Ciśnienie oleju mazda 323S 1997 1,5 16V silnik Z5

Postprzez jacek5505 » 31 sie 2010, 21:58

Witam auto jak w temacie od dłuższego czasu mam problem z kontrolką oleju. Mianowicie po odpaleniu zimnego silnika kontrolka pali się jakieś 4 sekundy i gaśnie. W tym czasie słychać klekot chyba zaworów, który zanika gdy gaśnie lampka oleju. Czasami mruga na rozgrzanym silniku jak auto pracuje na wolnych obrotach. Filtr oleju knecht wymieniany w kwietniu, olej ELF 10w40wymieniany w kwietniu. Niedawno sciągałem miskę i sprawdzałem smoka. Jest czyściutki. Studiując forum dowiedziałem się, że przyczyną mrugania kontrolki może być pompa oleju, lub zaworem upustowy pompy. Postanowiłem to sprawdzić podłączając manometr w miejscu czujnika ciśnienia oleju. Oto wyniki : na rozgrzanym silniku i na wolnych obrotach manometr pokazuje równiutko 2 bary. Dodając gazu wskazówka idzie do góry proporcjonalnie do obrotów i zatrzymuje się dopiero na bolcu ustalającym położenie wskazówki manometru na zerze. Na obrotomierzu jest wtedy jakieś 5000rpm. Zakres manometru to 6 barów więc na końcu skali pewnie jest z 8 barów i jakby było miejsce to podejrzewam że wskazówka poszłaby jeszcze dalej. Czyli wnioskuję że zawór upustowy pompy nie działa?. W serwisówce do mazdy znalazłem że cisnienie oleju przy 1000rpm powinno wynosić: 99-196kPa, natomiast przy 3000rpm: 295-392kPa. Jednak nie ma żadnej informacji o maksymalnym ciśnieniu jakie może panować w układzie. Nie wiem czy ten zaworem powinien ograniczać ciśnienie przy pewnej wartości no i druga wątpliwość: skoro kontrolka czasem mruga i długo gaśnie to dlaczego manometr pokazuje ciśnienie 2 bary? Faktem jest że po odpaleniu silnika przez parę sekund manometr rzeczywiście pokazywał cisnienie równe zeru, ale podczas pracy na biegu jałowym ciśnienie jest już wysokie. Proszę o informację czy moje pomiary wskazują na poprawną pracę pompy i zaworka czy nie? Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2008, 01:39
Posty: 61
Skąd: okolice Tarnobrzega
Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r

Postprzez jacek5505 » 1 wrz 2010, 17:31

Witam ponownie czy ktoś wie jakie powinno być maksymalne ciśnienie oleju w silniku benzynowym, przy którym powinien otworzyć się zawór przelewowy? Z góry dziękuję za odpowiedz
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2008, 01:39
Posty: 61
Skąd: okolice Tarnobrzega
Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r

Postprzez kertoip79 » 28 wrz 2010, 21:38

hej mam ten sam problem i o dziwo używam tego samego oleju co ty :D tylko że filtr FILTRONA
napisz czy miałeś wcześniej zalany inny olej, pytam dlatego bo ja jak kupiłem moją 323 to właściciel powiedział mi że jest zalany mineralny 15w40 ale ja postanowiłem zalać elfa 10w40 i od tamtego momentu zaczęły się te problemy. Więc może cały problem w tym oleju? :|
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez guardiola4 » 29 wrz 2010, 09:57

Podepnę się do tematu. Mam ten sam problem. Mazda 323f 1.5 97 r.
Wymieniłem czujnik ciśnienia, zaworek upustowy pompy oleju, smok czysty, obroty lekko falują.
Wcześniej miałem zalany mineralny 15w40, obecnie 10w40.
Kontrolka 2 lata temu migał sporadycznie. Obecnie miga za każdym razem na wolnych obrotach jak przejadę kilkanaście kilometrów i się zatrzymam np. na światłach.
Dodatkowo zauważyłem miganie kontrolki jak wykonam nagły skręt kierownicą jak np. zawracam w miejscu. Obroty spadają wtedy poniżej 500 rpm i kontrolka się zapala.
Ciśnienie również mierzyłem na wolnych obrotach – 2 bary na jałowym podobnie jak u kolegi, zwiększa się wraz z zwiększaniem obrotów.
Czasami zdarza się, że odpalę silnik i obroty spadają prawie do zera na chwilę ale samochód nie gaśnie.
Pomożecie? <oczko>
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2010, 11:22
Posty: 13
Skąd: pow. brzeski
Auto: Mazda 323f BA 97' Z5

Postprzez kertoip79 » 29 wrz 2010, 10:13

guardiola4 jakiej firmy oleju i filtra używasz? mam podejrzenie że to może być wina oleju lub filtra.
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez jacek5505 » 29 wrz 2010, 14:11

Witam po dokladniejszej analizie okazalo sie ze moje pomiary wykonalem na zbyt lekko rozgrzanym silniku i dlatego zawor upustowy nie dzialal bo olej jeszcze byl za gesty. Drugie pomiary wykazaly na rozgrzanym silniku i biegu jalowym cisnienie oleju wynioslo 1MPa a na 3000rpm 3MPa. Cisnienie przy jakim zawor upustowy zaczynal dzialac wynioslo jakies 4.5MPa. Wiekszego cisnienia manometr nie pokazywal pomimo zwiekszania obrotow. Zakupilem już olej GM na ktorym jezdzilem wczesniej i bylo ok i niedlugo bede go zmienial to zobaczymy. Zwracam uwage na dokladne wygrzanie silnika przed takimi pomiarami bo roznice sa naprawde ogromne. Potwierdza sie tez opinia ze zimnego silnika nie wolno wkrecac na wysokie obroty gdyz wtedy cisnienie oleju w silniku rosnie do ogromnych wartosci co napewno nie wplywa na zywotnosc elementow silnika.
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2008, 01:39
Posty: 61
Skąd: okolice Tarnobrzega
Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r

Postprzez kertoip79 » 29 wrz 2010, 14:26

to daj znać jak spisuje się po zmianie oleju?
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez guardiola4 » 30 wrz 2010, 08:26

Olej Castrol Magnatec 10w40. Filtr sprawdzę jutro. Wymieniałem olej w serwisie i nie zwróciłem uwagi. Filtr oleju może mieć aż taki wpływ?
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2010, 11:22
Posty: 13
Skąd: pow. brzeski
Auto: Mazda 323f BA 97' Z5

Postprzez kertoip79 » 30 wrz 2010, 18:16

guardiola4 napisał(a):Filtr oleju może mieć aż taki wpływ?

czytałem na forum nissana że właśnie filtry FILTRONA (w niektórych przypadkach) powodowały problemy z ciśnieniem oleju (późne gaśnięcie kontrolki lub miganie na wolnych obrotach) i ponoć wystarczyło wymienić filtr i było ok :D Ja sprawdzę za 1000 km bo w tedy mam wymianę i napiszę czy coś dał inny filtr, powiem że przed ostatnią wymianą oleju i filtra (filtr nie FILTRON) nie miałem takich problemów!!
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez grabu122 » 1 paź 2010, 22:36

Panowie, mam u siebie Filtron+ ten Elf STI 10W/40 od lutego i nigdy nie było problemów z kontrolką ciśnienia, ani w mrozy, ani w upały... a moje Z5 na pewno nie jest w idealnym stanie ;) :P więc... podejrzewam, że wymiana samego oleju i filtra wcale nie załatwi sprawy <czarodziej>
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2008, 20:29
Posty: 540 (0/3)

Postprzez kertoip79 » 3 paź 2010, 12:43

nie wszystkie filtry filtrona są wadliwe!
ale dlaczego wcześniej przed wymianą oleju i filtra (nie był elf i filtron) wszystko było ok?
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez kertoip79 » 4 lis 2010, 19:46

do wszystkich niedowiarków :P wymieniłem olej na elf 10w40 ale założyłem filtr oleju firmy KNECHT i problem znikł :D Wychodzi na to że była to wina filtra firmy FILTRON , zaraz z odpaleniem gaśnie kontrolka oleju i nie miga na wolnych obrotach <spoko>
Początkujący
 
Od: 22 cze 2010, 19:51
Posty: 14

Postprzez guardiola4 » 15 lis 2010, 11:06

Gratuluje rozwiązania problemu ;) wobec tego sam też się zabiorę za wymianę filtra i oleju. Mam pytanie, posiadam filtr MAX Japan Line. Mogę go śmiało zakładać czy jednak zakupić KNECHT? Tylko filtry FILTRON powodują problem?
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2010, 11:22
Posty: 13
Skąd: pow. brzeski
Auto: Mazda 323f BA 97' Z5

Postprzez Jasson4 » 15 lis 2010, 22:09

Jesli sie udalo to gratki pozdrowka
Początkujący
 
Od: 20 paź 2010, 21:27
Posty: 23
Skąd: Grudziądz
Auto: Mazda 323f ba silnik 1.5 16V 1997 rok

Postprzez TonSiL » 16 lis 2010, 01:30

Ja dorwałem filtr od 323f BG śwagra (nawet nie wiedział że ma nowy na półce <rotfl> ) w takim bordowo-białym opakowaniu w paski (nazwy nie pamiętam ale już trochę tam leżał). Sam filtr był dodatkowo osłonięty folią termokurczliwą na górze. Wymieniłem go jakieś 500 km temu. Jak narazie nic nie miga. Olej to Mobil 10W40. Następną wymianę miałem robić na FILTRONIE ale chyba zrezygnuje. To są dobre filtry ale do np. szmelcwagenów (chociaż ostatnio 3 razy z rzędu do Passata w TDI dostałem KNECHT-a :) ) albo Yugo Koral 1.3 MPi( też mam takie cosik w garażu hahaha)
TonSiL
 

Postprzez Pioteq25 » 16 lis 2010, 08:12

Kupuję wyłącznie filtry oleju knecht i na razie się nie zawiodłem :) Tonsil jeździłem kiedyś na mobilu 10w40 i to raczej średni olej dla mazdy.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez TonSiL » 16 lis 2010, 09:49

No to w takim razie jaki olej polecasz? Ja miałem po prostu taki na półce (i mam chyba jeszcze ze 3 bańki :D ) więc taki wlałem. Sam w sobie olej chyba dobry? To następny razem co mam wlać: Motul, Castrol, Tedex, Elf czy jeszcze coś innego...?
TonSiL
 

Postprzez macciiek » 16 lis 2010, 20:07

Ja smigam na oleju motul-uwazam ze to najlepszy olej na rynku -inne wytrzymuja rok i sa do wymiany a motul jako jedyny moze posluzyc 5lat -jesli nie wyjezdzimy odpowiednich kilometrow
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2010, 19:16
Posty: 77
Skąd: Stargard Szczecinski
Auto: mx5 nb 1,6 2000r
626 gf fs 2.0 2000r

Postprzez grabu122 » 16 lis 2010, 21:08

macciiek napisał(a):Ja smigam na oleju motul-uwazam ze to najlepszy olej na rynku -inne wytrzymuja rok i sa do wymiany a motul jako jedyny moze posluzyc 5lat -jesli nie wyjezdzimy odpowiednich kilometrow


<lol> <lol> <lol>
Tylko Motul <rotfl>
Moja ciotka-emerytka jezdzi tylko do sklepu, kościoła, na pocztę i na działkę co rocznie daje nie więcej 3tys km zalewa tylko Motula i śmiga na nim przez 5lat (wymiany oleju co 15tys km hahaha )
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2008, 20:29
Posty: 540 (0/3)

Postprzez macciiek » 17 lis 2010, 18:13

Co nie ktorzy to sa slepi <glupek2> -przeciez napisalem jesli nie wyjezdzimy kilometrow :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2010, 19:16
Posty: 77
Skąd: Stargard Szczecinski
Auto: mx5 nb 1,6 2000r
626 gf fs 2.0 2000r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323