Problem układu smarowania – zatkany smok olejowy
bogdescu napisał(a):Dwa pytania:
– czy pominąłem w punkcie "źródło problemu" jakieś silniki bądź jakieś typy Mazd?
– czy pominąłem jakąś czynność zaradczą / profilaktyczną?
Zasadniczo wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów nie jest konieczna.
Koszt wymiany podkładek około: 150zł.
Ale to tylko takie szczególiki, nie konieczne

ALE NUMER!
Byłem przekonany że jestem hipochondrykiem i że smok sprawdzam tylko dla własnego spokoju.
Mechanik ze 3 razy pytał czy na pewno ściągać miskę i dłubać przy smoku (MPV 64kkm, zadbana).
Nalegałem.
Przed chwilą zadzwonił.
Smok zapchany (na oko zewnętrzna wypukła powierzchnia sitka zatkana w proporcji 40%), w skrzyni syf.
Czyli zaliczamy jeszcze jednego uratowanego przez ten wątek
. Od teraz sprawdzam przy co trzeciej wymianie oleju.
Jescze raz dzięki wszystkim współtwórcom tego wątku.
PS
– dziwne, podkładki pod wtrzyskami nie nosiły śladów uszkodzeń.
-----------------------
Edit:
Za to intercooler jest pęknięty w chyba 6 różnych miejscach.
Może ktoś się na tyle zna na temacie by wytłumaczyć mi parę rzeczy:
– wyczyściłem smok olejowy, zmieniłem na nowe podkładki pod wtrzykami (zrobił to mechanik)
– przed tą operacją kapało mi z intercoolera (okazał się on pęknięty)
a oto pytania:
-- Czy obecność oleju w intercoolerze to norma czy patologia?
(bo jeśli patologia – to wymiana intercoolera na nowy, szczelny, tylko zamaskuje problem.
-- Czy prócz turbiny są inni podejrzani (odma? EGR?)
-- Czy zawór EGR powinienem zaślepić? Jakie to ma konsekwencje?
Chciałbym się jaknajdłużej cieszyć MPV-ką ale w tej chwili jestem troche zdołowany.
Byłem przekonany że jestem hipochondrykiem i że smok sprawdzam tylko dla własnego spokoju.
Mechanik ze 3 razy pytał czy na pewno ściągać miskę i dłubać przy smoku (MPV 64kkm, zadbana).
Nalegałem.
Przed chwilą zadzwonił.
Smok zapchany (na oko zewnętrzna wypukła powierzchnia sitka zatkana w proporcji 40%), w skrzyni syf.
Czyli zaliczamy jeszcze jednego uratowanego przez ten wątek

Jescze raz dzięki wszystkim współtwórcom tego wątku.
PS
– dziwne, podkładki pod wtrzyskami nie nosiły śladów uszkodzeń.
-----------------------
Edit:
Za to intercooler jest pęknięty w chyba 6 różnych miejscach.
Może ktoś się na tyle zna na temacie by wytłumaczyć mi parę rzeczy:
– wyczyściłem smok olejowy, zmieniłem na nowe podkładki pod wtrzykami (zrobił to mechanik)
– przed tą operacją kapało mi z intercoolera (okazał się on pęknięty)
a oto pytania:
-- Czy obecność oleju w intercoolerze to norma czy patologia?
(bo jeśli patologia – to wymiana intercoolera na nowy, szczelny, tylko zamaskuje problem.
-- Czy prócz turbiny są inni podejrzani (odma? EGR?)
-- Czy zawór EGR powinienem zaślepić? Jakie to ma konsekwencje?
Chciałbym się jaknajdłużej cieszyć MPV-ką ale w tej chwili jestem troche zdołowany.
- Od: 3 lip 2010, 23:34
- Posty: 13
- Auto: Mazda MPV 2.0 diesel 2004 Karakuri
bogdescu napisał(a):Czy obecność oleju w intercoolerze to norma czy patologia
Odpowiem Ci, ale powinieneś pytać o to w odpowiednim temacie, ten już i tak pęka w szwach od setek pytań nie na temat.
bogdescu napisał(a):norma czy patologia
Jeśli oleju jest trochę, a nie 5 litrów to norma, turbo zawsze puszcza trochę oleju w dolot bo jest nim smarowane, więc wymień IC i po sprawie

bogdescu napisał(a):Czy zawór EGR powinienem zaślepić? Jakie to ma konsekwencje?
Jeśli sprawny to nie ma takiej potrzeby, konsekwencją będzie to, że komputer będzie wywalał błąd po zaślepieniu.

Jeśli ktoś ma coś wartościowego do dodania nie na temat smoka to ślijcie PW do kolegi.
P.S.
Nie odpisuj mi już w tym wątku.
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Czytając ten wątek zaraz po kupnie auta sprawdziłem smoka i wymieniłem podkładki pod wtryskami... smok był w 100% czysty... od tamtego czasu przejechałem około 65 tyś. km, zmiany oleju na elfa co 10 tyś., i w ubiegłym tygodniu podczas powrotu z pracy stało się... coś zapiszczało, zazgrzytało i zaczęło pukać... przejechałem jeszcze 20 km do domu, auto na kanał i miska w dół – smok w dalszym ciągu czyściutki ale w misce opiłki o charakterystycznym półokrągłym kształcie – diagnoza: obrócona panewka. No to wyciągarka, motor do góry i rozkręcanie dołu silnika , wynik: obrócona panewka na pierwszym baniaku, pozostałe panewki korbowe i główne mocno "porajbowane" – we wtorek wał idzie do szlifu i na pasowanie nowych panewek.... a ja zastanawiam się co było powodem, kontrolka oleju nigdy nawet na sekundę się nie zaświeciła... ale kupując auto te 65tyś km w tył, w silniku było tak mało oleju że na bagnecie nie było znaku... czy jest możliwe że jeżeli wówczas silnik był lekko "podtarty" to przejechałbym tyle kilometrów??
Maciek 251 napisał(a):(...)
Moze lales jak w tym temacie zalecaja syntetyk a powinienes polsyntetyk?
Moim skromnym zdaniem instrukcja powinna brzmieć delikatnie/ostrożniej i tak:
Źródło problemu:
W silnikach MZR-CD (2.0 Diesel/CiTD) produkowanych pomiędzy 2002-2007 stosowanych w Mazdach 6, Premacy i MPV stosowano podkładki pod wtryskiwacze o wadliwym kształcie. Symbol tej części to RF2A-13-H51A. Podkładka ta nie zapewnia szczelności i powoduje przedostawanie się spalin do oleju. Te z kolei powodują odkładanie się nagaru.
Najbardziej newralgiczne miejsce gdzie się ten osad przyczepia to metalowe, wypukłe sitko smoka olejowego. Element ten się znajduje "przed" filtrem w kolejności obiegu oleju, tak więc filtr nie może pomóc w wyłapaniu zanieczyszczeń. Stopniowe zatykanie oczek sitka smoka olejowego przez przypieczone osady zaburza cyrkulację oleju w silniku i doprowadza do zatarcia silnika.
Dzieje się tak nawet przy silnikach prawidłowo eksploatowanych i serwisowanych – wystarczy nie wiedzieć o opisywanym problemie.
Symptomy:
Kontrolka oleju niezwykle rzadko sygnalizuje taki stan, a nawet jeśli – to za póżno.
Sygnałem mogą być opary oleju lecące z wlewu na wolnych obrotach.
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika sygnalizują już nie samo zatkanie smoka, lecz jego konsekwencje.
Zalecenia:
jednocześnie sprawdzić / przeczyścić smok olejowy oraz wymienić podkładki wtryskiwaczy na nowe, oryginalne (symbol RF2A-13-H51B)następnie:
– lać oleje rekomendowane przez użytkowników Forum (Dexelia, Elf SXR 5W30, Mobil), półsyntetyk dla aut niewiadomej eksploatacji
– olej i filtr zmieniać co 10tys. km albo co 12 mieś, (w przypadku eksploatowania auta jedynie sporadycznie lub wiekszość w trasie 15 tys.km w zupełności wystarczy)
– kontrolować smok olejowy przy co trzeciej wymianie oleju (przy samodzielnej wymianie oleju można przy każdej)
Koszt stosowania się do zaleceń:
uszczelki wtryskiwaczy 100zł + robocizna ?zł, czyszczenie smoka 2-3 godziny o ile jest zanieczyszczony (100-200zł robocizna), wymiana uszczelek 2 godziny, reszta to normalny koszt wymiany oleju.
Koszt niestosowania się do zaleceń:
ryzyko zniszczenia silnika – 5 do 8 tysięcy na rynku wtórnym za silnik którego historii nie znamy (są oferty od 3tys.zl przy zdaniu swojego starego silnika).
Proponuje by taka instrukcje podpinac w jakims temacie zamknietym z odnosnikiem do ciagle aktywnego i analizowac propozycje innych nanoszac co jakis czas modyfikacje. Fajnie i dobrze by bylo gdyby rozne relacje z napraw itp byly w tematach zamknietych podajac takie wlasnie zbiorcze dane co ulatwiloby szukanie przez innych jak naprawic, poprawic itd. oszczedzajac tematow przez ktore trzeba sie przekopywac godzinami zeby dojrzec jakas konkretna odpowiedz.
- Od: 23 kwi 2011, 21:53
- Posty: 12
- Auto: MAZDA 6 CITD 2.0 2003r.
W mojej mam założone te – powiedzmy bez wad – o symbolu RF2A-13-H51B. Narazie śmiga jak tralala 
Ostatnio edytowano 15 cze 2011, 23:12 przez Erastotenes, łącznie edytowano 1 raz

- Od: 16 paź 2009, 21:04
- Posty: 1844
- Skąd: Warszawa
- Auto: ex BJ TDVI RF4F '02 101PS
obecnie Kia QL
w BJ też występują wadliwe, u siebie profilaktycznie wymieniłem a u jednego forumowicza wymieniałem bo już one siadły.
witam
i kolejna mazda uratowana – dzieki temu forum nacisnelem na mechanika i spojrzal na smoka – okazalo sie ze byl zawalony w wiekszej polowie – czyszczenie nowy olej i uffff. ze udalo mi siew ostatniej chwili
i kolejna mazda uratowana – dzieki temu forum nacisnelem na mechanika i spojrzal na smoka – okazalo sie ze byl zawalony w wiekszej polowie – czyszczenie nowy olej i uffff. ze udalo mi siew ostatniej chwili
- Od: 9 lip 2010, 11:50
- Posty: 83
- Skąd: OLSZTYN
- Auto: Mazda 6 2.0 CD 136KM Sport Combi
maromarcin napisał(a):witam
i kolejna mazda uratowana – dzieki temu forum nacisnelem na mechanika i spojrzal na smoka – okazalo sie ze byl zawalony w wiekszej polowie – czyszczenie nowy olej i uffff. ze udalo mi siew ostatniej chwili
I o to biega
Pozdrex
VENI, VIDI, Vsiadłem do Mazdy...


- Od: 14 sty 2009, 19:26
- Posty: 240
- Skąd: Kraków
- Auto: Mazda 6 II GH 2.0 MZR-CD;
Honda CIVIC VIII Hatchback 140HP "Black" Wypasior :)
Panowie od tygodnia posiadam Mazdę 6 2.0 i teraz się telepie z tym smokiem i podkładkami
jestem z Jeleniej Góry a tu mało który mechanik wie o czym mowa nie wspomnę już o terminach
naprawy, boję się oddać komus auto żeby nie spaprał sprawy a w ASO we Wrocławiu wyceniają mi
usługę czyszczenia smoka i wymianę podkładek na 1000 pln
czy takie ceny
za tą usługę w ASO wyglądają ? czy mogę spokojnie dać to mechanikowi i wytłumaczyć mu o co
chodzi – poradzi sobie ? czy niestety muszę bulić taką kwotę w ASO ?
jak to aktualnie u was kosztuje ?
strasznie dygam jak jadę mazdą czy nie zatrę silniki a to cały tydzień ?
dymek się pojawił z korka ale kontrolka oleju gaśnie od razu po uruchomieniu.
podpowiedzcie gdzie tą usługę najlepiej zrobić ?
z góry dzięki za każdą podpowiedź
radek
jestem z Jeleniej Góry a tu mało który mechanik wie o czym mowa nie wspomnę już o terminach
naprawy, boję się oddać komus auto żeby nie spaprał sprawy a w ASO we Wrocławiu wyceniają mi
usługę czyszczenia smoka i wymianę podkładek na 1000 pln

za tą usługę w ASO wyglądają ? czy mogę spokojnie dać to mechanikowi i wytłumaczyć mu o co
chodzi – poradzi sobie ? czy niestety muszę bulić taką kwotę w ASO ?
jak to aktualnie u was kosztuje ?
strasznie dygam jak jadę mazdą czy nie zatrę silniki a to cały tydzień ?
dymek się pojawił z korka ale kontrolka oleju gaśnie od razu po uruchomieniu.
podpowiedzcie gdzie tą usługę najlepiej zrobić ?
z góry dzięki za każdą podpowiedź
radek
- Od: 29 lip 2011, 18:24
- Posty: 4
Za wymianę podkładek zapłaciłem 150zł w MazVagtech + 100zł podkładki.
Całość 250zł i wiem, że robota jest zrobiona dobrze.
Myślę, że smoka wyczyści każdy warsztat. Tu nie potrzeba fachowca. Smok czyściłem sam mając do dyspozycji kanał.
aha, tylko wytłumacz Panu i powiedz ,że to konieczność to czyszczenie smoka, bo może Cię wyśmiać, że takich rzeczy się nie robi
Całość 250zł i wiem, że robota jest zrobiona dobrze.
Myślę, że smoka wyczyści każdy warsztat. Tu nie potrzeba fachowca. Smok czyściłem sam mając do dyspozycji kanał.
aha, tylko wytłumacz Panu i powiedz ,że to konieczność to czyszczenie smoka, bo może Cię wyśmiać, że takich rzeczy się nie robi
czyli mocno przycieli bo to prawie 3 razy tyle – nie wiem skąd i dlaczego ?
/ czy rzeczywiście jestem w stanie przeczyścić go sam na kanale ? za bardzo nie mam pojęcia jak to zrobić ale jak się naczytałem to nie wytrzymam tygodnia czasu jeżdżąc na bombie / mógłbyś w kilku słowach opisać jak wyczyścić smoka samemu i na co zwrócić uwagę ?
czy cała miska idzie w dół ? i potem nowa uszczelka ?
/ czy rzeczywiście jestem w stanie przeczyścić go sam na kanale ? za bardzo nie mam pojęcia jak to zrobić ale jak się naczytałem to nie wytrzymam tygodnia czasu jeżdżąc na bombie / mógłbyś w kilku słowach opisać jak wyczyścić smoka samemu i na co zwrócić uwagę ?
czy cała miska idzie w dół ? i potem nowa uszczelka ?
- Od: 29 lip 2011, 18:24
- Posty: 4
Jeśli jesteś zielony w temacie to lepiej zleć tą robotę mechanikowi.
Szkoda, żebyś coś zepsuł, i nie mówię tego ze złośliwości.
Miskę się odkręca, trzeba w nią klepnąć żeby odpadła.
Nie ma uszczelki, składana na silikonie na wysoką temperaturę.
Szkoda, żebyś coś zepsuł, i nie mówię tego ze złośliwości.
Miskę się odkręca, trzeba w nią klepnąć żeby odpadła.
Nie ma uszczelki, składana na silikonie na wysoką temperaturę.
ok w poniedziałek szukam jakiegoś mechanika w Jeleniej ale mam obawy ze ktoś będzie
znał temat
z korka leci dymek i to dość spory auto ma 114 tys przebiegu tydzień temu
zmieniałem olej ale o smoku nie wiedziałem i o podkładkach tez.
drżę o auto i mam nadzieje że zdążę z tym czyszczeniem i podkładkami. a tak się zastanawiałem
między benzyna a dislem i teraz nie wiem czy dobrze kupiłem to auto
napisze jak poszło / poproszę mechanika zeby mi pokazał smoka jak ściągną miskę
bo jak sam nie zobaczę to nie będę spał spokojnie. teraz nie śpię spokojnie
znał temat
zmieniałem olej ale o smoku nie wiedziałem i o podkładkach tez.
drżę o auto i mam nadzieje że zdążę z tym czyszczeniem i podkładkami. a tak się zastanawiałem
między benzyna a dislem i teraz nie wiem czy dobrze kupiłem to auto

napisze jak poszło / poproszę mechanika zeby mi pokazał smoka jak ściągną miskę
bo jak sam nie zobaczę to nie będę spał spokojnie. teraz nie śpię spokojnie
- Od: 29 lip 2011, 18:24
- Posty: 4
wreszcie się doczekałem na swoją kolejkę u mechanika. pokazał mi wszystkie wtryski i smoka.
na smoku na dnie trochę farfocli. gorzej sprawa wygląda z wtryskami tylko jeden był w pełni szczelny pozostałe zabrudzone błotem. ale myślę że uchroniło mnie to od tej masakry którą zafundowała
mazda. jasne że gdyby nie forum miałbym problem w niedługim czasie.
kurcze ale to siada na banie – nic gorszego jeździć ze świadomością że możesz stanąć
z tak poważną awarią silnika w każdej chwili.
dzięki za pomoc
chyba przebieg nie ma bezpośredniego wpływu bo z tego co doczytałem to nawet auta
poniżej 100 tys. mogą klęknąć od zapieczonego smoka. Myślę że przebieg faktyczny
auto serwisowane w Mazdzie wpisy w książce i zadbane więc wierze że przebieg faktyczny
na smoku na dnie trochę farfocli. gorzej sprawa wygląda z wtryskami tylko jeden był w pełni szczelny pozostałe zabrudzone błotem. ale myślę że uchroniło mnie to od tej masakry którą zafundowała
mazda. jasne że gdyby nie forum miałbym problem w niedługim czasie.
kurcze ale to siada na banie – nic gorszego jeździć ze świadomością że możesz stanąć
z tak poważną awarią silnika w każdej chwili.
dzięki za pomoc
chyba przebieg nie ma bezpośredniego wpływu bo z tego co doczytałem to nawet auta
poniżej 100 tys. mogą klęknąć od zapieczonego smoka. Myślę że przebieg faktyczny
auto serwisowane w Mazdzie wpisy w książce i zadbane więc wierze że przebieg faktyczny
- Od: 29 lip 2011, 18:24
- Posty: 4
SHAQU napisał(a):Moim skromnym zdaniem instrukcja powinna brzmieć delikatnie/ostrożniej i tak:
To jest jakiś wyciąg z instrukcji serwisowej Mazdy? Pytam, bo czytałem niemieckie fora, a Niemcy cokolwiek więcej km robią niż my, i nie mają aż takich problemów jak my tutaj w PL. Podobnie zresztą jest z DPFem.
insular napisał(a):chyba przebieg nie ma bezpośredniego wpływu bo z tego co doczytałem to nawet auta
poniżej 100 tys. mogą klęknąć od zapieczonego smoka.
Słabo czytałeś. Raczej jest to wątpliwe, chyba, że ktoś majstrował przy wtryskach nie mając o tym pojęcia, albo ma poniżej 100k tylko w teorii, a w praktyce >200
Z którego roku to Twoje auto z przebiegiem 114tkm?
insular napisał(a):auto serwisowane w Mazdzie
Skoro serwisowane, to idź do ASO, podaj VIN i sprawdź w Globalnej Bazie ile miało faktycznie na ostatnim przeglądzie.
insular napisał(a):wpisy w książce i zadbane więc wierze że przebieg faktyczny

Cytat na dzisiaj: Ignorance is bliss.
Pozdor Myjk
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6