Opony letnie i wielosezonowe

Postprzez Paweł » 26 wrz 2005, 08:50

Dla bezpieczenstwa wlasnego, pasazerow i innych uczestnikow drogi powinienes miec identyczne opony na kazdej osi. Fabrycznie w rozmiarze od 185 do 205. Konstruktorzy przewidzieli stosunek przyczepnosci pomiedzy osiami, a nieswiadome zachwianie go poprzez stosowanie roznych opon i ich rozmiarow moze doprowadzic do bardzo niebezpiecznych sytuacji, szczegolnie jesienia, kiedy jezdnie robia sie coraz mniej przyczepne i nie trzeba duzych predkosci, aby doprowadzic do niebezpiecznego poslizgu.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez darusk » 26 wrz 2005, 11:12

Czy ktoś ma jakieś doświadczenie i może coś powiedzieć o Bridgestone Potenza RE88?
Początkujący
 
Od: 9 maja 2005, 08:40
Posty: 26
Skąd: Radom
Auto: 626 GE FS '95 LPG

Postprzez Morder » 26 wrz 2005, 11:26

ja pomykam obecnie na DUNLOPach SP01 i szczerze polecam :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 09:07
Posty: 897
Skąd: Pułtusk
Auto: MX-3

Postprzez tomekrvf » 26 wrz 2005, 12:02

Trzymajcie się z dala od opon Dunlop SP 9000. Są cholernie głośne i ogólnie nienajlepsze. W drugiej GE KL mam Continental Premium Contact i sa o niebo lepsze od Dunlopa
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez peter » 26 wrz 2005, 12:58

masz rację ale nie jest to jakaś strasznie zauważalna różnica ten 1 cm w szerokości opony( przynajmniej sam osobiście tego nie odczułem, a dodam że na szerszych jeździłem właśnie zimą i jesienią) a poza tym można sie do wszystkiego przyzwyczić :P
Początkujący
 
Od: 28 gru 2004, 23:25
Posty: 27
Skąd: Białystok
Auto: 626 GC 2.0 i + 626 GW 1,8 i

Postprzez sołtys » 26 wrz 2005, 20:26

A ja śmiem twierdzić że wogóle nie poczuje takiej różnicy a jeżeli poczuje to powinien sobie zdawać z tego sprawe i nauczyć sie jeżdzić w takiej konfiguracji.


tco_tm napisał(a):Konstruktorzy przewidzieli stosunek przyczepnosci pomiedzy osiami, a nieswiadome zachwianie go poprzez stosowanie roznych opon i ich rozmiarow


taaaaK??? to w taki razie co z mniejszym naciskiem na oś tylną i do tego z napędem tylko na jedną oś w dodatku przednią?? gdyby to tak dokładnie uwzględniali to na bank nie dawali by tego samego rozmiaru na tył i przód. <lol> nie popadajmy w paranoję bo za chwie dojdzie do tego że różnica ciśnienia w oponie prawej i lewej rzedu 0.2atm też może:
tco_tm napisał(a):moze doprowadzic do bardzo niebezpiecznych sytuacji,
<lol>

zresztą pooglądaj sobie auta rajdowe napędzane na 1 oś tam to dopiero jest różnica w rozmiarze między przodem i tyłem.
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez Paweł » 26 wrz 2005, 22:29

sołtys napisał(a):taaaaK?pytajnik to w taki razie co z mniejszym naciskiem na oś tylną i do tego z napędem tylko na jedną oś w dodatku przednią

Slyszales kiedys o geometrii zawieszenia i cisnieniu w oponach?

sołtys napisał(a):zresztą pooglądaj sobie auta rajdowe napędzane na 1 oś tam to dopiero jest różnica w rozmiarze między przodem i tyłem

Mowimy o nieprzymyslanej ingerencji w uklad jezdny i mocno przecietnym kierowcy.

W uzyciu codziennym, z duzym prawdopodobienstwem 999 na 1000 razy 0.2 atm, czy inny bieznik moze nie miec wplywu na zachowanie samochodu, jednak 1 na 1000, w najmniej oczewkiwanym momencie, taka konfiguracja moze przyniesc negatywny skutek (oczywiscie jak i odwrotnie). Ciezko tutaj dyskutowac, czy niebezpieczna granica jest 1 mm, czy 5 cm. Po prostu lepiej miec wszystkie opony identyczne, o mozliwie podobnym stopniu zuzycia i z wlasciwym cisnieniem.

Dodatkowo rozna srednica kol moze miec wplyw na poprawne dzialanie ABS'u.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez sołtys » 27 wrz 2005, 15:35

tco_tm napisał(a):cisnieniu w oponach?


dikłądnie po to aby przy nasisku ciężarem samochodu powieżchnia bieżnika była prosta czyli opona zużywała sie prawidłowo równo co nie zmienia faktu że siłą potrzebna do zerwania przyczepności przy mniejszym naciku jest mniejsza dlatego twierdze że tego nie poczuje.


tco_tm napisał(a):geometrii zawieszenia


dotyczy przodu samochodu przy napędzie przód jest rozbieżność a przy tylnym zbieżność a to dlatego że kołą są skrętne i mają luzy na łożyskach przegubach gałkach itd sęk w tym że jeżeli zrobimy rozbieżność to w trakcie jazdy poprzez napęd koła ta rozbieżnośc sie kasuje od i całą teoria odnośnie geometrii dodam że tył idzie zawsze na 0 i nikt tam zbieżności nie reguluje bo niby jak <diabełek>

szerokością opony możemy sobie poprawić stateczność przodu lub tyłu albo przyczepność dlatego rajdowcy łądują sobie różne rozmiary butów dla przodu i tyłu a jak już i w to nie wierzycie to popatrzcie sobie na bolidy F1 i róznice w rozmiarach.


tco_tm napisał(a):Po prostu lepiej miec wszystkie opony identyczne, o mozliwie podobnym stopniu zuzycia i z wlasciwym cisnieniem.



zazwyczaj tak ale uwierz że poczciwy polonez z butem 195/70 tył i 175/60 przód prowadziłsie o niebo lepiej niż na 4 takich samych.

wracając jeszcze do ciśnienia odpowiedz sobie na jedno pytanie dobijasz ciśnienie w kołach na tyle jak bieżesz pasażerów na tył?? polecam sprawdz sobie ile powinieneś dobić czy to robisz i czy czujesz różnice w prowadzeniu. To o takich różnicach w prowadzeniu mówimy przy różnych rozmiarach kółwiec nie straszcie chłopaka że sobie fure rozwali bo ma różne rozmiar opon ;) bo nawet tego nie poczuje. (dla mnie równa się to mówić że ni powinien brać pasażerów na tył bo to diametralnie zmienia prowadzenia auta) panowie bez paranoi to nie F1 żeby 1 cm grał rolę.

i jeszcze w jednym muszę sie zgodzić ważna jest rzeżba a przedewszyskim wysokość bieżnika to ma znaczenie i to bardzo czuć zwłaszcza łysawe szerokie letnie w deszu :] to prawda.
Ostatnio edytowano 27 wrz 2005, 16:19 przez sołtys, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez sołtys » 27 wrz 2005, 15:44

tco_tm napisał(a):Dodatkowo rozna srednica kol moze miec wplyw na poprawne dzialanie ABS'u.


przy wyrafinowanych esp itd może tak ale powiedz mi jaki może mieć wpływ na mazdę 626

zaraz zobacze bo jedno koło ma wiekszy obwód niż drugie i w związku z tym prędkość obrotowa różną

to ja ci odpowiem a co sie dzieje przy każdym zakręcie?? wtedy to dopiero są róznice w prędkościach obrotowych kół i co wszysko hula aż miło.
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez Paweł » 27 wrz 2005, 17:08

sołtys napisał(a):że tył idzie zawsze na 0 i nikt tam zbieżności nie reguluje bo niby jak

Ta? Jak ochloniesz, to zajrzyj pod samochod, wtedy pogadamy.
<glupek2>

A tak poza tym ogolnie masz racje, ale pominales cala mase istotnych rzeczy, jak chociazby nachylenie kola, wyprzedzenie zwrotnicy, geometrie zawiasu. Z tym naciskiem tez nie jest zupelnie tak jak mowisz, poniewaz faktycznie sila tarcia maleje z naciskiem, ale maleje tez bezwladnosc. Poza tym dochodzi cos takiego jak lepkosc, a takze transfer mas.

sołtys napisał(a):bo nawet tego nie poczuje

Wieksza roznica wynika z samego bieznika, niz szerokosci, czy cisnienia opony. Fakt, ze uproscilem pare rzeczy, ale ignorantem trzeba byc, aby twierdzic iz nie ma roznicy, czy opony na osiach sa identyczne, czy troche inne. Dlaczego nie polecisz zalozyc tych 205 na prawa, a 195 na lewa strone? Przeciez 1 cm nie robi roznicy.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez sołtys » 27 wrz 2005, 17:19

tco_tm napisał(a):a? Jak ochloniesz, to zajrzyj pod samochod, wtedy pogadamy.



to niby co że z tyłu też masz zbieżność albo rozbieżność?? reguluje sie z tyłu geometrię czyli osiowość kół w stosunku do geometrii płyty podłogowej (i to robi fabryka albo robi sie po dzwonie auta) normalnie jej nie ruszasz albo ja jestem nie z tych czasów.


tco_tm napisał(a):twierdzic iz nie ma roznicy, czy opony na osiach sa identyczne,


różnica jest tylko ja mówię ze przy rozmiarze 195 i 205 jej nie poczuje pod warunkiem że bedzie miał ten sam rozmiar na 1 osi. Ważny jest rozmiar i rzeżba na 1 osi i to sie szybko czuje natomias różnicy w osiach niepoczuje no chyba że bedzie miał185 vs 225 to i owszem bedzie czuć.

a no i co ztym ABS możesz wyjaśnić??

tco_tm napisał(a):Wieksza roznica wynika z samego bieznika, niz szerokosci, czy cisnienia opony

przecież tak napisałem z tym sie zgadzam 100%
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez brii » 27 wrz 2005, 17:21

sołtys napisał(a):tco_tm napisał:
Dodatkowo rozna srednica kol moze miec wplyw na poprawne dzialanie ABS'u.


przy wyrafinowanych esp itd może tak ale powiedz mi jaki może mieć wpływ na mazdę 626


Ogólnie oba systemy się same dostosowują do warunków i nie ma dla nich ogromnego znaczenia (z punktu widzenia sterownika) różnica w rozmiarze/przyczepności kół. Sprowadza się to do tego, że sterownik zauważy większy poślizg jednej osi i będzie mu przeciwdziałał. Wiadamo jednak, że lepiej będzie kiedy wszystkie kółka będą takie same – inżynierowie Mazdy duuuużo czasu spędzili nad papierami/kompami żeby stworzyć optymalnie jeżdzący samochód.

Jeśli już koniecznie trzeba wrzucić na jedną oś szersze opony to sugeruję wrzucić je na tylną – jak jeździłem 626 znacznie za szybko to maiłem wrażenie, że troszkę jej ucieka tył... Jednak mimo wszystko obstawałbym przy takich samych rozmiarach.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez sołtys » 27 wrz 2005, 17:28

brii napisał(a):Jeśli już koniecznie trzeba wrzucić na jedną oś szersze opony to sugeruję wrzucić je na tylną – jak jeździłem 626 znacznie za szybko to maiłem wrażenie, że troszkę jej ucieka tył... Jednak mimo wszystko obstawałbym przy takich samych rozmiarach.


ja też obstaje przy tym że jeżeli kupuje sie 4 nowe buty to ten sam rozmiar i bieżnik chciałem jedynie uspokoic kolegę że nic strasznego sie nie dzieje jak ma różne rozmiary na osiach bo z wcześniejszych postów można by wnioskować że to niedopuszczalne.


brii napisał(a):ś szersze opony to sugeruję wrzucić je na tylną – jak jeździłem 626 znacznie za szybko to maiłem wrażenie, że troszkę jej ucieka tył...

tak też mu poleciłem i dadam teraz żeby sie nie przejmował różnicą rozmiarów. Bo z niektórych postów wynikało że powinien je odrazu wywalić.
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez Paweł » 27 wrz 2005, 18:21

sołtys napisał(a):a no i co ztym ABS możesz wyjaśnić

skowal ma rozna srednice opon przy takich szerokosciach i profilach. Ciekaw jestem ile wynosi roznica przebytej drogi na obrot kola. Pewnie kilka procent. To chyba moze miec wplyw na dzialanie ABS'u.

sołtys napisał(a):tył idzie zawsze na 0 i nikt tam zbieżności nie reguluje bo niby jak

sołtys napisał(a):to niby co że z tyłu też masz zbieżność albo rozbieżnośćpytajnik reguluje sie z tyłu geometrię czyli osiowość kół w stosunku do geometrii płyty podłogowej (i to robi fabryka albo robi sie po dzwonie auta) normalnie jej nie ruszasz albo ja jestem nie z tych czasów.

Czyli jednak mozna... a reguluje sie tak samo jak przod (bo czym ma sie to roznic) i wartoscia optymalna nie jest "0", ale ~3 mm zbieznosci. :)

sołtys napisał(a):ja też obstaje przy tym że jeżeli kupuje sie 4 nowe buty to ten sam rozmiar i bieżnik chciałem jedynie uspokoic kolegę że nic strasznego sie nie dzieje jak ma różne rozmiary na osiach bo z wcześniejszych postów można by wnioskować że to niedopuszczalne

Wierze, ze sa cywilizowane kraje, w ktorych tak zmodyfikowany samochod nie przeszedlby badania stanu technicznego. :)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez newbie » 27 wrz 2005, 18:46

brii napisał(a):Ogólnie oba systemy się same dostosowują do warunków i nie ma dla nich ogromnego znaczenia (z punktu widzenia sterownika) różnica w rozmiarze/przyczepności kół.


O jak bardzo się mylisz...zrób sobie test, jeśli masz auto z ABSem...podnieś cztery koła do góry i zacznij jechać (w powietrzu), przekonasz się, że twoja teoria jest błędna.


tco_tm napisał(a):Wierze, ze sa cywilizowane kraje, w ktorych tak zmodyfikowany samochod nie przeszedlby badania stanu technicznego.


Też w to wierzę, choć w polskich realiach trzeba jednak bardziej wierzyć w resztki zdrowego rozsądku u użytkowników samochodów.
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 31 paź 2003, 07:53
Posty: 475 (0/2)
Skąd: MAZDA Lublin
Auto: F20 M135i x
BP X AWD
F2 EQ

Postprzez sołtys » 27 wrz 2005, 18:47

tco_tm napisał(a):Czyli jednak mozna... a reguluje sie tak samo jak przod (bo czym ma sie to roznic) i wartoscia optymalna nie jest "0", ale ~3 mm zbieznosci. usmiech


czyli jak koncówkami drążków kierowniczych jak z przodu?? <lol>


tco_tm napisał(a):iekaw jestem ile wynosi roznica przebytej drogi na obrot kola. Pewnie kilka procent. To chyba moze miec wplyw na dzialanie ABS'u.


tco_tm napisał(a):sie tak samo jak przod (bo czym ma sie to roznic


tym że zbieżność lub rozbieżność zależnie czy napęd na tył czy przód ustawia sie tylko z przodu bo z tyłu nie ma sie co skecać.


tco_tm napisał(a):Wierze, ze sa cywilizowane kraje, w ktorych tak zmodyfikowany samochod nie przeszedlby badania stanu technicznego.


np niemcy gdzie połowa tunerów wali z tyłu koła o innym rozmiarze mało tego średnicy a zgodnie z twoją teorią smart veiper i parę innych aut nie powinno jeżdzić.

abs wyszuwa brak obrotu koła przy obracających sie innych a poza tym zastanów się skręcasz samochodem w prawo to po jaki promieniu idzie koło lewe a po jakim prawe róznica w promieniu to szerokość auta i co wtedy abs powinien zwariować czyli prawe koło kręci się znacznie wolniej niż lewe po to masz w skrzyni mechanizm różnicowy a abs nie szaleje to tym bardziej nie powinien szaleć przy różnicy kilu % poza tym było by coś nie tak gdyby abs fiksował jak np lewe koło miało by mniej powietrza a kierowca tego nie wyczół. Tak naprawdę w zakręcie każde koło ma inną prędkość obrotową to wynika z praw fizyki (kazy samochód podczas skrętu robi cztery ślady nie??
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez Paweł » 27 wrz 2005, 19:04

sołtys napisał(a):czyli jak koncówkami drążków kierowniczych jak z przodu??

Chodzilo mi o pelna geometrie, a nie sposob regulacji. Ale jesli sie tak czepiasz, to akurat w GE sa sruby mimosrodowe, ale BA moze juz miec sruby rzymskie.
sołtys napisał(a):tym że zbieżność lub rozbieżność zależnie czy napęd na tył czy przód ustawia sie tylko z przodu bo z tyłu nie ma sie co skecać.

Tak samo, jak dla napedu RWD ustawia sie przod, tak dla FWD tyl. Zreszta sam to opisales kilka postow wczesniej. Kola "cofaja sie" podczas jazdy.

sołtys napisał(a):zgodnie z twoją teorią smart veiper i parę innych aut nie powinno jeżdzić

Na samym poczatku napialem o zakladaniu takich opon, jakie przewidzial konstruktor. Nie medrkuj, bo rozwiewasz wszelkie wątpliwości. :)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez newbie » 27 wrz 2005, 19:11

sołtys napisał(a):Tak naprawdę w zakręcie każde koło ma inną prędkość obrotową to wynika z praw fizyki (kazy samochód podczas skrętu robi cztery ślady nie??


Ma, ale co z tego skoro różnica jest między prędkościami kół na stronach nie na osiach (ta jest niewielka)...nie znasz algo i strategii przeliczania i oceny poprawności obrotów kół realizowanej przez sterownik ABS i dlatego bredzisz.
Nikt nie mówi o czytelnych anomaliach typu 3 koła mają zbliżoną prędkość a jedno "stoi". Mowa jest o tym, że w stabilnych warunkach (jazda nawprost przez określony czas) prędkość obrotowa kół na poszczególnych osiach musi być jednakowa (odchyłka jest akceptowalna, ale nie wiemy o ile %), bo inaczej ABS CU odczyta to jako błąd pomiaru prędkości kół, wyłączy system i zaświeci lampkę.
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 31 paź 2003, 07:53
Posty: 475 (0/2)
Skąd: MAZDA Lublin
Auto: F20 M135i x
BP X AWD
F2 EQ

Postprzez brii » 27 wrz 2005, 19:15

newbie napisał(a):O jak bardzo się mylisz...zrób sobie test, jeśli masz auto z ABSem...podnieś cztery koła do góry i zacznij jechać (w powietrzu), przekonasz się, że twoja teoria jest błędna.


Ostatnio właśnie mój mechanik osłuchiwał łożyska w moim MXie i miałem okazję "jeździć" na podnośniku ;–)
Efekt taki – od razu na starcie się zapaliła kontrolka ABS, jak dałem w hamulec to hamował z 2 sekundy zamiast stanąć w miejscu – to wszystko...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez sołtys » 28 wrz 2005, 15:28

ok walcie jeszcze bardziej naukowe historie z powodu różnicy rozmiaru 195 a 205

ja wiem jedno mam z tył profil 195/65
z przodu mam profil 195/60 a miałem 195/65 żadnej różnicy nie czułem ABS działa bez zarzutu wiec przestańcie facetowi chrzanić że powinien mieć 4 takie same opony niech spokojnie dokończy żywota tych a nie wywala kasy niepotrzebnie na dwie następne spowodu różnicy w wymiarze bo tego nawet nie poczuje a wedla waszych teorii jest to nibezpieczne dla samochodu i właściciela <lol> .


tco_tm napisał(a):Na samym poczatku napialem o zakladaniu takich opon, jakie przewidzial konstruktor.


to co powiesz o kolegch śmigających na 16 albo 17 tych konstruktor też nie uwzględnił w mojej poprzedni właściciel miał 17 225/45 ni jak nie trzyma sie to twojej teorii o zakadaniu czterech opon o rozmiarach przewidzianych przez producenta auto przyjechało z niemiec miało to w briefie.

i zadałem sobie trud i popatrzyłem pod auto ni jak nie widze możliwości regulacji kątów zawieszenia z tyłu chyba że na całej belce mocującej do karosierii ale tma są 4 śruby wiec też nie bardz owiec według mnie nic sie tam regulować nie da
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki