Klimatyzacja słabo chłodzi po napełnieniu.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez zgrzes » 24 cze 2005, 09:54

Cześć, mam mały problem z klimą. Kupiłem 626 z 2000 roku i klima chłodziła tak sobie. Prawie nie chłodziła. Pojechałem do gościa co nabija klimę i napełnił mi na 700 ml bo było 210ml. Nie wiem czy taką ilością czynnika chłodzącego ma być napełniony układ klimy. Temperatura na wylocie kratki jest teraz ok 10-11°C przy max chłodzeniu i nie chce zejść niżej. Standard podobno jest 4-5°C. Podobno jak jest zbyt dużo czynnika to nie ma dobrego schładzania. Czy ktoś orientuje się w tym temacie? Czy przyczyną może być sypnięta sprężarka.
zGrzes
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2005, 14:39
Posty: 119
Skąd: Rzeszów
Auto: CX-30

Postprzez adam626 » 24 cze 2005, 10:29

do mnie wchodzi 800-850g
a z tego co katem oka podglądałem w katalogu to nie przekraczało
w tabelce 1000
klima ma osiągnąć na parowniku co najwyżej 0 stopni
przy funkcji ECO 5-6 stopni
a temperatura powietrza zależy też od tego jak ciepłe powietrze wpada i jak szybko przelatuje przez parownik
dlatego często zamyka się obieg aby utrzymywać niską temperaturę powietrza wewnątrz auta zamiast cały czas ogrzewać gorace powietrze z zewnątrz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez krzysieksel » 24 cze 2005, 22:58

u mnie jest podobnie jak dam na maxa to chlodzi, na nizszych obrotach dmuchawy jak jest upal t troche cieplo w srodku podobno to wina kompresora daje małe cisnienie, ale narazie da sie wytrzymac nie wiem a moze to co innego,moze ktos ma jakas ciekawa rade.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 1 maja 2005, 18:41
Posty: 18
Skąd: lublin
Auto: 626 1993 2.0 jmzge 14j ge fs

Postprzez Jaksa » 24 cze 2005, 23:58

krzysieksel napisał(a):u mnie jest podobnie jak dam na maxa to chlodzi

Tez tak mam 5-6 st w kratce.
zgrzes napisał(a):Temperatura na wylocie kratki jest teraz ok 10-11°C przy max chłodzeniu
Tak jak pisałem sprawdz jeszcze filtr kabinowy w jakim jest stanie.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez zgrzes » 25 cze 2005, 08:33

OK, tylko jak sie dobrać do filtra kabinowego? Gdzie go szukać? Jaki jest koszt nowego?
zGrzes
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2005, 14:39
Posty: 119
Skąd: Rzeszów
Auto: CX-30

Postprzez Jaksa » 25 cze 2005, 14:19

zgrzes napisał(a):Gdzie go szukać?
Pod schowkiem jest srubka ( motylek ) odkręc go i praktycznie dalej będziesz juz wiedział co zrobic aby dobrać się do niego. :)
zgrzes napisał(a):Jaki jest koszt nowego
ok 75 zł.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez GrzegorzSz » 25 cze 2005, 22:45

adam626 napisał(a):klima ma osiągnąć na parowniku co najwyżej 0 stopni


Nie pisz takich idiotyzmow. Przy takiej temp. to po jednym sezonie padnie wsio. Przelicz wspolczynniki wlaciwosci temperaturowych materialow stosowanych w wentylacji, to zrozumiesz.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez adam626 » 27 cze 2005, 08:38

nie muszę nic przeliczać
wynika to z konstrukcji samego układu

jest na parowniku wyłacznik termiczny mający zapobiegać zamarzaniu
odłącza kompresor w przypadku osiągnięcia temperatury 0 stopni
czyli jest to najniższa temperatura jaką może nasza klima uzyskać

funkcja ECO przełacza wyłącznik termiczny na drugi odłaczający klimę przy 5-6 stopniach i jest to wyraźnie odczuwalne jako słabsza wydajność układu

wniosek z tego że normalnie układ pracuje w zakresie 0-6 stopni
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez GrzegorzSz » 27 cze 2005, 10:02

Heh, ciekawe gdzie w zwyklej klimie w starszych autach masz czujke temp. :D
Kompresor wlacza/wylacza zawor rozprezny przy skraplaczu oraz cisnieniowy przy osuszaczu. Przy parowniku w kabinie nie zauwazylem nigdy zadnej czujki, choc rozebrale juz sporo tego badziewia. :D Mam na mysli starsze modele, a nie klimatronic.

a wracajac do tematu...
Masz 5. letnie auto, wiec nie powinienes utracic az tyle czynnika. Zreszta przy takim stopniu ubytku wymienia sie go w calosci, a nie dobija.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez zgrzes » 27 cze 2005, 11:19

Z tego co się dowiedziałem to rocznie ubywa 10-15% czynnika z układu. Miałem przeprowadzony cały cykl wymiany czynnika w klimie. Najpierw został odessany stary, sprawdzona szczelność, zalany nowy olej i nowy czynnik. Dalej nie mogę nigdzie znaleźć informacji ile powinno być tego czynnika. Czy 700 ml to jest ta ilość czy nie? Nie chcę nic grzebać do momentu aż nie będę pewien że coś jest sypnięte.
zGrzes
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2005, 14:39
Posty: 119
Skąd: Rzeszów
Auto: CX-30

Postprzez adam626 » 27 cze 2005, 12:33

Greyg napisał(a):Heh, ciekawe gdzie w zwyklej klimie w starszych autach masz czujke temp. :D
Kompresor wlacza/wylacza zawor rozprezny przy skraplaczu oraz cisnieniowy przy osuszaczu. Przy parowniku w kabinie nie zauwazylem nigdy zadnej czujki, choc rozebrale juz sporo tego badziewia. :D Mam na mysli starsze modele, a nie klimatronic.
.


w starszym modelu jakim jest GD ten czujnik nazywa się thermoswitch
taka zielona kostka przy parowniku
w wersji najprostszej jest to pojedyńczy czujnik temperatury a nie ciśnienia wciśnięty między żeberka parownika mający wyłączyć obwód kompresora przy temperaturze zera stopni aby nie doszło do zamarzania parownika

wersja rozbudowana o funkcję ECO ma dwa zakresy działania tego czujnika

przez ten czujnik zamyka się obwód wyłącznika klimy i wentylatora nawiewu do wnętrza pojazdu
bo jak wylaczony jest wentylator to klimy nie da się wlączyć
co i tak nie mialoby sensu bo parownik natychmiast by zamarzł bez obiegu powietrza
jednak przy niewielkim przepływie powietrza (nawiew na 1) i szybszej jeździe wydajność klimy jest na tyle duża że temperatura na parowniku spadła by poniżej zera stopni
zapobiega temu wyżej wymieniony czujnik-wyłacznik termiczny




ponoć jedną z funkcji oleju w układzie jest doszczelnianie połaczeń
i między innymi dlatego nalezy włączać klimę w okresie zimowym aby rozprowadzić go po układzie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez GrzegorzSz » 27 cze 2005, 18:30

Faktycznie moze troche mieszam, bo opieram sie na Probe 2.2, a tu sa jednak roznice. Zapytam kumpla jak to sie ma 626GD – przerobil ich na max.
Wlasnie przerabiam instalacje R12 na R134a, wiec bedzie okazja. :D

Z zasady jest tak, ze o wl/wyl sprezarki decyduja czujki cisnienia. Wl/wyl na podstawie temp. przy zbyt malej ilosci czynnika doprowadzaloby do "strzalu", czyli rozsadzenia instalacji. Doswiadczylem czegos takiego – niestety – na sobie.


adam626 napisał(a):ponoć jedną z funkcji oleju w układzie jest doszczelnianie połaczeń
i między innymi dlatego nalezy włączać klimę w okresie zimowym aby rozprowadzić go po układzie

Tak, chodzi dokladnie o to, ze osiada na "dnie" rurek. Wtedy swoja powolny destrukcyjny wplyw na uszczelki wywiera czynnik.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez adam626 » 28 cze 2005, 09:47

probe Igen ma dokładnie ten sam układ co GD
każdy klocek pasuje wymiennie w obu samochodach
nawet na niektórych jest nalepka 626/probe

w wersji amerykańskiej co z całą pewnoscią dotyczy probe
występuje kilka czujników
1. czujnik ciśnienia czynnika chłodzacego zabezpieczający układ przed uruchomieniem układu przy braku tego czynnika. Co w układzie zamkniętym jest równoważne z brakiem oleju. czyli zabezpiecza układ przed uszkodzeniem, jednocześnie wersja amerykańska zabezpiecza przed nadmiernym wzrostem ciśnienia mając podwójne działanie przy zbyt małym lub zbyt duzym ciśnieniu odłacza kompresor
czujnik ten jest wpiety bezpośrednio w obwód kompresora
2. czujnik ciśnienia sterujący wentylatorami powoduje włączanie i wyłaczanie wentylatorów tylko przy osiągnięciu pewnego granicznego ciśnienia w układzie, dzięki niemu wentylator pracuje tylko wtedy kiedy jest potrzebny a nie cały czas jak to ma miejsce w prostrzych wersjach układu gdzie wentylatory są włączane razem z kompresorem
3. czujnik temperatury parownika znajdujący się na obudowie parownika
zielona kostka łaczaca się z wiązką deski rozdzielczej w nowszych GV lub łacząca się z małą wiązką klimy znajdująca się pod deską rozdzielczą w starszych GV i w GD.
czujnik ten jest włączony w obwód składający się z przekaźnika klimatyzacji, jednostki sterującej silnika, wyłącznika klimy, omawianego czujnika i wyłacznika nawiewu
aby zadziałał przekaźnik uruchamiający klimę obwód musi być zamkniety
czyli musi być włączony nawiew, temperatura parownika powyżej 0stopni i właczony wyłącznik klimy.
to właśnie ten czujnik nie pozwala nam uruchomić klimy na mrozie
ale wystarczy nagrzać wnętrze pojazdu zamknać obieg powietrza co nagrzeje parownik i już można uruchomić klime
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez GrzegorzSz » 28 cze 2005, 12:56

adam626 napisał(a):każdy klocek pasuje wymiennie w obu samochodach


NIom, ladnie piszesz :D
tylko ze w probe takowego czujnika nie ma.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez xANDy » 29 cze 2005, 00:10

Jaksa napisał(a):Pod schowkiem jest srubka ( motylek ) odkręc go i praktycznie dalej będziesz juz wiedział co zrobic aby dobrać się do niego.

Ja mam automatyczną klimę i takowej części nie mam, ani motylka ani filtra kabinowego ani nic podobnego...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez GrzegorzSz » 29 cze 2005, 09:32

znajdzmy ten czujnik :D

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez adam626 » 29 cze 2005, 10:02

pierwszy raz widze taki schemat
czy to nie jest przypadkiem probe IIgen ?
poproszę kogoś o wklejenie schematu na którym moge go pokazać
napewno jest też w schematach w książkach które tu krążą w PDF
zarówno wydawnictwo auto jak i haynes
jest też w dokumentacji serwisowej którą dostałem od Huano
a co gorsza jest u mnie w samochodzie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez GrzegorzSz » 29 cze 2005, 12:38

Jest tego sporo roznych wersji, w zaleznosci od silnika 2.2 czy 3.0, manualna czy elektroniczna regulacja. Wsio z serwisowki rocznika 92. W nowszych klima kontrolowana jest przez ECU.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez zgrzes » 29 cze 2005, 13:32

Czy ktoś jest w stanie podać mi dokładne dane dotyczące klimatronika w 626 2.0 DiTD z 2000r.? Jest podobno taka nalepka pod maską i tam są wypisane wszystkie dane dotyczące klimatyzacji, ile czynnika itp.
zGrzes
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2005, 14:39
Posty: 119
Skąd: Rzeszów
Auto: CX-30

Postprzez adam626 » 6 lip 2005, 11:16

nie miałem troszkę czasu ale się poprawiam
parę obrazków na których jest wyżej wymieniony czujnik
jednak uwaga co do 0 stopni wydaje się słuszna
jest to 1 stopień celsjusza
czyli kompresor zostaję odłączony kiedy parownik osiągnie najniższą temperaturę 1 stopnia

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6