDCV and TPCV grounded. The vacuum should come up slightly, level off, and then should hold until the ground is released on the CDCV. The FTPS voltage should level off at about 2.0v and hold until the CDCV ground is released. If you don't get these results, there's a problem.

Examples of a failed test:

1) The FTPS voltage never drops. This would indicate a large leak. Possible causes: a CDCV that didn't seal the canister or a TPCV that didn't open up to allow the vacuum to be applied to the FTPS.

2) The FTPS voltage dropped but then slowly came back up to 2.5v. This means a small leak, like the pin hole in that straw Check for a cracked hose, a loose hose connection or the infamous loose gas cap.

To test the system for leaks:

1) Testing is done with the vehicle on a lift, in the air, with the engine idling.

2) Ground both jumper wires (terminals "l-R" and "3-0")-leave grounded. This should be applying full engine vacuum to the evap system through the purge solenoid.

3) Follow the vacuum hoses from the purge solenoid to the gas tank to see where you are losing the vacuum (listen for the hissing noise).

The most common failure is the CDCV. If it isn't sealing the canister, pinch the hose off going to the CDCV from the canister to see if you start pulling vacuum on the system. Also check for a cracked charcoal canister. All of these components are at the rear of the vehicle except for the purge solenoid.

COPYRIGHT 2001 Adams Business Media
COPYRIGHT 2001 Gale Group "
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 11 lip 2011, 18:47

witaj dzięki za odpowiedź jest po prostu bomba a czy ten błąd może mi wywalać bo mam ten filtr (znajduje się po prawej stronie pomiędzy kielichem a grodzią ) nie jest podłączony do baku
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 11 lip 2011, 19:21

hm... kazda nieszczelnosc powinna wywalic blad... podczas testu komputera...
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 11 lip 2011, 22:40

mam taki problem bo po swapie nie przełożyłem zbiornika od dohc i teraz nie mam gdzie tego podłączyć . Mam to po prostu zaślepić??
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 11 lip 2011, 23:38

Pudzian84 napisał(a):Mam to po prostu zaślepić??

nie wiem... nie robilem takiego swap'a... ale mozesz zobaczyc co wyjdzie...
w Twoim przypadku pozostaja tylko doswiadczenia...

Ps. a korek sprawdziles? syczy?
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 12 lip 2011, 00:00

korek jak odkręcam to jest Psssssssss :)
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Postprzez Wojtek » 12 lip 2011, 00:23

Pudzian84 napisał(a):korek jak odkręcam to jest Psssssssss :)

;) ... to pozostaje dalsza czesc do sprawdzenia... ta co byla nie po naszemu :P

Ps. sprawdz z tym zaslepieniem...
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17521 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault Captur2 E-Tech
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pudzian84 » 12 lip 2011, 01:07

a nie wiesz który to jest elektrozawór od tego?? dzisiaj bedę kombinował zobacze co da sie zrobić :)

EDIT:
Elektrozawór zlokalizowany jest to środkowy na ściance grodziowej był po prostu zepsuty założony nowy i jest już oki Pozdro i dzięki za pomoc.
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 mar 2008, 00:17
Posty: 991 (1/0)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 626 GD FE3N 1989 r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6