Tryb ECO i AUTO w klimatyzacji – jak to działa?
1, 2
Klimatyzacja mazdy 5 po przyciśnięciu prawego kółka gdzie ustawia się temperaturę przechodzi w tryb AUTO i zapala się zielona kontrolka. Tryb ECO uruchamia się gdy temperatura wewnętrzna niewiele różni się od temperatury zewnętrznej i dzieje się to automatycznie. Ręczne przyspieszenie nadmuchu klimatyzacji lub zmiana kierunku nawiewu spowoduje wyjście z trybu AUTO.
Logika Climatronica jest prosta...mamy na zewnątrz upał a w środku że ledwo da się oddychać...właczamy silnik i klimatyzacje na AUTO...zamyka się automatycznie dopływ powietrza z zewnątrz i obroty wentylatora same wzrastają na maksimum....w miarę ochładzania się wnętrza do zadanej temperatury... obroty wentylatora spadają i w końcu otwiera się dopływ powietrza z zewnątrz....auto sobie samo kombinuje jak się w środku optymalnie wychłodzić i steruje klapami kierunku nawiewu....bez stresu dla człowieka....kto sobie sam ustawia obroty nawiewu oraz kierunek nawiewu... ten pracuje w trybie manualnym gdzie klimatyzacja nie zareaguje sama na zmieniające się warunki np. wyjazd z tunelu na ostre słońce.
Pozdrawiam M5
Logika Climatronica jest prosta...mamy na zewnątrz upał a w środku że ledwo da się oddychać...właczamy silnik i klimatyzacje na AUTO...zamyka się automatycznie dopływ powietrza z zewnątrz i obroty wentylatora same wzrastają na maksimum....w miarę ochładzania się wnętrza do zadanej temperatury... obroty wentylatora spadają i w końcu otwiera się dopływ powietrza z zewnątrz....auto sobie samo kombinuje jak się w środku optymalnie wychłodzić i steruje klapami kierunku nawiewu....bez stresu dla człowieka....kto sobie sam ustawia obroty nawiewu oraz kierunek nawiewu... ten pracuje w trybie manualnym gdzie klimatyzacja nie zareaguje sama na zmieniające się warunki np. wyjazd z tunelu na ostre słońce.
Pozdrawiam M5
Mnie zawsze tłumaczono, że w trybie ECO kompresor klimatyzacji się wyłącza czyli klimatyzacja nie działa, a jedynie tylko zimny nadmuch, choć przy obecnych upałach ów zimny nadmuch wydaje się być ciepłym. Zgadzalo by się to mniej więcej z tym co M5 napisał:
M5 popraw mnie jeżeli się myle. Tak zawsze tłumaczona mi zasadę działania trybu ECO.
M5 napisał(a):Tryb ECO uruchamia się gdy temperatura wewnętrzna niewiele różni się od temperatury zewnętrznej i dzieje się to automatycznie. Ręczne przyspieszenie nadmuchu klimatyzacji lub zmiana kierunku nawiewu spowoduje wyjście z trybu AUTO.
M5 popraw mnie jeżeli się myle. Tak zawsze tłumaczona mi zasadę działania trybu ECO.
- Od: 18 sie 2008, 15:00
- Posty: 58
- Skąd: Tychy
- Auto: Mazda 5 MZR CD
To źle tłumaczono – ECO dokładnie tak jak pisał M5 – wtedy klima działa aczkolwiek nie potrzebuje dużej mocy ze względu na małą pracę jaką musi wykonac aby utrzymac temperature we wnętrzu. Całkowite wyłączenie klimy i korzystanie tylko z nawiewu uzyskasz manualnie czyli wciskając przycisk klimatyzacji – brak świecącej zielonej diody mówi że właśnie wyłączyłeś klimkę! Ja osobiście nie polecam – zawsze mam włączoną klimę – przez całą zimę również na klimie... dzięki temu jej wydajnośc nie spada, przewody są zawsze suche – nie ma zawilgoceń – nie robią się pleśnie – nie ma smrodu – nie ma kichania na wiosnę – nie ma wydatków związanych z przymusową obsługą
a niech nikt nie pisze o większym spalaniu.... to nie zawody na to kto więcej przejedzie na szklance paliwa!!!
[flash=][color=#FF0040]SlawekMazda5[/color][/flash]
- Od: 3 cze 2008, 21:01
- Posty: 36
- Skąd: Warszawa
- Auto: MAZDA 5 2.0 143 km TOP 2008
Fuzzy Logic czyli procedury decydujące wewnątrz kontrolera klimatyzacji powodują że klimatyzacja wyświetlając napis ECO jest w trybie optymalizacji zużycia energii i paliwa. Wtedy w rozumieniu tego kontrolera klimatyzacji dobierany jest kompromis częstości zalączenia kompresora do prędkości nadmuchu powietrza w stosunku do niewielkiej różnicy temperatury zewnętrznej. ECO sygnalizuje nam że klimatyzacja pracuje minimalnie i optymalnie...układ jest smarowany i nie obciąża kieszeni bo wydatek na utrzymanie klimatyzacji w pracy jest niewielki.
Uproszczona zasada działania :
Kompresor działa jak pompka zimna pompując zimno do wymiennika, gdzie z wymiennika wentylator rozwiewa zimno po wnętrzu auta.
Zalączaniem kopresora steruje kontroler klimatyzacji przez sprzęgło elektromagnetyczne...im dłużej działa Kompresor tym wiecej zimna wyprodukuje...a im częściej się załącza tym więcej wnetrze auta i zarazem wymiennik potrzebuje zimna. Tryb AUTO na podstawie logicznych algorytmów i czujników steruje Sercem klimatyzacji jakim jest Kompresor, to on najwięcej pracuje i paradoksalnie najbardziej niszczy się... jak nie jest używany. Zimno pompowane kompresorem za pośrednictwem czynnika chłodniczego posiada w czynniku olej ...to w nim znajduje się jedyny smar jaki smaruje i konserwuje nasz Kompresor. Jak klimatyzacja jest całkowicie wyłaczona przez dlugi czas powoduje to barak przepływu czynnika chłodniczego i brak smarowania... a to powoduje nieuniknioną korozję kompresora.
Korozja kompresora to najczęściej jego zagłada przed czasem.
Pozdrawiam M5
Uproszczona zasada działania :
Kompresor działa jak pompka zimna pompując zimno do wymiennika, gdzie z wymiennika wentylator rozwiewa zimno po wnętrzu auta.
Zalączaniem kopresora steruje kontroler klimatyzacji przez sprzęgło elektromagnetyczne...im dłużej działa Kompresor tym wiecej zimna wyprodukuje...a im częściej się załącza tym więcej wnetrze auta i zarazem wymiennik potrzebuje zimna. Tryb AUTO na podstawie logicznych algorytmów i czujników steruje Sercem klimatyzacji jakim jest Kompresor, to on najwięcej pracuje i paradoksalnie najbardziej niszczy się... jak nie jest używany. Zimno pompowane kompresorem za pośrednictwem czynnika chłodniczego posiada w czynniku olej ...to w nim znajduje się jedyny smar jaki smaruje i konserwuje nasz Kompresor. Jak klimatyzacja jest całkowicie wyłaczona przez dlugi czas powoduje to barak przepływu czynnika chłodniczego i brak smarowania... a to powoduje nieuniknioną korozję kompresora.
Korozja kompresora to najczęściej jego zagłada przed czasem.
Pozdrawiam M5
<br>Stosuje to od kiedy mam M5 – i również polecam , tak jak napisał <b>SlawekMazda5</b>.<br><br>W domu mamy jeszcze Mercedesa C-klase . W nim akurat zapalona kontrolka sygnalizuje odłączenie klimatyzacji . Potwierdza to nawet książka obsługi gdzie pisze że nie jest rekomendowane odłączanie klimatyzacji nawet w okresie jesienno-zimowym .SlawekMazda5 napisał(a): zawsze mam włączoną klimę – przez całą zimę również na klimie... dzięki temu jej wydajnośc nie spada, przewody są zawsze suche – nie ma zawilgoceń – nie robią się pleśnie – nie ma smrodu – nie ma kichania na wiosnę – nie ma wydatków związanych z przymusową obsługą
- Od: 15 kwi 2008, 13:42
- Posty: 251
- Skąd: tyle dymu
- Auto: Mazda /Honda /Mercedes
Ja również mam zawsze włączoną klimę i prawie zawsze w trybie auto. Tylko czasami jak automat ustawi nadmuch na przednią kratkę to muszę gdzieś lekko przekierować strumień żeby mi nie wiał w oczy tudzież po łokciach, bo stawów trochę szkoda.
Z własnych doświadczeń i rozmów ze znajomymi i serwisantami klimy wiem, że klimę bardziej niszczy nieużywanie niż używanie. Jak ktoś nie lubi trybu auto czy w ogóle nie chce używać klimy lepiej jest jednak ustawić dosłownie minimalny nawiew klimy np. na przednią szybę, niż w ogóle jej nie używać.
Z własnych doświadczeń i rozmów ze znajomymi i serwisantami klimy wiem, że klimę bardziej niszczy nieużywanie niż używanie. Jak ktoś nie lubi trybu auto czy w ogóle nie chce używać klimy lepiej jest jednak ustawić dosłownie minimalny nawiew klimy np. na przednią szybę, niż w ogóle jej nie używać.
W zimie bardzo często klimatyzacja pozbywa się wilgoci ze środka pojazdu i zazwyczaj temperatura na zewnątrz jest znacznie niższa niż wewnątrz. Działa wtedy sprężarka. Wszystko to odbywa się po nagrzaniu się wnetrza pojazdu od silnika, czy w dieslu (wspomaga ogrzewanie webasto)...niby logika mówi że bez sensu jest praca klimatyzacji gdy ogrzewamy wnętrze...bo niby po co je ochładzać...ale tu jest właśnie ukryty cel pracy sprężarki...ona pracuje delikatnie schładzając w już ogrzanym aucie pewen wymiennik...i to na nim występuje wykroplenie się wilgoci...przez to nasza wilgoć i para z ust zamiast pozostać wewnątrz auta i na szybie... wykrapla się na tym wymienniku i spływa rurką odwadniającą pod auto...a wewnątrz auta mamy nie tylko ciepło, ale i dodatkowo sucho i przyjemnie...co widać po czystych niezaparowanych szybach.
M5
M5
A mieliście kiedyś taką sytuację, że w lecie tryb ECO nie chce się załączyć mimo manipulowania wszystkimi możliwymi pokrętłami klimatyzacji? Ja tak miałem kilka razy.
Dodatkowo parę razy zdarzyło mi się, że na wyświetlaczu świeciło się jednocześnie AC/ECO i AUTO:)
Dodatkowo parę razy zdarzyło mi się, że na wyświetlaczu świeciło się jednocześnie AC/ECO i AUTO:)
- Od: 2 wrz 2008, 20:33
- Posty: 219
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD
Kiedy na zewnątrz auta jest gorąco ...zwykłe lato...np.30 stopni a w środku mamy afrykę to nie będziemy mieli trybu ECO jak ustawimy temperaturę wnętrza nawet na 29 stopni...bo.... by zrobić w środku 29 stopni z 50 zastanych w aucie to potrzeba sporego wydatku pracy klimatyzacji...kompresor musi ciężko popracować zanim doprowadzi do uzyskania zadanej temperatury wnętrza. Dobrym zwyczajem jest przed wejściem do rozgrzanego samochodu pootwierać na chwile wszystkie drzwi...wtedy momentalnie wyrównamy temperaturę wnętrza auta i praca klimatyzacji będzie potrzebowała mniejszego wydatku energii.
Jednoczesne świecenie się AC/ECO i AUTO nie jest niczym dziwnym...i oznacza że klimatyzacja pracuje w trybie automatycznym z optymalnie najmniejszą możliwą mocą potrzebną do utrzymania temperatury zadanej przez kierowcę.Towarzyszy temu najmniejsze wskazanie nadmuchu wentylatora. Mam tak bardzo często...gdyż właściwie klimatyzacji używam wyłącznie w trybie AUTO.
Pozdrawiam M5
Jednoczesne świecenie się AC/ECO i AUTO nie jest niczym dziwnym...i oznacza że klimatyzacja pracuje w trybie automatycznym z optymalnie najmniejszą możliwą mocą potrzebną do utrzymania temperatury zadanej przez kierowcę.Towarzyszy temu najmniejsze wskazanie nadmuchu wentylatora. Mam tak bardzo często...gdyż właściwie klimatyzacji używam wyłącznie w trybie AUTO.
Pozdrawiam M5
To jasne że tryb ECO nie zawsze działa – w gorące dni załącza się dopiero wtedy kiedy klima odpowiednio schłodzi wnętrze auta i może przejśc do ekonomicznego chłodzenia – czyli wnętrze jest schłodzone na tyle że delikatna praca sprężarki umożliwia utrzymanie zadanej temperatury – trybu ECO nie da się ręcznie ustawic – sam się zalącza!!! a wyświetlanie AC/ECO/AUTO to normalne – zawsze tak mi się wyświetla – kiedy oczywiście zacznie działac ECO – jw – . Prosty sposób na sprawdzenie. Po wejściu do auta, zamknięciu drzwi i OKIEN, odpal silnik, włącz AUTO, ustaw Twoją temperaturę (np. na zewnątrz 25 *C, auto mocno nagrzane, ustawiłeś 19*C wewnątrz). Wyietla się AC AUTO, dmuchawa działa na maksa, nawiew na szybę i środek auta oraz zamyka się dopływ powietrza z zewnątrz. Po paru minutach moc nawiewu słabnie, otwiera się dopływ powietrza z zewnątrz, po kilku następnych minutach nawiew schodzi na minimum, kierunek do środka i nagle pojawia się na wyświetlaczu AC/ECO/AUTO.Czyli wewnątrz auta masz zadaną temperaturę 19*C, a klima (AC) działa w trybie ekonomicznym (ECO) i automatycznie (AUTO) reaguje na ewentualne zmiany temperatury wewnątrz np. otwarcie drzwi, opuszczenie szyby, nagły wzrost temp. na zewnątrz... wtedy również i nawiew reaguje kierując chłodne powietrze tam gdzie nastepuje nagrzanie wnętrza – czyli szyba, środek, nogi – czasami zamyka dopływ powietrza z zewnątrz a xenon90 nie pisz bzdur na forum – poczytaj więcej, wzbogac się o przydatną wiedzę i wtedy dziel się z innymi fachowymi poradami a nie siejesz ferment... Wielkie PZDR
[flash=][color=#FF0040]SlawekMazda5[/color][/flash]
- Od: 3 cze 2008, 21:01
- Posty: 36
- Skąd: Warszawa
- Auto: MAZDA 5 2.0 143 km TOP 2008
slawek jesli jeszcze nie wiesz to wlasnie po to istnieje forum zeby dowiedziec sie pewnych rzeczy...szeroko opisales temat i o to chodzilo...czy potrzeba czasem sie pomylic zeby ktos taki jak ty wzial sie za pisanie...hehe...pozdro
- Od: 5 wrz 2009, 09:43
- Posty: 111
- Skąd: Lublin
- Auto: mazda 5 2.0 benzyna
Sławek, wszystko ok, pełna profeska. Dodam jedynie, że jak klima przjdzie w stan Auto każda zmiana kierunku nawiewu czy jego siły wyłącza ten tryb. Natomiast niekoniecznie ECO- jak np. w samochodzie jest już osiągnięta zadana temperatura to gdy zwiększymy ją (np. z 19 na 20) ECO się nie wyłączy (bo i po co, skoro kompresor nie musi się włączyć, aby dochłodzić).
Chciałbym wyrazić swój podziw, że chciało Ci się tyle pisać o rzeczach według mnie absolutnie oczywistych. A ktoś, kto nie zna współzależności trybów Eco i Auto w M5 po prostu chyba nie jeździł nigdy tym autem, albo jeżdżąc nie zwracał uwagi na klimę czy też z niej nie korzystał (odnoszę się akurat do klimy Mazdy, bo być może w innych markach jest nieco inaczej). Mi wystarczyło dwa-trzy dni aby zorientować się we wszystkich zagadnieniach/zależnościach w pracy klimy. Wystarczyło pobawić się ustawieniami, pokręcić, poobserowawać i wszystko stało się jasne.
Chciałbym wyrazić swój podziw, że chciało Ci się tyle pisać o rzeczach według mnie absolutnie oczywistych. A ktoś, kto nie zna współzależności trybów Eco i Auto w M5 po prostu chyba nie jeździł nigdy tym autem, albo jeżdżąc nie zwracał uwagi na klimę czy też z niej nie korzystał (odnoszę się akurat do klimy Mazdy, bo być może w innych markach jest nieco inaczej). Mi wystarczyło dwa-trzy dni aby zorientować się we wszystkich zagadnieniach/zależnościach w pracy klimy. Wystarczyło pobawić się ustawieniami, pokręcić, poobserowawać i wszystko stało się jasne.
A ktoś, kto nie zna współzależności trybów Eco i Auto w M5 po prostu chyba nie jeździł nigdy tym autem, albo jeżdżąc nie zwracał uwagi na klimę czy też z niej nie korzystał
Nie dość, że nie korzystał z klimy Mazdy, to jeszcze nie korzystał z klimy wogóle. To mój pierwszy samochód z klimą:) Dlatego dziękuję za wyrozumiałość.
- Od: 2 wrz 2008, 20:33
- Posty: 219
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD
Panowie, wkrótce temat klimy upadnie ( do następnej wiosny
)<br>a zacznie się <br>: co to tak huczy-normalnie jak w odrzutowcu !<br>: czemu rano po odpaleniu silnika w środku śmierdzi spalinami ?–<br>To dopiero będzie jazda
<br><br><b>xenon90</b> to akurat Ciebie nie będzie dotyczyć – na szczęście 

- Od: 15 kwi 2008, 13:42
- Posty: 251
- Skąd: tyle dymu
- Auto: Mazda /Honda /Mercedes
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość