Czyszczenie zaworu wolnych obrotów (BA Z5)

Postprzez Pioteq25 » 18 kwi 2009, 18:53

dydek,
Dobrze kombinujesz, ale zawsze jest pewien kompromis między niskimi obrotami na ssaniu, a dobrą stabilizacją obrotów na rozgrzanym silniku. Po prostu bardziej wykręcona śruba zmniejszy ssanie i tym samym osłabi działanie zaworka na spadek obrotów na wskutek np. włączenia klimatyzacji.
Wierz mi że próbowałem wszystkich możliwych ustawień tego zaworka i nigdy w 100% nie bylem zadowolony z rezultatów. Po jakimś czasie zrobiłem dodatkowo prosty układ elektroniczny, który wyeliminował wady tej mechanicznej regulacji i teraz jestem happy :) W pierwszych sekundach ssania 1400-1500obr i szybko opada na 1100. Po rozgrzaniu jest w pełni działająca stabilizacja.

Działanie jest dość proste – odciąć zaworek na ssaniu i ponownie w pełni załączyć po ssaniu. Podczas odcięcia zaworka IAC obroty na ssaniu trzyma drugi zaworek ze sprężyną bimetalową, któą ogrzewa płyn chłodniczy.
W układzie wykorzystałem sygnał z czujnika temperatury do wskaźnika w zegarach. Przekaźnik załącza zaworek jak podniesie się temperatura i tę wartość temperatury można dowolnie regulować potencjometrem na płytce. Obecnie mam tak ustawione, że jak wskazówka dojdzie do "C" załącza się pełne sterowanie i jest to praktycznie nie wyczuwalne jakimś wzrostem obrotów itp. Gdy na ssaniu przekaźnik jest wyłączony zaworek dalej jest podłączony do sterowania, ale przez rezystory, które ograniczają mu prąd aby nie podnosił obrotów. Jak zapalę ciepły silnik, to układ otrzymuje sygnał z czujnika, że silnik jest nagrzany i momentalnie załącza przekaźnik, aby zaworek w pełni regulował obroty.
Dzięki takiej regulacji mogłem wkręcić śrubę regulacyjną bardzo dużo, aby zaworek z łatwością zmieniał obroty na ciepłym silniku nie martwiąc się o duże obroty na ssaniu, bo wtedy zaworek jest odcięty. Śrubę od regulacji obrotów na górze przepustnicy całkowicie wkręciłem i teraz obroty reguluję śrubą od zaworka.
Na razie nie znalazłem wad tego rozwiązania i cel został w końcu osiągnięty :D
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez hopek » 18 kwi 2009, 19:26

Pioteq25 a jak zachowuje sie zaworek przy np dojeżdżaniu do świateł?? nie trzyma np na 1200 a dopiero za chwile spada na okreslona wartość??
a schemacik mozna zobaczyć czy w dziale "sprzedam" :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 00:56
Posty: 362
Skąd: tu i tam :)
Auto: mx3

Postprzez soul » 18 kwi 2009, 22:23

Pioteq25

mada faka.... respekt :O :O :O :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 wrz 2007, 10:07
Posty: 593
Skąd: Lublin
Auto: było 323F Z5, 323F KF, Honda Accord Coupe, Audi A4 B6 1.8T Sedan, Audi A4 B6 1.8T Avant, Audi A4 B6 2.4 V6

Postprzez Pioteq25 » 19 kwi 2009, 17:48

hopek napisał(a):Pioteq25 a jak zachowuje sie zaworek przy np dojeżdżaniu do świateł?? nie trzyma np na 1200 a dopiero za chwile spada na okreslona wartość??


Dokładnie obroty płynnie schodzą na ustawione "wolne" i nie schodzą poniżej 700. Dłuższe przytrzymanie obrotów na 1200 występuje tylko "świeżo" po resecie kompa i jest to normalne że w ten sposób przebiega kalibracja.

hopek napisał(a):Pioteq25 a schemacik mozna zobaczyć czy w dziale "sprzedam" :P



<lol> schemat i krótki opis dla porządku dołączyłem na pierwszej stronie tematu.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez hopek » 19 kwi 2009, 20:22

Pioteq25 <uklon>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 00:56
Posty: 362
Skąd: tu i tam :)
Auto: mx3

Postprzez bartekdw » 2 maja 2009, 21:33

witam, ja też jestem po czyszczeniu zaworka, a było co. I powiem że jest widoczna poprawa, wcześniej obroty spadały do 500 przy obciążeniu jakimś urządzeniem, teraz wręcz przeciwnie, odrobinkę wzrastają obroty. Ale mam jeszcze jedna misję :| , bo znalazłem bardzo duże zanieczyszczenia kolektora dolotowego, aż grubo jakiegoś syfku. Pomożecie może czym to rozpuścić, np zalać na noc i rano dopicować. Nie wiem jak bardzo wpływa ten syf na pracę silnika ale wydaje mi się że jakiś opór dla powietrza stawia, może po myciu madzia będzie się lepiej zbierać ;) Przepustnicę i zaworek myłem benzyną ale nie za bardzo się rozpuszczało, może testowaliście coś lepszego :D

oto co zastałem :P (kurcze skąd to może być, spod pokrywy zaworów ssie oliwe czy co <co?>) przed przepustnicą czysto :|
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2008, 20:20
Posty: 199
Skąd: Zamość
Auto: Mazda 6 gg 2.3 lpg

Postprzez Pioteq25 » 3 maja 2009, 11:42

Do tego celu najlepsze są spray'e do czyszczenia gaźników- tylko na cały kolektor trzeba by kupić puszkę min. 500ml Są bardzo agresywne i trzeba uważać, bo zmywają nawet farbę. Kolektor musiałbyś wymontować i całą operacje przeprowadzić na zewnątrz auta. Wcześniej kup nową uszczelkę, bo starej drugi raz nie warto zakładać.
Czyszczenie kolektora jest bardziej wskazane z diesel'u, ale jak widać w benzynie też warto tym bardziej jak silnik spala olej.
Polecam zaślepić EGR, bo rurką z kolektora wydechowego cały syf wraca z powrotem do kolektora ssącego zanieczyszczając silnik :)
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez bartekdw » 3 maja 2009, 12:24

ok, poczytałem troszkę o EGR, o czyszczeniu aluminium, już wiem od Pioteq25 że potrzebna mi nowa uszczelko dolotu i jak wszystko zdobędę, najbardziej potrzebny czas :P to zrobię fotostory mojego czyszczenia

Pioteq25 napisał(a):w benzynie też warto tym bardziej jak silnik spala olej

niby nie, od wymiany do wymiany oleju doleję może 0,5l
wydaje mi się że czas zrobił swoje, syf musiał się gdzieś odkładać

dodano 21maj 2009r.:
propo ubytków oleju, po umyciu silnika wreszcie widać co się z nim dzieje, mam wyciek spod pokrywy zaworów i spod aparatu zapłonowego :(
czyli to 0,5l nie koniecznie się spala a wylewa ;)
i chyba przeproszę temat sps-snipers'a pt planowanie pokrywy zaworów gdyż uszczelka dosyć młoda a już cieknie, warto spróbować bo koszt niewielki
ostatecznie nówka oryginalna uszczelka
Ostatnio edytowano 21 maja 2009, 19:52 przez bartekdw, łącznie edytowano 2 razy
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2008, 20:20
Posty: 199
Skąd: Zamość
Auto: Mazda 6 gg 2.3 lpg

Postprzez Pioteq25 » 3 maja 2009, 18:20

bartekdw napisał(a):niby nie, od wymiany do wymiany oleju doleję może 0,5l
wydaje mi się że czas zrobił swoje, syf musiał się gdzieś odkładać


W sumie tak, bo ja od wymiany do wymiany co 10tys nawet grama nie dolewam, a kolektor jak pamiętam wygląda podobnie. Musiałbym też wyczyścić i zobaczyć jaki wpływ ma na to zaślepienie EGR. Nie spodziewałbym się po czyszczeniu wzrostu mocy- na takie efekt trzeba by zrobić porządną polerkę i 100 innych modyfikacji :D
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez grv » 4 maja 2009, 08:13

Po przeczyszczeniu przepustnicy specjalnym sprayem podniosły mi się obroty "na luzie" z normalnych 800-900 do 1500-1700. Czy regulacja za pomocą tej śrubki powinna pomóc i czy to normalne zachowanie ?
My nie jeździmy szybko, my wolno latamy...
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 lis 2007, 14:36
Posty: 14
Skąd: Toruń
Auto: MX-3 1.8 V6 '92

Postprzez wesoly75 » 5 maja 2009, 20:28

Panowie a ja mam takie pytanie gdy silnik jest zimny na ssaniu obroty rosna do 1500 obr. mniej wiecej. Podczas dojezdzania do swiatel na luzie obroty spadaja do 500-600 obr. czyli troszke za nisko. Po dobrym nagrzaniu silnika obroty nie spadaja. Dodam ze wlaczanie urzadzen elektrycznych nie ma wlasciwie wplywu na obroty. Czy mnie tez dotyczy czysczenie zaworu wolnych obrotow czy tez jest to silniczek krokowy czy tez jescze cos innego? Myslalem o zastosowaniu czegos takiego http://www.shop3m.com/60455031587.html czy ma sens stosowanie takich specyfikow?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 cze 2008, 21:58
Posty: 207
Skąd: Dublin/Opole
Auto: Mazda 323F BA1.8

Postprzez Majki88 » 10 maja 2009, 00:29

No i ja jestem po czyszczeniu przepustnicy 4 śruby które trzymają zamieniłem na imbusy również przerobiłem śrubkę od regulacji obrotów na ssaniu na imbusową
Po regulacji przy odpaleniu wskakują obroty w okolicach 1500 i momentalnie spadają do ~ 1200 nie wiem jak na zimnym ponieważ miałem problemy z wypadającym zapłonem i kręciłem śrubką od IAC ale okazało się że kabel w aparacie wysunął się i nie było czasami styku

Jakiej formy polecicie spray na wyczyszczenie kolektora z nagaru jakieś konkrety poproszę :P
Gdy ci smutno, gdy ci źle, odpal Vałke przejedź się
Best ET 16,654 – Konin 11' 16,291 – Ryki 11' w deszczu
15,95 – Kąkolewo 14'
Cierpliwy
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 25 kwi 2008, 18:29
Posty: 1489 (3/6)
Skąd: Łódź
Auto: silniki rzędowe są nudne
Mazda 323F BA KL 94'

Postprzez wesoly75 » 10 maja 2009, 01:04

Majki88 napisał(a):Jakiej formy polecicie spray na wyczyszczenie kolektora z nagaru jakieś konkrety poproszę

Majki ja nie moge polecic bo sam jeszcze tego nie sprawdzilem ale jak klikniesz w link w moim poprzednim poscie to moze i tobie przypadnie do gustu ten srodek bo i czysci przepustnice i generalnie uklad zaplonowy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 cze 2008, 21:58
Posty: 207
Skąd: Dublin/Opole
Auto: Mazda 323F BA1.8

Postprzez Majki88 » 10 maja 2009, 12:17

filmik i stronkę widziałem ale brakuje jednej rzeczy a dokładniej pokazania przepustnicy przed zabiegiem i po czy jest jakaś różnica
Gdy ci smutno, gdy ci źle, odpal Vałke przejedź się
Best ET 16,654 – Konin 11' 16,291 – Ryki 11' w deszczu
15,95 – Kąkolewo 14'
Cierpliwy
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 25 kwi 2008, 18:29
Posty: 1489 (3/6)
Skąd: Łódź
Auto: silniki rzędowe są nudne
Mazda 323F BA KL 94'

Postprzez kokos » 10 maja 2009, 17:35

Witam,

Proszę o pomoc mam podobny problem ostatnio znajomy mechanik czyścił mi silniczek i takie tam (za bardzo się nie orientuje) i miało pomóc na lekko falujące obroty ale niestety nic to nie dało...:(
Odpalając rana auto mam obroty tak około 1700 – 1800 potem po chwili spadają na około 1500...
Potem podczas jazdy nie mówię, że zawsze ale ostatnio coraz częściej spadają do 1200 następnie spadają do ok 100-200 a następnie zatrzymują się na ok 750 i tak stoją przed dłuższy czas...
Ostatnio też zauważyłem, że jak rano jest troszkę chłodniej to problemu z obrotami nie ma... czy temperatura na zewnątrz ma jakieś znaczenie??

Istnieje jakiś sposób na rozwiązanie tego problemu?
kokos
 

Postprzez bartekdw » 10 maja 2009, 21:24

Majki88 napisał(a):Jakiej formy polecicie spray na wyczyszczenie kolektora z nagaru jakieś konkrety poproszę

ja użyłem tak:
1 spray K2 do czyszczenia silnika – słabe efekty
2 płyn do mycia naczyń :D – coś tam brud zmyło
3 i ostatnie podejście – karcher :P, a wynik działania taki
przed Obrazek
i po Obrazek
dodatkowo zaślepiłem EGR żeby się nie powtórzyło czyszczenie :P

mając spray do czyszczenia silników poszedłem dalej i wyszło to tak
Obrazek
tym samym (spray i karcher) umyłem przepustnicę, zawór EGR

po wyczyszczeniu wszystkiego zmieniło się na plus:
– obroty lekko wzrastają po obciążeniu silnika dodatkowym urządzeniem (wcześniej spadały)
– są minimalnie wyższe niż przed czyszczeniem (do wyregulowania)
– tak jakby lepiej ciągnie bez żadnych "dziur" w czasie przyspieszania
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2008, 20:20
Posty: 199
Skąd: Zamość
Auto: Mazda 6 gg 2.3 lpg

Postprzez dzik86 » 26 maja 2009, 09:14

jestem po czyszczeniu przepustnicy, trochę wyregulowałem obroty, i teraz np. jak silnik ostygnie nie mam w ogóle ssania , co to może być ?
Alarmy, sterowniki c.z., centralne zam.
www.REMOTRONIX.com
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2005, 19:38
Posty: 282
Skąd: Szczecin
Auto: Było:
323F BG 1.6 '92
323F BA 1.5 '97
323F BA 1.5 '96
Jest:
3 BP 2.0 '19

Postprzez lesiux » 27 maja 2009, 22:09

Rozbierał ktoś krokowca w 323F BP?Ja się dziś z tym bawiłem i nie wiem jak odkręcić elektrozawór. Nie ma tam żadnych śrubek torx o których mowa w instrukcji. Śruba do regulacji sprężyny też jakaś dziwna – imbus na 5 boków a nie 6 jak normalny klucz więc nawet tym pokręcić nie mogłem. Ma ktoś podobne doświadczenia?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lut 2009, 18:00
Posty: 1196
Skąd: Katowice
Auto: była 323F BA BP 95r.
jest Mondeo MK4

Postprzez mixR » 2 cze 2009, 22:06

Pioteq25 chciałbym zrobić taki układzik jak zapodałeś,tylko z którego miejsca dokładnie wziełeś sygnał dotyczący temperatury?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 maja 2008, 15:51
Posty: 243
Skąd: Siedlce
Auto: Golf IV 2.3 V5

Postprzez Lucasek » 2 cze 2009, 23:08

witam
rozebralem dzisi przepustnice,
ale u mnie wyglada zupelnie inaczej,
nie dotarlem do zadnego bimetalu
byl tam tylko jeden zawor krokowy i nic wiecej
wyczyscilem i teraz nie chce zejsc z 1300
grzebal ktos w autkach po lifcie ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 mar 2009, 13:32
Posty: 200
Skąd: Bytom
Auto: było: Mazda 323F BA 1,5 DOHC 98' SE

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323