Problem układu smarowania – zatkany smok olejowy

Postprzez gorgoniasty » 17 kwi 2011, 12:40

Witam

Ja kupiłem 6 CITD 136 KM na początku marca z przebiegiem 170k (potwierdzony w ASO we Włoszech). Wymieniłem wszytko co się normalnie wymienia (olej, filtry, rozrząd) i jakiś tydzień temu po odpaleniu auta, przejechaniu ok 200 m i zatrzymaniu się na światłach mignęła mi kontrolka ciśnienia oleju (dosłownie na pół sekundy się zaświeciła) i to był jedyny objaw zauważalny dla mnie. Zadzwoniłem odrazu do znajomego mechanika i silnik udało się uratować małym kosztem (wymiana podkładek, czyszczenie smoka, olej, filtr ) :) Wcześniej nie miałem pojęcia, że mazdy maja taki problem z podkładkami po wtryski i zapychającym się smokiem (średnio się znam na samochodach), więc miałem więcej szczęścia niż rozumu. Szczęście o tyle, że u mnie ta kontrolka się zapaliła, bo z tego co czytam to w większości przypadków nie ma żadnych oznak widocznych dla kogoś kto się nie zna.
Mechanik stwierdził, że wszytko wygląda ok i nie rozkładał silnika na części. Czy jest szansa, że pojeździ teraz trochę bezawaryjnie, czy raczej po tym jak przejeździł trochę (nie wiadomo w sumie ile) ze słabym smarowaniem to jest już raczej kwestią czasu wymiana silnika ?
gorgoniasty
 

Postprzez Jaksa » 17 kwi 2011, 13:08

Napisz w jakim stanie byl smok po zdemontowaniu miski .
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Enduro » 17 kwi 2011, 13:49

gorgoniasty napisał(a):...
Mechanik stwierdził, że wszytko wygląda ok i nie rozkładał silnika na części. Czy jest szansa, że pojeździ teraz trochę bezawaryjnie, czy raczej po tym jak przejeździł trochę (nie wiadomo w sumie ile) ze słabym smarowaniem to jest już raczej kwestią czasu wymiana silnika ?

istotny jest czy znalazl w misce olejowej opilki metalu, jesli tak, to tylko kwestia czasu, kiedy pojawi sie uszkodzenie na wale..
trzymam kciuki.
Enduro
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez MaciekLFC » 17 kwi 2011, 15:08

Ja umówiłem się do Jaksy na środę, co prawda z korka nie kopci żadnym dymem czy spalinami tylko powietrze podmuchuje. Smok sprawdzany w sierpniu, jakieś 5tys km temu i był czyściutki ale wolę dmuchać na zimne i oddać fachowcom, żeby mieć spokój. Jadę prawie 400 km w jedną stronę, ale widze, że Jaksa to rzadkiej maści fachowiec, więc nie maco żałować :) W planie wymiana podkładek, kalibracja wtrysków, ustawienie zaworów no i smoczek:)
MaciekLFC
 

Postprzez gorgoniasty » 17 kwi 2011, 20:26

Jaksa napisał(a):Napisz w jakim stanie byl smok po zdemontowaniu miski .


Mechanik go określił w dość brutalnych słowach, delikatnie ujmując bardzo zapchany, podkładki też w stanie tragicznym, zostały zmienione na jakiś większe, które podobno definitywnie eliminują ten problem.

Enduro napisał(a):istotny jest czy znalazl w misce olejowej opilki metalu, jesli tak, to tylko kwestia czasu, kiedy pojawi sie uszkodzenie na wale..
trzymam kciuki.
Enduro


Nie było żadnych opiłków.


Czy jest jakiś sposób żeby określić teraz stan tego silnika bez rozbierania go na części i czy to ma sens, może lepiej jeździć poprostu, sprawdzać często stan oleju i poczekać czy się rozsypie czy nie ? (sprzedaż autka nie wchodzi w grę, bo bardzo je polubiłem, poza tym kupiłem już fajne ramki na rejestrację ;) )
gorgoniasty
 

Postprzez Enduro » 17 kwi 2011, 21:41

gorgoniasty napisał(a):....delikatnie ujmując bardzo zapchany, podkładki też w stanie tragicznym, zostały zmienione na jakiś większe, które podobno definitywnie eliminują ten problem.
Nie było żadnych opiłków.
Czy jest jakiś sposób żeby określić teraz stan tego silnika bez rozbierania go na części i czy to ma sens, może lepiej jeździć poprostu, sprawdzać często stan oleju i poczekać czy się rozsypie czy nie ? (sprzedaż autka nie wchodzi w grę, bo bardzo je polubiłem, poza tym kupiłem już fajne ramki na rejestrację ;) )

jezdzic i w pedał, omijać 1500 obr/min ze względu na 2M, który nie traw tego zakresu bez uszczerbku na żywotności no i kontorlowac czy nie dymi/kopci...
olej wymienaj czesciej niz sugeruje instrukacja i powinno byc dobrze.
pozdr.Enduro
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez deluge » 27 kwi 2011, 08:25

To ja się dopiszę i powiem, że kolejny silnik uratowany.
Wbrew pozorom podkładki nie wyglądały szczególnie tragicznie, z odmy nie dymiło, jednak 2 zasadnicze sprawy przesądziły o wadliwych podkładkach – ubytek oleju (bez wyraźnych objawów jego spalania) oraz chlapanie + bezbarwny komin po odkręceniu korka oleju. Po wymianie podkładek koniec z kominem i chlapaniem. Z miski wydobyta kupa mazi i smok wymagał czyszczenia (zapchany w 1/2, aczkolwiek nie zapieczony).
Forumowicz
 
Od: 3 kwi 2011, 21:56
Posty: 36
Skąd: Toruń
Auto: Mazda 6 CiTD 89KW 2003

Postprzez lukasz83 M6 » 3 maja 2011, 13:05

Witam jestem nowym użytkownikiem tej strony, mój problem polega na tym że nad miską olejową jest jeszcze taki aluminiowy dystans i właśnie z nad tego miejsca wycieka mi olej 3litry na 2000km co robić? tylko mechanik czy można to uszczelnić samemu, miska to nie problem ale to...? z góry dzięki za porady.
lukasz83 M6
 

Postprzez Jaksa » 3 maja 2011, 13:33

Kolego , do tej operacji musisz wymontowac silnik , odpiąc skrzynie biegow , zdemontowac rozrzad jednym slowem kupa roboty . Po Twoim opisie wnioskuje ze "ktos" po fabryce juz tam dlubal – fabryczny silikon nie cieknie.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez lukasz83 M6 » 3 maja 2011, 17:05

Dzięki kolego, jeszcze raz obmyje cały silnik od od spodu i obejrzę to jeszcze raz dla pewności. jeszcze jedno pytanko- jak nazywa się w/w element pomiędzy miską olejową a blokiem silnika??
lukasz83 M6
 

Postprzez Jaksa » 3 maja 2011, 19:19

My mechanicy od mazdy mowimy na ten element " Plaster " <lol> aha , nie pisz postow jeden pod drugim , w prawym gornym rogu masz przyciski do edycji :) nie jestem moderatorem ale gdy on tu wpadnie napewno to samo napisze .
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Bandit » 3 maja 2011, 20:17

Jaksa napisał(a):nie jestem moderatorem ale gdy on tu wpadnie napewno to samo napisze .

Już nie muszę ;)
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.

Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2010, 19:04
Posty: 4426 (9/13)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Obecnie:
znowu Oplem / za kare :(
Astra Bertone 2.2 coupe

Dawniej:
126p,
Escort Mk5,
626 GF,
323F BG,
Audi 80 B4,
Matiz,
Agila
Mazda 2 DY

Postprzez Jaksa » 3 maja 2011, 21:45

O ! Jesteś <lol>
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez wkg_1 » 3 maja 2011, 23:57

Witajcie !

Czytam ten watek z przerazeniem : (
Czy w CX-7 2,2 173km ten problem tez wystepuje ?

Pozdrawiam
Witek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2011, 18:03
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Auto: CX-7 2.2 MZR-CD

Postprzez Bandit » 4 maja 2011, 00:00

Jeszcze się nikt nie żalił ;) zobaczymy za kilkaset tyś km :) ale możliwe, że nie będzie już tego problemu.
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.

Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2010, 19:04
Posty: 4426 (9/13)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Obecnie:
znowu Oplem / za kare :(
Astra Bertone 2.2 coupe

Dawniej:
126p,
Escort Mk5,
626 GF,
323F BG,
Audi 80 B4,
Matiz,
Agila
Mazda 2 DY

Postprzez Sabat » 5 maja 2011, 08:31

Czy po wymianie podkładek powinien być jakikolwiek dymek z pod korka? Aso mi wymieniło 2k temu i dzisiaj sprawdziłem po zrobieniu 10km przy wyłączonym silniku, jest biały dymek unoszący się z pod korka.
Własnie sprawdziłem przy włączonym silniku i chlapie olejem po ściągnięciu korka , nie duzo ale na około drobinami oleju :/
Chyba trzeba będzie reklamowac usługe
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2006, 14:11
Posty: 1329 (20/14)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda6 GG 2.0 MZR-CD 2004

Postprzez bogdescu » 6 maja 2011, 01:53

Przeczytałem <nauka> cały wątek (nie wiem czy należy mi się za to order, ale piszącym w nim kompetentym osobom należą się podziękowania za tysiące zaoszczędzonych złotych).
W każdym razie miejsce na parkingu przed domem jest puste a moja MPV (65kkm) przechodzi jutro zabiegi smoko-podkładkowe.

Bardzo wiele w tym wątku powtarzających się pytań, na które wcześniejsze posty już odpowiedziały.
Może i należy częściej stosować wyszukiwarkę ale zgadzam się że nie każdy ma czas przemielić tonę informacji.

Czy moglibyśmy się pokusić o podsumowanie, czyli taki skrót wiedzy na ten temat?
Proszę znawców tematu o poprawienie nieścicłości.
Zespół podkładkowo – smokowy jest opisany w Poradniku – choć nie jest tak nazwany :) , lecz tam nie zajmuje on osobnego akapitu, jest tylko link to niniejszego wątku. O smoku i o podkładkach napisane jest osobno.

Oto moja propozycja podsumowania:

Źródło problemu:
W silnikach MZR-CD (2.0 Diesel/CiTD) produkowanych pomiędzy 2002-2007 stosowanych w Mazdach 6, Premacy i MPV stosowano podkładki pod wtryskiwacze o wadliwym kształcie. Symbol tej części to RF2A-13-H51A. Podkładka ta nie zapewnia szczelności i powoduje przedostawanie się spalin do oleju. Te z kolei powodują odkładanie się nagaru.
Najbardziej newralgiczne miejsce gdzie się ten osad przyczepia to metalowe, wypukłe sitko smoka olejowego. Element ten się znajduje "przed" filtrem w kolejności obiegu oleju, tak więc filtr nie może pomóc w wyłapaniu zanieczyszczeń. Stopniowe zatykanie oczek sitka smoka olejowego przez przypieczone osady zaburza cyrkulację oleju w silniku i doprowadza do zatarcia silnika.
Dzieje się tak nawet przy silnikach prawidłowo eksploatowanych i serwisowanych – wystarczy nie wiedzieć o opisywanym problemie.

Symptomy:
Kontrolka oleju niezwykle rzadko sygnalizuje taki stan, a nawet jeśli – to za póżno.
Sygnałem mogą być opary oleju lecące z wlewu na wolnych obrotach.
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika sygnalizują już nie samo zatkanie smoka, lecz jego konsekwencje.

Zalecenia:
– Jednocześnie sprawdzić / przeczyścić smok olejowy oraz wymienić podkładki wtryskiwaczy na nowe, oryginalne (symbol RF2A-13-H51B)
następnie:
– Lać tylko oleje rekomendowane przez Forum (Dexelia, Elf SXR 5W30, nie Castrol),
– Ignorować fabryczne rekomendacje wymiany oleju co 20 000 km i zmieniać co 10 000 albo co 12 mieś.
– Kontrolować smok olejowy przy co trzeciej wymianie oleju.

Koszt stosowania się do zaleceń:
uszczelki wtryskiwaczy 100zł, uszczelka dekla 100zł, czyszczenie smoka 2-3 godziny, wymiana uszczelek 2 godziny, reszta to normalny koszt wymiany oleju.

Koszt niestosowania się do zaleceń:
ryzyko zniszczenia silnika – 6 do 8 tysięcy na rynku wtórnym za silnik którego historię nie znamy.


Jak wyżej, prosze autorów na których się wzorowałem (Jaksa, Enduro i wiele innych) o poprawienie tej propozycji oraz jeszcze raz dziękuję za hojne dzielenie się doświadczeniem.
Mi się na pewno taka korekta przyda bo należe do tych którzy musieli przekonać mechanika do słuszności zdejmowania miski. Jestem ciekaw np czy nie wtryskiwaczom nie może zaszkodzić taki profilaktyczny demontaż – montaż oraz – czy nie ma innych czynności które należy przy okazji wykonać.

Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 3 lip 2010, 23:34
Posty: 13
Auto: Mazda MPV 2.0 diesel 2004 Karakuri

Postprzez Marekz6` » 6 maja 2011, 09:12

Jak dla mnie bomba!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 16:25
Posty: 50
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda 6,136 kM 2,0 diesel

Postprzez Hubix » 6 maja 2011, 13:56

To są właśnie takie "kwiatki"

Słabe smarowanie jest wtedy jak ciśnienie spada poniżej 1 atm, wtedy zapala się kontrolka od ciśnienia.

Moim zdaniem, trudno stwierdzić w Twoim wypadku jak będzie.

Smok był bardzo brudny ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 19:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez wkg_1 » 6 maja 2011, 15:32

bogdescu napisał(a):Oto moja propozycja podsumowania:

...........................................



Prosto, jasno i na temat !

Witek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2011, 18:03
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Auto: CX-7 2.2 MZR-CD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6