Wymiana świec
1, 2
Mam takie pytanko. Niedawno kupiłem sobie mazde i kumpel poradził mi żebym wymienił sobie poza paskami i olejem także świece. Kiedy powinienem je wymienić i jak poznać że są one już zużyte. Co się może stać jak ich nie wymienie. Słyszałem że mogą one wpływać na większe zużycie paliwa, czy to prawda ?
Robo
- Od: 4 sty 2005, 22:42
- Posty: 9
- Skąd: ELBLĄG
- Auto: Mazda 323F 92' 1.6 16V
W przypadku świec zapłonowych nigdy nie ma żadnej pewności. Wcześniej nie ma żadnych zapowiedzi, że przestaną poprawnie funkcjonować. Są to elementy, które ulegają naturalnemu zużyciu i nigdy pewności nie ma kiedy przestaną podawać iskrę. Przeważnie wysiada jedna wtedy silnik nie pracuje na tym cylindrze na którym nie podawana jest iskra. Auto dostaje wibracji, drastycznie pogarsza się kultura pracy i spada sprawność silnika.
Wymienia się je chyba co 20 tyś. km. Seryjne świece pochodzą od Denso. Bardzo dobre również są NGK. Ja tym razem używam Bosh'a już ponad pół roku i też super się sprawują.
Pozdrawiam.
Wymienia się je chyba co 20 tyś. km. Seryjne świece pochodzą od Denso. Bardzo dobre również są NGK. Ja tym razem używam Bosh'a już ponad pół roku i też super się sprawują.
Pozdrawiam.
MAZDA ... To jest naprawdę ważne.
- Od: 20 sie 2004, 08:40
- Posty: 255
- Skąd: Wieluń
- Auto: 323F & 350Z
Ogólnie jest tak że faktycznie nie poznasz po świecy czy jest do wymiany. W zależności od rodzaju świecy wymienia się co 20 do nawet 100.00 (ale te są okropnie drogie – nawet ponad 100 zł za sztukę). Jako że ogólnie świece nie należą do drogich elementów – ja wymieniam co max. 15.000 (raczej 10.000 ale czasem sie po prostu zapomni) – ale wymaga tego ode mnie dodatkowo instalacja LPG (ważne aby wszystkie elementy mające związek z iskra były w dobrym stanie)
Przydatny mały poradnik – do oceny pracy silnika na podstawie wyglądu świecy (wg "mondrej" ksiązki o naprawach Mazd):
I – Izolator, E – elektroday
1. I – brunatny, E – czarne lub zakonpcone: świeca, gaźnik lub wtrsyki pracują prawidłowo
2. I – czarny lub zakopcony, E – czarne lub zakopcone: mieszanka zbyt bogata, zbyt duża przerwa iskrowa
3. I – jasnoszary, biały, E – szare, drobne kropelki nadtopienia: mieszanka zbyt uboga, świeca nieszczelna lub nie dokręcona, zawory nie zamykają się prawidłowo
4. I – zaolejnoy, E – zaolejona: nieszczelny tłok, nieszczelne pierścienie tłokowe, wadliwa świeca
Tutaj zalecają zmianę świec co 15.000 a co 8-10.000 wyjęcie i oczyszczenie z ewentualną regulacja odstępu na elektrodach (tylko masową elektrodę – regulując środkową można uszkodzić izolator)
Przydatny mały poradnik – do oceny pracy silnika na podstawie wyglądu świecy (wg "mondrej" ksiązki o naprawach Mazd):
I – Izolator, E – elektroday
1. I – brunatny, E – czarne lub zakonpcone: świeca, gaźnik lub wtrsyki pracują prawidłowo
2. I – czarny lub zakopcony, E – czarne lub zakopcone: mieszanka zbyt bogata, zbyt duża przerwa iskrowa
3. I – jasnoszary, biały, E – szare, drobne kropelki nadtopienia: mieszanka zbyt uboga, świeca nieszczelna lub nie dokręcona, zawory nie zamykają się prawidłowo
4. I – zaolejnoy, E – zaolejona: nieszczelny tłok, nieszczelne pierścienie tłokowe, wadliwa świeca
Tutaj zalecają zmianę świec co 15.000 a co 8-10.000 wyjęcie i oczyszczenie z ewentualną regulacja odstępu na elektrodach (tylko masową elektrodę – regulując środkową można uszkodzić izolator)
Pozdrowienia
Huano
---------------------
MX-3 1.8 V6 wersja USA '92. Była: 626 GD coupe 2.0i DOHC 16V FE3 '90 – niestety blacharka nie wytrzymała próby czasu...
Huano
---------------------
MX-3 1.8 V6 wersja USA '92. Była: 626 GD coupe 2.0i DOHC 16V FE3 '90 – niestety blacharka nie wytrzymała próby czasu...
- Od: 27 maja 2004, 10:00
- Posty: 724
- Skąd: REDA / k. Trojmiasta
- Auto: MX-3 1.8 V6 wersja USA '92
Moim zdaniem nic konkretnego się nie stanie jak ich nie wymienisz tylko tyle że kiedyś nie odpalisz samochodu lub zacznie on przerywać gdyż świece zaczną się po kolei kończyć lub nim będzie trzęsło jakby miał wibrę.
- Od: 11 lis 2004, 18:14
- Posty: 24
- Skąd: kraków
- Auto: Mazda 323f 1.8 16v 1990
Witam mam pytanie jakie świece pasuje do mojej Madzi.Na allegro jest ich pełno(NGK) tylko każda ma inny symbol i nie wiem która najlepiej pasuje do mojej wersji?
"Mężczyźni witają się uściśnięciem dłoni. Kobiety obejmują się przyjaźnie. W pierwszym wypadku chodzi o sprawdzenie, czy w ręku nie ma ukrytej broni, w drugim, czy na pewno nie ma jej też za plecami."
- Od: 8 sty 2009, 00:52
- Posty: 271
- Skąd: Olsztyn
- Auto: Była 323F BG 1.6 nastepnie 323F BA 1.5 nasepnie 323F BA 1.8 obecnie jest VW Golf IV
a czy ktoś używał takich świec
http://www.autopik.pl
chodzi mi o świece 4 elektrody masowe
opis
http://www.autopik.pl
chodzi mi o świece 4 elektrody masowe
opis
- Kod: Zaznacz cały
Producent: BERU
świeca zapłonowa: 4 elektrody masowe
Rozmiar klucza: 16 mm
Wymiar gwintu: M 14x1,25
Długość gwintu [mm]: 19
Rodzaj połączenia: SAE/M4
Moment obrotowy dokrecenia [Nm]: 25
Kluska




- Od: 1 cze 2008, 19:41
- Posty: 116
- Skąd: Ziemia Sieradzka
- Auto: MZADA 323F BA Z5 1996 1,5
Witam jak jeszcze nie dawno mialem Efke 1,8+LPG to kupowalem swiece NGK jedno elektrodowe wymienialem co 50 tys.kilometrow i do konca samochod odpalal super nawet przy duzych mrozach,ale wydaje mi sie ze jeszcze lepiej sprawdzaja sie swiece Boscha 4 elektrodowe chyba o oznaczeniu FR78X Super 4 R6,silnik na tych swiecach byl elastyczniejszy i troche lepiej pracowal-takie przynajmniej ja odnosilem wrazenie.Na marginesie dodam ze na takich swiecach samochod przyjechal z Niemiec a byl do konca serwisowany i od 1 wlasciciela.Rok temu kupilem sobie Mazde 626 GF 2001 rok i tez byl serwisowany w przywieziony z Niemiec i tez od 1 wlasciciela bo tylko takie samochody mnie interesuja i tez mial takie same swiece Boscha tylko o oznaczeniu WR78X super 4 R6,dodam tez ze warto zainwestowac w dobre kable-Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 8 sty 2011, 16:56 przez Krzysiek Mazda, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 27 lut 2010, 21:35
- Posty: 67
U mnie jest coś dziwnego przy zmianie świec
Tzn narazie stoi u mechanika , ale przy mnie zostały zmieniane świece na nowe .
Wcześniej miałem Denso i jako tako chciał zapalać , natomiast kupiłem nówki NGK (59zł) założyłem i teraz wogóle nie chce odpalić , założyłem stare i jednak zakręci
Więc chyba zostanę przy starych świecach , a niestety nie wiem kiedy były ostatnio wymieniane , być może że z 10 lat temu

Tzn narazie stoi u mechanika , ale przy mnie zostały zmieniane świece na nowe .
Wcześniej miałem Denso i jako tako chciał zapalać , natomiast kupiłem nówki NGK (59zł) założyłem i teraz wogóle nie chce odpalić , założyłem stare i jednak zakręci

Więc chyba zostanę przy starych świecach , a niestety nie wiem kiedy były ostatnio wymieniane , być może że z 10 lat temu
Mój Exclusive: viewtopic.php?f=314&t=121653&start=0
- Od: 3 maja 2010, 14:01
- Posty: 559
- Skąd: Piotrków Trybunalski
- Auto: Mazda 626GF '00 1.8 16V 101KM
Witam to odpisz numer ze starej swiecy albo wez jedna i idz do dobrego sklepu a tam zamowia ci takie same,ale ja szczerze polecam tobie Bosch 4 elektrodowe sa duzo lepsze od przereklamowanych NGK,sprawdzalem na swoich samochodach i nawet te platynowe-prawie 60 zl.za sztuke sie nie sprawdzily tak jak te z Boscha,w poprzedniej Mazdzie sprowadzonej od Niemca(kupowalem osobiscie) byly zalozone swiece Beru 4 elektrodowe i tez silniczek mruczal perfekcyjnie i odpalal bez problemu lato-zima a swiece bylo widac ze juz swoj przebieg mialy za soba.
- Od: 27 lut 2010, 21:35
- Posty: 67
Krzysiek Mazda napisał(a):swiece Beru
Teraz zobaczyłem jednak,że miałem świece Beru
Mechanik powiedział ,że najlepsze są Bosch'a , a zaraz po nich NGK.
Mój Exclusive: viewtopic.php?f=314&t=121653&start=0
- Od: 3 maja 2010, 14:01
- Posty: 559
- Skąd: Piotrków Trybunalski
- Auto: Mazda 626GF '00 1.8 16V 101KM
- Od: 27 lut 2010, 21:35
- Posty: 67
a ja dodam coś od siebie apropo LPG jeżeli na takowym paliwie jeździcie nie kupujcie świec 2 -3 -4 elektrodowych tylko 1 elektrodowe już mniejsza o marke tylko poprostu 1 elektroda po pierwsze gaz sie ciezej zapala od benzyny i potrzebuje mocniejszej iskry a nie biegajacej w kółko iskierki po drugie gaz ma wiekszą temperature spalania i o wiele szybciej sie wypalaja świece wieloelektrodowe i ich zywotność znacznei sie skraca po 3 gaz zostawia biały nagar na całej komorze spalania w tym świecach dlatego jak juz sie je ma to trzeba co pare tyś je wyciagnać i przelecieć szczotka druciana bo jak zajda tym syfem to nie pala na wszystkie... pozdro
- Od: 7 wrz 2007, 12:51
- Posty: 721
- Skąd: Kraków
- Auto: mx-3 1.6 107KM 98r
Tez mi kiedys wmawiano ze swiece jedno elektrodowe sa nalepsze do LPG a niby super najlepsze to NGK-bzdura i tyle,sprawdzalem osobiscie nawet kupilem te platynowe NGK za 60 zl.za sztuke i porazka to nie bylo to poprostu silnik nie pracowal tak perfekcyjnie jak bym tego chcial.Pytalem sie dobrych fachowcow od gazu i od silnikow benzynowych i kazdy gadal co innego-sami chyba nie wiedza co i jak a i jeszcze mowili ze to zalezy tez od marki samochodu i silnika.Swiece 4 elektrodowe wytwarzaja tak zwany luk elektryczny i bardzo mocna iskre ktora kreci sie wokol elektrod dla tego sa lepsze od jedno elektrodowych no i wystepuje mniejsze prawdopodobienstwo zalania albo zaszlakowania sie swiecy,a po drugie samochod na tych swiecach lepiej odpala oraz lepiej spala mieszanke a i dzwiek silnika przestal byc lekko metaliczny przy dodawania gazu nawet w najwieksze mrozy na LPG.Ja to przerabialem na swoich samochodach a mam jeszcze 626 GF 2,0 tez z LPG i moge tylko szczerze polecic swiece 4 elektrodowe ale niech kazdy robi jak uwaza.Ja na swiecach Boscha 4 elektrodowych Mazda 323F 1,8 z LPG zrobilem juz 67 tys.i samochod jezdzi super.
- Od: 27 lut 2010, 21:35
- Posty: 67
Krzysiek Mazda napisał(a):Tez mi kiedys wmawiano ze swiece jedno elektrodowe sa nalepsze do LPG
bo to prawda napewno w przypadku samochodów do których są zalecane świece 1 elektrodowe
Krzysiek Mazda napisał(a): niby super najlepsze to NGK-bzdura
z tym sie zgadzam dziejsze NGK to już nie to co kiedyś
Krzysiek Mazda napisał(a):Pytalem sie dobrych fachowcow od gazu i od silnikow benzynowych i kazdy gadal co innego-sami chyba nie wiedza co i jak
możliwe fachowiec "fachowcowi" nie równy
Krzysiek Mazda napisał(a):mowili ze to zalezy tez od marki samochodu i silnika
Oczysiście że tak samochody z stajni Audi Vw wyjeżdżają z fabryki na 3 elektrodowych świecach i na takich maja jeżdzić nie zmienia sie ich na 1 elektrodowe do lpg Ford może jeżdzić tylko na świecach Oryginalnych Motorcraft inaczej nie pojedzie Alfy na T-Sparku czyli podwojnej świecy też musza mieć oryginalny produkt... wszystko zależy od marki i silnika
Krzysiek Mazda napisał(a):Swiece 4 elektrodowe wytwarzaja tak zwany luk elektryczny i bardzo mocna iskre ktora kreci sie wokol elektrod dla tego sa lepsze od jedno elektrodowych no i wystepuje mniejsze prawdopodobienstwo zalania albo zaszlakowania sie swiecy
No bardzo ładnie odrobiłeś lekcje widzę ale skoro juz czytasz literature poczytaj tam jak sie maja 4 elektrodowe swiece do zapłonu z kopółka palcem (taki jak w bg) a co z nimi sie dzieje na gazie to poczytaj troche wyżej
teraz coś odemnie jako iż któryś rok robie w LPG i w elektromechanice i pare ładnych lat sie kształciłem w tym kierunki i ciezko pracowałem na to żeby zdobyć certyfikat bosha to powiem jako fachowiec bo za takiego nieskromnie sie mam ,że 4 elektrodowe świece w maździe to porażka jak i w wiekszości samochodów na gaz i nie wierze żę to tak wszystko pieknie u Ciebie kolego sie dzieje i wydaje mi sie że sam sie w tym kierunku oszukujesz ale jesli tylko Tobie pasuje coś takiego to wszystko gra i szerokości życze a ja osobiście świeć 3-4 elektrodowych nie polecam .pozdro
323 BG 1.3 16v gaźnik 73KM 1991r
323 BG 1.3 8v wtrysk 67KM 1990r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1991r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1990r
Fiat Tempra 1.6 8v 75KM 1996r
323F BG 1.6 16v wtrysk 88KM 1993r
323f BA 1.5 16v 88KM 1996r
BMW e36 compact 1.6 8v 105KM 1994r
Mx-3 1.6 16v 107KM 1998r
323 BG 1.3 8v wtrysk 67KM 1990r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1991r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1990r
Fiat Tempra 1.6 8v 75KM 1996r
323F BG 1.6 16v wtrysk 88KM 1993r
323f BA 1.5 16v 88KM 1996r
BMW e36 compact 1.6 8v 105KM 1994r
Mx-3 1.6 16v 107KM 1998r
- Od: 7 wrz 2007, 12:51
- Posty: 721
- Skąd: Kraków
- Auto: mx-3 1.6 107KM 98r
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości