Oto opis którego nie znalazłem jeszcze na mazdaspeed wiec dorzucam
W 95% procentach za brak oświetlenie stacyjki odpowiedzialne są
– żaróweczka podświetlenia
– bezpieczniki
– tranzystor w CPU
Jeżeli wyeliminowaliśmy 2 pierwsze powody istnieje duże prawdopodobieństwo że winny jest tranzystor w CPU.
Potrzebne wyposażenie:
– lutownica z cienkim grotem
– cyna + kalafonia
– nożyk do tapet
– dosyć duża igła do szycia
– śrubokręt płaski duży i mały
Opis wykonałem dla MX-3 1598cm3 r94
1. Zdejmujemy listwę progową po stronie kierowcy.
2. Po lewej stronie od pedałów pod bezpiecznikami znajduje się osłonka wykonana z plastiku. Zamocowana jest za pomocą,
plastikowych kołków z których należy ostrożnie wyjąc środek i wyciągnąć.
3. Teraz jedna z najtrudniejszych operacji trzeba wyciągnąć sterownik CPU.
Sprawa nie jest prosta gdyż jest no przyczepiony do plastikowej bazy
w której widzimy bezpieczniki i inne gniazda ale od drugiej strony.
Sam CPU trzyma się na 2 zaczepach które łatwo odłamać, po za tym połączony jest gniazdem z 16 pinami.
Proponuję 2 metody
– odłączamy wszystkie wtyczki i gniazda od bazy odkręcamy na dole śrubkę i odginamy trochę całą bazę i mamy znacznie lepszy dostęp do CPU
– Nic nie odłączamy bierzemy płaski śrubokręt, uważnie odczepiamy zatrzaski i próbujemy podważyć cały CPU aby odszedł od bazy
( nie zahaczamy śrubokręta o zatrzaski gdyż na pewno je odłamiemy ).

4. Jeżeli uda nam się już wydostać CPU widzimy plastikową skrzyneczkę.
Na boku widać również małe zatrzaski które delikatnie podważamy aby dostać się do środka. (DELIKATNIE)
5. Na foto poniżej wspomniany tranzystor (zaznaczony na czerwono). W MX-3 jest to tranzystor NEC'a model 2SK1274


Dokładnie ten model jest prawie nie do odstania na polskim rynku więc z wydrukowaną dokumentacja (link niżej) należy udać się do jakiegoś dobrego sklepu
z elektronika i poprosić o dobranie czegoś podobnego. (może być w obudowie TO-220)
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/6051/NEC/2SK1274.html
6. Kiedy mamy już nasz tranzystor zapewne jest on w obudowie TO-220 ;] należy trochę zmniejszyć średnicę nóżek.
Można to robić papierem ściernym ale cala operacja trwa wieki.
Lepiej użyć noża do tapet i delikatnie zeskrobać trochę z każdej nóżki.
Poniżej słabe zdjęcie nowego tranzystora w obudowie TO-220

7. Ten fragment moga pominąc osoby obeznane w lutowaniu
Innym zalecam następującą metodę.
a) wylutowujemy tranzystor uważając aby nie przepalić ścieżek na płytce.
b) podgrzewamy punkty lutownicze i kiedy cyna jest jeszcze gorąca szybko wsadzamy tam igłę (taka zwykła do szycia)
cały czas delikatnie nią obracając albo ruszając (z wyczucie żeby nie oderwać ścieżki od płytki).
Sprawdzamy czy tranzystor pasuje w dziurki które wykonaliśmy igła, jeżeli tak wsadzamy go mniej więcej do połowy długości nóżki.
Robimy tak dlatego że obudowa To-220 jest znacznie większa od tej która była tam fabrycznie i po zlutowaniu musimy przygiąć nóżki aby wszystko mieściło
się w obudowie CPU. Jak na zdjęciu poniżej.
Przed lutowaniem należy zwrócił uwagę na odpowiednie włożenie nóżek tranzystora aby nie bawić się podwójnie czyli znowu wylutowywać, obracać i wlutowywać tranzystora

Lutujemy
Oto te punkty lutownicze

A tak wygląda po wlutowaniu i przygięcie aby mieścił się w obudowie. Uważam że lepiej aby nie dotykał się z sąsiednim układem gdyż nie wiem jaka jest jego temperatura pracy i ja kto wpłynie na sąsiedni układ.

8. Następnie składamy i idziemy do auta zamontować CPU i zobaczyć na co zdała się nasza praca
Jezeli opis jest Ok proszę dołączyć do FOTORELACJI (chociaż ilość fotek nie jest zabójcza
Pozdr.
Siera