Elastyczność – czyli jak z biegami

Postprzez vqsoft » 13 paź 2009, 10:58

witam
może i głupie pytanie dla ludzi którzy jeżdżą dieslami od lat
dla mnie ta jednostka napędowa jest nowa.
w związku z tym zwracam sie z pytaniem jak efektywnie wykorzystywać moc tego silnika ?
przy jakich prędkościach zmieniać biegi aby było efektywnie i oszczędnie
głownie chodzi mi np o to czy jadąc 80km.h mogę turlać sie na 5tym biegu ? wtedy silnik ma poniżej 2krpm – czy jest to zdrowe dla jednostki napędowej ?
pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez vqsoft » 24 lis 2009, 11:37

i znowu buszując po necie napotkałem na taki oto sposób liczenia elastyczności


Elastyczność jest wielkością którą da się policzyć dla danego typu silnika i w ten sposób uciąć wszystkie spekulacje. Wprowadźmy sobie dwie wielkości:

– elastyczność obrotów, czyli iloraz prędkości obrotowej przy mocy maksymalnej i prędkości obrotowej przy momencie maksymalnym. Oznaczę go "en".
– elastyczność momentu obrotowego, czyli iloraz momentu maksymalnego do momentu przy obrotach mocy maksymalnej. Oznaczę go "em".


Elastyczność jest iloczynem tych wartości, czyli e=em*em. Dla przykładu, VW 2.0 TDI ma moment maksymalny 320 Nm przy 1750 obr/min. Moc maksymalna 140 KM jest osiągana przy 4200 obr/min, co odpowiada 234 Nm. Jak policzyłem tą drugą wartość? Moc[KM]*0,736*9550/prędkość_obrotowa[obr/min], czyli 140*0,736*9550/4200=234.

Możemy policzyć, że en=4200/1750=2,4 i em=320/234=1,37, po pomnożeniu tych wartości otrzymujemy elastyczność równą 3,3. Czy to dużo? Kilka innych przykładów:

– Skoda Fabia 1.2 HTP 69 KM przy 5400 obr/min i 112 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=2,232
– Audi A6 2.8 FSI (zmienne fazy rozrządu i wzniosy zaworów) 190 KM przy 6800 obr/min i 280 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=3,24
– BMW 330d 245 KM przy 4000 obr/min i 510 Nm przy 1750 obr/min – elastyczność=2,71
– VW Golf I (lata 70) 1.1 50 KM przy 6000 obr/min i 79 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=2,68
– Triumph Rocket III (trzycylindrowy ciężki motocykl) 2.3 142 KM przy 5750 obr/min i 200 Nm przy 2500 obr/min – elastyczność=2,67


zachęcam osoby które posiadają wykresy swoich maszynek do wpisania wyliczeń
podliczylem to dla 3jki wg wykresu który dał mi kiedyś Cezar

wyszło
dla serii 2,30 i po wirusie 2,50

seria jest prawie tak elastyczna jak fabia 1.2 htp ;(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez fly29 » 26 lis 2009, 17:01

witam,też chetnie dołącze sie do pytania
Forumowicz
 
Od: 27 kwi 2009, 12:41
Posty: 45
Skąd: DĄBROWA GÓRNICZA
Auto: Mazda 3 1.6 CITD 109 KM Sedan 2005

Postprzez radzi89 » 26 lis 2009, 18:58

Najlepsze przyspieszenie masz juz przed osiagnieciem 2 tysiecy obrotow. Spokojnie mozesz zmieniac bieg na wyzszy gdy silnik osiagnie 3 tysiace obrotow. Nie jezdzij na obrotach nizszych niz 1400 bo to bedzie troche go przeciazalo ale i tak nic zlego nie powinno sie stac. Warto jednak pamietac, ze od czasu do czasu nalezy mu siel lekkie "przedmuchanie":)
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 11:45
Posty: 4700 (22/50)
Skąd: Szczecin
Auto: BMW E30
BMW i4M50
Porsche 911 4S – 996.2
Defender Urban V8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323