ABC Klimatyzacji – problemy oraz pytania.

Postprzez CezaR83 » 5 lis 2009, 17:03

pabl0 napisał(a):Ustawiając na jakąś temperaturę bez włączania przycisku auto (czyli bez załączania klimy) climatronic też robi swoje i steruje nawiewami żeby utrzymać zadaną tempretaturę.

No nie do końca.... jak może utrzymywać bez włączenia klimy...? nagrzeje ci do np 23*C i co? ... i dalej będzie grzać.... ;) ja tam jeżdżę cały rok na "Auto" zmieniając tylko temp. latem i zimą.
Zawsze kiedy piszesz głupie posty, Bóg zabija Kotka!
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 17:47
Posty: 2186 (71/17)
Skąd: 100lica
Auto: Była: M3 BK A+ 1.6 MZCD
Jest: BP eSkyX AT FWD Takumi

Postprzez daniel2505 » 5 lis 2009, 18:11

CezaR83 napisał(a):nagrzeje ci do np 23*C i co? ... i dalej będzie grzać...



Właśnie w tym sęk że nie będzie dalej grzać. Ja mam nastawioną temperaturę non stop ok 21'C . Nawet bez włączonego AUTO temperatura jest nadal utrzymywana. Działa to tak jak kiedyś Termotronic w VW. U mnie zarówno siła nadmuchu jak i kierunek nadmuchu utrzymywane jest automatycznie. Oczywiście wszystko to przy temperaturze zewnętrznej duzo ponizej zadanej. Bo jeśli na dworze jest ciepło to bez właczonego AUTO i AC nici z komfortu. Zresztą jak mówi instrukcja do mojej M6 "Przy temperaturze poniżej zera klimatyzacja może nie działać (Wyświetlacz pokazuje włączenie klimatyzacji ale system automatycznie pozostaje wyłączony)" Tak więc w zimę można śmigac na AUTO a sprężarka klimy nie załącza się, więc i nie zwiększa zużycia paliwa
Mazda 6 z pewnością jest najprzystojniejszym, a byc może i najlepiej prowadzącym się czterodrzwiowym sedanem klasy średniej dostępnym na rynku...
Jeremy Clarkson "Nie zatrzymasz mnie"

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lip 2009, 07:58
Posty: 101
Skąd: Radom
Auto: Mazda 6 2.0 CITD 121KM+AMH BOX

Postprzez CezaR83 » 5 lis 2009, 18:22

daniel2505 napisał(a):Właśnie w tym sęk że nie będzie dalej grzać

Sprawdzę u siebie.
daniel2505 napisał(a):Tak więc w zimę można śmigac na AUTO a sprężarka klimy nie załącza się

Załącza sie jak jest taka potrzeba, np do osuszenia powietrza w środku.
pabl0 napisał(a):plusem włączonej klimy w zimie jest chyba tylko to że osusza powietrze (ale zwiększa spalanie bo sprężarka się załącza)

madzia napisał(a):Dokładnie , a tym samym zapobiega parowaniu szyb.

i o to chodzi w zimie.
Zawsze kiedy piszesz głupie posty, Bóg zabija Kotka!
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 17:47
Posty: 2186 (71/17)
Skąd: 100lica
Auto: Była: M3 BK A+ 1.6 MZCD
Jest: BP eSkyX AT FWD Takumi

Postprzez pabl0 » 5 lis 2009, 21:43

CezaR83 napisał(a):Załącza sie jak jest taka potrzeba, np do osuszenia powietrza w środku.


Hmm... to znaczy że załącza się co określony okres czasu czy ma jakiś czujnik wilgotności powietrza ...? Zrobiło się zimno to spróbuję pojeździć dłużej na AUTO ale nie wydaje mi się żeby system całkowicie się wyłączał.

Climatronic w Mazdach to zawiła sprawa ... ma kilka stopni automatyki ... :)

A największą tajemnicą to chyba tryb ECO, ktokolwiek widział ktokolwiek wie ... :D
http://allmazda.net/parts/ – katalog części do Mazdy 3 i nie tylko (diesel także)
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2007, 11:47
Posty: 146
Skąd: zDolny Śląsk
Auto: 3 BK Y6 '07

Postprzez brii » 5 lis 2009, 21:49

CezaR83 napisał(a):ja tam jeżdżę cały rok na "Auto" zmieniając tylko temp. latem i zimą.

Ja tam niezależnie od tego czy lato czy zima mam ustawione ~21C i nic nie zmieniam ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez CezaR83 » 5 lis 2009, 22:05

pabl0 napisał(a):Hmm... to znaczy że załącza się co określony okres czasu czy ma jakiś czujnik wilgotności powietrza ...?

Tak, jest taki czujnik. Po prawej od stacyjki, na wysokości kolana.
pabl0 napisał(a):A największą tajemnicą to chyba tryb ECO, ktokolwiek widział ktokolwiek wie ...

Taak, też tego nie widziałem ale działa. (można to zauważyć po wskaźnikach wentylatora, jak spadaja obroty gdy już osiągnie temperaturę)
brii napisał(a):Ja tam niezależnie od tego czy lato czy zima mam ustawione ~21C i nic nie zmieniam

Mnie czasami w lato jest za ciepło na 21 wole ustawic na 18 i szybko schłodzić a później sobie dobrać temp odpowiednią. ;)
Zawsze kiedy piszesz głupie posty, Bóg zabija Kotka!
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 17:47
Posty: 2186 (71/17)
Skąd: 100lica
Auto: Była: M3 BK A+ 1.6 MZCD
Jest: BP eSkyX AT FWD Takumi

Postprzez vqsoft » 5 lis 2009, 22:21

dzięki za odpowiedzi, chciałem tylko nadmienie ze różnice pomiędzy klimatronikiem a manualna klima znam – nie potrzebnie mi to ktoś z was tłumaczył – zresztą nie o to pytałem

chodzi o to czy przy funkcji auto da się zrobić tak aby sprężarka nie pracowała a system utrzymywał zadana temp (powyżej temp na zewnątrz) i sterował nawiewami i silą wichru.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez daniel2505 » 5 lis 2009, 23:55

daniel2505 napisał(a):
CezaR83 napisał(a):nagrzeje ci do np 23*C i co? ... i dalej będzie grzać...



Właśnie w tym sęk że nie będzie dalej grzać. Ja mam nastawioną temperaturę non stop ok 21'C . Nawet bez włączonego AUTO temperatura jest nadal utrzymywana. Działa to tak jak kiedyś Termotronic w VW. U mnie zarówno siła nadmuchu jak i kierunek nadmuchu utrzymywane jest automatycznie. Oczywiście wszystko to przy temperaturze zewnętrznej duzo ponizej zadanej. Bo jeśli na dworze jest ciepło to bez właczonego AUTO i AC nici z komfortu. Zresztą jak mówi instrukcja do mojej M6 "Przy temperaturze poniżej zera klimatyzacja może nie działać (Wyświetlacz pokazuje włączenie klimatyzacji ale system automatycznie pozostaje wyłączony)" Tak więc w zimę można śmigac na AUTO a sprężarka klimy nie załącza się, więc i nie zwiększa zużycia paliwa


No to chyba juz wszystko wyżej jest napisane
Mazda 6 z pewnością jest najprzystojniejszym, a byc może i najlepiej prowadzącym się czterodrzwiowym sedanem klasy średniej dostępnym na rynku...
Jeremy Clarkson "Nie zatrzymasz mnie"

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lip 2009, 07:58
Posty: 101
Skąd: Radom
Auto: Mazda 6 2.0 CITD 121KM+AMH BOX

Postprzez vqsoft » 5 lis 2009, 23:58

no to teraz powiedz jak to zrobic z 3jce
AC nie działa – nie wyświetla sie ikona na panelu a układ sam dostosowuje sile i rodzaj nadmuchu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez pabl0 » 6 lis 2009, 10:19

Jak naciśniesz auto i ręcznie wyłączysz klimę to wtedy steruje Ci kierunkami i siłą nawiewu. Zrób tak i zmieniaj zadaną temperaturę to zobaczysz jak to system dostosowywuje.

CezaR83 napisał(a):Tak, jest taki czujnik. Po prawej od stacyjki, na wysokości kolana.

Wiem że tam jest czujnik ale wydaje mi się że temperatury a nie wilgotności.
http://allmazda.net/parts/ – katalog części do Mazdy 3 i nie tylko (diesel także)
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2007, 11:47
Posty: 146
Skąd: zDolny Śląsk
Auto: 3 BK Y6 '07

Postprzez Enduro » 19 lut 2010, 21:49

w aucie klima chlodzi i osusza powietrze,
bo absorber/kompresor odssysa cieple powietrze,
podobnie jak w lodowce, no i przez to nastepuje wychladzanie..
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Italiano » 19 lut 2010, 22:44

Enduro napisał(a):bo absorber/kompresor odssysa cieple powietrze,

Co to jest absorber? Bo kompresor to pewnie nie to samo...
I skąd odsysa to ciepłe powietrze?
W oczekiwaniu na nowy podpis...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2005, 00:40
Posty: 2682 (1/0)
Skąd: Calcinato
Auto: Renault scenic 1.6 B
Ford Galaxy 2.0 170 KM
Renault Express 1.5 dci

Postprzez fazzi » 20 lut 2010, 01:06

Klimatyzacja działa następująco:
Układ jest podzielony na 2 strefy:
1. Niskiego ciśnienia
2. Wysokiego ciśnienia
W tych 2 miejscach znajdują się wymienniki (czyli chłodnica i parownik)
Pomiędzy nimi (za strefą niskiego ciśnienia) jest sprężarka i zawór rozprężny (za strefą wysokiego).
Cykl wygląda następująco:
1. Czynnik jest sprężany przez sprężarkę (i wprawiany w ruch)
W momencie sprężania rośnie jego temperatura.
2. Czynnik przepływa przez chłodnicę zewnętrzną, gdzie jest studzony do temp. otoczenia.
3. Następnie przepływa przez zawór rozprężny.
Spada ciśnienie – spada też jego temperatura
4. Przepływa przez wymiennik wewnątrz auta, gdzie odbiera ciepło z powietrza.
5. Przepływa przez sprężarkę.... itd.

Cały układ polega więc na tym, by przenieść ciepło z auta na zewnątrz. Sprężenie i rozprężenie ma za zadanie podnieść i obniżyć temperaturę tak, by było możliwe odebranie lub pobranie tej nadwyżki przez środowisko.
Jednym słowem:
Mamy temp. zew i wew równą 30C
Jeśli sprężarka powoduje wzrost temp. czynnika o 20C, to przepływając przez chłodnicę zewnętrzną czynnik ochłodzi się do 30 (temp. zew).
Zawór rozprężny spowoduje obniżenie ciśnienia i temp. o tę samą wartość, o którą podwyższyła ją sprężarka (20C). Zatem czynnik ma temp. 10C
Powietrze przepływające przez wymiennik w aucie ogrzeje czynnik, a samo się schłodzi.
Itd.
Dane wyssałem z powietrza ale ogólnie tak to działa.

Teoretycznie jest możliwa praca w drugą stronę (i stosuje się takie rozwiązania w innych systemach), ale potrzeba zmienić kierunek przepływu czynnika. Czyli kier sprężarki i zaworu. Warunkiem jest temperatura otoczenia na tyle wysoka, by nie zamarzł parownik (wymiennik po stronie niskiego ciśnienia) i różnica temperatur pomiędzy miejscami nie może być zbyt duża.
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez mcbeth » 1 mar 2010, 09:27

Chciałem się podzielić doświadczeniami w związku z niedawno zakupionym ozonatorem. Aparacik kosztujący 360zł jest nieduży (15x10cm) i małej mocy (12W).
Od kilku miesięcy w M6 zaczął pojawiać się po uruchomieniu nieprzyjemny zapaszek. Potem zanikał, ale postanowiłem nie czekać biernie tylko zająć się tym od razu. Ponieważ dostępne preparaty są jednorazowe i drogie (aerozole np. Forte), albo nie całkiem bezinwazyjne dla elektroniki i bezresztkowe (pianki) zainteresowałem się ozonowaniem. Dodatkowo drugie autko wymagało ogólnego odświeżenia atmosfery – poprzedni użytkownik lubował się w maskowaniu smrodu zapachami samochodowymi.
Najpierw potraktowałem Hondę, która była nie do zniesienia – jak stara taksówka. Pierwsza sesja 30min – zniknęło 90% smrodu. Po włączeniu nawiewów jeszcze coś przebijało, więc zafundowałem jej drugą sesję 30min. Pozostał cień tego, co było i to zauważalny dopiero po otwarciu zamkniętego na całą noc samochodu. Latem zafunduje jej jeszcze pranie i mycie wnętrza – brudu ozon nie usunie.
Madzia dostała jedną dawkę 30min , prosto w czerpnię wewnętrzną nawiewu. Wietrzenie przez nockę i rano próba – smrodek zniknął ! Wentylacja jest bezwonna.
Jak dla mnie rozwiązanie rewelacyjne zwłaszcza, że można je już bezkosztowo powtarzać kiedy potrzeba. Teraz mogę sobie sam dezynfekować klimę i całe autko kiedy uznam za stosowne. Urządzonko ma tez wiele innych zastosowań domowych w zakresie dezynfekcji / odsmradzania.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez mcbeth » 1 mar 2010, 14:15

Ja kupiłem w necie model FM-300s. W moich zastosowaniach wystarczy.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez krzych » 1 mar 2010, 14:53

Do czego podpiales – w garazu kontakt czy przetwornica? (chyba ze to ustrojstwo ma mozliwosc jechac z 12V)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez mcbeth » 1 mar 2010, 15:56

Do gniazdka 230V w garażu...
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Krisek » 1 mar 2010, 20:50

OZonator super sprawa kiedys o tym pisalem .. :)
Sa rozne rozmiary ... z UV lampa do zabijania bakterji itd ...

Trzeba uwazac bo ozon jest niebezpieczny dla ludzi w duzej dawce wiec dobrze wywietrzyc auto
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez mcbeth » 1 mar 2010, 21:28

Krisek napisał(a):Trzeba uwazac bo ozon jest niebezpieczny dla ludzi w duzej dawce wiec dobrze wywietrzyc auto

Podobno rozpada się po 10-15 minutach w normalnych temperaturach.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Maciek90 » 20 mar 2010, 23:24

Widzę, że większość chwali ozonator. Chyba będę zmuszony udać się do jakiegoś serwisu na zabieg ozonowania. Zawsze kiedy wchodzę do samochodu czyję bardzo nieprzyjemny zapach chyba wilgoci połączonej z czymś jeszcze. Na początku podejrzewałem, że jest on spowodowany zagrzybieniem nawiewu i rzeczywiście tak jest, ale ostatnio wywąchałem też, że niezbyt ładnie pachnie mi tapicerka w miejscu gdzie kierowca i pasażer trzyma nogi(pod dywanikami). Czy jest szansa, że ozonowanie usunie mój śmierdzący problem. I tak przy okazji czy mógłby mi ktoś polecić jakiegoś fachowca, z okolic Trójmiasta, a najlepiej Wejherowa który by się tym zajął.
Forumowicz
 
Od: 27 sie 2009, 19:27
Posty: 94
Auto: Mazda 6, 2.0 Pb, 2007r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki