Zalecane zakresy obrotów podczas jazdy dla silnika diesel Mazda 6.

Postprzez kriskri » 7 cze 2009, 00:55

Witam wszystkich. Chciał bym poznać waszą opinie na temat jeżdżenia Madzią 6 diesel na wysokich biegach z małymi obrotami. Tak około 1-1.3 tyś obrotów. Rozumiem, że w Madziach należy omijać zakres około 1.5tyś obrotów ( niestety to chyba ulubiony zakres obrotów Madzi w mieście), gdyż w ten sposób oszczędzamy koło dwu-masowe. Zakresy powyżej 1.5tyś jest ok. Ale czy jeżdżenie z niższymi obroty np. po mieście na piątym biegu jest szkodliwe dla silnika i skrzyni biegów? Czy po prostu jeździć na trzecim biegu po mieście i trzymać obroty w granicach 2tyś i powyżej, czego osobiście jakoś nie lubię. Proszę o wasze opinie.

Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 8 cze 2009, 14:35 przez kriskri, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 2 maja 2009, 23:57
Posty: 10
Skąd: Edinburgh
Auto: Mazda 6 S Diesel 2.0 02 Estate

Postprzez Riki » 7 cze 2009, 01:02

Najlepiej nie schodzić poniżej 1500-1600rpm... to taka ogólna bezpieczna granica. Od czasu do czasu trzeba zobaczyć też wskazówkę pod czerwonym polem obrotomierza.. wtedy wszystko będzie pracowało poprawnie.
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5595 (6/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez MAZVAGTECH » 7 cze 2009, 01:03

kriskri napisał(a): Tak około 1-1.3 tyś obrotów

Przeciez to prawie bieg jalowy silnika To nie jest zdrowe dla zadnego silnika
kriskri napisał(a):trzymać obroty w granicach 2tyś i powyżej,
To napewno zdrowsze
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez mlun » 7 cze 2009, 01:57

Nie wiem jaka tu jest trubina ale zpewne ze zmienną geometrią łopatek a jeśli tak to jeżdżąc cały czas na niskich obrotach można ją uszkodzić i trzeba od czasu do czasu mocniej przegonić.
Początkujący
 
Od: 1 cze 2009, 14:28
Posty: 21
Skąd: Otwock
Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI

Postprzez Enduro » 7 cze 2009, 12:02

standartowo propouje trzymac sie w okolicy 1,8-2 tys obr/min.
w trasie to 2 – 3, tak w normalnym trybie- bez gonitwy!
no i od czasu do czasu, trzeba konkternie przyspieszyc,
aby auto nie " zadzerwnialo"!
zawsze olej musi byc rozgrzany, gdy wciskasz mocniej gaz!
a po dluzszej trasie na wysokich obrotach silnik powinnien chwile
popracowac na wolnych,
aby m.in. schlodzic turbine.
pozdr.
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez magicadm » 7 cze 2009, 21:39

mlun napisał(a):Nie wiem jaka tu jest trubina ale zpewne ze zmienną geometrią łopatek a jeśli tak to jeżdżąc cały czas na niskich obrotach można ją uszkodzić i trzeba od czasu do czasu mocniej przegonić.

Twoją teorię na forum Diagtonika wyśmiewali kiedyś przez kilka stron :)
Co niby Twoim zdaniem może się uszkodzić w elemencie nie używanym nadmiernie?
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kriskri » 8 cze 2009, 00:08

mlun napisał(a):Nie wiem jaka tu jest turbina ale zapewne ze zmienną geometrią łopatek a jeśli tak to jeżdżąc cały czas na niskich obrotach można ją uszkodzić i trzeba od czasu do czasu mocniej przegonić.


Myślę, że to słaba teoria. Sądzę, że przy wolnych obrotach bardziej dostaje panewki niż turbo ze względu na obciążenie silnika. Tak sobie myślę też, że przy niższych obrotach jest niższe ciśnienie oleju, a co za tym idzie słabsze smarowanie. A jak gorsze smarowanie to wiadomo. No i do tego bardziej obciążony silnik. Tyle, że większe obroty to chyba i większe zużycie mechaniczne. Sam nie wiem co gorsze?!?!
Początkujący
 
Od: 2 maja 2009, 23:57
Posty: 10
Skąd: Edinburgh
Auto: Mazda 6 S Diesel 2.0 02 Estate

Postprzez thermalfake » 8 cze 2009, 00:53

Co powoduje jazda na niskich obrotach i wyższych biegach tzw PSJ, ano:
– nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwa z powietrzem, czego konsekwencją jest nadmiar sadzy pojawiający się niemal wszędzie (przykłady) – zapychający się katalizator czy EGR, zapiekające kierownice turbiny
– wzrost spalania poprzez wydłużenie się czasu potrzebnego na nagrzanie całego silnika
– masakryczne przeciążenia dla silnika diesla (dla benzynki już niekoniecznie) jeśli musimy nagle przyspieszać np z czwórki i mamy przykładowo 1200rpm albo mniej, koło dwumasowe musi dostawać po tyłku aby wytłumić drgania

Czyli jak jeździć w mieście z własnego przykładu (jeszcze nie testowane na madzi). Stosowałem dwa style jazdy. Odcinek 10km, niewiele stania w korkach. Pierwszy to bardziej sportowy :D . Zmiana biegów w granicach 2,5k rpm (czasem więcej). Gdzie się dało utrzymywanie jazdy na czwórce ale nie mniej jak 1,5k rpm. Efekt – wskazówka temperatury stanęła w pionie na jakiś 1 km przed celem. Jeszcze spojrzenie na chwilowe spalanie i wszystko jasne. Także 8l na 100 było normą. Potem już podeszłem do sprawy inaczej. Od początku starałem się w miarę szybko utrzymać podobną prędkość i tempo na trójce, 1,8-2k rpm (im bliżej to troszkę głośno i wolno), jazda emerycka, dojeżdżanie z redukcją a nie wysprzęglanie, wachlowanie drążkiem przy 2-2,2k rpm ale za to znacznie szybsze dotarcie do temp roboczej i mniejsze zużycie ON o jakieś 0.5-0.8l. Madzię z DPF'em trzeba wyprowadzać na dłuższe wycieczki celem wypalenia filtra o ile częściej podróżujemy w gąszczu zakorkowanych ulic.
Jazda na piątce ok ale z odpowiednich obrotów gdyż w innym przypadku zakończy się to szybszymi naprawami kosztownego osprzętu.
[img]http://img38.imageshack.us/img38/777/mazdaspeedpodbeskidzie.jpg[/img]

–=www.mazvagtech.pl=– dobry serwis dla Twojej Madzi
wcześniej TDCi teraz CiTD
Forumowicz
 
Od: 10 maja 2009, 21:22
Posty: 31
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: M6 '05 2,0 MZR-CD 121KM DPF GY

Postprzez Enduro » 8 cze 2009, 11:22

kriskri napisał(a):Sądzę, że przy wolnych obrotach bardziej dostaje panewki niż turbo ze względu na obciążenie silnika. Tak sobie myślę też, że przy niższych obrotach jest niższe ciśnienie oleju, a co za tym idzie słabsze smarowanie. A jak gorsze smarowanie to wiadomo. No i do tego bardziej obciążony silnik. Tyle, że większe obroty to chyba i większe zużycie mechaniczne. Sam nie wiem co gorsze?!?!


ja tego nie kapuje....
i nie potwierdzam tej teorii,
ze panewki przy wolnych obrotach jak i silnik sa obciazone!
E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Grzyby » 8 cze 2009, 11:40

pewnie chodziło o niskie obroty
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez brii » 8 cze 2009, 12:56

Enduro napisał(a):nie potwierdzam tej teorii,
ze panewki przy wolnych obrotach jak i silnik sa obciazone!

A ja potwierdzam – działa na nie wtedy znacznie większy moment niż przy wyższych obrotach (w dieslach wręcz gigantyczny)...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Myjk » 8 cze 2009, 13:06

Ojej, tu chodzi o słówko – dla jednego wolne, to są niskie, a dla drugiego jałowe.
Z kontekstu kriskri i ogólnej dyskusji wynika, że chodzi o niskie obroty a nie o jałowe.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez mlun » 8 cze 2009, 14:01

Właśnie to co napisał thermalfake że zapiekają się prowadnice. Ale ja tylko powtarzam co inni piszą i mówią.
Początkujący
 
Od: 1 cze 2009, 14:28
Posty: 21
Skąd: Otwock
Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI

Postprzez kriskri » 8 cze 2009, 14:17

Myjk napisał(a):Ojej, tu chodzi o słówko – dla jednego wolne, to są niskie, a dla drugiego jałowe.
Z kontekstu kriskri i ogólnej dyskusji wynika, że chodzi o niskie obroty a nie o jałowe.


Dokładnie o to chodzi. Zastanawiam się nad obrotami między 1-1,4 tys. Nie chodzi o jeżdżenie na obrotach jałowych.
Początkujący
 
Od: 2 maja 2009, 23:57
Posty: 10
Skąd: Edinburgh
Auto: Mazda 6 S Diesel 2.0 02 Estate

Postprzez Myjk » 8 cze 2009, 14:22

kriskri napisał(a):Zastanawiam się nad obrotami między 1-1,4 tys.

Jeżdżenie na takowych nie jest szkodliwe, dopóki nie dociska się drastycznie mocno gazu.
Wg mnie najlepszym zakresem dla Diesla (mówię o M 5/6) jest przedział od dwóch do trzech tysięcy obr.,
kiedy to można, powiedzmy, deptać do woli. Reszta z umiarem, w dolnych partiach delikatnie z gazem.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez brii » 8 cze 2009, 14:25

Poprawcie temat – proszę <glupek2>
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez kriskri » 8 cze 2009, 14:36

brii napisał(a):Poprawcie temat – proszę <glupek2>


A jaki temat był by najbardziej stosowny?
Początkujący
 
Od: 2 maja 2009, 23:57
Posty: 10
Skąd: Edinburgh
Auto: Mazda 6 S Diesel 2.0 02 Estate

Postprzez Enduro » 8 cze 2009, 15:54

brii napisał(a):
Enduro napisał(a):nie potwierdzam tej teorii,
ze panewki przy wolnych obrotach jak i silnik sa obciazone!

A ja potwierdzam – działa na nie wtedy znacznie większy moment niż przy wyższych obrotach (w dieslach wręcz gigantyczny)...

przy 1000-1400 obr./min
jest on daleki od gigantycznych wartosci nawet w dieslu,
no chyba ze w silniku okretowym
E. ;)
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez brii » 8 cze 2009, 19:35

Chodzi mi o moment działający na panewki a nie moment generowany na wale...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Enduro » 8 cze 2009, 20:22

brii napisał(a):Chodzi mi o moment działający na panewki a nie moment generowany na wale...

kazdy moment jest powiazany z ruchem...
tutaj walu,
i dzialajace tam sily rozkladaja sie na wszelkie podpory
a jesli obroty sa niewielkie to i moment jest adekwatny
E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6